Jump to content

Langhold Alta/Finnmark?


rem700

Recommended Posts

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble en tung, men vellykket tur til halkavarre skytebane i dag :)

Vi fikk satt ut plata på 1015M og rydda unna litt skog.

 

riktig lekkert! Plata er totalt 80cm brei, 40 cm høy å godset er 12mm tykk. center er ca 30x30

534355_10150859661466881_1508815138_n.jpg

 

nyter siste blikket av jomfrustål på kloss hold

196071_10150859662441881_1279467777_n.jpg

 

Eneste bildet som jeg rakk å ta fra standplass under skytinga.577683_10150859663076881_1228159176_n.jpg

 

Tiden går jo fort når man har det artig å det går jo en stund å gå opp med utstyr å rigge til stativ osv. Så det gjaldt å bruke tid på fornuftige ting å ikke leke paparazzi. :winke1:

gongoppheng ble perfekt! plata lager så fin lyd at man hører såvidt 6,5x55 slå i plata. dette ga mersmak! varierende vind å flere retninger oppoverdalen var artig. skal dra opp så ofte som mulig heretter. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det her gutta ! All ære for sleping av stål :) Regner med at 1015m kan være litt utfordrende og treffe på i Halkavarre,for vinden der er lur. Ja nå kribbler det bare enda mer etter og komme seg opp til Finnmark igjen :) Åssen tålte stålet 338LM?

Link to comment
Share on other sites

stålet taklet 338'n fint tror jeg. stativ/ oppheng fikk testet seg bra :-) ikke nå merkverdig store merker i plata. men nå har jeg ikke vært der oppe å sett plata på kloss hold. regner med at plata må omlakkes og plata på 760m må henges opp å lakkes etter at 338' n til magnumsize herjet der ute. 8) kan nesten ikke vente til jeg får min 338. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjempetiltak å dra igang langholds-skyting der oppe.

Kjempefine banefasiliteter dere har også. Misunnelsesverdig faktisk. Må prøve å holde sammen å få til et miljø nå da :wink:

Skitsnakk og kaffedrikking i kombinasjon med litt skyting nå og da hjelper veldig på.

 

Da er det mulig vi søringan kommer oppover en tur etterhvert. Må holde sammen vet dere. Lenge lyst er det også nå på denne årstiden så vi har ingen unnskyldning mht klokka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

rauvq1.jpg

 

Sett i gjennom spotteskopet.

Stålet pluss stor stein, meget gunstig plassert.

Ja hær e ikke lyset noe problem, om sommeren i hvertfall.

Ingen naboer som blir forstyrret heller.

Hvis du ikke e aleina på skytebanen, kan det fort gå ett par timer før vi kommer i gang med selve skytinga. Så hvis du bare skal ta en snartur e det best og ikke si til noen att du drar... :lol::lol:

Trur ikke det er selve plata vi skyter i stykker, syns æ så flere hull i stålrøret som plata henger i :overrasket::overrasket: .

Har ikke kommet fram til noen atomladning til .338 enda, men den rører nu på ting for det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Krattfinn: Ja er spent på og høre litt bruker erfaring om BA`n etterhvert :) Og ikke minst hilse på deg selvsagt.

 

magnumsize: Vi snakket jo om ei lang helg og skyte litt per tlf,men kan nevne det her også. Klarer vi og sette av ei helg hvor vi kan møtes flest mulig for litt sosialt og selvsagt skyting? Jeg har 7timers kjøring en vei så jeg må nesten planlegge litt i "god" tid i forveien. Skulle veldig gjerne ha fått 338`n jeg også får jeg dro oppover men det er jo ikke noe must. Og jeg kommer oppover om jeg så må ligge i telt uttafor skytebana,om noen lover og vekke meg før 338`n med brems våkner til liv på mårran ;)

Jeg har ferie ifra 16 juli til 12 august,så kan vi få til noe da så er jo det bare positivt,men kan ordne ei lang helg før det også om det trengs.

