Jump to content

180grs Oryx til .30-06, med Vv N160 ?


storm

Recommended Posts

Til nå har jeg ladd 180grs oryx med 59gr N-15 (skytterlagskrutt), men jeg skal nå gå over til mer "nøyaktig" krutt.

Det kruttet blir Vv N160...

Søkte litt på nettet og fant ladninger på 58, 59 og 60grs (http://www.robsoft.nu)...

Så da tenkte jeg å lade opp 10 patroner av kvar vekt....

MEN, jeg kikka i ladeboka hvor står det MIN 55grs og MAX 57grs Vv N160 til 180grs Oryx...

I et Jakt blad fra 2006 er det testa div ladninger med jaktkuler i .30-06, og der står det 57grs Vv N160...

 

Så nå ble jeg usikker :?

Bør jeg gå ned på minsteladninga til 56grs og jobbe meg opp mot 58grs, eller er det bare å prøve fra 58-60grs :?:

Ladningene i ladeboka er jo ikke akkurat kjent for å vere av de kraftigste...

 

På forhånd takk :wink:

 

PS: De andre komponentne er Norma hylser og Federal 210(LR) tennhetter...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg ladar denne kombinasjonen til ein heldig bekjent som har brukt han nokre år på hjort og nokre få av dyrene i Afrika (og alt de har å gjøre). Eg slepper 57 grains oppi. Trykket er bedømt som litt under maks med rifla hans og Norma hylser eller tilsvarande, dvs. Sellier og Bellot. Fem skot avfyrt med 35-37 grader i skuggen, og rifla hadde vore mange timar i sola. Ingen teikn til overtrykk. Kan godt henda at du kan sleppa meir krutt oppi og få meir fart før trykket blir for høgt. Men utifrå korleis Oryxen oppfører seg på kort hald med denne ladningen så tykkjer eg farten er høg nok.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Var å målte 10 stk Oryx 180 grs, med 56 grs Vv N160 i dag på banen. Presisjonen var bra, og farten ble målt til 799 ms i min Brno 600. Kunne kanskje gått opp 1 eller to grain, men føler at det er en fin hastighet i mitt våpen. Når jeg sammenligner med fabrikksammo, så måler hastigheten i mitt våpen som regel ca 20 ms under oppgitt fart, så da er vel ca 800 ms på Oryxen OK.

Link to comment
Share on other sites

Hm... Ja jeg bør vel gå ned til 56grs og jobbe meg opp til 58grs da :wink:

 

Men jeg vil ha litt fart på kula... Den ladninga jeg brukte før (59grs n15), gav 810m/s, og ga ok presisjon (30mm)... Ser at 60grs ladninga på robsoft er oppgitt på 820m/s...

 

Får prøve meg fram, starte på 56grs og jobbe meg oppover...

Vil egentlig unngå å "kaste bort" så mange oryx kuler til test, da de er litt dyr, og lommeboka er slank :oops:

Så det blir ladd opp 5 av hver kombinasjon, hvorav 2 gjennom kronografen, og 3 gjennom skiva...

 

Takker for kjappe svar :)

Link to comment
Share on other sites

Så det blir ladd opp 5 av hver kombinasjon, hvorav 2 gjennom kronografen, og 3 gjennom skiva...

Mulig jeg er sær, men jeg dunker dem da ut over krono'n alle sammen og inn i skiva, på en gang.

 

Ladevekten til de forskjellige har vel mye å si med hvilken hylse de bruker, da de har forskjellig hardhet og volum med fabrikat, loter kan også variere.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er sær, men jeg dunker dem da ut over krono'n alle sammen og inn i skiva, på en gang.

 

Ja, det hadde vert best... Men i såfall må jeg bygge ett nokså høyt stativ for å få kronografen like høyt opp som løpet, når jeg sikter på 100meter'n...

Link to comment
Share on other sites

Men i såfall må jeg bygge ett nokså høyt stativ for å få kronografen like høyt opp som løpet, når jeg sikter på 100meter'n...

 

Monter kronografen på ett justerbart fotostativ. Da er det ganske radig å justere høyda. Skyter selv alle skudda gjennom kronografen mot skiva på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Monter kronografen på ett justerbart fotostativ. Da er det ganske radig å justere høyda. Skyter selv alle skudda gjennom kronografen mot skiva på denne måten.
'

 

Hm... Det fotostativet må i såfall vere +2m høyt, da standplass står 1,5meter over bakken, og 100meter'n er enda høyere opp (oppoverbakke...).

Får se hva jeg finner tak i :wink:

Link to comment
Share on other sites

dette med maxladninger,har jo mye med våpen og hylsetyper å gjøre også.en må prøve seg fram.norma hylser er etter min erfaring noe tynnere i godset,og kan derfor gjerne lades med to grain mer krutt..da jeg drev å lada 3006,brukte jeg 59gr,med 204 ell 160.merka ingen overtrykk der. :P

Link to comment
Share on other sites

Dette blir kanskje en tanke off topic, men siden det tydeligvis er en del som bruker 180 gr Oryx har jeg lyst til å spørre dere om hva dere mener Oryx tåler av hastighet med hensyn til ekspansjon. Gjerne både nedre og øvre grense?

