Jump to content

Hvor mye forstørrelse for å se hull i skiva på 100 m?


Apelars!

Recommended Posts

Brukte blinker som jeg skrev ut og limte på papplate, dette hvar blinker med liten rød sentrumsblink. Ikke noe problem se hullene med 10x forstørrelse og 56 lys åpning. Vanskellig se hullene i det røde, men da var de jo innen for et senter på 4 cm å da er de jo greit :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så veldig avhengig av forstørrelse, men av optisk kvalitet, klarhet og skarphet - kontrast i både i kikkert og syn. Og lys, dvs. til en viss grad objektivdiameter.

 

For mange år siden var jeg sammen med ei jente som så hullene i ei vanlig slitt DFS skive @ 100 uten hjelpemidler! Jeg skjøt og så selv, og hun stod ved siden av og sa hvor jeg traff.. uten glass, (mulig treffene mine lå litt utafor DFSs utslitte 10er-ring, men likevel)

 

K

Link to comment
Share on other sites

På ein dag med godt lys og med bakgrunn som forsterker hullene i skiva, trengs ikkje så store forstørrelsen, men eg sliter av og til på 75 meter med 12 x zoom... Så det er nok som blir sagt her, optisk kvalitet, lys, bakgrunn, kaliber/hull og ikkje minst auga som ser det...

 

Eg kjøpte ein spotte kikkert med 20-60x zoom, og bruker denne no, sparer ein del turer frem og tilbake på skiva.. Av ein eller annen merkelig grunn, liker eg best å skyte på papp kontra elektronisk skive når eg skal sjekke ut presisjonen. Fysisk bevis slår elektronikk big time... 8)

Link to comment
Share on other sites

Viss det er ei pappskiva med svart blink så gjer eg følgjande:

Set ein svart klistrelapp i eit reint gråpappen utanfor blinken, til dømes firar-område.

Deretter skyt eg inn på den med maks forstørring alt etter kva kikkert som er på rifla.

Med ein liten handkikkert på 10x forstørring vil eg no tydeleg sjå skothola

om ikkje veret og lyset er svært dårleg.

Link to comment
Share on other sites

Heng opp ett hvitt laken ca 1 meter bak skiva, da ser du hullene mye lettere.

 

Du kan også bruke en hvit papp, men da må du flytte deg litt fra skyteposisjonen når du skal se.

 

Etter en stund blir pappen gjennomhullet, og gir ikke nok kontrast, så da må den flyttes litt.

 

Lakenet kan i ettertid selges som "relikvie"

Link to comment
Share on other sites

Og, om en bruker egne skiver, så er det mye lettere se hull i "svarten" om en lager den lys blå eller lys rød f.eks.

 

En kan tilogmed "male" kulenesa med svart tusj, for å øke kontrasten. Det er forøvrig en grei måte å skille ladninger på, har du 3 så tegner du rødt på den ene og blått på den andre og ikke noe på den 3. På hvit papp ser du da greit hvem som er hvem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...