Jump to content

Kammeret.no/ NOJS sitt jaktlag


pluto

Recommended Posts

Bare noen tanker som jeg luftet litt med Morten Winje her om dagen.

Tankene gikk på at vi i sammen ( da mener jeg kammeret`s medlemer og NOJS) og skaffet ett digert terreng i sverige. Der er jo Æljjakta litt lenger enn den er her hjemme. Sverige er det dårlig stelt med om dagen, så det kan jo hende at det er mulig å få en god pris på ett terreng. Det bør være muligheter for småviltjakt også. Vi nevnte vel også mulighetene for terreng lenger syd i sverige også, med tanke på gris og dovhjort.

Tenk så moro om 40 pers. fra kammeret kunne samles til felles Æljjakt for en billig penge. Vi kunne holdt på i 1 måned og jegere kunne kommet og gått. mange ville fått mulighter til jakt de ellers ikke har tilgang til og mange ville fått opplæring i jakt fra erfarne jegere. Utstyr og hunder er jeg ikke i tvil om det er nok av blandt oss.

Bo feks på en nedlagt skole ved terrenget. Ligger jo masse tomme hus og skoler i de svenske skoger.

 

Mulighetene er mange og vi trenger også innspill fra alle dere der ute som sikkert har masse tanker å komme med rundt dette. Tror dette ville blitt en større begivenhet enn kammersmellen, som forøvrig sikkert også kunne blitt tatt i samme slengen. En til selvfølgelig, vi må jo ha noe å gjøre på sommeren også.

Tenk litt videre på dette, så ser vi hva vi kan få til. Alt er selvfølgelig ikke for å tjene penger, men for at flest mulig skal få muligheten til jakt og moro.

 

Ha en forbanna god bukkejakt alle sammen. Nå drar jeg på jobb til i morgen og så bærer det avsted til Ytterøya.

 

Mvh

 

Lars Nord Johansen

Link to comment
Share on other sites

Fin idé! :D Jeg kan tenke meg å stille med meg sjøl og bikkja, som vel helst jager rådyr, hare og rev, men helt sikkert også dåhjort, og elg vet jeg han har hatt los på.. :oops:

 

Regn dette bare som en opsjon fra min side, regner med dette blir en langvarig prosess for alle og enhver før man kan si noe sikkert...

 

Skitt jakt på Ytterøya! :D

 

NINJAEDIT: Jeg burde, etter PM med glimt i øyet, kanskje skrive "Skitt avskyting", ikke jakt, i disse tider! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Fint tiltak ja, men et lag bør ikke være for stort heller, da bør det heller deles av terreng, om det er stort nok, slik at man jakter på seksjoner.

En annen ting er om så mange mennesker som ikke kjenner hverandre fra før skal jakte sammen, så kan det fort ende med x antall "wannabesjefer". Og ja, snakker av erfaring her, så jeg er nok litt betenkt hvis laget skulle bli stort!

 

Var selv med på Jaktlaget2008, vi var stort sett 12 ukjente mennesker, og veien ble til underveis, men ting måtte tilpasses, da også terrenget var ukjent der vi jaktet.

Og mye må/bør avklares på forhånd, før man legger ut på en slik ekspedisjon, mener nå jeg!

 

Men uansett lykke til med prossessen. :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt dette Pluto. Endel som "selger" unna nå om dagen. HAr sjekket endel der borte og staten eller svea skog har skrudd opp prisene fælt den senere tid. Der for har endel begynt å leite etter private terreng. Men jeg tror det er helt klart mulig. MEn det må nok en slags bindende påmelding til noe alla å jaktlaget i fjor. For en må nok ut med ett 6 siffret beløp vor å få ett terreng med størrelse og endel elg. Er med på slikt noe. har 2 elg bikkjer for tida

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ansikt til ansikt, øye til øye, pluto; interressant!

 

Jeg har et direkte spørsmål i sakens anledning: Hvor mye er den enkelte Kammerat villig til å spytte inn i et slikt prosjekt? Jeg kaster hansken her & nå; 1000,- NOK fra meg til formålet, forutsatt at minst 99 andre kammerater gjør det samme.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeinteressant! Jeg har akkurat blitt invitert på svartbjørnjakt i statene, og har takket ja, så dene sesongen blir det ikke tid til mer enn det. Men kjempebra tiltak.