 

Og til dere som har dataprogram til å beregne kulebaner, hva er forskjellen i kulebane/kulefall på for eksempel 780 meter og 810 meter pr sekund? Gjerne både på 100 og 200 meter.

 

Hva jakter dere med denne kula, og hvor lange skuddhold er det normalt snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Eg skaut nokre få dyr med første generasjon 180 Oryx i 3200 fps, altfor få til å trekka gyldige konklusjonar. Men dyra bar preg av at kula hadde ekspandert raskt. Dette var dei tidlege Oryxane, dei som var litt flatare i spissen, og eg trur dei var litt tynnare i mantelen og. Seinare er det 308-pipa i Model Seven som har vore mest med på jakt. Desse har gitt fine slakt på ein del hjort frå 25 til 180 meter. Ein hare fekk Oryxen i ryggjen på tjue meters hald. Her vart det litt kreativ kjøtskjering, men resultatet var ein glimrande middag. Tre andre på jaktlaget mitt brukar Forbedret Elite. Ein ser ikkje forskjell på slaktet om det er Forbedret Elite eller Oryx som har gått gjennom, så lenge ein ikkje treffer bein. Treffer ein bein med konvensjonelle kuler så blir det somme tider splintar, og desse kan like gjerne setja kursen bakover i vomma som alle andre retningar. Oryxen splintrar seg ikkje på same måten. Blesbok og stenbok på moderate hald vart det også etande slakt av.

 

Ein heldig bekjent og jaktkamerat (heldig fordi han har Nokon til å lada patroner for seg) har tilsvarande erfaringar sjølv om farten på kula er litt større. Fine slakt i åravis, finare di lengre hald viss alt anna er nokonlunde samanliknbart. Han har og sett blesbok, stenbok og vlakvark gå rett ned i smellen. Han skaut ein sjakal og, men den bar sterkt preg av å ha vorte skoten.

 

Min konklusjon er at Oryxkula er god i 3006-fart. Viss eg monterer 300 Dakotapipa mi igjen så vil eg nok velja meg ei anna kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sitter her å kjeder meg i dritværet, så da oppdaterer jeg gamle tråder....

 

Jeg endte på følgende kombinasjon:

 

Norma hylser

Federal 210 Large Rifle tennhette

59grs Vv-N160

.30 180grs Norma Oryx

 

Dette gav en fart på litt under 850m/s, så det var en litt hissig ladning...

 

Men den gav ikke synlige trykktegn...

 

Prøvde forøvrig også noen patroner med 60 grs Vv-N160, men dette gav krater i tennhetta og en hastighet på oppimot 890m/s, så det ble bare med to patroner av den kombon... Var nok akkurat over den røde streken den ladninga...

 

NB :!: Overstående ladedata er tillpasset mitt våpen og brukes på eget ansvar :!: start ikke noe høyere en 56grs Vv-N160 :!:

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å kjeder meg i dritværet, så da oppdaterer jeg gamle tråder....

 

Jeg endte på følgende kombinasjon:

 

Norma hylser

Federal 210 Large Rifle tennhette

59grs Vv-N160

.30 180grs Norma Oryx

 

Dette gav en fart på litt under 850m/s, så det var en litt hissig ladning...

 

Men den gav ikke synlige trykktegn...

 

Prøvde forøvrig også noen patroner med 60 grs Vv-N160, men dette gav krater i tennhetta og en hastighet på oppimot 890m/s, så det ble bare med to patroner av den kombon... Var nok akkurat over den røde streken den ladninga...

 

NB :!: Overstående ladedata er tillpasset mitt våpen og brukes på eget ansvar :!: start ikke noe høyere en 56grs Vv-N160 :!:

 

hvilken børse brukte du, jeg har en t3ss og får bare 830 ned 60g vv160 cool83mm (makslading i mitt våpen)

Link to comment
Share on other sites

hvilken børse brukte du, jeg har en t3ss og får bare 830 ned 60g vv160 cool83mm (makslading i mitt våpen)

T3 Hunter de-luxe, løp med org lengde. Husker faktisk ikke om jeg målte med eller uten demper (hausken titan)...

Bruker btw en coal på 83mm jeg også...

 

Bladde litt i notatene og fant følgende fakta:

846m/s målt ca 4m fra munning ved 22 grader celsius...

da med 59grs Vv-N160...

 

Har du kappa løpet ditt?

Var da rart at du fikk så "slapp" hastighet med 1grs mer krutt :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg ladet først 10 patroner med følgende deler

 

Hetter: federal

hylser: norma

Kule: oryx 180grn

Krutt: 56 grn vv N160

 

Resultat: ujevn resultat, soting av hylsehals, og gikk lavere enn orginal ferdigladet oryx, bestemte dermed og gå opp 1 Grain, da min konklusjon var svak ladning.

 

 

tilbake til ladebenken...

 

10 nye patroner til pers, med samme hylser, tennhetter og kuler, men med 57grain N160 i steden.

hastigheten ble målt til 821m/s og god presisjon i yttertieren over, noe som jeg syns er perfekt sted og ligge til elgjakta.¨

iog med at presisjonen var god, gidder jeg ikke og lade hardere, da dette er godt nok for elg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...