Jump to content

Langhold Alta/Finnmark?


rem700

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi går jo litt kaldere og mørkere tider i møte nå,og har vel egentlig startet på det allerede. Vi har pratet om et treff nå i nær fremtid,så vi skal se hva vi kan få til i ukene som kommer :)

 

Edit: Det er dog hvis folk vil ha et treff nå snart. Hvis det blir for laber stemmning for det så utsetter vi det nok til våren.

Link to comment
Share on other sites

Vente til våren? Jeg for min del synes vinteren er den beste tiden å skyte langhold på...

Områdene blir mere oversiktelig for folk å reinen er på indre strøk, utstyr å gonger blir lettere å transportere ut(ski/scooter), man ser nedslagene lettere i nysnøen,

Å selve jobben med å lakke platene går fortere når man gå på ski i stede for til fots. Klart det kan blåse litt men det er jo det man lærer av :) Dette blir min 3 vinter på sennalandet, å jeg gleder meg allerede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe problem og skyte i vinter for min del,da jeg trener hele året. Vært litt travle tider i det siste så jeg har ikke helt fått tatt tak i dette og loddet stemmningen : /

Men,det er aldri for sent så vi får til et treff om det er ønsket :)

 

Den lille tia jeg har hatt til overs har gått til jakt i den siste tia,så trenger og skjerpe langholds sansene igjen snart,hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt på Halkavarre skytterlag sin bane og der hadde vi sist langholds treff også. Ligger ved Gairasmoen i Porsanger (utkanten av Lakselv). Nå bor jeg i troms men er jevnlig oppover og kunne godt tenke meg og "arrangere" der igjen,da vi har mål opp til 1019meter tror jeg det var. Og muligheter for og gå enda litt lengere om man forbereder litt.

Link to comment
Share on other sites

ok. er noe på gp så det kan være jeg henger meg på om det passer neste gang. har dog bare 55cm pipe og en skammelig rimelig kikkert. 8-32x50 i forstørring men merke vil jeg ikke legge på nett :oops: kaliberet er 30-06. lader selv og har så langt fått stabile ladninger. tenker nå å prøve å lade accu bond 180grains. det burde vel kunne fly et stykke?

Link to comment
Share on other sites

Tesla32 den accubonden din vil nok fly bra den, men det er jo en bondet jaktkule å den er jo styggdyr... tror jeg ville satset på noe match kuler fra 155-168gr scenar eller A-max til langholds trening å spart AB`n til jakt, billigere og bedre :wink:

Du kan godt bli med en dag opp på sennalandet. Har gonger på: 500m(20x20) 775m(40x40) 1090m(40x50), I tillegg har jeg to 30x30 gonger liggende dær oppe som jeg ikke har fått hengt ut enda... blir sikkert en tur opp løpet av neste uka om det blir gode vind og værforhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Da blir det en langholds sammling i Finnmark igjen, som også denne gang blir avholdt på Gairasmoen, imellom Lakselv og GP (Halkavarre skytterlag). Datoen blir lørdag 1 juni og vi starter skyting ifra klokken 1000.

 

Til forskjell fra sist gang så vil det til enhver tid være minst en aktiv standplass leder og det blir bli lagt inn pauser (skyte stans) ved faste intervaller. Dette er for at vi skal kunne gå frem i mål området og utbedre blinker eller sjekke skiver. Det vil også bli utøvet godt våpen vett,og kontroll av dette underveis for alles sikkerhet. Tøm våpen,kontroller er et hett stikk ord.

 

Om værgudene er med oss blir jeg og legge opp til en liten skyte utfordring uttover dagen for de som vil delta (det blir frivillig å delta). Dette er kun for og teste egne ferdigheter og for morro,så det er ingen grunn til og trekke seg fra treffet bare pga det :)

 

Mer info kan fåes ved og se under arrangementer på FB gruppen "Langholds skyting" https://www.facebook.com/groups/160117420699816/ eller ved å spørre her inne. Ønsker spesiellt nybegynnere og interesserte som vil vite litt mer om skyte formen velkommen.

 

Meld gjerne ifra her inne hvem som vil være med,eller inne på FB gruppen ved og klikke på "Skal" under arrangementer.

Vel møtt for en sosial langholds dag !

 

Mvh John Olav Nordby

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enda mer rusten da jeg knappt nok har fått skutt,men man må da prøve seg. Jeg blir i utgangs punktet standplass leder,men vi ordner til en løsning der.

Møter egentlig relativt uforberedt pga allt av våpen har vært i deler,og noe rekker ikke bli ferdig til treffet men sånn er det bare :) Skyter nok 6,5 tenker jeg.