Til de av dere som går videre på dette, jeg foreslår at dere tar en ordentlig snakk med de som laget jaktlaget 08, og lærer av deres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg mener at Kr. 2000,00 pr man er mer realistisk. Bare på det lille laget vi hadde i fjor (Jaktlaget 2008) trakk vel bortimot halvparten seg da det begynte og bli alvor. Ellers vil jeg si at man treffer veldig mange hyggelige mennesker ved et sånt tiltak. Hvordan det hele skal gjennomføres kan man ta hvis det blir noe lag. Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Blir det anledning til å jakte storfugl også, så blir det enda mere interessant for min del. Skal selvsagt ikke løpe i vegen for elgjegerne, men elgjakta er vel en begrenset periode der også.

 

kr 1000,- for et skogsfuglterreng der jeg kan jakte når det måtte passe meg innenfor gitte rammer hadde vært fint. Men sørsverige er ikke interessant for min del. Heller midtsverige.

 

Opplering i storviltjakt hadde også ver artig. Skyter jevnlig på elgbane.

Link to comment
Share on other sites

Supert tiltak. Er nok mye som må klargjøres, men den som vil får til er det noe som heter.

 

Hvor terrenget ligger i Sverige vil nok være avgjørende for mange her, inkludert meg selv. Rådyr, villsvin og fugl er interessant for meg.

1000-2000 kroner er "nok" etter min mening. Hvordan betalingen skal deles mellom medlemmene må nok også avklares. Er det rettferdig at den som skal jakte fugl en helg skal betale like mye som en elgjeger som jakter en uke eller to?

Link to comment
Share on other sites

Spennende tiltak.

Var jomed på jaktlaget 2008, og det var jo en hygglig opplevelse det. Synes vell at 1000kr pr mann høres noe i minste laget for å få kjøpt et tereng med endel elg på.

I tilleg må det jo sies at et slik prosjekt er veldig avhengi av at noen er primus motor for det før jakta, Gråhund gjorde en kjempejobb i fjord med å få dette til, hatten av for han der.

Tror nokk han la ned et anselig antall timer på forhånd.

I år er det nok ikke mulig for min del å bli med, Elgjakt i Sverige er allerede ordna,

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Min mening er nok at er man på laget så er man på laget. Skal man drive og dele opp betalingen etter hvor mange dager man er med, da syns jeg synd på de som skal lede dette her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal 100 mann jakte og kunne ha noe igjen for pengene må dere jo opp i et veldig stort terreng, skal det i tilegg både ha villsvin, elg, dåhjort, rådyr og skogsfugl ja da snakker vi store leieutgifter. 200-400 sek per hektar skal dere ikke se bort ifra. eller på norsk 20-40 kr per dekar.

I midtsverige er det jo billigere, men der er det jo bare litt elg, björn, gaupe og skogsfugl som kan jaktes på. Dessuten er det jo mye ulv og vanskelig å slippe hunder.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var for litt siden borti et tereng i nærheten av Ørebro og der var prisen kommet opp i 130 pr hektar da jeg ringte. Såkalt åpent anbud. I det området er det jo de viltarter som er nevt her.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Var for litt siden borti et tereng i nærheten av Ørebro og der var prisen kommet opp i 130 pr hektar da jeg ringte. Såkalt åpent anbud. I det området er det jo de viltarter som er nevt her.

:wink:

 

Störrelse? Jo större sammenhengende terreng jo höyere pris. Om 100 stykker ska jakte så kreves det jo litt areal for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre dette blir en organisatorisk og adminstrativt umulig oppgave. 100 mann med 100 meninger..? Og ønsker, wannabe-sjefer, jaktformer, viltarter...

Kanskje det er mulig å gjennomføre hvis man setter sammen et "styre" på la oss si 8-10 personer, hvor en har ansvar for å organisere elgjakt, de neste skogsfugljakt, rådyrjakt, hjortejakt etc. Så deler man de hundre opp i de jaktformene de foretrekker.

