Jump to content

magasinsperre eller for lang fjær i magasinet?


Bård 308

Recommended Posts

har gått til anskaffelse av ei halvautomat hagle, Breda Mira 12/76...skulle teste henne i dag, men det viser seg at det går bare 3 skudd i denne, 1 i kammeret og 2 i magasinet.

 

har en kamerat som låner ei Beretta Urika som er akuratt likens, lurer da på om det er noe vi kan gjør med dette for å få flere patroner magasinet?

 

er helt neewbee når det gjelder halvautomatiske våpen så det kan virke som et rart/dumt spm :oops::P

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har gått til anskaffelse av ei halvautomat hagle, Breda Mira 12/76...skulle teste henne i dag, men det viser seg at det går bare 3 skudd i denne, 1 i kammeret og 2 i magasinet.

 

har en kamerat som låner ei Beretta Urika som er akuratt likens, lurer da på om det er noe vi kan gjør med dette for å få flere patroner magasinet?

 

er helt neewbee når det gjelder halvautomatiske våpen så det kan virke som et rart/dumt spm :oops::P

 

Mvh Bård

 

Hei!

Tok et kjapt googlesøk på hagla di og fant ut det at det skal gå 4 skudd i magasinet ditt pluss ett i kammeret. Se link: http://www.pmulcahy.com/semiauto_shotgu ... s_br-c.htm

Link to comment
Share on other sites

har hørt snakk i at du må kappe fjæra eller kjøpe ei ny og mindre fjær

 

det skal du absolutt ikke gjøre! kapping av fjær medfører dårlig mating av patroner fra magasinet, det er sjelden lengden på fjæra begrense kapasiteten i ei magasinhagle!

det sitter sannsynligvis en eller annen form for plombe eller pinne i magasinrøret. uansett, som "kardnalen" sier, ikke øk magasinkapasitetn over 5 skudd. da får du pisk av POD, og huske regelen om maks to(2) skudd i våpenet ved jakt.

Link to comment
Share on other sites

har ei Berretta Urika halvautomat hagle.

 

Jeg får inn bare 2 skudd i magasinet. Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få inni flere? finner ingen c-clips, er det da fjæra som er for lang :?:

 

Når jeg kjøpte Urikaen sto det en plomberingspinne i magasinet, i tillegg fulgte det med en lengre pinne som du må bruke på jakt(i Norge). Den gjør at du kun får et skudd i magasinet. Skru av toppen til magasinet, der sitter det en låsering som låser plomberingspinnen. Fjern den, og pinnen løsner. Da får du tre i magasinet, som er maks. Nå trenger du bare å skru av den store "mutteren" i front for å sette inn plomberingspinnen ved behov. Klumsete forklart, håper du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Husk at om du bygger om haglen til å ta mer en 2+1 er den ikke lovlig i jakt sammenheng lenger.

 

Ehemmm... 1+1 er det som gjelder. Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. sier: "Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt."

 

Det var 2 + 1 for 10 år siden når jeg tok jegerprøven.. Og det er jo litt spesielt når det går 2+1 i halvauto.

 

Men står det der så stemmer det vell

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som er i tvil om loven som gjelder jakt med hagle er det sådan:

 

Ettløps/toløps over under, sideligger, pumpehagle er det lov å ha 2 skudd totalt i våpenet.

Halvautomat er det lov å ha 3 skudd totalt i våpenet. 1+2.

 

Slik er det.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som er i tvil om loven som gjelder jakt med hagle er det sådan:

 

Ettløps/toløps over under, sideligger, pumpehagle er det lov å ha 2 skudd totalt i våpenet.

Halvautomat er det lov å ha 3 skudd totalt i våpenet. 1+2.

 

Slik er det.

 

Sakset fra lovdata.no:

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

End of discussion :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...] HAr noen en lov å henvise til at magasinforlenger ikke er lov under trening?