 

John Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Angående Kvenvikmoen er det ikke noe som er satt opp på lengre hold. Kumyra B2 banen er kort. der står det en selvanviser og det skal være noen "frimerker" stålplater. B1 noe lengre men lengste er opp mot 300m. altså korthold... ingenting satt opp. Lengre inn på kv.moen, bak golfbanen er det noe lengre hold, og så lenge det merkes godt ved skyting kan det være en mulighet. området er enda ikke frigitt som turområde, men brukes ofte av friluftsfolk, så merking og sperring er absolutt.

eller er det vel noen som skyter på Laudun.

Link to comment
Share on other sites

Joda. e litt aktivitet. Er ikke så mange som har hatt anledning å være med opp på fjelle å skyte litt i det siste. Har blitt litt kjedelig å teste lengre hold når man ikke har spotter. Å se nedslag i snø er bare å glemme :P

Drevet å testet ny jaktladning med 300grs berger otm på 500m. Skutt lite med demper, så må terpe rekylopptak nå, før man går tilbake til vektorbrems på børsa for å forhåpentligvis krympe samlingene litt mer.

Skal få laget til et mirageband ettersom lyddempern ble noget varm å det ble ikke lett å se gjennom grøtn i sikte i -19°. 3 skudd i stålplata. (Ja det er 3) ;) 5skuddserien på a4arket ser lovende ut for videre bruk på trening og til høstjakta.(ikke for elgen) ; )

Nå henger det 30x30cm på 930m og 40x50cm på600m (500m om man kryper nedpå vannet) skal få opp litt fler 30x30 på 750-850m og forhåpentligvis en stor 80x80cm utpå 14-1500m. (Fin om vinden oppi fjellsia er vrien)

1540463_10151818511541881_1369758807_o.jpg

1485947_10151818510106881_373537988_o.jpg

1496222_10151818512726881_1258802759_o.jpg

1531941_10151818511856881_1973387633_o.jpg

1496300_10151818513126881_969485900_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stålet er privat å henger ute i terrenget med oppheng som tåler 338lm, så det tåler vel at fler beskyter det også:)

Skyter over et vann ute på vest-siden av porsangerfjorden. Nå vinterstid er det ypperlig å skyte, fordi man hurtig kommer fram til blinkene ved å krysse vannet for ny lakk/inspeksjon av treff. Sommerstid må man gå rundt det 1400m lange vannet.

Kan sende deg en PM med nermere beskrivelse om æ blir å dra til uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg prøver også å skyte langhold i Hammerfest-området. Ifjor skjøt jeg endel inne på fjellet. Tar det gradvis, har bekreftet tabellene mine ut til 550m.

Jeg har snakket med flere i skytterlaget, og det skulle ikke være noe problem å bruke banen i Blåbærdalen(?). Jeg har skytelederkurs fra Forsvaret og det mente han skulle være greit. Har man kurs kan man skyte på egenhånd, og siden jeg forklarte at jeg bruker eget skivemateriell var det helt OK. Og banen har mulighet for å skyte 600m, men da ligger man bak standplass og skyter forbi skivene. Har sendt mail for å bli medlem, men har ikke fått svar.

 

Skyter over et vann ute på vest-siden av porsangerfjorden. Nå vinterstid er det ypperlig å skyte, fordi man hurtig kommer fram til blinkene

 

Jeg var også å skjøt over et vann på vest-siden av Porsangerfjorden i helga, sikkert ikke sammen vann(kunne ikke se noe stål). Som du sier er det ypperlige forhold, snescooter + langholdrifle = :-D

 

Selv med vår lave befolkningstetthet synes jeg det kan være vanskelig å finne ett sted man kan skyte og føle seg trygg på at det ikke kommer en scooter/skigåer forbi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skutt én gang i vinter, men tenker å skyte nå i helga. Jeg skyter over ett vann ved smørfjord. I fjor sommer skjøt jeg flere ganger ved Fiskelvvatnan på landsiden av Kvalsundet, på vei ut mot Saraby.

 

Har en 30cm gong på 1000m der, men har ikke skutt på den enda.

Link to comment
Share on other sites

Ja æ hørte det exon. Bor der ;) skyter nord for fiskebruket for der er det bare gaupa å æ som ferdes i fjellsia der.. litt tryggere der ute me tanke på folk på ski å skutra ;)

Blir å dra opp å skyte til uka om ikke det blåser storm. Skal værtfall få ut litt mer stål. Tenkte å få ut en svær 80x85cm plate opp i fjellsia på 14-1500m å noen 30x30 på litt nærmere hold.

Har opprettet en lukket FB gruppe som heter langholds skyttere i vestfinnmark. Nærmere info om plasser å tidspunkt ligger innpå der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...