Jump to content

Enkel tilberedning av gjedde? - Gjeddekaker!


Grimm

Recommended Posts

Jeg dro garnet mitt i Grimevannet i dag, og sammen med de forventede abborene kom der en gjedde på 7 kg (1 meter). Den hadde svelget en abbor som stod i garnet og satt seg selv fast i samme slengen. :wink:

 

normal_IMG_0328_1.jpg

 

normal_IMG_0332_1.jpg

 

normal_IMG_0333_1.jpg

 

 

Abborene fileterer jeg og bruker vanligvis til pytt i panne eller liknende.

Hva kan jeg gjøre med gjedden for å utnytte kjøttet på en rask og effektiv måte? Kan den også fileteres, eller er det enklere å sløye og dele den?

Fungerer det å surre gjeddekjøttet i pannen slik som jeg gjør med abboren, eller bør den heller behandles på annen måte? Det er stadig snakk om gjeddekaker når det gjelder litt større gjedde, men jeg ser for meg at det blir mye arbeid?

 

Smakfulle tips mottas med takk. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kikket litt rundt etter oppskrifter på nettet, så endte jeg opp med å lage gjeddekaker. Oppskriften satt jeg sammen av flere andre.

 

Det var enkelt å filetere gjedden og få skinnet av fileen. Det følger en del bein med når man tar filet av hele sidene, men det gjør ikke noe når man kjører kjøttet to ganger gjennom kjøttkvernen.

 

Oppskriften jeg fulgte ble slik:

1 kg gjeddefilet

300 gram bacon med svor

1 ss hvetemel

1 ss salt

3,5 l melk

3,5 l matfløte

1 egg

litt pepper

litt malt muskat

litt "Herbes de Provence" :wink:

 

Mal gjeddefileen og baconet to ganger i kjøttkvern. Ha deigen i Mixmaster/foodprocessor og bland inn mel, salt og krydder. Spe med melk og fløte, litt etter litt, under omrøring. Tilsett egg mot slutten.

 

Prøvestek en kake for å se at konsistensen er som du ønsker. Er kakene for fast, tilsett mer melk eller fløte. Kakene formes med skje og stekes i smør eller olje på stekepannen på middels varme.

 

N'joy :D

 

 

I Grimevannets mørke dyp lurer... :shock:

...gjeddekaker á la Grimm 8)

normal_IMG_0343_1.jpg

En håndfull kaker fikk desverre ikke være med på bildet grunnet omfattende prøvesmaking... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gammel tråd, men sitter nå med 2,5 kg gjeddefilter. Gikk også noen abbor oppi der, men fadern pleide å spe på med det han hadde.

 

Oppskriften til Grimm høres god ut!

Men har du virkelig 7 liter med væske til 1 kg fisk?

Leser litt rundt, og ser det varierer mellom 0,5 til 1 liter væske pr. kg filet.

 

Neon som har tips?

Fadern pleide å ha i purre. Skal det jeg også, men ønsker å prøve med en dose bacon. :-D

Link to comment
Share on other sites

Fileter gjedde og skjær den opp i passe stekestykker. Knus en hel sitron i en frysepose (bruk neven og kna og klem den i filler) sammen med en ca en spiseskje salt og putt gjeddebitene i posen. La den marineres tre til fire timer. Ta ut gjeddestykkene og vend dem i mel, krydret med litt pepper og stek dem. Blir bare KNALLGODT.

Link to comment
Share on other sites

Hva man gjør med gjedda avhenger mye av hvor og når den bilr tatt. Den er suverent best på våren.

 

Vårgjedde fra rennende vann (elv): flå, fileter og stek som seibiff med løk.

All annen gjedde går til kaker og suppe. Kan være verdt å prøve å varmrøyke smågjedde.

Det er alfa og omega at man flår og fileterer fisken under rennede vann (under springen i vann som er akkurat kaldt nok til at man ikke fryser av seg fingertuppene. Gjør man ikke det har "myrsmaken" lett for å sette seg (gjedda har mye avfallstoffer i kjøtt og blod som må få renne av i friskt vann underveis).

Gjedda er så mager så man er nødt til å ha noe fett tilbehør. Jeg pleier å bruke makaronistuing og smeltet smør eller sandefjorsmør. Peppersaus fungerer også greit til stekt gjeddefilet.

Vil man ha en enda mildere smak kan man godt la filetene ligge i en brøpose sammen med en skvett helmelk over natta. Dette trekker også ut litt av råsmaken.

Vær obs på at gjedda kan inneholde mye tungmetaller. Er man i tvil, kontakt mattilsynet.

Link to comment
Share on other sites

Da er 48 kaker stekt og lagt i frysern. Minus et par smaksprøver, da....

 

2 kg gjeddefilet

200 g fettfull bacon

Salt

Pepper

Muskat

Ingefær

1 ss Maisena

1 Løk

Spe ut med Melk

 

Tok det jeg hadde for hånden.

Maisenaen ble hatt i etter hvert. Kakene ble ikke så faste som ønskelig, men maisena hjalp.

Kverna 2 ganger, og blandet godt etterpå.

3 timer på kjøkkenet fra start til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...