Jump to content

Er denne lovlig? Foldekolbe .22 halvauto?


Caine

Recommended Posts

Er vel dundrende lovlig, den. Så lenge den monteres på ei børse som [av første eier] ble ervervet før forbudet kom.

øhhh... her ser det da ut som det er forhandler som selger nye slike stokker, blir ikke det litt anderledes da? eller?

Øh. Har du lest trådstarters innlegg? :D Det var aldri noe spørsmål om hvor vidt det er lov å selge slike stokker. Spørsmålet var om det er lovlig å montere slike stokker, og dét spørsmålet svarte jeg på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er vel dundrende lovlig, den. Så lenge den monteres på ei børse som [av første eier] ble ervervet før forbudet kom.

 

Er det noen som vet hvilke serienummer som er de første det ikke er lov å sette foldekolbe på.

 

Dette er vel i tilfelle ikke linket til serienummeret, men til salgstidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Nei!

Den er ikke lovlig å montere på ei børse uansett samma F* når den er kjøpt. Det er lov å kjøpe en 10/22 med foldekolbe om den ble ervervet førstegang før eller i '92 om den omtalte kolben ble montert før dette. Etter dette er det å regne som en vesentlig endring av våpnet, i henhold til rundskriv fra POD. (om det holder i retten er forøvrig en helt annen historie)

 

At et firma velge å selge slike er så sin sak, men litt vel under den seriøsisteten jeg like å se hos noen som driver med våpen salg. Nå har vel disse gutta vært litt ute og syklet tidligere også... :?

 

Det interessante er jo om man har en legalt ervervet 10/22 med foldestokk montert på riktig tidspukt osv... har man da lov til å montere fast kolbe? Det er vel også å regne som vesentlig endring om det motsatte er det?

(skjønt, det er mulig en søknad om endring den veien vil gå noget lettere... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Er en forhandler som tilbyr en vare som for 9 av 10 er ulovlig å montere useriøs? (ble såvidt nevnt).

Kinkig spørsmål.

 

Annonsen forteller ikke om begrensningene, men om du hadde bestilt en... Hadde det da blitt opplyst av selger?

Opplysningsplikt er det vel ikke på slikt, men er det lite aktverdig å unnlate?

Det fine er at nevnte forhandler IKKE har unnlatt (såvidt jeg vet) å fortelle forbudet, så da er vel alt i orden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg trekker frem denne tråden igjen med et sånn halvveis relevant spørsmål:

 

Er det selve foldemekanismen som gjør den stokken ulovlig å bruke? Med andre ord: er det lovlig å montere en stokk med frittstående pistolgrep og fast stokk på en salongrifle, sånn helt uten videre?

 

Jeg klarer ikke å finne igjen rundskrivet jeg mente jeg så dette i, og hadde satt pris på litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Foldekolber er forbudt på følgende våpen:

 

- Halvautorifler

 

- Halvautohagler

 

- Pumpehagler

 

Det nevnes eksplisitt i Rundskriv 2004/10 at foldekolber er forbudt på følgendene våpentyper:

 

- Halvautomatiske hagler

 

- Halvautomatiske rifler av militær karakter

 

Det er implisitt i godkjenning av halvautomatiske jaktrifler at foldekolbe er forbudt på disse våpen siden typegodkjenning for våpen som er NØYAKTIG det samme som våpent som ble godkjent.

 

I "den små skrift" det nevnes at pumpehagler må har den samme karakteristikk som halvautohagler, dvs. at det er forbudt med foldekolbe på disse våpen.

 

Det finnes mulighet å søk om tilltatelse til montering av foldekolbe, etter lovens § 8:

 

"Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren."

Link to comment
Share on other sites

practac selger m4 innskyvbare kolber til ar15 halvauto, driver de også på med useriøsitet??

 

Det er ikke useriøst å selge et produkt til de som lovlig kan nytte seg av det... Slik som F.eks forsvaret og politiet som Practac selger til...

Link to comment
Share on other sites

practac selger m4 innskyvbare kolber til ar15 halvauto, driver de også på med useriøsitet??

 

M4 kolben er litt annerledes. Den kan defineres som justerbar, det går ikke å skyve den helt inn(pga tuben til rekylfjæren)

Den er bl.a. kjekk når flere bruker samme børsa, kanskje både mann og kone, der kona trenger en kortere kolbe

Link to comment
Share on other sites

blackops92 : har du spurt politiet / POD om det med M4 kolbe?

 

Hadde en prat med mitt politikammer om det for en stund siden (et vanligvis libiralt og kunnskaps rikt kammer) og de var helt klare på at å montere noe slik på en AR ville være helt ulovelig.

Og de henviste også til at POD hadde sagt / mente (husker ikke ord rett) at det ikke var lov.

Link to comment
Share on other sites

blackops92 : har du spurt politiet / POD om det med M4 kolbe?

 

Hadde en prat med mitt politikammer om det for en stund siden (et vanligvis libiralt og kunnskaps rikt kammer) og de var helt klare på at å montere noe slik på en AR ville være helt ulovelig.

Og de henviste også til at POD hadde sagt / mente (husker ikke ord rett) at det ikke var lov.

 

Har ikke spurt de nei, det var mine egne betraktninger.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en prat med mitt politikammer om det for en stund siden (et vanligvis libiralt og kunnskaps rikt kammer) og de var helt klare på at å montere noe slik på en AR ville være helt ulovelig.

Og de henviste også til at POD hadde sagt / mente (husker ikke ord rett) at det ikke var lov.

I rundskriv 2004/10 omtaler de teleskopstokker og foldestokker i samme ordelag.

 

Rent logisk sett kunne man jo trodd at en lengdejusterbar stokk ville vært tillatt, dersom den i korteste posisjon kunne godkjennes om den var fast. Og det virker jo ikke så urimelig at en M4 stokk i korteste posisjon er såpass lang at den kunne godkjennes -- man får jo faste A2-stokker i temmelig nøyaktig samme lengde.

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv er ikke "loven", det er retningslinjer for saksbehandling som enhver står fritt til å prøve rettslig.

 

En kan jo argumentere med at dette rundskrivet ikke gjelder 1/2auto salongrifler-ettersom slike ikke er oppført på godkjent-listen, eller for den saks skyld at 1/2-auto-salongrifler er forbudt!

Når det kommer nok bilder av opphora 10/22 komeer det nok et rundskriv som "rydder opp":-)

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer nok bilder av opphora 10/22 komeer det nok et rundskriv som "rydder opp":-)

Ja, det er det jeg er litt redd for.

Man har jo allerede uttrykt sin bekymring over at gjenstander som lommelykter og laserpenner blir montert på softguns, så bilder av en salongrifle som er dyppet i lim og rullet i Picatinny-skinner kan nok bli litt sterk kost.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg gjemmer 10/22'n lengst inn i skapet og demonterer kikkerten på 9422'n, kikkert på en bøylerepeter må jo bare være vesentlig forandring.

 

 

Hvor mange blir forresten drept av foldestokker i året? At de kan være stygge, er jo en sak, men at det var så farlig viste jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...