Jump to content

Bruk av rådyr-bulvan....


Buster

Recommended Posts

Hei.

Jeg har sett det før, og nå ser jeg det igjen; jaktblader som oppfordrer til å snike seg rundt i jordekanter, i bukkejakta, bak en rådyrfigur..... :shock::shock::roll:

 

Denne gangen Dagh Bakka, i JAKT. En mann jeg har dyp respekt for, og har lest i lange tider, helt fra Jaktjournalen. Han er en mann som oftest vet hva han driver med. Men denne gangen er jeg redd han var litt for ivrig til å få levert noe materiale til bladet.

Er han/ dem blitt spik spenna gæærne??

Mulig jeg overdriver litt nå, men det får så være. Her står det om LIV!!

Jeg trodde da at vi alle vil ha fordeler av å gjennomføre jakten så sikkert som mulig, uten at ting skal bli idiotisk. Noe det fort blir hvis det ender med pålegg, og forbud.

Greit nok, man skal vite hva men skyter på, men det får da være grenser??!!

Hvis folk gjør alt de kan for å se ut som et dyr, som det for øyeblikket er jakt på, så mener jeg at de tar store sjanser!! Det kan fort sitte en jeger i skumringen, og se "litt" feil. Og hva skal han dømmes for da? Han skaut jo på et rådyr......Lite visst han om at det satt en gjøk bak den bukken!!

Dette synes jeg er oppfordring til "russisk roulette" med jegerliv, som jeg er dypt sjokkert over at jaktpressen tør sette på trykk!!

 

PS! Prøv å kle deg ut som et reinsdyr på statsvaldene i reinsjakta, og se hvor lenge du lever da....... :roll::roll:

 

Debatt......?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Buster..

 

Greit nok at man skal vite hva man skyter på men det er som du skriver her Buster.

Nå går det får langt mener jeg hvertfall..

Vi trenger jo ikke akkurat utfordre skjebnen med å kle oss ut som dyr.

Hvis det er det som skal til for å få rådyr skal det heller få leve for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne vurdert å benytte meg av en slik metode her utenfor stuedøra, for her er det bare jeg som jakter råbukk (med unntak av en og annen tjuvjeger).

Men det er ikke en snøballs sjanse i helvete for att jeg hadde prøvd noe slikt noe i et vald delt med andre jegere.

Ikke synes jeg det er nødvendig heller, det er nok av rådyr her. Bare til å sette seg i jordekanten å vente, så dukker de opp etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha gjort det. Men spørsmålet er: er det egentlig nødvendig :?::?::?:

La oss ta et eksempel: i natt (klokka 0300) gikk jeg for å se om det var noe liv på inn jorda her. jeg gikk etter vegen og litt i skogen før jeg klatret opp på en stabel med rundballer så bare litt av overkroppen og hode stakk opp. Jeg hadde på meg vanlige jaktklær samt hansker og maske for ansiktet. jeg hadde ikke stått lenge før de første rådyra kom frampå. Alt i alt så jeg 14 rådyr å 4 elger, og det uten å se ut som et rådyr. Det er flere ganger jeg har sett et tosifret antall rådyr uten å se ut som et rådyr. Tror dere jeg ville ha sett flere rådyr hvis jeg var utkledd? jeg tror ikke det :!:

Link to comment
Share on other sites

Men, then again, de terrengene jeg jakter i er våre eksklusivt.

 

Jeg hadde ikke satset livet mitt på at det ikke var en tjuvjeger der heller jeg....... :|

Som noen var inne på her, så mye er det ikke verdt!!

 

Hva folk gjør er en ting, men hva jakt-pressen "reklamerer" for, synes jeg er to vidt forskjellige ting.

Her var det riktig nok brukt ei plate eller noe liknende, og en oppegående jeger ville vel i siste sekund oppdaget at noe var galt, men.........lell da gitt! :roll:

Men jeg har sett liknende i blader før (husker ikke akkurat hvem det var), men da var det brukt en "utstoppet" bukke-bulvan, som var meget naturtro.

Hva kan/skal egentlig en uheldig, og kanskje ung, jeger tiltales for om han/hun er så uheldig og får skutt på denne bukken da?? :shock::oops::|

Link to comment
Share on other sites

I samme slengen synes jeg at Dagh Bakka bør slå et slag for den undervurderte sporten "fotball i kjørebanen på Ring 3 fredager mellom klokka 14.30 og 16.00", eller sex med din kjære på togskinnene mellom Oslo og Gardermoen. Det høres omtrent like fornuftig ut i mine øyne.

 

Eventuelt en tur innom en bygdafest i Lierne eller Trysil, sånn i tolv-ett-tida om natta, med en diger "Ja til rovdyr i norsk natur"-button :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

du har helt rett. Synes du skal skrive til bladet og ta opp dette.

 

Helt enig med Skaubjønn og dere andre som er innom tråden her. Skriv til bladet og ta det opp. Virker ikke særlig gjenomtenkt det her........

