Jump to content

Interbond vs Accubond


Mikkel

Recommended Posts

Skal lade noe 30.06 for ælj/rådyr og har lyst til å prøve enten 180 grains Hornady Interbond, eller 180 grains eller 200 grains Nosler Accubond. Disse kulene skal være ganske like egentlig, men er det noen som har en formening om hvem av dem som er best? Klarer ikke å bestemme meg! :D

Link to comment
Share on other sites

Av utvendig utseende er dem like. Ellers er de helt ulike. Interbond ekspanderer til stor diameter (se testen min under riflelading) og restvekt bruker å ligge fra 90% og oppover. Accubond ekspanderer til mye mindre diameter, noe som vanligvis gir bedre inntregning og restvekt bruker å ligge fra rundt 75%. Jeg ville valgt Interbond, selv om jeg ikke har testet Accubond enda, men jeg liker kuler som holder på vekta og gir stor ekspansjonsdiameter

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rådyr med 180gr interbond, ble ikke pent i 300winmag fart, men humant. har og brukt 200 acubond på rådyr og hjort og elg. veldig godt fornøyd egentlig,men er nok en del og si om du treffer grove bein, det meste blir stygt da har jeg sett :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 180 grs IB i tre år, og felte 4 voksne elg, en kal og en stor råbukk med de. Veldig fornøyd med de! Meget god presisjon, høy restvekt hver gang, stor diameter på de to jeg fant igjen (veldig pen soppform). I snitt sprang elgene jeg skjøt 10-15 m. Råbukken kolapset i skuddet. Minimal kjøttødeleggelse. Ladet dem til 815 m/s

Har ingenting å utsette på kulene, men ville prøve noe nytt og jakter nå med 150 grs tsx og 240 grs woodleigh.

Brutter har skutt flere elg en meg med IB-kulene med samme erfaring, og han nekter å bruke noe annet, inntil et evt blyforbud kommer.

Mistenker at jeg går over til IB igjen om et par sesonger.

 

Accubond er også ei bra kule, men gir ikke samme flotte soppform. En kompis bruker de, og de kulene han har funnet igjen har overaskende liten diameter samt at de ikke er like uniforme i ekspansjonen.

Men for all del, elgen dør for disse kulene også, og etter min mening er det mer en gimikksak hvilke kuler en bruker, ettersom de aller fleste premiumkuler holder mål.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som Hornady Interbond kan sammenlignes med Oryx, og Nosler Accubond kan sammenlignes med Nosler Partition... Nå ble jeg faktisk enda mer i tvil. Hornady Interbond: Stor sårkanal,dreper raskt pga rask utblødning. Nosler Accubond: Dyp penetrasjon,dreper pålitelig i og med at den alltid når fram (i teorien) til vitale organer selv om vinkelen blir litt lei. Ingen dum egenskap noen av delene... Synd at Hornady Interbond ikke produseres i 200 grain. Da hadde jeg gått for den. Ser ut som jeg må gruble litt til...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 180 grains Accubond i kaliber 300 winmag til måneskinnsjakt på hjort. Disse lader jeg til 930 m/s og får superpresisjon i mitt våpen. Jeg har så langt skutt 6 hjort med denne kula, og ingen av dyra gikk ett eneste skritt etter påskytning. Har kun funnet igjen en kule. Den ble skutt på kort hold i en hjort rett forfra. Kula hadde stor diameter og restvekt på ca 85%. Noe kjøttødeleggelse blir det selvsagt, men det bekymrer ikke meg særlig. Det viktigste for meg, under nattjakt, er at dyret blir liggende på skuddstedet.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som Hornady Interbond kan sammenlignes med Oryx, og Nosler Accubond kan sammenlignes med Nosler Partition...

 

Ikke helt. IB er mer pålitelig enn Oryx (mer kontrollert ekspansjon pga mantelkonstruksjon og seigere legeringer) http://www.hornady.com/media/InterBond_Bullets.pdf Har dessverre sett en del Oryx som har separet fullstendig. Kan virke som det her er en del variasjon på lot.

Nosler Partition tømmer fremre delen, og bakre fortsetter som en liten plugg. Accubond har som regel høyere restvekt og mindre kjøttødeleggelser.

 

Mener du bør opp på 180 grs på IB ettersom den avgir veldig mye energi i dyret.

