Jump to content

Langhold Alta/Finnmark?


rem700

Recommended Posts

Dokker er velkommen hit. Vi har fått tak i mere Panserstål i fra skytefeltforvalteren, som han har spart til oss etter og ha armert Saabmål.

Har ikke hengt det opp enda, ting tar litt tid. Å komme inne på GP krever grønne klær. Vi har gjort det og, men vi fikk ikke lov til og bruke de lange banene.

Men for de som er fornøyd med 500 og 600 meter duger skytterlagets bane i massevis. Mye ustabil vind og kose oss med, fra 500 meter til litt over 700 meter.

Det meste vi har klikket mot vinden er 24 (1cm/100m) klikk på 600 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grønne klær skal gå bra.... både jeg og rem700sksk er i HV systemet...

 

vi må kanskje se litt på kalenderen og bli enig om ei helg...

 

rem700. Du er jo godkjent skyteleder så det er ingen sak for deg å få disponert bane. Kravet de stiller er at det skal være minst 1 befal som er godkjent som skyteleder. Skytebana i Lakselv går opp til 600m såvidt jeg vet. Duger jo det også, eller?

La oss gjøre det enkelt. HVEM er intr i å samles og dra til Lakselv en lørdag for litt koseskyting? 8)

Link to comment
Share on other sites

Me... me!

 

Grønne klær skal gå bra.... både jeg og rem700sksk er i HV systemet...

 

vi må kanskje se litt på kalenderen og bli enig om ei helg...

 

rem700. Du er jo godkjent skyteleder så det er ingen sak for deg å få disponert bane. Kravet de stiller er at det skal være minst 1 befal som er godkjent som skyteleder. Skytebana i Lakselv går opp til 600m såvidt jeg vet. Duger jo det også, eller?

La oss gjøre det enkelt. HVEM er intr i å samles og dra til Lakselv en lørdag for litt koseskyting? 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Status:

Jeg og Jacobsen har vært 1 tur på sennalandet for å skyte gonga, men ble ikke noe skyting pga uvær. Utover det så var vi i går på kvenvikmoen å kosa oss på 200m bana. Testing av billig-kikkerter :wink:

Venter bare på en anledning til ny tur på sennalandet.. Skal bli morro å teste de skikkelig lange holdan... 800-1000m

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Lørdag 30. april hadde vi en liten dugnad på skytebanen.

Fikk hengt opp mere stål og restaurert litt gammelt.

Nå henger det en gong på 400m, to på 500m, to på 600m og en ca på 800m.

På 600m har vi den gamle runde på 45cm i diameter og en ny på ca 32x42cm.

Bildet under er i fra 600m.

264ov9j.jpg

 

Den største på 800m er på ca 40x50cm.

Vi nådde dessverre ikke og teste noen av dem, så det henger en del jomfruelig stål og bare venter på oss 8) .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
utrolig at ingen i øst gir et ord fra seg ? kom igjen da..

 

Heisann

Vi er to karer i Tana som sysler med tanken på å skyte på litt lengre hold. Er nok ikke snakk om mer enn ut til 300-400 meter i utgangspunktet. Hvor i øst holder du til? I Vadsø veit jeg det er en liten gjeng som driver å tøyer holdene litt. Hørt rykter om mulighet på opp til 500 m. Men skal ikke garantere at dette stemmer.

 

For vår del blir det nok ikke noe før utpå våren. Nå går alt av tilgjengelig tid med til jakt.

 

Hvor skaffer dere metall til gonger? Hva er kostanden på sånt?

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det så veldig bra ut.

Så ut som det er muligheter for å strekke holdene betydelig mer på den skytebanen.

En får ikke utnytta kapasiteten til 338'en før en strekker holda laaaaangt utover i busken.

Hos oss har vi satt forbud mot skyting på gongene på hold under 500 meter.

På kortere hold river 338'en gongene nesten av stativene og sliter unødig mye på treverket.

Bare å stå på og........prøve å få til et langholds....skytemiljø der oppe

 

Igjen...veldig bra

Link to comment
Share on other sites

Ja det er artig det der.. :D John Olav.

Gir mer smak og høre lyden i fra gongen.

Den er stor og tung den plata på 780meter, men den rørte

jammen bra på sæ med 338'en.

Ikke riktig samme effekt med .308w nei.

Vi prøver og få til ett miljø, men ikke så mange som har like mye

dilla på langhold som oss.

Og plass har vi nu strengt tatt nok av hær oppe hehe.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ble litt imponert over hvor mye energi den overførte i den stål plata.. :) Man blir litt hekta av "gong" lyden merker jeg,så det gir en litt annen følelse en og skyte mye på papp eller liggende.

 

Det som er så bra her oppe er at man har et hav av plass og man kan i prinsippet kunne skyte over mange kilometer. Vi har jo muligheten til og sette ut mål på vesentlig lengere en 780m i Halkavarre men vi får jo se hva man finner på etterhvert? :) Greit og ha en god treff prosent på 780m før en strekker seg lengere. Jeg har skutt i endel skytefelt rundt omkring i landet,men vinden her oppe er noe spesielt med tanke på styrke og hvor fort den kan snu på seg. Ikke minst at den klarer iløpet av 800m og krysse i forskjellige retninger.

 

Det som er synd er jo at det er ikke så store skytter miljø innen DFS etc og rekruttere langholds interesse ifra her oppe. Er som regel ifra det millitære "miljøet" de få kommer ifra. Jeg flytter til indre Troms nå snart,og kommer til og prøve og lodde interessen for langholds skyting der nede også. Men uansett så kommer jeg til og dra oppover til Finnmark på besøk med jevne mellomrom,med rifla i bagasjen og et smil om kjeften ;)

Link to comment
Share on other sites

Fin dag på skytebanen i går... Vi fikk prøvd oss på 500 meter også den her gangen, må bare legge seg på riktig sted på standplassen :D . I tillegg til 400, 600 og 780 meter.. 8)

Ladet med 80grs n560 bak 250grs scenar, fortsatt for slapt i forhold til fabrikk ammo.

Det neste er og teste 300grs scenar med 24n41 i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

magnumsize:

 

Hvorfor lader du ikke med 570? Da kommer hastigheten med en gang.

Jeg ligger på 860-870 m/sek med 300 grs SMK og 89grs 570.

 

Får et nytt parti engangsskutte Lapua hylser nå, og da skal jeg tyne 300 grs Berger OTM ut i over 900 m/sek. Da skulle jeg komme et stykke :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset KnuteriK 8)

 

Ser jo at 560 ikke er veien og gå...

V 24n41 er noe vi fikk feil sendt, som jeg skal prøve nu.

Artig og se om det ligger nærmere ladedataen fra Lapua og Vihtavuori

i hastighet.

Bra hastighet på de 300grs kulene :D , jeg fikk 885m/s i snitt med fabrikk scenar i 250grs.

Håper det er mere hastighet og hente ut av trg'en. Men blir ikke mere ferdig ladet her etter....

 

Har lest på tråden din, mye bra lesning der..:D

Kordan får du hylsene dine til og vare så mange skudd? Har skutt hylsene mine 1 og 2 ganger nu... Kordan dier bruker du? Ganske nybegynner på lading skjønner du

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var å hentet en 60x40cm plate i dag. Har en likens bare i 50x40 stående på 500m, å det blir så vidt merker etter 6,5mm 140grs kuler i 885ms. er den brukanes til 338LM på 1000m? kan jo hende den blir som en "banan".men det fins mer der det kommer fra ;) Hvordan er det å få satt ut gonger på banen v halkavarre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...