 

Tror og håper at en eller annen i redaksjonen har et øye innom her når og da, men jeg skal skrive til dem.

Link to comment
Share on other sites

Var et nanosekund fra å drepe en sjøfugljeger for noen år siden, han satt bak en utstoppet skarv, ikke en lokke fugl, eller siluett. Rifla hadde et lite kryp i avtrekket, og det var tatt, da jeg så hodet hans komme delvis til syne 20cm bak den utstoppa fuglen.

avstanden var ca 140m, i fullt dagslys

Detta er farlig praksis.

Lot vær å konfrontere han med dette da jeg sansynligvis kunne blitt drapsmann med bare hendene, den episoden satt i kroppen en stund.

 

Leste artikkelen med vantro, detta er skumle greier.

Hjortebulvaner har også med hell blitt brukt for å avsløre ulovlig jakt i USA. Plassert på et jorde, med et overvåkingskamera i buskene.

Link to comment
Share on other sites

Prinsippet med rådyrbulvan er gammelt.

Søren Ervig (dere som husker han) hadde dette som tema på en foredragsrunde han hadde for himmelsk mange år siden.

Han kalte den "trebukken" da den var laget i finer og ble satt opp ute på en passende lysning.

Ifølge han var den effektiv.

 

Men å snike seg rundt med en slik alene og uten å være hundre prosent sikker på at det ikke finnes andre jegere i området (lovlige eller ulovlige) må vel kunne kalles for russisk rulett...

Link to comment
Share on other sites

Var et nanosekund fra å drepe en sjøfugljeger for noen år siden, han satt bak en utstoppet skarv, ikke en lokke fugl, eller siluett. Rifla hadde et lite kryp i avtrekket, og det var tatt, da jeg så hodet hans komme delvis til syne 20cm bak den utstoppa fuglen.

avstanden var ca 140m, i fullt dagslys

Detta er farlig praksis.

Lot vær å konfrontere han med dette da jeg sansynligvis kunne blitt drapsmann med bare hendene, den episoden satt i kroppen en stund.

 

:shock: Sånt river, ja!

Minner om den seljakthistorien hvor de plutselig oppdager at "selhodet" de sikter på er hodet til en dykker.

All ære til dere som er mannfolk nok til å fortelle om slikt åpent slik at vi andre kan lære av erfaringen.

Link to comment
Share on other sites

Et annet klassisk tilfelle er å vandre rundt med geviret/hodet festet på toppen av sekken. Det hjalp så lite for personene som har blitt skutt at det var de som løsnet skuddene som ikke "fulgte boken".

Har ved "noen" tilfeller demonstrert dette for reinsdyrjegere, hvor senarioet er når den som bærer sekken setter seg ned for å hvile og en annen jeger oppdager "bukken" som står med fronten mot jegeren. Litt "tunellsyn" og tragedien er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble temmelig skvetten på gåsejakt for mange år siden. Hadde lokkefugler ute, og ble var en bevegelse i krattet på andre siden av åkeren. Jeg antok det var jegere som snek innpå de naturtro lokkegjessene, og gikk ut på åkeren for å tilkjennegi falske fugler. Ingen viste seg, og jeg gikk tvers gjennom flokken med lokkefugler meg hagla på ryggen, og helt til åkerkanten der jeg fikk se en mann som intenst stirra på lokkefuglene 40 meter unna, ikke et blikk på meg. Jeg hilste, og fikk øyeblikkelig et HYSJ! SER DU IKKE GÅSEFLOKKEN?? fra han! :shock:

 

Fenomenet kan kanskje beskrives som en avart av et begrep som vel ble oppfunnet blant de første krigsflyvere, nemlig "Target Fixation"*. Man er låst med alle sanser på målet, og ser ikke annet enn det man "vil" se, hjernen blir lurt.

 

Når man så bidrar med naturtro bulvaner så er det stor sjanse for at man kan ta fatalt feil, og jeg er helt enig i Busters frykt her! Kontakt journalisten!

 

Jeg og en kompis laget en slik rådyrbulvan i kryssfinér en gang, og ble forbløffet over hvor naturtro den ble i halvlys på 100 m avstand - nettopp slike forhold man ofte har under bukkejakta. Vi brukte den aldri på jakt, og hadde ikke planer om å stå bak den!

 

*Target Fixation førte ofte til at flygerne var så fokusert på målet, enten et annet fly eller bakkemål, at de endte opp med å fly rett inn i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått svar, og redaktøren hadde selvsagt ingen betenkligheter med dette. Dette var til bruk på privat terreng (hvor det selvsagt IKKE befinner seg tyvjegere, må vite, og dette satses det da livet på, i følge mitt syn...), og det var ingen oppfordring til etterfølgelse (sa han. Noe en slik repotasje automatisk vil være!!.....mener også jeg!)

 

...sa opp abonnementet mitt jeg, ikke alene av denne grunn, men det hjalp.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...