Jump to content

Gjelder 40 døgngrader nå


olan

Recommended Posts

Heisann.

 

Har en bukk som henger i garasjen, men gjelder 40 døgngrader regelen nå som det er så varmt? Ligger på snitt 18 grader. Har hengt et døgn nå. Burde jeg slakte ned i kveld, og få han i frysern?

 

Er meldt over 20 grader i dag.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Normalt lar vi og kjøt henge mykje meir enn 40 dgr, sikkert både 100 og meir enn det og.

 

Men; når det er so varmt som no må ein vere mykje meir påpasselig. Alle dei prosessane som ein ikkje ønskjer går vel omtrent eksponensielt raskare ved høgare temperaturar. So eg trur eg hadde holdt meg litt på den sikre sida og tatt ned kjøtet tidleg. 40 dgr kan det nok få, men å begynne å eksprimentere med oppmot 100 ville eg vore forsiktig med i slik temperatur.

 

Det beste ville vere om du har tilgang på kjølerom, eventuelt ein kjellar eller ein annan luftig og tørr plass med sval temperatur. Og som seier; Bruk viltpose!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke bra at kjøttet henger lenge i temperaturer over 12-15 grader. Jeg ville skjært det ned ganske fort ja, men du bør kanskje la det få 2 døgn, uansett.

Her er vi uenige, kjøttet mørner best i denne temperaturskalaen.

Selv har jeg aldri fått kjøtt ødelagt ved henging, og det er noe jeg har gjort en del ganger... :wink:

Det blir ødelagt mye kjøtt rundt om pga. for kort mørningstid.

 

Heng kjøttet så lenge du tørr, og litt til... det blir garantert ikke ødelagt, med forbehold at det er fritt for vomminnhold o.l.

Link to comment
Share on other sites

Når det er varmt, holder det med 20 døgngrader, er det kaldere kan man godt gå opp mot 100.

Men under 5 grader bør det ikke være, og husk at er det så kaldt bør pelsen henge på i alle fall 12 timer før avpelsing, ellers avkjøles kjøttet for raskt, noe som forringer kvaliteten kraftig.

I ditt tilfelle er et døgn nok, i slik varme går forrotningen fortere enn mørningen.

Link to comment
Share on other sites

Egil,

vi er nok ikke helt uenige i grunnen, men alt med måte.

Når det er 18-20 grader i lufta, så går kjemiske prosessene raskt. både modningen og uønskede prosesser i kjøttet.

En må huske på at døgngrader-målingen gjelder innenfor visse grenser, som Vestlandsjeger nevner litt om.

2 døgn x 20 gr gir ikke samme prosessen som 5 døgn x 8 gr, selv om det matematisk er 40 døgngrader begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på at ikke fluer får tilgang til slaktet, bruk nettingpose.

Husk å ha god lufting til kjøttet.

 

Ei jævla flue kom surrende når jeg stod midt opp i "avkledninga" av bukken her i går. Umulig å få has på, og inn i helvete slitsom. ER ganske sikker på at jeg ikke fikk noe skit på slaktet, men den nagende følelsen av kanskje å ha gått glipp av noe.. ahhrg...det går vel helst bra denne gangen også.

Hadde forresten et par bukkejegere som tilfeldigvis stakk hue inn i garasjen, og de lurte på om jeg skulle skjære ned og fryse med en gang. Og da var dyret fremdeles stivt. Det virker som å være praksis mange steder under bukkejakta. Jeg skal nok vente til i morra.. minst.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, no må du passe godt på.

Med slike varme må du til å rekna timar.

Det ideele er:

Første døgnet 12 - 14 grader. Svært viktigt med rett starttemperatur her.

Dei neste døgna, 6 - 8 grader.

For oss som ikkje har kjølelager vil det vera klokt å skjera ned kjøtet etter første døgnet.

Det som skal til kjøtdeig legg ein i frysen. Frosen kjøtdeig er lettare å mala og gjer seg betre om den er fast, d.v.s. ikkje blitt modna i xx døgngrader.

Kjøt til steik m.m. skjer ein til og pakkar inn i plastposar som ein legg i kjøleskapet til modning.

Kjøleskapet har ein kontrollerbar jamn temperatur på vanlegvis 6 grader.

Sjølv modnar eg storviltkjøt til omlag 70 døgngrader.

