Jump to content

Kikkert til Drilling!


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Mye smak og behag. Jeg vil påstå at en 1,5-6x42 er det største du kan sette på om du skal bruke kikkerten til kjappe hagleskudd og ikke bare ved rifleskudd, men med tilvenning kan du nok skyte med høyere minsteforstørrelse. På en annen side ville jeg hatt høyere enn 6x mak på toppejakta, men det går. Alternativt om lommeboka er for stor har du jo 1,7-10x42en til Swaro (Z6), men den koster jo da den berømte skjorta...

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg det skal være rett rørs kikkert på en drilling. Se linken over til DJT, denne hadde jeg kjøpt tvert om jeg var deg. Har selv gamle swaro'n på min, 1-4x24 Habicht.

:D Skal du bruke drilingen i skumringen på rådyr vil jeg ikke anbefale " rett rør" Jeg har et ett "rett rør " 1,1 -4x24 på 470/470-20/76 løpet fint om dagen men ubrukelig i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 1,5-6x42 schmidt&bender nigth and day på min blaser d99. Ville ikke byttet til noen annen. Mulig det er litt penere med en mindre kikkert, men det er ikke førsteprioritet for min del.

Synes typiske drillingkikkerter gir alt for lite lysstyrke.

 

Kan absolutt anbefale lys, har ikke jaktet så mye med den ennå men på leirduebanen er det veldig bra å ha lysprikken på.

Når det gjelder kompensator så skader det jo ikke å ha på hvis ikke prisen betyr noe. Skal du jakte fugl på topp kan den komme til nytte.

Har komp. på riflekikkerten og den blir flittig benyttet....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som vil passe mht til montasjer etc. til din drilling, men selv har jeg en favoritt til drillingen min, som jeg håper jeg får råd til engang.

 

Swarovski Z6 1-6x24

Swarovski_z6_1624_th.jpg

 

Field of view @ 100 mtr : 42.5-6.8

Exit pupil distance mm: 95

Link to comment
Share on other sites

Enig med bl.a. Merkel 95s. Om du skal bruke kikkerten til fluktskudd med hagleløpa er f.ex. 1,25-4x optimalt. Da er det i tillegg mulig å montere kikkerten lavt nok over pipene til at du får tilnærma god nok kontakt med kolbekammen. Hadde jeg trengt ny kikkert i dag hadde jeg antagelig kjøpt En Leupold av den bedre serien med lysende retikkel. Er egentlig allergisk for elektronikk på våpen, men det siktet fungerer som en vanlig kikkert om batteriet er tomt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med bl.a. Merkel 95s. Om du skal bruke kikkerten til fluktskudd med hagleløpa er f.ex. 1,25-4x optimalt. Da er det i tillegg mulig å montere kikkerten lavt nok over pipene til at du får tilnærma god nok kontakt med kolbekammen. Hadde jeg trengt ny kikkert i dag hadde jeg antagelig kjøpt En Leupold av den bedre serien med lysende retikkel. Er egentlig allergisk for elektronikk på våpen, men det siktet fungerer som en vanlig kikkert om batteriet er tomt.

 

Har lys i min Swaro, circle dot retikkelet. Til skumringsjakt er det jo bare å ta med rifla...

Link to comment
Share on other sites

Har du avtagbare montasjer til drillingen? Har du tenkt å skyte med åpne sikter? Har tenkt å bare ha en kikkert tilpasset? Disse spørsmålene er viktige for valg av sikte.

 

Swarovski Z6 1-6x24
Hvis du ønsker å bruke kikkert til raske skudd istedet for jernsikter, anbefaler jeg et sikte som starter på 1x, men ikke Z6. Dette av to grunner. Alt for digert okular. Ett av poengene med rettrørsikter er å få det montert lavt, men Z6 har unødvendig stort okular, så det må monteres høyere, om det skal være brukbar plass til å operere topleveren, med hansker og votter. Den andre grunnen er at denne har så elendig utgangspupille på 1x, sammenliknet med de andre. Dermed er denne mer kilen på øyeplasseringen slik at den ikke er veldig rask i bruk. Særlig hvis stokken passer til de åpne siktene, og ikke perfekt til kikkerten.

