Jump to content

Strøming av hund, hvor gammel bør hunden være.


Haraball

Recommended Posts

Riktig som hyperskriver.... valpen skal være passert 9mnd......

Dog bør man vurdere hvertenkelt individ.....

Noen er klare jaktmessig og modene i hode ved 9mnd alder...andre trenger mer tid.....

 

Personlig ville jeg venta til den var i sitt andre leveår..... helst latt den fått minst en jaktsessong først...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare tenk på at du ikke slipper hunden i terreng der det kan være sau før den har vært igjennom sauedressuren. Har den først jaget sau kan det være nesten umulig å få tatt det ut av den igjen. Så enten må du være et sted der det ikke går sau, eller så må du vente med å slippe til sauen er tatt inn på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Etter fylte 9 mnd er vel bare for å kunne få ett "godkjent sauebevis"?

 

Dette har i mine øyne heller ikke noe med å være jaktklar eller ikke, dette er dressur og dess før dess bedre! Beste du kan gjøre er å oppsøke sau med bikkja nå, enten gå inne til søye med lam, da blir bikkja jaget og for mange er dette mer en nok! Eller som jeg og flere andre har gjort, bind bikkja til saue gjerde (på utsiden), ta med deg en stol, sett deg ned og les en bok, bruk laaaaamg tid, til bikkkja ikke bryr seg om sau, gjente flere ganger, på denne måten blir bikkja vant til sauen og det oppfattes ikke som ett vilt den skal jage. Da slipper du også skremme bikka rein, det kommer naturlig og du vill garantert få sauebeviset etter 9 mnd, uten problemer....!

 

Dot....!:)

Link to comment
Share on other sites

Eller som de gjorde i gamledager, før strømbåndets tid. Binde bikkja i inngangen/utgangen til saueinhegninga og jage saueflokken over bikkja. Som det står i boka til Anton Raabe fra -30 tallet " jeg kan forsikre dem om at deres hund aldri mer tør jage sau"

Jeg er godkjent instruktør for aversjonsdressur hund/sau og det er ikke å anbefale å ta hunden for tidelig. Det beste er når bikkja er såpass moden i hodet at den jager sau bevisst. Noe av det man bestreber når en skal gi bikkja strøm, er å finne nøyaktig rette timinga for å trykke på knappen. Det er mange gråsoner, og de verste er de som viser en stor interesse, men ikke tør å jage. Disse vil ofte modnes litt og jage enslig sau om de får sjansen. Derfor skal heller ikke instruktøren fylle ut bevis om han har mistanke om at bikkja kommer til å jage ved senere anledning eller under en annen setting. Da anbefaler jeg eier å komme tilbake om ett halvt år eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Har du schweizer???!?!!! :D :D

 

Jeg kjørte på med sauerenhet når schweizerne mine var cirka året. Ingen problemer.

Jeg er enig i at sauerenhet er en dressur, og ser derfor ingen grunn til å utsette dette. På denne tida er hunden som regel ganske knyttet til eieren også, når den kommer til nye og ukjente plasser.

 

Har dem først fått smaken på sau, så er det så og si kav umulig å bli kvitt det - du kan ihvertfall forvente mer strømming enn det du må.

 

Keira slapp unna støt, ho eide ikke interesse. Kajsa var nysgjerrig og fikk et støt. På andre prøvekvelden satt ho som klistra i bena mine når ho så sau. Disse var som sagt ett år, og ser ingen ulemper med det.

 

For å få godkjenning til å bruke strømhalsbånd nå, så må man gjennom en del kursing, og dem som holder prøver har vært mye borti dette før. De vet hva de gjør!

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg om; -du bruker peiler...? i sauedressur settes et strømhalsbånd på hunden, hvordan forklarer du at hunden kan merke forskjell på strømhalsbånd og en Garmin peiler ?

 

-jeg setter dette i spørsmålsstilling slik at du kan reflektere over dette med peiler/strømhalsbånd.

 

I min verden er hunder såpass enkle at jeg tillegger dem ikke evner som de ikke har, jeg vet nemlig at en hund ikke kan merke forskjellen på peiler og strømhalsbånd.

 

Jeg vet også at preging av en unghund er i de tidligste fasene i livet og en "ubehagelig" opplevelse kan følge hunden gjennom hele livet.

 

De som ikke reflekterer over hva de gjør med hunden i denne tiden, konkluderer ofte med; neeei, denne bikkja blir det ikke noe ut av så det er like greit å spandere en Nittedal.

 

-Det verste er at de gjør samma blemma neste gang de kjøper hund også.

Link to comment
Share on other sites

Husk nå på at hunder er ekstremt flinke til å kjenne forskjell på forskjellige halsbånd og seler.

 

Jeg frykter ikke problemer med strømming - man må gjøre det uansett (ikke strømme, men prøve på sau). Dem som gjør detta vet hva dem gjør. Hadde ikke satt hvem som helst til det, nei.

