Jump to content

9,3 med kort pipe


Daywalker

Recommended Posts

Hei!

 

Har en blaser i 9,3 med 48 cm pipe og hadde planer om å bruke 285 grs mega.

Ladet noen stykker igår med 50 grs med N140. De samlet på rundt 20 mm og hadde en snitt fart på 611 m/s

(12 skudd).

Så spørsmålet er: Noen som har forslag til annet krutt som passer bedre, og kan gi litt mer fart i kort løp?

Eller skal jeg bare hive meg rundt og øke forsiktig oppover med N140 til max som er 52,3 grs i håp om litt mer fart?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Ladeboka går opp til 57 gr N-140 med 286gr partition. Er det så stor forskjell på Mega, og Partition, eller er VVdataene slappe?

 

Slik jeg leser det som står i Ladeboka, er det en del mer å hente på 203b og N-150 (58cmpipe) men hvordan det blir med kortere pipe lurer jeg på. Jeg vil vel gjette på at det burde være litt mer å hente med N-150 sjøl om pipa er rundt 47 cm. Noen som har erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat dratt noen ladninger som er max etter vitavouri sin bok.

Dvs 52,3 grain med N140. Ingen trykktegn.

Litt mer rekyl og litt mer fart.

De økte ifra 611 m/s med 50 grs til 636 m/s med 52,3 grs.

Har ikke fått testet samlingene ennå,men skal se om jeg kan få gjort det i morgen.

@Reinhard Så etter ladedboka kan jeg rimelig sikkert bevege meg opp mot 55 grs smått og forsiktig uten den store faren???

Men er fortsatt interessert i all hjelp...

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Lader mega'n med 56 grain n-140. Gir en hastighet på 652 m/s (Kongsberg Carabin m/47cm pipe) Denne ladningen ga best presisjon i mi børse.

Lite å hente på å lade hardere. 57 grain ga ikke mer enn 664 m/s

Til info: orginalpatronen med 285gr mega, ga ikke mer enn 625 m/s i den korte pipa.

Har snakket med en kar som har "forsket" litt rundt 9,3x62 og kore løp. Han mente på at n-135 var kruttet som ga mest "puff". Har ikke prøvd dette sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Daywalker, jeg har aldri brukt Mega'n, og har akkurat begynt med 9,3 lading, så jeg skal ikke være skråsikker på noe som helst, men ladebokas data pleier jo og være ok.

Norma har ført opp denne partition kula med temmelig lik dose 203b som for alle de andre 286gr kulene, inkludert wooleigh og oryx, og at mega skulle gi høyere trykk en disse tviler jeg på, så jeg gjetter på at de VV-dataene er moderate.

 

Sjøl skal jeg begynne å teste litt med Partizankule, og så kanskje prøve accubonden etter hvert. Noen som har noen erfaringer med de da?

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg tak i en dunk med 203B igår kveld av en hjelpsom kamerat.

Så om jeg ikke får grei fart og presisjon med N 140 så får jeg prøve med 203 B.

Artig med litt testing. Så inntil videre takk for hjelpen.

Skal legge ut litt data når jeg får prøvd litt...

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å låne denne tråden. Har sett Tonheim har en ny 9,3 kule i 210 gr med såkallt "step". Er det noen som har testa denne? Har noen en ide om hva slags BC vi snakker om her? Det kan vel ikke være så mye. Jeg har ikke sett den men det virker jo som å kunne være en artig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg N150 krutt og Nosler partition 286gr i min 9,3x62 med 47cm løp. N150 gir høyere fart enn N140. Nosler partition har svært god balistikk og mann vinner mye på å ha god ballistikk på litt lange hold med ett så pass tregt kaliber som 9,3x62. Jeg bruker 61gr N150 og får da 700 m/sek med Nosler Partition. Har prøvd opp til 62gr N150 og fikk da ca 720m/sek. Begge disse ladningene er komprimerte ladninger som ikke anbefales å prøve seg på som startladninger da trykk er forskellig fra våpen til våpen og at N150 er skytterlagskrutt som varrierer en del fra lott til lott. Jeg har imidlertid ikke trykktegn med disse ladningene i mitt våpen ( Sako L61r)

Link to comment
Share on other sites

Da har norma 203 B kruttet vært gjennom pressen og det fungerte fint som fy.

Begynte på 57 grs som er minimums ladning og testet noen stykker over kronografen.

De hadde et snitt på 691 m\s og samlet pent i et lite tre kløver.

Så der var ikke noe ønske om hverken mer presisjon eller fart.

Dermed er er det i boks med elg og grise ladning før høsten...

 

Takker til dere som har kommet med gode forslag...

Link to comment
Share on other sites

kikker litt i denne tråden og tenker på hva løpslengde jeg skal gå for, dette er jo ikke noe langhold løp for meg (selv om enklelte skyter meget bra på langhold med dette kaliberet). blir nok å gå med en liten IMS demper på dette løpet, selv om ikke denne demper så mye, så er den liten og grei ( og jeg har en liggende som ikke er i bruk). hvor kort kan jeg gå her uten at det blir for svakt? tenkte på å gå ned mot 40cm kanskje, eller blir det veldig dumt? skal jo brukes på elgposten hvor holda ikke blir 100m.. eller bør jeg gå med litt lengre løp? har jo winchesteren i 356 som jeg bruker når jeg går mye i skogen.

Link to comment
Share on other sites

det er sauer jeg og skal ha det på..

 

jeg tenker bare om tapet blir for mye... blir nok å bruke demper hele tiden.... furnuften sier at jeg skal beholde 60 cm løp, men den andre delen av fornuften sier kapp mest mulig og få ned vekta så jeg kan bruke demper hele tiden. men samtig har jeg jo en 356 som alt er lett og hendig i skogen...

 

men hvordan er 9.3x62 å skyte med uten demper når løpet er kort? tenker på vekt og balanse, ikke smell, for da blir det å bruke hørselvern...

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også å kappe Sauerpipa fra 60cm og ned til ca. 50cm. Forest modellen til Sauer, levreres med 51cm pipe orginalt, og med samme twist som 60cm pipe, så da er det ingen problemer slik sett.

 

Demper er kommet for å bli på børsa uansett. Utrolig prisverdig å ikke ha munningsflamme i skumringen.

 

Har forøvrig ladet med 55 grs N-140, og Mega 285 grs, noe som skulle gi ca. 690 m/s på 60cm pipe? Dette vil kanskje reduseres til ca. 640-650 m/s, med kapping til la oss si 50 cm?

Link to comment
Share on other sites

@ Netland!

Balansen i blaseren er helt topp. Med hensyn til rekyl og munningsvipp, det er ingen problem.

Men det er klart at det kjennes når en sitter i benken og sender avsted ei 285 grs kule i ca 700 m/s i ei rifle som kun veier 3,2 kg inkl kikkert og montasje...

 

@Bukkebrøl!

 

Jeg ligger ca 40 m/s under i fart i forhold til ei 60 cm pipe.

Men, det synes jeg det er verdt. Med tanke på hvor kort og hendi rifla blir.

Skal nok ha på en demper etterhvert,men det blir ikke ennå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...