 

Hvis du har hakemontasje vil valget av ny kikkert bli vanskeligere, om du ikke betaler en børsemaker til å flytte fremre base. Hvis ikke må den nye kikkerten passe i lende (og øyeavstand)

 

Personlig ville jeg ha beholdt Swaro 1,25-4 siktet som du har, kjøp deg et annet sikte ril 9,3'en og kanskje tilpasset et tilleggsikte til drillingen, som egner seg for toppjakt, og evt rådyrjakt i skumring. Da blir drillingen det det skal være, universelt.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til usikkerhetens verden!

Alle har vert innom gode poenger her. Jeg startet med en gammel 3-9x36 Zeiss på min som er en helt OK kikkert med tanke på at det er mest fugl og småvilt jeg skyter. Det var hake på drillingen når jeg kjøpte den, men har byttet til ERA sving for lettere å kunne veksle mellom sikter. Hadde en leupold 1,5-5 liggende som jeg også satte montasjer på, for å ha en liten kikkert til feks rådyrjakt. Etter mye om og men har jeg nå en Z6 1,7-10 uten lys men med 4A-300 retikkel. Z6 er kresen for at du ser inn i det optiske sentrum og som dere sier større i okulardelen. Men uten lys er den ikke ille. Har skutt meg inn så jeg vet hvilken avstand strekene passer til toppjakt, korset er ikke medforstørrende så det er lett å se korset mot en orrfugl på 200 meters hold. Samtidig så skyter jeg leriduer så det griner med siktet på 1,7X. Synsfeltet er større enn på Lupolden på 1,5, så jeg bruker bare denne kikkerten om dagen på drillingen. Det er ingen skumringskikkert, men duger om det ikke er alt for mørkt. Har såvidt prøvd Aimpoint Microdot'en på, men kan like godt skyte med de åpne siktene eller kikkerten. Vekta er heller ikke ille, men høyden kunne godt ha vert lavere, men det fungerer greit nok nå som jeg er vant med det. Da er valget enkelt, sikte på eller av. Dette har vert det beste allround jeg har kommet frem til nå, så får fremtiden vise om det blir endret.

Link to comment
Share on other sites

Har du avtagbare montasjer til drillingen? Har du tenkt å skyte med åpne sikter? Har tenkt å bare ha en kikkert tilpasset? Disse spørsmålene er viktige for valg av sikte.

 

Swarovski Z6 1-6x24
Hvis du ønsker å bruke kikkert til raske skudd istedet for jernsikter, anbefaler jeg et sikte som starter på 1x, men ikke Z6. Dette av to grunner. Alt for digert okular. Ett av poengene med rettrørsikter er å få det montert lavt, men Z6 har unødvendig stort okular, så det må monteres høyere, om det skal være brukbar plass til å operere topleveren, med hansker og votter. Den andre grunnen er at denne har så elendig utgangspupille på 1x, sammenliknet med de andre. Dermed er denne mer kilen på øyeplasseringen slik at den ikke er veldig rask i bruk. Særlig hvis stokken passer til de åpne siktene, og ikke perfekt til kikkerten.

 

Hvis du har hakemontasje vil valget av ny kikkert bli vanskeligere, om du ikke betaler en børsemaker til å flytte fremre base. Hvis ikke må den nye kikkerten passe i lende (og øyeavstand)

 

Personlig ville jeg ha beholdt Swaro 1,25-4 siktet som du har, kjøp deg et annet sikte ril 9,3'en og kanskje tilpasset et tilleggsikte til drillingen, som egner seg for toppjakt, og evt rådyrjakt i skumring. Da blir drillingen det det skal være, universelt.

 

Hei mister! :D ja jeg har orginal svingmontasje montert på, hadde kun tenkt en kikkert innskutt på denne! de åpne siktene er lett tilgjengelig, er bare å svinge av kikkerten og vippe opp baksiktet. dette kan vippes ned slik at det ikke er i veien for kikkert. :) sikler nå litt på en S&B Night and Day i 3-12x50 med komp! :D

Link to comment
Share on other sites

sikler nå litt på en S&B Night and Day i 3-12x50 med komp!