 

Annbefaler at du ser på ekspansjontesten til LeivVidar. Kjempeinterresant lesning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar sjangsen på å låne denne tråden siden problemstillinga ligger nær.

Jeg har lurt på å bruke 180, eller 200gr accubond til 300winmag, men så ser jeg at det er mulig å kjøpe 180gr sciroccoII til en anstendig pris nå, men scirrocco har jeg aldri testa.

Den ser jo ut til å være konstruert et lite hakk mer solid en AB? Jeg mener å ha hørt noe negativt snakk om den, men kan ikke huske hva det var..

 

Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Accubond i en rekke kalibre i noen år nå, og har bare gode erfaringer. Jeg har skutt dyr fra mindre enn 5 og ut til nærmere 300 meter meters hold(Til hylekoret- skutt på påskutt vildt, målt med avstandsmåler :? ) Den verst deformerte kulen var en 375H&H, skutt på 20-30 meter i en elgnakke, og selv den hadde akseptabel vekt etterpå! I 300winmag har jeg brukt 200 grains accubond- og kun topp resultater- aldri funnet igjen en kule, verken på hjort eller elg. Det samme med 308 og 30-06. I 9,3 har jeg funnet igjen en kule i ryggen på en elg, akseptabel den også.

 

Om kula har en restvekt på 90% eller 70% har ingen betydning, det som har betydning er presisjon og at den ikke flyr i filler tømmer seg for bly. Jeg har også brukt Scirocco og Interbond, men har ikke felt så mange dyr med disse. Kun gode erfaringer her også.

Med Oryks har jeg faktisk sett en del merkelige slakt, sikkert tilfeldig.

 

Jeg har også opp igjennom årene vært med på å slakte en del rådyr, hjort og elg skutt med forskjellig typer av kuler. Accubond er uten tvil min favorittkule, og kan trygt anbefales til all jakt i Norge. Og nå som den er kommet i 140 grain i 6,5 blir den nok brukt der også :wink: Skal en på bøffel eller elefantjakt finnes det nok bedre kuler, men her til lands holder den i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Eg har og nytta Accubond (11,7 gram) i 300 win mag, og skote nokre elgar men mest hjort med den.

 

Den verkar alltid, og skyt stort sett gjennom. På korte hald, med skot gjennom begge bogbeina kan det verta ein del kjøtskade. Men så går dyra fort ned.

 

Ei kule gjekk gjennom ein elgokse som vart påskoten med bringe/hjarteskot rett framanfrå på ca 150 m , heilt til lårskinnet bak. Ei annan fann eg att framme i bringa på ein okse på 250 kg, skoten inn i kryssen høgt bakfrå (oksen var skadd og måtte avlivast).

 

Er heilt einig med førre innlegg om at dette er ei god jaktkule. Eg har meir tru på ekspansjonsvillige kuler som Accubond versus homogene som eg har hatt blanda røynsle med, også i 300 wm (Barnes x).

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da falt valget på 180 grains Nosler Accubond. Skal lades i både 308 og 30.06. Valget ble lett da jeg fant Nosler Accubond til 4,99,- på XXL. Interbond hadde blitt en god del dyrere, da jeg måtte ha betalt frakt i tillegg til at jeg aldri har sett denne kula så billig. Kjøpte det som var igjen i to butikker. :D I siste ladeboka er det faktisk oppgitt data med akkurat denne kula i både 308 og 30.06. Igjen en fordel. Blir spennende å se effekten av denne kula på vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Under æljjakta i år ble det skutt ei ku med Accubond 180 grains i 308. Avstand ca 50 meter rett fra sia, bak bogen. Æljen løp nesten 200 meter. Kula gikk ikke gjennom. Hadde stoppa i skinnet på motsatt side. Fant den ikke igjen. Hadde laget mye blødninger, og slaktet var ganske stygt. Siden det var jeg som hadde lada ammoen, og anbefalt kula, ble det selvfølgelig litt mobbing. Hva skjedde her? Virker nesten som kula havarerte...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Her er det flere faktorer som kan ha spilt inn.

Hvis dyret var stresset, eller enda værre presset en stund før det ble skutt på er blodfyllingen i muskelatur (kapilærer) samt organer meget høy. I tilleg er ofte dyret i en slik situasjon full av adrenalin. Dette fører alltid til lengre flukstrekkning og en del blodslått kjøtt samt mye blod som har jobbet seg ut i hinnene.

