Jump to content

Svanen, en predator?


Fossdal

Recommended Posts

Gjengir her en opplevelse fra en kompis. Han er taxidermist, så han har god kjenskap til ulike arter og adferd.

I alle fall står han tidlig en morgen og ser på grågåsen som driter ned plenen hans, da en svane kommer susende inn som noe fra et veldig slemt eventyr, og hogger til høyre og venstre inn i flokken. Etter gåsunger. Satte til livs tre stykker før den forsvant.

Jeg ble litt overasket, viste jo at de spiste padder og greier, men at de tok såpass for seg av fugleunger var nytt for meg. Her er jo blitt veldig mye svaner - bør man se på dem som et problem? Er det på tide å innføre jakt på dem? Samtidig rapporterer min kompis om merkbart mindre gåsunger enn tidligere...

 

Andre som har observert liknende?

Link to comment
Share on other sites

Her på disse kanter så må svana gjerne forsyne seg og tynne ut grågåsbestanden da den har komt til et nærmest forkastelig høyt nivå selv om det blir tatt ut store antall skadedyr.

Har aldri hørt om svana som et problemdyr, derimot grågåsa...men det blir vel noe OT i denne sammenhengen..

Link to comment
Share on other sites

eg kan jo beggynne med det at svaner har eg svært lite til oversfor.

 

Og da tenker eg spesielt på knoppsvanen som ikke engang er en Norsk art!!!!

 

At det burde vært åpnet jakt på dem for lenge siden er stort sett de fleste jegere og bønder eg kjenne enige i, men det e jo bare vores mening.

De har jo tross alt vært i Norge så pass lenge at de betraktes vel som en del av faunaen vår, og det er ikke så enormt mange av de egentligt, Du legger bare så godt mærke til de, der de tar seg tilrette og frykter stort sett lite.

 

Men når en ser hvilken skade de på kort tid kan gjøre på et jorde, så e isje hjorten så stygg av seg(får ihvertfall lov å høste litt av den).

 

Men etter hva eg forstår e isje arten tallmesig nok til å kunne ha åpen jakt på, og med tanke på hvor lette de hadde vært å ta hadde det isje tatt lange tiden før de var borte for godt.

Så det blir nok med de bøndene får tatt som skadedyr i en god del år frammøve, men når den dagen kommer ska eg ihvertfall prøve litt svanekjøtt.

 

Men har isje obeservert at de har spist andunger eller lignendes, men sett dem jage bort ender fra teritoriet deres.

Og har også blitt fortalt om svaner som har sloss inbyrdes med dødeligt utfall(Påliteligheten på det utsagnet tar eg selv med en klype salt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om dette før, Fossdal, men jeg har sett på Youtube ei ku som gumla i seg ei and som spaserte forbi, så kanskje det nye hemmelige våpenet mot svaneunger er å slippe en gjeng halvville slagkyr inn på svanenes hekkeområder??

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

At det burde vært åpnet jakt på dem for lenge siden er stort sett de fleste jegere og bønder eg kjenne enige i, men det e jo bare vores mening.

 

Men når en ser hvilken skade de på kort tid kan gjøre på et jorde, så e isje hjorten så stygg av seg(får ihvertfall lov å høste litt av den).

 

At svaner var skadedyr for bøndene var nytt for meg. Jeg var sikker på at svaner i all hovedsak spiste undervannsvegetasjon. At svaner kan drite ned strender, og skremme bort badegjester er jeg kjent med, men ikke at de beitet mye på åkrene.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med svaner er at de er veldig territoriale i hekke tiden. Ser det på hytta også nå. Den er 10 meter fra strandkanten. Og vi har mer enn en gang opplevd at svaner har kommet foss svømmeden inn mot stranda vår. Med vingene stylet i aggresiv positur. De har kommet helt opp til oss noen ganger , for å jage oss vekk. De er en pest og en plage om sommeren.Men ellers sjenerer de ikke oss. Det kalles "vårens vakreste eventyr" her i Stavanger , når andemødrene geleider ungeflokkene sin gjennom trafikken, for å komme til Breiavannet midt i sentrum. Men alle vet at ikke en eneste andeunge overlever der. For svanene har også unger der. Og de tåler ikke andre der da. Svaner er blitt ett rotteproblen...