 

Du har ikke lov å gjøre "vesentlig endring" av våpenet ditt ute å søke politiet først. Så du ka ha så mange skudd du får plass til uten å gjøre denne vesentlige endringen. Hva som er vesentlig endring er ikke så lett, men å ta ut en magasinsperre er ikke, å sette på en magasinforlenger på en pumpehagle er kanskje, å sette på en magasinforlenger på en halvauto er ganske sikkert og å bygge om en halvauto til å ta stooore avtagbare magasiner er helt sikkert en vesentlig endring.

 

Du kan jo lese gjennom her og se om du finner noe nyttig (siste rundskriv fra POD)

Link to comment
Share on other sites

Utklipp fra: Forskrift 25. juni 2009 nr. X om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

(våpenforskriften

 

3.6.3.1

 

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller

innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 37 av 61

personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne

generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i

kammeret

Tillater bruk av avtagbare magasiner

Link to comment
Share on other sites

har ei Berretta Urika halvautomat hagle.

 

Jeg får inn bare 2 skudd i magasinet. Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få inni flere? finner ingen c-clips, er det da fjæra som er for lang :?:

 

Når jeg kjøpte Urikaen sto det en plomberingspinne i magasinet, i tillegg fulgte det med en lengre pinne som du må bruke på jakt(i Norge). Den gjør at du kun får et skudd i magasinet. Skru av toppen til magasinet, der sitter det en låsering som låser plomberingspinnen. Fjern den, og pinnen løsner. Da får du tre i magasinet, som er maks. Nå trenger du bare å skru av den store "mutteren" i front for å sette inn plomberingspinnen ved behov. Klumsete forklart, håper du skjønner.

 

i340086117_68311_5.jpg

 

er det, det som er ringet rundt jeg må fjerne for å få ut pinnen/plomberinga?

Link to comment
Share on other sites

Du trykker inn det du har markert for å kunne skru av toppen(i mangel av et bedre ord). Når du har skrudd av den kommer magasinfjæra sprettende ut, og da vil du se plomberingspinnen og at det er en låsering(eller hva det heter) innunder toppen. 8-9 år siden jeg gjorde dette, men mener det skal være slik. Med låseringen borte vil pinnen skli ut i fronten(den gjengede enden).

 

Forresten merkelig at man selger haglene med feil plombering montert.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, trykk inn sperre bolten (pass på så den ikke flyr sin vei når du skrur opp hylsa og den kommer ut av gjengene (husker ikke om den er løs eller ei).

 

Så har du en liten drittjobb med å få av klipset (det er ikke ett C klips, men en hel ring med sperre haker). Bruk tang eller tilsvarende og få den av. Dra ut magasinsperren, og puss rent etter merkene etter låseringen og forsøkene dine på å fjerne ringen. Inn med fjær og skru på toppen igjen (pass på å trykke inn låsingen når den kommer ned til kanten), skru til låsingen klikker i.

 

Nå er det bare å skru av mutteren fremme på magasinet, så kan du dra ut eller trykke inn den magasinsperren du ønsker (eller ta bort hele sperren), fritt valg og det er gjort på ett øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

angående magasin kapasitet på halvautohagler må jeg bare legge meg flat.

Har lest feil i viltloven.

 

Særregler for småviltjakt

 

Til småviltjakt er det tillatt å bruke haglgevær og rifle. Blir det brukt haglgevær, skal det maksimalt være mulig å ha to skudd i hagla. Ved bruk av halvautomatisk rifle under småviltjakt, er det bare tillatt å ha inntill tre skudd i geværet (to i magasinet og et i kammeret).

 

Jeg har nok trodd jeg leste hagle der det står rifle. :/

Link to comment
Share on other sites

Du trykker inn det du har markert for å kunne skru av toppen(i mangel av et bedre ord). Når du har skrudd av den kommer magasinfjæra sprettende ut, og da vil du se plomberingspinnen og at det er en låsering(eller hva det heter) innunder toppen. 8-9 år siden jeg gjorde dette, men mener det skal være slik. Med låseringen borte vil pinnen skli ut i fronten(den gjengede enden).

 

Forresten merkelig at man selger haglene med feil plombering montert.

 

takker, skal prøve i morgen. men spretter den ut igjen den "knappen" når jeg skrur på at?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...