En annen faktor er kulehastighet, men det tror jeg vi kan se bort fra ettersom det er snakk om 180 grs i 308..

En tredje faktor er at AB ekspanderer umiddelbart ved annslag, slik at innslagssiden ofte blir veldig blodslått. Utsiden blir ofte lite blodslått. Dessuten er ikke AB den kula som gir minst blyavgang, selv om diameter sjelden er stor.

 

Har selv meget god erfaring med hornady interbond pga lite blyavgand(seigere bly/bedre bonding), stor diameter samt forsinket ekspansjon. Dette har etter min erfaring gitt meget god skuddreaksjon, lite ødelagt kjøtt og korte fluktstrekninger.

 

Men episoden du refererer til kan skje uansett kuletype pga det første jeg nevnte, og ettersom du tydelighvis har kjøpt inn en del AB, kan du jo først forsøke å redusere hastigheten til rundt 780 m/s. Dette er ikke noe problem med denne kula pga dens balistiske egenskaper og ekspansjonsvillighet. (10 cm over på 100 m så kan du sikte mitt i på 250 m)

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 4 hjort med Accubond i høst.

Den virker akkurat som den eldre broren, god dybdevirkning og døde dyr.

Men kun den hvite plast tuppen som er forskjell?

Bondinga stiller eg meg tvilande til...

Ikke spessiellt imponert...

Nosler er Nosler samme hva som står på pakken :wink:

 

NB 150 grain kule 308w 44grain N-140 bak.

Link to comment
Share on other sites

Kan foresten nevne at bruttern har skutt to elg med 180 grs Interbond kuler i høst. En titagger som han skjøtt skrått forfra, gjennom bogplatta. Flukt 40 m i kraftig nedoverbakke. Fant kula under skinnet motsatt side forran nest bakerste ribbein. 225% ekspanson og 93% restvekt. Minimalt med ødelagt kjøtt, men lungene var suppe.

Den andre elgen var en fjorokse han skjøt sist søndag. Denne også skrått forfra. Knuste overarmsbeinet på veg inn, og kula satt under skinnet samme sted som storoksen. fjoroksen var stein død etter et utras på 15 m, (rundt 2-3 sek). Han har aldri sett elg som er helt død etter så kort tid. Utrolig lite kjøtt ødelagt mtp skuddplassering. 230% ekspansjon og 89% restvekt.

Jeg lader disse til 800m/s, noe som er en fin hastighet for disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skaut 4 elgar med Accubond førre helg, 2 vaksne og 2 kalvar. Kaliber 270wsm og 9,1 gram kule. Veldig god effekt på både korte og svært lange hald. Liten kjøtskade. Kulene stod anten i skinnet på utganssida (lange hald) eller gjekk tvers gjennom.Utan tvil favorittkula! :D

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Under æljjakta i år ble det skutt ei ku med Accubond 180 grains i 308. Avstand ca 50 meter rett fra sia, bak bogen. Æljen løp nesten 200 meter. Kula gikk ikke gjennom. Hadde stoppa i skinnet på motsatt side. Fant den ikke igjen. Hadde laget mye blødninger, og slaktet var ganske stygt. Siden det var jeg som hadde lada ammoen, og anbefalt kula, ble det selvfølgelig litt mobbing. Hva skjedde her? Virker nesten som kula havarerte...

Slikt hender dessverre av og til med mange kuletyper..Og at en Ælj løper langt,etter treff bag bogen fra en 308 er ikke uvanlig..Accubond er av forskjellige årsaker blitt min favoritt kule,i 225gr 338 og 150 og165 i 308.

Link to comment
Share on other sites

har selv skutt 4 elger med accubond (11,7) 2 kalv og 2 fjoldyr

1 kalv og fjolkua ble knall og fall 100m kula gikk rett gjenom uten store kjøttskader

fjoloksen vra noe spesiell da han stivnet og ramlet ALDRI før jeg puffet til den med foten :!: men regner med det egntlig var død i smellen

kjempe kule

skjøt også en kalv med barnes TSX 168grains knall og fall dette også + en annen elg en godtvoksen okse ble også skutt med sTSX sprang kun 10m :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...