Jump to content

Vamt løp på skytebanen - noe å ta hensyn til?


nesnah

Recommended Posts

Sikkert nybegynnerspørsmål dette, men: Har en Savage stainless weather warrior 30-06 som er lett og god, men den blir følgelig veldig raskt varm når jeg er på skytebanen. Utrent som jeg er har jeg til og med prestert å brenne meg på den etter en 15-20 skudd (det gjør man bare en gang for å si det slik), og pleier å gi meg etter det antallet. Dette har jo ingen betydning i skogen, hvor du egentlig ikke skal skyte mer enn ett skudd og ferdig med det - om man gjør tingene rett. Men på skytebanen, skal man ta pauser med jevne mellomrom og la det kjøle seg ned? Jeg vet ikke hva som er vanlig med lette jaktrifler, hvor stor betydning har det for presisjon, sikkerhet o.l å ligge å skyte med ei varm rifle, la oss si en 40-50 skudd? Jeg husker i Forsvaret hvor vi ble advart mot å tyne MG3 o.l. pga fare for popoffs o.l. men jeg går ut i fra at vi da snakker om temperaturer hinsides hva som er mulig med ei boltrifle, men det kunne være interessant å høre hva dere mener.

Link to comment
Share on other sites

Du går enten lei eller konkurs (av ammokostnader) før du klarer brenne av så mange skudd i så rask rekkefølge med boltrifle at det har noe å si. Jeg har mine tvil på om det er mulig overhodet.

 

Presisjonen kan forandre seg med varm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Ble fortalt av en børsemaker at hvert skudd etter de første 15-20(avhengig av kaliber) i rask rekkefølge sliter mye mere på løpet enn de første 15-20 skuddene. Derfor skyter jeg maks 15skudd før jeg lar løpet kjøle seg helt ned før jeg skyter 15 nye skudd. Har det ikke så travelt at jeg ikke har tid til dette, og skulle jeg ha det travlere enn det så hopper jeg heller over en skyte kveld og tar det når jeg har tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter maks 15 skudd på rappen. Om det sliter på løpet eller ikke vet jeg ikke, men spredninga blir så stor at jeg ikke kan skyte mer..

Det hadde vært litt interesant å høre hvorfor det evenutelt sliter mere på løpet og eventuelt hvor mye

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er pga de varme gassene fra kruttet varmer opp og svekkerstålet etterhvert som det blir varmt. Når da det varme og svekkede stålet får påskjenningen av nye kuler og mere varme øker slitasjen.

 

Hvor mye er det ikke noen fasit svar på men når ett dfs løp som blir skutt ca 50-75 skudd pr stevne holder ca 3-5tusen skudd. Dvs alle skudd på ca en halvtime. Og ett jaktløp som blir skutt ca 15 pr halvtime holder 7-10000 i samme kaliber så kan du jo tenke deg om hvor mye mere slitasje du har.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er det ikke noen fasit svar på men når ett dfs løp som blir skutt ca 50-75 skudd pr stevne holder ca 3-5tusen skudd. Dvs alle skudd på ca en halvtime. Og ett jaktløp som blir skutt ca 15 pr halvtime holder 7-10000 i samme kaliber så kan du jo tenke deg om hvor mye mere slitasje du har.

 

Det du viser til her har ikke nødvendigvis med løpsslitasjen å gjøre, mere hvilke krav til presisjon som stilles til det enkelte løpet.

Et Sauerløp som ikke klarer å holde seg til en samling som muliggjør å skyte innertiere jevnt (løpet altså, ikke nødvendigvis mannen) er å betegne som slitt i konkurransesammenheng, det er derimot ikke å betegne som spesielt slitt i jaktvåpen sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Det var dine ord ikke mine. Samler ikke jaktbørsa bedre enn at jeg kan prikke alle skudd i sentrum hvis jeg gjør mitt er løpet "utskutt" for meg. Hvis jeg ikke får samlinger under 30-40mm med ei jaktrifle har jeg ikke bruk for den til mye av jakta mi. Da jeg hovedskalig jakter småvilt. Men i rådyr og elg børsa holder det masse enda.

Link to comment
Share on other sites

Husker en gang jeg og en kammerat skjøt noen raske serier med hans boltrifle i et eller annet raskt 7mm kaliber, og etter dette ble våpenet lagt tilbake i futteralen. Dette førte til at skumgummien i jalla-futteralet smeltet seg fast til løpet, og dette var ikke så lett å få av igjen. Tror svaret var et sterket løsemiddel ala lynol.

 

Hvor mye det har for presisjonen vet jeg ikke, men har opplevd å brenne meg på varme løp og se vann dampe ganske heftig. Har hørt rykter om at automatiske maskingevær etc kan nærmest få glødende løp, om det da er slitasje eller varmen selv som ødelegger dem vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bisonjegerne i the Ol' West pleide visstnok å pisse på løpene for å kjøle dem ned.......

 

Hehe.. Gammelt triks det der ja.. Vet og at dette ble praktisert når det gjalt diverse våpen under verdenskrigene også:)

Mild måte å kjøle ned på.. hehe:)

 

 

 

Men skyter jeg mer enn 20 skudd med gode gamle M98'en min, kan jeg steke egg på løpet:)

Men jeg her originalt militærløp da.. rimelig tynt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i militæret med en litt enkel sjel. Vi fikk 400skudd hver med 12,7 mitr for å bruke opp årets ammo, og for å sikre like store kvoter neste år. Etter at jeg skjøt mine 400skudd, så var løpet så varmt at det ikke kunne brukes på en stund, vedkommende enkle sjel fikk da den geniale ideen å helle et par dl våpenolje ned løpet i for å kjøle det, Olja kom akkurat midtveis og så hørtes det et "host", og så kom den opp igjen som en sky og rett i ansiktet på vedkommende. Ble litt hudforbrenning av det, men heldigvis ikke noe alvorlig, kunne derimot fått store konsekvenser da olje blir mye varmere enn vann.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel ikke helt riktig å trekke inn militœre våpen i denne diskusjonen. Slike løp er som regel laget for varmkjøring med materialvalg, coating osv.

 

Jeg kan uten blygsel innrømme at jeg har kjørt diverse russisk isenkram jeg eier så varme at det har røket av både løp, gass-system og treverk. De klarer fremdeles minute of man på 3-400 meter :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...] Har hørt rykter om at automatiske maskingevær etc kan nærmest få glødende løp[...]

 

Beltematede våpen, f.eks MG3, er det ingen problem* å skyte "kirsebærrød" om man er litt uomtenksom. Kombinasjonen "bruke opp årets ammo-'kvote' " og en troppsjef som lot seg overtale til å finne ut "hvor varm blir egentlig en MG?" fremskaffet ett løp som ble synlig rødglødende i dagslys (gresstrå og småkvist spontanantente ved berøring). Den 'fungerte', det kom kuler ut i den tynne enden og det smalt, fremdeles når den ble kald igjen, men det meste av beveglige deler måtte byttes rimelig snart.

 

 

 

*med mindre du får blodkjeft da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...