 

Da tar jeg med utstyr så vi kan filme litt skyting på lengere hold også :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et "langholds-treff"hørtes spennende ut. :thumbup:

Jeg må dra ofte å trene på banen i forkant av evnt "treff",for der e mye som er nytt.

Det å ligge i lynga å skyte nesten vinkelrett på målet, er no helt annet en å skyte bratt vinkel opp på 1000m plata der oppe.

Driver å søker etter løsninger for å lage en adapter bak på kolben, så man får justert kappa i horisontal retning.

Nå får jeg kun skarpkanten på kolbekappe i kontakt med kragebein, så det blir en del høydeslengere. Blir ikke bedre med 338LM, så der må jeg også få til noe rart.. savner den funksjonen på billigriflene.

Link to comment
Share on other sites

Ja et langholds treff er aldri feil :) Jeg har bodd 3 år i Lakselv og flyttet ned til Troms for en mnd siden,så jeg har skutt endel på Halkavarre banen og i skyte feltet. Trente ca 3 dager i uka på det værste i sen vinter/vår. Så jeg er veldig enig med deg at det er vondt og skyte så mange grader oppover som der uten og ha høyde justerbar kolbekappe...Pluss at en må ha litt høyde og gå på med tofoten..men det er bare utfordringer :)

 

Så jeg håper vi kan få til et treff,omså et lite et for jeg savner Halkavarre og jeg har ikke kommet meg helt igang med skytingen her nede enda. Samtidlig så vil man jo treffe hyggelige folk som dere der oppe :)

Link to comment
Share on other sites

Meg selv og magnumsize hadde en liten prat her om dagen og vi vil prøve og få til en "langholds" sammling nå i sommer. Helgen den 21-22 juli er satt av og da håper jeg dere som er interessert i en sosial skyte helg på Gairasmoen kommer for og delta på dette :) Er vi virkelig i siget så kanskje vi fyrer opp en grill også?

Hittil er vi fire stk som har sagt ja,og jeg håper det er fler av dere. Så sett gjerne av helga og gi en lyd ifra dere her inne om dere kommer.

 

Vi har ikke pratet om noe spesiellt opplegg for helgen,annet en at det blir skyte trening og det sosiale som står i fokus.

For de som har lyst kan jo denne være noe og bryne seg på? : viewtopic.php?f=43&t=70325&hilit=sniper+wannabe

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare og ta med seg det som smeller og bli med :)

Jeg har vel ikke helt trua på at jeg får SSG`n før den tid jeg heller men får bruke det man har. Sauern i 6,5X284 passer ypperlig til de holda som er på Gairasmoen uansett så går nok bare godt :)

 

Da sees vi? 8)

Link to comment
Share on other sites

det gjør vi selvfølgelig ;) skal ikke la bagateller bli noe unskyldninger for slapt oppmøte. :mrgreen: mye hastighet gir du 6,5'ern din ? bestillte 200stk 139 scenar for å lade opp til treffet. Prøvde 140grs berger og kjent ladning med N-570 å da fikk jeg 885ms +/- 10ms. men det var i vinter,så mulig jeg klare mer hastighet nå med 139grs kule. får ladde opp noe å teste :) spent på om presisjonen blir ok, i løpet som står i nå..

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra ! Ser frem til den helga nå. Bare og håpe på godt vær og ikke noe mer en storm i kasta ihvertfall 8)

I 6,5X55 har jeg skutt litt med 139grs Diamond Line og tidligere presset jeg den rett over 900m/s@70cm pipe. Husker ikke ladevekt i farta men var med skytterlags krutt uansett så den blir litt flytende. Nå som den pipa er rimelig sliten så går den helt ned i 815 m/s ! Men den pipa har en sykt bra presisjon med demper på. Egentlig ganske overrasket over det. Har passert over 7000 skudd og vel så det.

 

Ny pipa i 6,5X284 har jeg ikke fått enda men den er rett rundt hjørnet. Så skal cronografere når jeg får satt den i Sauern og teste litt ladninger.

