Jump to content

Ny Rådyrbørse


Conibear

Recommended Posts

Snakker vi 95 cm med demper på Blaser R93?

 

Nei, du må vel legge på demperlengden.. men du er fremdeles under 110, og kanskje under 105 også, og det er ganske så kort må jeg si.

 

 

Ikke glemm selve rådyrkaliberet nemlig kaliber 243W.

 

Nei, ikke glemt, jeg bruker .243 på rådyrjakta selv, men jeg vil ikke kalle det for "kurrant" kaliber :|

Link to comment
Share on other sites

243W ammoen er litt dyrere enn 6.5x55 og 308W. Nå er utvalget blitt meget bra i kaliberet her på berget. Både når det gjelder helmantel og blyspiss. Norma, Sako, Federal og Winchester har patroner samt noen flere. Så dette bør ikke være noe hinder for deg til å gå til anskaffelse av et artig kaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ei Remington seven i 243, med ein Zeiss conquest 3-9x40.. Har ikkje hatt denne på vekta, men vil tippe rundt 3 vel og merke utan demper. men den minste a-tecen veg vel rundt 200 gram tru eg.

Sevenan er jo litt billigare enn kimberen.'

eit ypperleg kaliber til rådyr. Spesielt i ei lett rifle, då rekyen er betydeleg mindre enn i .308

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å bytte en Rem 7/243w, 3-12x42 S&B og T8-demper i noe annet. Hadde tenkt på Tikka 595, men slo det fra meg når jeg pakka den ut. Pga plast-allergi...

 

Kimber montana eller standard ser ut til å være et nærliggende valg, uten at jeg kjenner våpnene spesielt godt...

 

Edit: Det blir en gammel Sako som jeg får bygd om til .243...

 

Pris: Omtrent som nytt våpen. Kvalitet: Uslåelig... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Balser no, noe heftig pris på den ja :D

 

Var det ikke en rådyr rifle du skulle ha da? :wink::mrgreen:

 

Hvor kurant/ukurant er 243win, dyr amo og er der mye å velge mellom.?

 

Ette mitt syn er det meget ukurrant, hvis du ikke lader selv. Tror en pakke med 20stk Oryx koster ca 700,- 20 norma helmantel 550,-

så det er et dyrt kaliber å trene med. Federal fusion er rimeligere enn normas patroner og winhester har en som ligger på 12-13 kroner skuddet tror jeg.

 

Så sammenlignet med 6,5x55 eller 308 så er ammo mye dyrere, og utvalget mye mindre!

Antall skudd til jakt blir det ikke så mange kronene av, men når du skal begynne å trene med 243`n, da blir det dyrt hvis du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg ei ny børse til rådyrjakta, med disse krav..

 

1. Så kort som mulig.

 

2. Så lett som mulig.

 

2.Med demper.

 

3. I et kurrant kaliber.

 

Noen av dere som har børse med noenlunde samme krav og kan komme med gode tips og forslag

 

Skal ikke legge meg opp i kaliberdiskusjonen. Går selv for tiden og sikler på en rifle som møter kriteriene dine: Steyr Scout

 

>1. Så kort som mulig.

Totallengde 980mm

 

>2. Så lett som mulig.

3,0 kg

 

>2.Med demper.

Må gjenges, i likhet med de fleste andre rifler på markedet

 

>3. I et kurrant kaliber.

Leveres i .223 Rem, .243 Win, 7mm-08 og .308

 

Har dessuten Picatinny-spor utfrest i låskassen + fremme over løpet for Scout-kikkert og integrert nedfellbart jakdiopter og forsikte.

Tror jeg er en smule forelsket :oops:

Link to comment
Share on other sites

nei, 308`n egner seg bedre i kort løp! SÅ DET SÅ!

Kan du fortelle meg hva du begrunner det med?

 

Er nå ellers enig, og ville valgt 6mmBR, 6.5x47 eller .223, eller nettopp mulignes tom. .308 til formålet. MEn, hvorfor egner .308 seg bedre i kort løp?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington Seven i 260Rem som ren rådyr- og småviltrifle - dog; i år skal den få gjøre tjeneste som hjorterifle og.

smsil_sevencdl.jpg

 

Det som er gjort med min Seven er at den har fått kappet løpet til 47cm, blitt beddet, fått på seg en Hausken std. demper, og blitt pyntet med en Nikon Monarch 2,5-10x50. Total vekt med kikkert og demper vet jeg ikke, men det jeg vet er at jeg syns den har en trivelig vekt og størrelse for smygjakt.

 

Les mer om Seven her: http://www.remington.com/products/firea ... en_CDL.asp

 

Etter en liten runde med spørsmål her på kammeret havnet jeg på 260Rem som kaliber. 260Rem er rett og slett en 6,5 kule i en 308Win hylse(altså; 6,5x51). Jeg valgte å satse på 6,5 kaliberet i moderat hastighet ettersom jeg har hatt god erfaring med 6,5 i kombi'n i 13år på rådyr. Men det kan lønne seg å begynne å lade selv for 260Rem er desverre ikke ordinær hyllevare og der den kan skaffes ligger prisen på ca. 18-20kr pr. skudd.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

kjøp ruger m77 mkII i 243 win knall rådyr børse! når det gjelder trening i 243 bør du få noen å lade for deg etter min mening men jakt skuddene er vel ikke mye dyrere en ellers federal fusion i kalibert ligger vel på 13-14 kr smellen. ikke noe dårlig kule heller i litt lavere hastighet. men helmantel er dyrt snakk med noen i lokalt skytter lag eller kanskje noen på forumet om del kan lade trenings ammo for deg. rugeren min liker lapua scenar 90grains på banen og både børsa og rådyret liker nosler partition i 95 grains;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med lette rifler basert på en Thompson Single Shot i 243 Win, en Rem Seven i 243 Win og dagens Kimber Montana i 308 Win, er at de generellt er litt værre å skyte presist med enn litt tyngre rifler.

 

Korte løp og lette rifler blir fort litt "vimsete".

Fra benk er det vanligvis innting å si på presisjonen, men i felt skal en være klar over at dette ikker er den mest presise kombinasjonen.

 

Når det er sagt har jeg stor tiltro til min Kimber Montana og med 150 gr Woodleigh går den mer enn godt nok for rådyrjakt opp til 160 m.

Lenger enn det skyter jeg ikke av den enkle grunn at der jeg jakter er dette det lengste holdet.

Andre kan ha andre erfaringer, og en demper vil muligens gi litt mer "stabilitet" på ei lett rifle.

 

Hadde J&F hatt Kimberen i 260 Rem hadde jeg nok valgt det, men det var kun 308 Win inne.

Forøvrig et helt ok rådyrkaliber med oceaner av gode kuler å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

Hva med et rimelig alternativ? Jaktdepotet har feks en CZ 527 American i .223 til 6 990,- Den veier 2,6 kilo. .223 er et kurant kaliber, både til jakt og skytebane. Stort billigere går det ikke an å skyte om man kjøper ferdigammunisjon.

 

Skulle jeg hatt en ren rådyrrifle sjøl hadde jeg ventet til jeg hadde funnet en brukt Sako Vixen i .222. Lyst på! :) Men det får vente et år eller fem. Kanskje en med helstokk til og med. Den er da i hvertfall liten og hendig.

 

Finnes sikkert noen nye alternativer i .222 og. Er jo et bra kaliber til rådyr det. Litt dyrere treningsammunisjon enn .223, men fremdeles ikke så dyrt at bilen må selges for å få råd til å kjøpe patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...