Jump to content

Tur med hund i varmt vær


Kjetil-A

Recommended Posts

Nå er jo finværet komt på besøk igjen (hvertfall her nede på sørlandet) og varmegradene er stigende, spesielt i sola. Det blir jo også fryktelig varmt for bikkja i dette været. Det jeg lurer på er om hvor lange turer en kan gå med bikkja i et så varmt vær (20-25 grader i skyggen) med tanke på "overoppheting"?

Link to comment
Share on other sites

Du må ta det litt rolig i begynnelsen, lær deg å lese hunden. Følger du med så vil du kunne se hva som er riktig. Selv så hadde jeg med hund med kløv inne i Femundsmarka og vi fikk en voldsom varme. Løsningen ble å gå langs vann/elver (Røa for det meste) og øse vann over Bamsen slik at han holdt tempen nede, det var noen trøtte gutter som sovnet ved Røoset den kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at du må lære deg hva hunden tåler, det vil alltid være store individuelle forskjeller i tillegg til de generelle som størrelse/pels osv. En kamerat har en 12 år gammel bastard, og han blir nå barbert om sommeren så han skal takle varmen bedre. Ser litt rart ut, men bikkjer er heldigvis for dumme til å forstå slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du må ta det litt rolig i begynnelsen, lær deg å lese hunden. Følger du med så vil du kunne se hva som er riktig.

 

Akkurat, noen tips på hva jeg bør se etter? Er det noen universelle tegn som sier at nå er hunden veldig varm og bør roe seg ned litt? Eller er det fryktelig individuelt?

Jeg mener også jeg leste ett eller annet sted at en helst ikke skal trene bikkjene når det er over 15 grader ute?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ser det på følgende måte når det begynner å bli nok for bikkja mi; farta sakner av, er ikke lenger "på hugget", hode og hale henger istedet for å være våkent og på "alerten", bikkja peser selvfølgelig mye, sitter eller legger seg ved hver stopp. Da er det nok, forlengst...

Link to comment
Share on other sites

Når det er skikkelig varmt, er jeg av den oppfatning at også hundene har det best om de får ligge og dra seg i skyggen. Turen kan med fordel vente til regnværet kommer. Men det er sikkert både latskap og politisk ukorrekt.

 

Et lite spørsmål til :P Hvordan holder dere formen til bikkja gjennom en varm sommer? Pga varmen (og båndtvangen) er det blitt mindre lange turer og bikkja har faktisk lagt på seg litt. Regulerer dere dette gjennom maten eller bør jeg likevel prøve å gå de lange turene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over min kjære flat "doffen". Uansett hvor varmt det er, så er han bestandig våt, passelig avkjølt og full av "piff". Han graver i torvmosen, åler seg i gjørmen :roll: , dykker i bekken og utnytter den minste flekk av fukighet. Rasen er jo også særdeles glad i vann.

 

Jeg er sikker på at om jeg hadde sluppet ham i Sahara, så hadde han like forbannet vært våt på magen når han kom hjem...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er noen som har det :lol::lol: Dixie er ikke glad i vann, med unntak av å drikke det. Var på hytta ved sjøen igår med Dixie og det var rimlig varmt, så spylte henne litt forsiktig med hageslangen (smeikte henne mens jeg "dusja" henne) og det så tilsynelatende greit ut. Men etter jeg var ferdig så løp hun rundt å prøvde å få av seg vannet i pelsen ved å slenge seg inn til hytteveggen og gni det av seg. Det var litt av et syn igrunnen. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til :P Hvordan holder dere formen til bikkja gjennom en varm sommer? Pga varmen (og båndtvangen) er det blitt mindre lange turer og bikkja har faktisk lagt på seg litt. Regulerer dere dette gjennom maten eller bør jeg likevel prøve å gå de lange turene?

 

Jeg sykler med mine, gjerne ei mil eller så. Er det varmt, så må vi innom noen bekker på veien for et forfriskende bad. Dette fungerer bra :D Vi holder oss unna varm asfalt og sykler på skogsbilveiene.

Mine hunder, som er av samme rase som "late Truls" sin, og snart sine :wink: (vi drar til Finland i høst og henter en til), har tjukk pels, men de takler tørr varme bedre enn fuktig varme. Er luftfuktigheten høy, så trives hundene dårlig og orker ikke en løpetur.

Er det bare varmt, så går det for full spik, så fremt de får seg en dukkert.

 

Jeg forer hundene litt mindre nå enn under jakta, og de holder seg slanke. Er du flink med å starte treninga tidlig, så har de fremdeles god kondisjon etter jakta, og den vedlikeholdes utover sommeren.

Da er veien fram til topptrent hund på høsten kort. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A skrev:

Hvordan holder dere formen til bikkja gjennom en varm sommer? Pga varmen (og båndtvangen) er det blitt mindre lange turer og bikkja har faktisk lagt på seg litt. Regulerer dere dette gjennom maten eller bør jeg likevel prøve å gå de lange turene?

 

 

Hvordan få topptrimmede bikkjer på en meget behagelig måte:

 

Har du et innlandsvann som holder god temperatur om sommeren i nærheten av bostedet ditt, og tillgang på en jolle eller kano har du det du trenger for å gi hundene god trim. 2 svømmeturer i uka gir den beste og mest skånsomme treningen man kan ønske seg. Man starter rolig med 5 minutters svømmeturer, og avslutter i august med svømmeturer opp mot 90 minutter. Da er hunden topptrimma.

 

Etterhvert vil hundene holde seg rundt båten selv om du ikke har fremdrift på den. Man kan sitte med en god bok og nippe til en caipirina mens hundene trimmer seg selv. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...