Jump to content

Robust lydløs jaktbukse som ikke rakner i skrittet.


hjortefot.com

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny jaktbukse før jakta til høsten, den forrige har jeg jevnt og trutt sydd :twisted: og teipet i skrittet, da nevnte sted revnet på tredje jaktdagen det året jeg fikk den. Nå er jeg lei av å teipe og patche buksa, dessuten er den ikke så lydløs som jeg skulle ønske. Aldri mer bukse med merket Villmark

 

Da jeg har brukt vel mye på optikk og demper i det siste så er jeg ute etter noe ikke altfor dyrt, men robust og lydløst,

...

Link to comment
Share on other sites

Absolutt alle buksene jeg har hatt oppigjennom årene har revnet i skrittet, og det har blitt noen bukser med årene. Den eneste buksa som IKKE har revnet(enda hvertfall, bare 1år gammel) er Härkila Kodiak! Buksa er jæææævla god å gå med, og den er vanntett! Har kjøpt mange bukser som det har stått at skulle være vanntett men ikke var det, men Kodiak er virkelig det!

 

Det er ei dyr bukse, men du får virkelig det du betaler for!

Link to comment
Share on other sites

Robust lydlaus jaktbukse som held saman i skrittet:

VADMÅL!

VADMÅLSBUKSA!

Mi 3000 kr GoreTex Norøna er i filler i skrittet. Dette kjem ikkje p.g.a. det som heng fast der nede hjå meg. Kanskje bratta på vestlandet krev eit anna snitt? Føtna må løftast som i hekkelaup.

Med bukseselar og blæra full strir eg med å få tuten ut over glidelåsen. Glidelåsen på denne buksa sluttar for høgt oppe for meg. No går denne buksa i avfallsdunken.

Eg lurer på om det er vits i å hiva den i attvinningsposen?

Jakka kasta eg i den svarte dunken.

 

- og vadmålsbuksa til kr 250 har eg enno................

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Løfter fram denne igjen, da jeg må ha meg ny bukse, og føler tittelen passer det jeg spør etter.

Har prøvd både div Härkila og Finnskogen på kroppen, og føler dem bråker. Ikke nødvendigvis mot kvist og sånt, men selve buksa lager lyd mot kroppen. Virker som det kommer av at foret gnisser mot beina, ikke fra ytterstoffet.

 

Har siste årene brukt ei bukse fra Geoff Anderson (Woola?), denne har for såvidt vært grei, men rivestyrken i duken er elendig, og forsterkinga på innsiden av anklene er bråkenylon. Sømmene på lårlommen er også gått heden på både mi egen og bror min si.

 

Gjerne vanntett, i alle fall mer avstøtende en god gammel vadmel, men lyd og luftighet går foran vanntettheta. Jakter stort sett alltid i bevegelse (eier ikke tålmodighet for å sitte på post) mest med hund. Har sett litt på diverse tekniske fleecebukser fra det store utland, men er litt skepisk til bukser jeg ikke får prøvd på kroppen først. Ikke så alt for billig å sende det i retur om det ikke passer!

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Chevalier Canada Light bukse og jakke. 1499,- for hver del. Et alternativ som ikkje sprenger budsjettet.

 

Det er gore tex bukse, men med børsta microfiber utvendig som faktisk er skikkelig lydløs. Har forsterkere på knær og ankel. Vanntette glidelåser. Tynn foring innvendig. Buksa er testa over 4 år både av meg og fleire jaktkamerater som har samme dressen. Ingenting å utsette på foreløpig. Den er definitivt meir lydløs enn finnskogen.

 

XXL har den

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til ... override=1

 

Den er noe mørkere enn hva bildet viser

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd hærkila extreme? går og sikler etter en slik bukse iløpet av sommeren.

 

 

japp har snart brukt ut ei extrembukse. kan anbefales! tåler ufattelig godt hard bruk :P har flere dyre hærkila klær og får ikke slitt de ut. men som all goretex eller lignende er de ikke lenger helt tette etter 2-3år..

Link to comment
Share on other sites

jeghar hatt bergans sin passvik II nå i 3-4 år, og har gått mye i denne. Buksa er fortsatt like hel og fin, og jeg må si buksa er veldig lydløs. Det eneste jeg har å utsette er at den er for varm tidlig i jakta på støkk etter skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Joda det går å holde gore-tex plagg temmelig vanntette. Jeg vasker min norrøna finnskogen dress på 40 grader med spesiell såpe/impregnering kjøpt på xxl. Deretter tar jeg dressen ut og sprayer med impregnering før den legges fem minutter i tørketrommelen og til sist henges til tørk. Tromlingen fordeler spray-impregneringen. Dressen min har vært vanntett under jakt i snart 8 år, og impregneringen gjør at den børsta mikrofiberen ikke blir våt så plagget føles kalt på kroppen. Vaskinga gjør at plagget bevarer de pustende egenskapene bedre. Om dressen er lydløs kan vel diskuteres, da også jeg synes at innerstoffet "gnisser" og lager litt lyd.

Link to comment
Share on other sites

Syns at jeg har funnet en ganske perfekt lett og lydløs jaktbukse: "Norrøna finnskogen extex" :D

Det er rett og slett en gammel utslitt finnskogenbukse som jeg har klippet ut innerforet på slik at jeg bare har igjen det tynne mikrofiber laget ytterst. Buksa er veldig lett og luftig (perfekt til august og september). Utover høsten fyller jeg bare på med Devold ullbukser under. Først tynne og etterhvert tykkere. Den blir våt, men tørker utrolig fort ved bålet. Ulla er jo like varm om du blir litt våt.

 

For riktig våte dager har jeg en ny finnskogen bukse...som en gang sikkert kommer til å bli "extex" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bergans Passvik har fungert perfekt for meg i mange år. Har anbefalt den til flere av mine jaktkamerater, og ingen av dem som har kjøpt den har klaget, bare fullrost den. Jeg har også en Laksen vadmelsbuke som jeg liker godt. Men Bergansbuksa holder meg tørr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...