Jump to content

Zeiss V - retikkel 60


Snus

Recommended Posts

Er det noen der ute som har jaktet med retikkel 60 og vil dele sine erfaringer?.

Selv har jeg retikkel 1 (11) og retikkel 40 i dag men ønsker å gå over til retikkel 60.

 

Jakter forøvrig mest hjort på natten, men også noen få på lengre hold på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Har ret 66 på min 3-12x56. Disse er vel forholdsvis lik, dvs 60 er med prikk(eller dot..) og 66 er med ett kors.

Kjøpte kors fordi jeg ble fortalt dette skulle være mindre. Dot'en tror jeg blir forholdsvis stor. Ihvertfall på langholdsskyting.

Til jakt synes jeg ihvertfall 66'en fungerer utmerket. Både i dagslys og i mørket.

Har vel etterhvert konkludert med at 66 heller ikke duger til prikkskyting på 200 meter.

 

Hvor mye betaler du for å skifte retikkel?

Link to comment
Share on other sites

Retikel 60 er ikke med dot, det er bare senteret av enn retikel 4 som lyser. Jeg syns det er bedre en 66 som er et + som lyser, det er mer lys fra korset en fra prikken, og derfor er det letter å bli blendet av korset.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å bytte retikkel men å kjøpe nytt sikte.

 

Om det er slik at retikkel 60 dekker like mye som på 40 så er jeg egentlig like langt.

Hadde håpet at om jeg slo av dotten så fikk jeg ett langholdsretikkel bedre enn retikkel 4 stanard som dekker en klisterlapp på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 3-12x56 med ret. 60 og en 2,5-10x50 med ret. 40.

 

Lysdotten er like stor på begge to, 3 cm i diameter på 100 meter. Til presisjonstesting bruker jeg orange klisterlapper som er 2" og 3" i diameter. Dette gir god kontrast.

 

De grove stolpene i ret. 60 er 7,5 cm brede på 100 meter, og 15 cm brede i ret. 40

 

Jeg synes ret. 60 fungerer utmerket så vel til jaktfelt som elgjakt. Men på holde fra 300 meter og utover blir dotten noe stor.

Link to comment
Share on other sites

Har retikkel 60 på min 6-24x56. Veldig fornøyd med det, men der er det jo ikke medforstørrende retikkel da.

Er ikke sikker på hvor mye den lille doten dekker, men på 24x er det ikke mye.

Synes det er fin størrelse på det faste retikkelet, både til jakt, jaktfelt og prikkskyting.

 

Mvh. Kimber.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert et sikte med retikkel 60 i andre billedplan? (ikke medforstørrende) eller retikkelet V69?

 

Dotten på retikkel 60 dekker 1,5cm på 100m med siktet på 12x når dette ikke er medforstørrende. Jeg tror dette vil dekke det behovet du etterspør. Man trenger ikke grove retikler (medforstørrende) for jakt i dårlig lys, når retikkelet er opplyst.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du var for upresis da du spurte om erfaringer med retikkel 60. Det retikkelet er nå mulig å få kjøpt enten plassert i første eller andre billedplan. Det er ikke så lenge siden det bare var mulig å kjøpe den i første. Tro det kom i fjor.

 

Altså, det finnes sikter med retikkel 60 som er medforstørrende, og det finnes sikter med retikkel 60 som ikke er medforstørrende.

 

Siden det er kort tid siden denne muligheten kom, har de fleste som har en victory med dette retikkelet det i første billedplan (medforstørrende), og forteller om erfaringene sine med det.

 

Hvis du er ute etter erfaringer med retikkel 60 i 2. billedplan (ikke medforstørrende) så må du presisere det.

 

Men som sagt, ret.60 i andre billedplan. er nok det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

..og med retikkelet i 2. billedplan dekker ikke dotten mer enn en liten del av en klistrelapp på 100m og 24x forstørrelse (V 6-24x56). Retikkelet er glimrende til jaktfelt, toppjakt og for så vidt de fleste andre jaktformer, og med lyset slått på er det ikke behov for grove stolper (slik som på retikkel 4) i skumring heller.

Egnetheten til langholdsskyting aner jeg ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med respekt å melde... Jeg skjønner ikke hva man skal med retikkel i 2.plan

Du skyter mer enn presist nok når det er i 1.plan og da stemmer også retikelet uansett hvilken forstørrelse det står på.

Men, jeg forstår også at vi er forskjellige. Og har forskjellige behov.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men en relativ kjent figur for noen år siden, Søren Ervig, jeg snakket med i Russland i -95 var nær hysterisk overfor retikler som kunne skjule noe av viltet.

 

Min erfaring på 2.plan er mest salong, en Leupold jeg kvittet meg med etter skyting av elg en overskyet dag i tett granskog, og en Swaro 6-24x50. Den siste har jeg enda, men den tynne retikklen forsvinner helt mot en våt bever i skumring, derimot på 300m kråke, om dagen, er den helt suveren.

Link to comment
Share on other sites

Den forsvinner ikke med opplyst retikkel.

 

Poenget mitt med retikkel i 2.plan, er å kunne bruke samme kikkert på jakt og plinking på skikkelige druge hold.

Og her synes jeg retikkelet blir for stort i 1.plan.

Men jævlig bra til jakt er det jo..

 

Blir man virkelig nødt å kjøpe en til kostbar-zeiss for å dekke begge disse områdene?

 

Forøvrig fikk jeg ikke svar på mitt spørsmål, hva koster ett retikkelbytte??? Ingen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Blir man virkelig nødt å kjøpe en til kostbar-zeiss for å dekke begge disse områdene?

Høres ut som en god begrunnelse og en investering, bare man har fått det i bruk, vil man neppe angre.

 

Det med å bytte retikkler i eksisterende sikter vil nok variere i pris og om service avdelingene på den enkelte fabrikk tar på seg slike oppdrag, om man kan sende direkte eller via forhandler og importør som alle skal tjene litt på jobben. Det vanligste er nok å selge den man ikke vil ha og og kjøpe nytt med den man vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig fikk jeg ikke svar på mitt spørsmål, hva koster ett retikkelbytte??? Ingen som vet?
Jeg vet ikke, hva med å spørre Zeiss?
Sannsylighvis mer en forskjellen mellom det du får igjen for det siktet du har, om du selger det, og prisen på et nytt.
Jeg tviler på at siktet ditt er forberedt for å ha retikkel i andre billedplan, så dette blir nok en så stor ombygging at jeg fortsatt er overbevist om at jeg har mine ord i behold. Diavari Victory med retikkelet i okularplan har vært på markede bare de aller siste årene.

 

I tillegg vil jeg minne deg på noe jeg har skrevet flere ganger før:

Det er ikke mulig å ha treffpunktforandring ved zooming, hvis retikkelet står i første billedplan. Er retikkelet i andre billedplan, vil det være treffpunktendring ved zooming. Hvor mye det er, er avhengig av kvaliteten på mekanikken i siktet. Her har selvsagt Zeiss vært en av de beste.

 

Uten at jeg har testet det, er jeg også overbevist om at slik treffpunktendring vil være avhengig i hvor sjevt rettesystemet/zoomsystemet står inne i siktet. Dvs hvor mange klikk man har skrudd ut av sentrum. Dette er det vel noen av langholdsgutta som vet noe om. De skrur jo siktene helt i bund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...