Link to comment
Share on other sites

At svaner var skadedyr for bøndene var nytt for meg.

 

Joda, de beiter fort ned et jorde og dritter noe forferdeligt!!!

Går ganske mye grass i en gjeng med 5-6 svaner.

 

Problemet med svaner er at de er veldig territoriale i hekke tiden. Ser det på hytta også nå. Den er 10 meter fra strandkanten. Og vi har mer enn en gang opplevd at svaner har kommet foss svømmeden inn mot stranda vår. Med vingene stylet i aggresiv positur. De har kommet helt opp til oss noen ganger , for å jage oss vekk. De er en pest og en plage om sommeren

 

Og ja eg va isje gamle karen når eg va med ein kompis på båt tur. Kjørte inn i ei vik der svanefar isje va så gla for å se oss.

Og med den fantastiske timingen at påhengsen gjekk tom for bens.

Så mens lkompisen fekk mer bensin på tanken sloss eg med svanefar, for han var bestemt på å komma oppi den lille jolla for å gi oss juling.

Heldighvis va åra lang og eg mer skrekkslagen en sint, så alle kom relativt uskadd frå hendelsen :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Litt OT kanskje(?), men jeg har laget en video om svaner. Litt spøk her og der, men virkelig nok. Her kommer andemor padlende rett forbi svanefamilien. Stor fordragelighet her, i hvert fall. Ellers forstår jeg godt at svaner er et problem noen steder. Men fine fotomotiver er de.

Filmen ligger på Vimeo, et nettforum for film og video. Minner litt om youtube, men mer profesjonelt. Nåja, jeg regner meg ikke for proff, veldig langt derifra. Men jeg har nå hengt meg på en konkurranse der. Så hvis noen har lyst til å stemme, så.......

Jeg tror ikke jeg vinner, men det er jo hyggelig å slippe å være helt på bunnen.

 

http://vimeo.com/channels/magixcontest#8724256

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er en dansker som er bosat i oslo. Har læst mye på dette forum den siste måned og dette er første gang jeg kommentere en tråd. Jeg har en del at hente av erfaring med jakt på norsk jord. Men om dette emne kan jeg til info fortælle at i gamle dage blev der drevet jakt på svanen i danmark. Fuglen blev spist på ligefod med annen svømmefugl. Blev også i jakt sammenhæng kaldt Københavner gås.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke strø salt i sårene til enkelte her - Både jakt og matmessig hadde nok svane vært spennende.

Avissaken kom på trykk i 2005, og bygdetullingutvikleren hos fylkesmannen i Rogaland ble nok vingeklippet av miljøvernavdelinga ganske kort tid etterpå :lol: for jeg har ikke fått med meg at dette tok helt av... :wink:

Men hvem eier svana? eller sagt på en annen måte, Hvor er hjemme for en fugl?

Er det der den hekker eller er det der den overvintrer? Tipper de fleste svarer det første alternativet.

Nederlenderne har forresten kjempetette forekomster av ymse gåsearter, på vinteren. Det hadde neppe blitt kjempepopulært om treskofolket hadde startet storstilt jakt på "vår" gås...

Det er nemlig ikke der tettheten er størst av en art at bestandens jakt-trykks-tåle-o-meter skal måles bestandig.

Hvor jeg vil? Jo, når en hører om kjempestammer med sangsvane dreier det seg nesten utelukkende om overvintrende flokker som kommer fra "nordlige strøk" som nordlige russland og omegn. Norge er deres sydenferie. Den norske hekkebestanden av sangsvane dreier seg om et moderat antall par i forhold til hva vi ser på vinterstid.

Dessuten - så lenge Disney og stemmekåte politikere styrer fagbyråkratene våre vil vi nok ikke få svaneburger på den lokale smultbua før hungersnød kommer på moten igjen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...