Får jeg SSG`n i tide så skal den jo testes selvsagt :!: Men blir nok og skyte mest med Sauern på de avstandene vi har til rådighet på Gairasmoen tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Alle er velkommen. Type utstyr og erfaring spiller ingen rolle :winke1: .

Blir artig og møte likesinnede og de som bare har løst til og se på ka vi driver på med.

 

Æ for min del har en del lading og gjøre, skal få sparka de 250grs kulan opp i anstendig hastighet.

Stiller med .338lm og .308w.

 

Velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Ja som herr magnumsize sier så er alle velkommen,omså med sprettert :) Hmm,ny ide..langholds sprettert med super long range strikker,tofot og 300grs Berger hybrid kuler?? Uante muligheter ;) Spøk til side,kommer det så mange som det ser ut til så blir det her veldig bra. Tror det her kan bli en god sosial skyte helg !

 

Jeg må egentlig kaste meg i lading snart selv,..tror egentlig jeg får det travelt til tross for at det er 21 dager til 8)

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første tur på "langholds bana" vår unnagjort!

Jeg å TRG-22sks tok oss en kvelds tur for å sjekke tilstanden til gongan mine.

Har en 25x25cm plate på 740m å ei 40x40cm på 1080meter.

 

Vi fikk inn gode treff på begge holdan på tross av litt små trikky vind, å knappe 5 grader.... brrrr :shock:

2b5phi.jpg

 

Fra venstre: Howa 1500 i 300wm, M67 6.5x55, Trg22 308w. 8)

 

Bare å legge seg i trening framover mot lakselv 21-22, hvis alt går som det skal....

Link to comment
Share on other sites

jakobsen: Ser ut til at dere hadde en kjempe start på skytinga. flotte rigger også.:)

jeg vært å testet litt nye ladninger til 6,5'ern på priv banen. terpet på 1skudds treff å kronografert denne uka, så i går skulle jeg prøve 5skudd mot plata på 533m, tross dårlige forhold. Det ikke så langt, men du verden kastevinder er noe herk :o noe vanskelig jævelskap å forstå seg på. selv på "medium" hold.

396636_10150902642481881_427982464_n.jpg"%20target="_blank

 

293894_10150902641866881_1935948429_n.jpg"%20target="_blank

 

1skudd ble litt for høyt, men det er fordi jeg kneppet opp for 1skudd@kaldt løp. restn er variabelt press på to-fot og manglende kunnskap.

langholdsbasillen er virkerlig noe for seg selv, må trene-trene å atter trene. går mye tid til slikt :D

håper det blir aktivitet framover oppe v banen i lakselv :) skal opp å teste noe scenar kuler, da man bare har 32 bergere igjen. (håper man får ladet opp mer ammo før treffet ) :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor er Geirasmoen? Gjerne gps ref eller avmerket i kart?

Jeg kommer! :)

 

Meg selv og magnumsize hadde en liten prat her om dagen og vi vil prøve og få til en "langholds" sammling nå i sommer. Helgen den 21-22 juli er satt av og da håper jeg dere som er interessert i en sosial skyte helg på Gairasmoen kommer for og delta på dette :) Er vi virkelig i siget så kanskje vi fyrer opp en grill også?

Hittil er vi fire stk som har sagt ja,og jeg håper det er fler av dere. Så sett gjerne av helga og gi en lyd ifra dere her inne om dere kommer.

 

Vi har ikke pratet om noe spesiellt opplegg for helgen,annet en at det blir skyte trening og det sosiale som står i fokus.

For de som har lyst kan jo denne være noe og bryne seg på? : viewtopic.php?f=43&t=70325&hilit=sniper+wannabe

Link to comment
Share on other sites

Har ladet og testet litt til. 338en. 95grs N570 bak 250grs scenar. gikk i 895m/s og en es på 7,40. Kanskje litt tegn på overtrykk, merke etter utkaster på hylsa og tennhetta bygde så opp litt rundt tennstiften.

Også ladet æ 90grs N570 bak 300grs scenar. Det ga en hastighet på 828m/s og en es 3,7. Begge ladningene fylte hylsa helt. 300grs scenar stjeler mye hylsevolum. På 1000meter er det hip som hap ka æ velger, men i følge lapua balistic holder 300grs sæ i overlydshastighet lenger.