 

Jeg hadde heller valgt Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50, først å fremst fordi den er mer kompakt. Et par cm kortere og et par hundre gram lettere. Uansett ville jeg tatt svært mye hensyn til plasseringen av basene på børsa. Så det kan godt hende at den lange S&B'en passer bedre fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en SuB 1.5-6x42 med reikkel Tysk 4 i mange år. Kjempefornøyd, og fungerer bra nok i skumringen på rådyrjakta. Men, jeg synes den blir noe tung å dra på i rypefjellet, og retikkelet blir noe grovt. Så nå har jeg kjøpt en lett liten Leu 2-7til fuglejakt. Jeg kommer ikke til å skyte fugl med drillingen på sinnsyke hold uansett. Har dere forsøkt å skyte på rype på 200 meters hold? Ikke? Bruk avstandmåleren, finn 200 meter og se om du vil forsøke... Det vil ikke jeg i alle fall! Det er sikker laseggjørbart på tiur, men lenger enn det er helt uaktuelt for min del i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

På min drilling sitter det nå swar 1 - 6 x 24 og det syns jeg er opptimat. Tar det aldri av og trener du litt med det på lerduer er det ingen problem å skyte flukt skudd med kikkerten på.

Hadde zeiss 1,25 - 4 x 24 før men 6 ganger liker jeg bedre på fugl som sitter i topp.

Link to comment
Share on other sites

For andre år på rad hadde jeg prestert å rote bort kikkerten til drillingen, for øvrig en 1-4x24 Kaps som jeg stort sett er passelig fornøyd med, da jeg skulle dra på oppskyting til storviltprøven.

Altså ble det å skyte opp med jernsiktene, igjen....og gamla var like trofast som året før, så prøven ble godkjent, igjen...

 

Poenget her er at jeg som regel går med kikkertsiktet i lomma når jeg er på jakt og smekker det på hakemontasjen om jeg føler behov for det, omtrent som tanken vel var med et såpass allround kombinasjonsvåpen med hakemontasje.

 

Hva et hubble-teleskop i 3-12x56 klassen har på et sånt våpen klarer jeg ikke med beste evne å se for meg, om det ikke er slik at man har dette som eneste våpen og dermed er avhengig av stor forstørrelse til skumringsjakt.

 

Eller kanskje heller: hva i all verden skal man med hagleløp på et våpen som har et kikkertsikte med mer enn 1,5x som minste forstørrelse??? :?

Link to comment
Share on other sites

Jakter ganske mye med drilling på rype, og det er jaggu vanskelig nok og treffe skikkeli med dette våpenet uten kikkersikte. Personlig har eg ikke engang tenkt tanken at eg skal skyte i flukt med kikkertsikte i tillegg, det ville bare blitt rot av for min del. Siktet har eg i sekken, og når en observerer en fugl du vil skyte med rifleløpet, så smekker en dette på. Liker god forstørelse når eg skyter med kule på fugl, 4-16 ganger på min drilling.

Link to comment
Share on other sites

Hva et hubble-teleskop i 3-12x56 klassen har på et sånt våpen klarer jeg ikke med beste evne å se for meg, om det ikke er slik at man har dette som eneste våpen og dermed er avhengig av stor forstørrelse til skumringsjakt.
Det må ikke være det eneste våpenet man eier, men det er noen ganger man ønsker å bare ta ett med seg ut. Folk jakter forskjellig, vet du. Hvis man starter rådyrjakta med å gå ut i terenget for sitte på post i grålysingen (vaktjakt) for så ut over dagen slippe bikkja. Da er det bedre å bare hekte av sikte og putte det i sekken, enn å måtte gå tilbake til bilen for å hente ei anna børse.

 

Eller kanskje heller: hva i all verden skal man med hagleløp på et våpen som har et kikkertsikte med mer enn 1,5x som minste forstørrelse???
Som sagt folk jakter forskjellig. Hagleløpene brukes ikke bare til fluktskudd. Jeg har hørt om skogsfugljegere med spets, som alltid skyter med hagleløpet på sittende fugl, med sikte på en god del høyere forstørring en 1,5x. De med spets skyter ikke fluktskudd.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...