Jump to content

Langhold Alta/Finnmark?


rem700

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var i Smørfjord i helga og skjøt på 770m. Jeg skyter ikke så mange skudd, 2skudd fredag og 2 skudd lørdag. fant ut at tabellene mine må justeres litt, men traff gongen (26cmØ) på skudd nr 2 begge gangene. Er veldig fornøyd med det.

Hvordan/hva bruker dere til å finne korrekt innstilling? Hva gjør dere for at få korrekt resultat. Å fylle inn målt hastighet og oppgitt BC fungerer ikke 100%. Det er iallefall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det. Etter siste skyting måtte jeg justere ned BC, og opp V0 for at tabellen skulle stemme på 400m, 550m og 770m.

 

Blir ett par uker til neste gang. Da skal jeg prøve noe over 800m. På en gong som er ca 32cmØ.

Innen da har jeg forhåpentligvis fått nytt teleskop og kanskje chassis til rifla. Gleder meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mekket en ganske bærbar gong.

 

P5020191--cut_zps06dfb928.jpg

 

ikke dumt det opphenget der ;) ikke rart jeg har hørt skudd tidligere, når det er rett over bakketoppen der jeg holder til.

blir du å skyte i helga ?

Om en går over den store toppen bakerst i bildet å fortsette 2km NØ, havner du ved et stort vann. Der henger det endel stål langs fjellsia. ;) fra 600-1450m

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir nok ikke å skyte i Smørfjord denne helga. Jeg jobber nattskift denne uka og skal bryte over til dagtid i helga. Men jeg skal prøve å få skutt Thomas Haugland sin langholdtest (500m+ på 1min) i Hammerfest området. Må bare finne ut hvor. Jeg blir sikkert å gjøre det på en helt ugudelig tid på døgnet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Prøver og få opp nåkka gonger på Forsølhøyda. Har og mye verifisering å gjøre. ;)

Jeg har akkurat bytta kolbe og skutt inn. Nå er det ny runde med verifisering.

 

Jeg har sett litt langs veien til Forsøl, vet ikke akkurat hva som er Forsølhøyda. Jeg har funnet ett sted hvor man kan strekke seg ut til 1000m.

Lett tilgjengelig, men ikke så veldig oversiktlig terreng.

Link to comment
Share on other sites

vært noen runder å skutt litt. fikk filmet par anledninger :)

her fra 930m

3x scenar plassert fint rundt center. skuddet kl.10 for center er første skudd kaldt løp.

de 2 andre merkene er fra berger otm (like over center og høyt t venstre på plata)

10402452_10152052085866881_8950530039279136197_a.jpg

 

fornøyd me det kaldtløpskudde der. hvite flekken i fjelle er ikke så stor..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Langholdskytterne i Hammerfest savner en plate og stativ av denne typen.

 

P5020191--cut_zps06dfb928.jpg

 

Den var plassert på forsølhøyda, og er blitt byttet ut i en liten stabel med leirduer. Hvis noen har lånt den så ser vi helst at den plasseres tilbake der den stod. Alle som vil kan skyte på den der, jo flere jo bedre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Synd det er så lange avstander her i Finnmark (ikke den type avstander vi der ute etter :winke1: )

Vi skulle hatt en skikkelig bane ett sted hvor folk kan samles. Nå er det mange enkeltmannsforetak her.

 

Skiva som var savnet ble funnet. Noen hadde tatt seg til rette og flyttet den 700m bort. Forsåvidt greit hvis de bare hadde satt den tilbake etterpå.

 

Det står nå en liten gong på 100m. Til info: 6mm hardox tåler ikke 6,5x55 på den avstanden :roll: Men den funker fint til 22lr

Link to comment
Share on other sites

En mulig løsning er mere rustende stål og rikelig med sliten kjetting fra skroten.

Sveis/bolt sammen slik at bæring blir for tungt.

 

Hvis alt er rustet bort om omtrent 570 år så er det en minnelig ordning.

 

Hvis du orker å bære sement så er det bare å spa den ned i torva

så pleier det å gi stabile forhold nok til å bygge vei hvis du spar ned noen tonn.

 

Sett gjerne igjen litt til de som liker å flytte på ting.

Kanskje har de haiet ett bedre sted under enkelte værforhold.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

her kommer litt bilder fra sist jeg å crankshop var å skjøt på goplassen min ute i porsangerfjorden.

 

på tur opp mot mekka ;)

i6twDTHw3K5IG8T_akV9qVp_Jm1-6aHRwLFdcEi8xsA?size=800x600&size_mode=2

 

ny plate satt opp. skal være litt tyngre for uvedkommede å ta med seg denne gang..

7vVj92Afro-5aztJGEVj2UtKDVjFLFuAWPx5gaSAypk?size=800x600&size_mode=2

T-Ax60ifIe-qDJ8kMLAxX7vSXOz04KMmVJf8HZp41HI?size=800x600&size_mode=2

SQhMLidAj6uNUX2Bfq4Pi9N90BQQym2I3dkEawZv_7I?size=800x600&size_mode=2

 

det ble verifisert både 308 og 300wm coldbore på 750m i en tricky vind. som denne plassen kan tilby på rette vindretningen. 3,2-5ms kl 3-4 nede ve blink, 2-4ms kl1-2 hos oss.

skjøt en 3skuddgruppe med 230gr match hybrid "midt i" etter jeg hadde verifisert drop først 8) hadde ikke skutt noen av ladningene lengre en 300m før denne økten, så gøy å se at samlingene var gode lengre ut.

NIZZV3XYxBkIyY4qS63EM1-KIyljB_ALpR3vu_Bu3Bc?size=800x600&size_mode=2

 

Closeup: ble en skriveleif der. skal stå 6.0, ikke 6.2 på 200gr AB. 230gr hybrid rakk dit med bare 5.1 :mrgreen:

Fnkn964mUUqp277j4AfnCW2eFEQzY3t8dsdg_LAkicw?size=800x600&size_mode=2

Welcome to paradise ;) mulighet for 2000m+ her :twisted:

Mw5vtuUXVMZDUQDUqBfKxstxKLWQ9QwWHCDgkthitek?size=800x600&size_mode=2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg nylig har flyttet til Alta, så kom trangen etter å skyte langt sigende. I mangel på gode banemuligheter, har jeg tatt kontakt med en rekke personer å satt i gang et prosjekt om å få tilgang på gamle HV17 baner på kvenvikmoen ved storvannet. Vi har skrevet om prosjektet underveis på facebookgruppa jeg har laget for oss som heter "langholdsskyttere i vestfinnmark".

har vært i dialog med forsvarsbygg skifte og et annet medlem har tatt kontakt med alta skytterlag å kommet med forslag om baner å de ser slike ut:

_em2dBZn3pUS-vFx-6G1ybpeu3DaFoIk2pGTAz0kR6A?size=800x600&size_mode=2

EAfHmGH2yYrGXoEpfZKBw9XSn9k_1AiELbuKiFH7LTc?size=800x600&size_mode=2

GRCybmeHM5y8FH43xm5Su_h31TPBqDy_qUbxWXgUrYE?size=800x600&size_mode=2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...