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger COL på? Evt hvor lange patroner tillater magasinet ditt? Sånn sett er nok 300grains kula ideelt for våpnene som tillater og sette kula lengere ut i halsen,derav kan man skuffe på mer kull bak prosjektilet så fremt du ikke nærmer deg trykk begrensinger..

 

Lurer på om det har noe nevneverdig og si for trykk oppbyggingen at kula sitter dypere ned i hylsa? Jeg tenker ikke da direkte i motstand,men heller på hylsens utforming innvendig hvis kula stikker inna for hylse halsen og trykket vil presse på hylse halsen og rundt kula,kontra om kula sitter lengere ut og trykket følger hylse halsen og presser direkte på kulas bak part. Om noe knotete forklart men er noen med meg på den?

 

I BR verdenen har jeg skjønnt det som at når du akkurat har klart og komprimere kruttet og ikke knuser det,så kan det virke som det gir mere konsise utgangs hastigeter/ES..men dette er ikke noe jeg selv har testet og kunne godt tenkt meg og hørt andres mening på det. Kan også være avhengig av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har maks col på begge kulene, med 1mm friflukt. 92mm for 250grs scenar og 94mm for 300grs scenar. Magasinet tar maks 94,5mm. Begge ladninger ga antydning til kontakt mellom krutt og kule men ikke brekking av krutt. Det var ingen antydning til tregt sluttstykke, bare mindre trykkmerker bak på hylsa. Men til 1000 meter holder de hastighetene i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Da er det min jobb og være litt entusiastisk og meddele at det nærmer seg helga og langholds treff :) Kommer det såpass mange gode mennesker som det ser ut som her og hva jeg har hørt om på "folkemunne" så blir det her bra ! Får bare håpe Finnmark har litt godt vært og by på?! magnumsize har ordnet siste små ting med banen og resten tar vi på fredag når jeg kommer oppover. Så da skulle mye være klart for ei bra skyte helg !

 

(PS: Og nå ser det ut som at SSG 08`n kommer før helga,så da blir jeg ikke noe mindre ivrig!;)

Link to comment
Share on other sites

håper den sure vinden kan roe seg til i morgen. sku prøve noe nyladda ammo, men vinden er så kraftig at man ikke klare å holde børsa i ro engang. Men har heldigvis 23stk patroner som man vet går rett. Tror d blir hardt å skyte i denne vinden :P thermos med noe varm drikke å jervenduken gjør at man ikke fryser med det første i dritvære :)

Link to comment
Share on other sites

Langholdstreffet på Gairasmoen var et kjempe tiltak!! Retter en stor takk til de som bidro til å dra i land dette. :D

Et lite oversiktsbilde av plassen.

16c40zo.jpg

Dersom noen av holdene ikke stemmer 100% beklager jeg det.

 

Selv deltok jeg bare på lørdag. Men til alle dere andre som deltok både lørdag og søndag: Fint om dere kunne singnert på siden slik at man hadde fått en oversikt på hvem man har pratet med :wink:

 

-jakobsen84- Michael jakobsen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var man snart hjemme igjen etter en lang kjøre tur etter langholds treffet. Vil først og fremst takke for at så mange fant tid til og møte opp opp midt i disse ferie tider :) Med treffet bak seg så ser jeg at vi kunne fint ha lagt opp til et godt opplegg og ved neste annledning må man prøve og få til noen punkter i form av små konkurranser etc. Så kom gjerne med ideer og punkter på det :)

 

Signerer posten ovenfor: John Olav Nordby 8)

Link to comment
Share on other sites

To fine dager på banen, veldig fine forhold i dag da det nest var vindstille. Vi var fire som skjøt i dag søndag.

Vi må prøve å gjenta dette sener i år også, da dette var kjempe morro. Takk til alle som bidro til en trivelig helg:-)

 

#Appel-Dog# Nils Arve Lund

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...