Jump to content

Lite spørsmål ang halvautomatisk salong og ny våpenlov


zliver

Recommended Posts

Har sittet å kikket på det som står i og rundt den nye våpenloven, som så mange andre blr jeg egentlig bare forvirret..

 

jeg har en marlin 70PSS

img_selfloading_model70PSS_70pss_Case.gif

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/SelfLoading/70PSS.asp

 

Denne er genial å ha i sekken når man er på jakt etter fellrypa.

 

Men spørsmålet er: Er ikke denne lovlig lenger? siden den er halvauto.

jeg vet at loven ikke har tilbakevirkende kraft så den trengs jo isåfall ikke leveres inn, men er den da lovlig å bruke på jakt.

 

Er den fremdeles lovlig så er jo siste spørsmål anske overflødig.....

 

Håper noen har forstått endringene rundt dette edre enn meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge ønsket meg dette våpenet men har ikke fått lov til å registrewre det med gjeldene våpenlov.

Det er fordi løpet på en rifle skal være 48 cm minimum.

 

Når den nye nå kommer så blir det satt ned til 40 eller 41cm og da blir denne mulig å erverve.

Den skal ha løp på 42cm mener jeg å huske..

 

Denne med lyddemper og en passende kikkert blir kjekt å ha i sekken ja:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netopp skrevet søknaden, og den blir levert i morgen for en Marlin 70PSS :D Skal bli spennende å se. Pratet med en hos Norma, men de hadde ingen på lager. Han visste heller ikke hvor lang tid det ville ta å skaffe en :? , men den som venter...

Link to comment
Share on other sites

Vær bare oppmerksom på at treffpunktet vil endre seg med denne riflen der. Se om du kan få tak i en brukt Browning auto 22. Den deler du like lett, kikkert og montasje er festet til løpet og presisjonen er upåklagelig. Det eneste aberet er prisen på en ny en...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge ønsket meg dette våpenet men har ikke fått lov til å registrewre det med gjeldene våpenlov.

Det er fordi løpet på en rifle skal være 48 cm minimum.

 

Når den nye nå kommer så blir det satt ned til 40 eller 41cm og da blir denne mulig å erverve.

Den skal ha løp på 42cm mener jeg å huske..

 

Denne med lyddemper og en passende kikkert blir kjekt å ha i sekken ja:)

 

Håper du har fått med deg at den nye forskriften er tredd i kraft?

Link to comment
Share on other sites

Da er søknaden godkjent :D og en Marlin 70PSS bestilles i dag. Forventer lang leveringstid, da den ikke er på lager i landet :evil: Vet det er treffpunktforandring da kikkerten sitter på kassa, men jeg håper det er minimalt ved bruk av momentnøkkel. Ønsker å flytte forsiktet litt bakover, så jeg får satt på en demper. Har da en 22. som kan puttes i sin helhet i sekken. Hvis jeg ikke tar av kikkerten mellom hver gang, så regner jeg med å kunne skyte ryper opp mot 50m. "Time vil sjåv" som Blodstupmoen sa.

Link to comment
Share on other sites

Er halvautomatiske rifler blitt forbudt?

 

 

Ja, de er forbudt (og har vært det en stund, som alle andre 1/2-auto våpen), men det gjøres (for rifler) unntak for våpen godkjent etter anbefaling av Kripos. Liste over disse finner du på www.politi.no (oppdaters ikke akkurat hver dag..).

1/2-auto "salongrifler" ser ut til å være unntatt fra dette regelverket, selv om det ikke står noe om de hverken i forskrift, gamle rundskriv eller den nye veiledningen til forskriften.

For pistol og hagler er det gitt et sett med kriterier, oppfylles de er våpnet godkjent for salg/innehav i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...