Fram med kniven!

Link to comment
Share on other sites

Det du spør om er det ikke noe "enkelt" svar på. Selv henger jeg alt slakt i en høy, ren og luftig garasje på over 50m2 ute ved kysten. 3 vindu som står på gløtt (med presenning hengende foran for å forhinde sol inn i bygningen) + luft under kanten på 2 garasjeporter + bordvifte fra Biltema + fluenett/viltpose. I tillegg er dette midt i byen, med lite fluer. Er alt ellers ok med slaktet, kan det fint henge i opp mot 20 grader i 2 døgn, men du må passe godt på. I tillegg må du beregne st det tar tid å partere dyret - går noe tid fra du begynner den jobben til du har alt i fryseboksen.

 

Viktig at du får tørr hinne på hele dyret, at det lukter godt, friskt kjøtt o.l. Skuddskadet bog skjærer du ned tidligere, event. lager kjøttdeig av hele bogen med en gang.

 

Ting går raskt når det er varmt. Er litt som å piske kremfløte - plutselig har du pisket 2 sekund for lenge, og det blitt meierismør av hele stasen.

Link to comment
Share on other sites

Til jps: Ja!

Eigentleg ei god løysning uansett temperatur om du ikkje har kjølerom.

Nokre små kjølerom er dårleg eigna til å hengja opp slakt til mørning då luftfuktiga er for stor.

Partering og pakking av kjøtdelar er då ei god løysing.

 

Den var god den med fløyten OptiBond FL.

Link to comment
Share on other sites

Mange måter å gjøre det på ja, redd du ikke blir klokere av et synspunkt til! :lol: Jeg praktiserer modning ved 8-12 grader om mulig, aldri over hvis jeg har mistanke om fluer på ferde. 40 døgngrader er etter min mening mer enn nok på så mørt kjøtt som rådyrkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en har tilgang på et sted med jevn temperatur(feks kjølerom) og god nok luftsirkulasjon kan det være en ide å mørne de forskjellige stykningsdelene noe forskjellig. Jeg synes de beste resultatene kommer ved å oppnå min. ca. 40 døgngrader, som etter min mening er absolutt minimum for de aller fleste delene av et hjortedyr, for så å mørne de forskjellige delene individuelt videre. Her er det etter min mening lettere å få ett godt resultat ved å følge nøye med på utviklingen, enn ved å følge kalenderen. Utseende og lukt er nyttige faktorer i denne overvåkinga. Filetene tåler fint å få en nærmest svart farge, men hvis de skifter til grønnskjær har man fort vekk tapt :(

Link to comment
Share on other sites

40 døgngrader betyr ikke at kjøtt kan henge 1 døgn i 40C grader.

Det betyr heller ikke at det kan henge i 2 døgn i 20C grader.

 

18C grader synes jeg er i det meste laget, men du kan være heldig.

 

Det er forskjell på slakt der viltet er utvommet og slakt der hele fugl blir hengt til modning.

Temp bør være under 10C grader, ta en tur innom ett slakteri og hør om man får kikke innom hengehallen deres.

Der er ikke temperatur særlig høy, ( faktisk ganske så kjølig ).

Hvor lenge man henger viltet avhenger av viltets alder, kalver og ungfugler trenger ikke så mye henging som gamle dyr.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, no må du passe godt på.

Med slike varme må du til å rekna timar.

Det ideele er:

Første døgnet 12 - 14 grader. Svært viktigt med rett starttemperatur her.

Dei neste døgna, 6 - 8 grader.

For oss som ikkje har kjølelager vil det vera klokt å skjera ned kjøtet etter første døgnet.

Det som skal til kjøtdeig legg ein i frysen. Frosen kjøtdeig er lettare å mala og gjer seg betre om den er fast, d.v.s. ikkje blitt modna i xx døgngrader.

Kjøt til steik m.m. skjer ein til og pakkar inn i plastposar som ein legg i kjøleskapet til modning.

Kjøleskapet har ein kontrollerbar jamn temperatur på vanlegvis 6 grader.

Sjølv modnar eg storviltkjøt til omlag 70 døgngrader.

Fram med kniven!

 

Heisann.

 

Takk for mange innspill..... jeg skar den ned igår, og la den som sevenr anbefalte i kjøleskapet.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...