 

Da er man kanskje ikke avhengig av ett gigastort terreng heller, men kan finne mindre terreng til overkommelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Min mening er at 100 mann er alt for mye uansett. Tror grensen må settes til max 35-40. Ut i fra min erfaring fra fjorårets jakt (jaktlaget 2008) så vil man få problemer med og stable så mange mann på beina uansett. :wink: Ellers blir det en umulig oppgave som "Ranger" skriver.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Var for litt siden borti et tereng i nærheten av Ørebro og der var prisen kommet opp i 130 pr hektar da jeg ringte. Såkalt åpent anbud. I det området er det jo de viltarter som er nevt her.

:wink:

 

Störrelse? Jo större sammenhengende terreng jo höyere pris. Om 100 stykker ska jakte så kreves det jo litt areal for å si det sånn.

 

Dette terenget var ikke så stort, ca 230 hektar. Men nevnte det bare for og si litt om prisnivået. Dess lenger nord i Sverige du kommer, dess billigere blir det stort sett.

Link to comment
Share on other sites

Dette terenget var ikke så stort, ca 230 hektar. Men nevnte det bare for og si litt om prisnivået. Dess lenger nord i Sverige du kommer, dess billigere blir det stort sett.

 

Helt sant, men det blir og mindre vilt og mere rovdyr. Untatt reinbetesland da de slipper jo rovdyr, men der er jo ikke vilttettheten stor direkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@superglu, det er forsåvidt sant, men det er bra med elg på enkelte områer i Jemtlang og Herjedalen. Og ikke og forglemme, det følger gjerne med bjørnejakt og skogsfugl finnes det jo en del av. Men ville nok prøvd meg syd for E18 om jeg skulle gått for noe slikt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det fullt mulig å få bra jakt i nordsverige. Men om 100 stk skal jakte så må du jo ha en del terreng der og. Sveaskog har jo dessuten drevet jaktarrendene opp der og i år.

Jeg hadde også holdt meg syd for E18 og dessuten öst for vänern om jeg skulle värt med.

Det er en fin tanke det her, men jeg tviler egentlig på at det går å gjennomföre logistisk og ökonomisk. Men bare pröv, ingen blir mere glad enn jeg om dere klarer det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også holdt meg syd for E18 og dessuten öst for vänern om jeg skulle värt med.

 

Enig med deg.

Har selv deltatt på jakter i Östra Götaland med et stort antall jegere, og det fungerte supert. Litt nervøs i begynnelsen for så mange jegere og hundene jeg slapp, men jeg ble positivt overrasket over holdningene til dette med å skyte når hund er involvert.

Han som stod for jakten var streng når han predikerte om sikkerheten til hundene.

 

Dessuten så vil en storjakt i viltrike områder som dette by på vannvittig mye viltkontakter og det skjer noe hele tiden, Kan vel ikke si det samme om jakt lengre nord :wink: Kan fort bli lenge å vente for en postskytter.

Skal man delta på noe slikt, så må man etterstrebe litt action, så flest mulig får mulighet til å skyte.

Hjort, villsvin, rådyr og rev er vanlig vilt her. Elgen står ikke tett i de delene av Sverige. Jeg jaget i 4 dager og så spor av 1 elg.

 

Lykke til med tiltaket og håper at 100 Kammer(ater) får en herlig opplevelse på en slik jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Sør for E-18 og øst for Vänern er helt klart interessant. For å få et område stort nok og med god vilttilgang for så mange mennesker skal man nok grave dypt i lommeboka. Jeg tror de nevnte priser blir litt lave. Er gjerne med, og er forberedt på en noe høyere pris. Kan jo være at det ikke blir så mange når det blir alvor heller. Har hunder for både elg-, kron-, dov-, rådyr-, hare- og revejakt. Sverige har pr.dato ikke krav om godkjente ettersøkshunder, men at man har tilgang til "trenet ettersøkshund" uten god definisjon på hva begrepet innebærer.

 

P.S. Ingenting er som et godt dovdrev som går rundt og rundt og rundt i tette plantefelt uten at man ser snurten av dyra, bare hører det rasler i tetta og losen som runger over åsen :D

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...