 

Men om frykten er så stor for detta, så lønner det seg - i mine øyne- å gjøre det så fort som mulig. Ho ene mi ble strømma, og bryr seg katta om ho har på seg peiler eller ikke.

Gjør i hvertfalll unna sau/hund-prøve FØR ho får mersmaken. Og mersmak er det fort gjort å få. Slipp hunden etter sau, og sauen er sprengt etter 200 meter. DA har du et større problem enn det å være litt skeptisk til strømhalsbånd/peiler....

Link to comment
Share on other sites

Hva p**ker skal vi med den for***a sauen, noe så alldeles elendig tilpasset misfoster av et dyr til naturen mennesket har avla fram, hadde man iallfall hatt sauer som oppførte seg som drevdyr med kondis nok om de skulle vært så uheldig å bli jaget av ei bikkje.

 

Jeg må vel sjekke bikkja mi i sommer også, regner med han må strømmes, men vil se det litt an, har nemlig hørt om det samme som General Custer beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo selvfølgelig hva dere mener, men har ikke hørt om noen konkrete tilfeller. Da ligger det som regel mer bak eier og hund enn bare selve strømhalsbåndet.

Har selvfølgelig hørt mannfolk rundt 50+ som forbanner dette, og selvfølgelig er dette elghundeiere ;-) Men som sagt, har ingen konkrete tilfeller, annet enn "hørt om".

Og det er både mye historier (som selvfølgelig må overgå hverandre etter hvert som de blir fortalt) og spesielle hundeeiere...

 

Så lenge detta er noe man må igjennom om man skal slippe før 1. oktober (her ihvertfall), så ser jeg ingen grunn til å utsette det.

Det å slippe hunden hos sauer og la dem få seg en kavring ser jeg jo forøvrig, men dette kan også trigge jageinstinktet til hunden - i en større grad enn hva det gjør på en sau/hundprøve. Gi oppgaven til dem som kan det. Og dette er som regel jegere i seg selv!

Link to comment
Share on other sites

[...]Send bikkja inn til ei søye med lam, skal love deg den ikke liker sau noe mer

 

Kanskje, kanskje ikke. Samojeden min fikk besøk av en søye med to lam (bikkja sto selvsagt i bånd), de skulle bare leke og ble litt snurt når jeg tok bikkja inn... :mrgreen: Men det blir kanskje noe annet i en innhegning der ingen kan stikke seg unna og angrep er eneste alternativ for søya?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Gordonhanne som jaga sau,men etter to strømminger ( syv støt) kikka han en annen vei hvis det var sau i nærheten, altså går det ann å kurere de for den jaginga, hadde aldri tatt sjangsen på å strømme ei ungbikkje av den drivende typen før den var godt innjaga på det viltet den skal jage, å snu ei bikkje som forbinder det å jage med smerte tror jeg er en større jobb enn å vente med å slippe til sauen er i hus :!:

Link to comment
Share on other sites

Ranger, jeg har aldri strømma Ronja å ho jager ikke sau, har ved flere anledninger hatt sjangsen men ho bryr seg katta i de ulldottene.

Laila hadde en reinflokk forann nesa i høst, ho jaga ikke en meter etter de heller,nå er jo den bikkja de godt innjaga så jeg tror ikke det er noe problem å strømme han ( han er jo også så egenrådig at han tar seg ett døgn eller to på jaging uansett :mrgreen: ) der fikk jeg sagt det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min strihårede dachs hannhund er erklært sauerein og er overhodet ikke interesert i sauer i hegnet, utenfor hegnet i skogen derimot.... :evil: han har såpass mye erfaring og er slu av natur at han går ikke på limpinnen med sau i hegn :lol:

 

Grunnen til at jeg advarer mot strømming av jakthund i hegn er at jeg anser dette for en litt latmannsdressur og ikke er det uten risiko for at du har ødelagt en unghund for all evighet, det er en risiko -uten tvil.

 

Min første strihårete dachs var 100% sauerein og det uten bruk av strømhalsbånd, han var fra tidlig av presentert for disse ynklige skapningene som gjør seg best med kål&helpepper, denne metoden var utelukkende uten bruk av vold men baserte seg på at hunden fikk et normalisert forhold til får over tid. Uten tvil den beste metoden.

 

Jämthunden min derimot .... :oops: En gang hun klarte å rømme hundegården la hun truen innom sauehegnet/kombinert med fjøs. Stort spetakkel når 70 sauer blir jaget inn i fjøset og ut igjen, før øvelsen ble repitert en gang til Jämthundens store fornøyelse. Hun var ikke skarp mot sauen, beit aldri. Jeg husker jeg stod på 700 meter og så seansen og tenkte NÅ ! blir bikkja skutt, men sauebonden var nok ikke hjemme, for ikke lenge etterpå kom Jämthunden tilbake med et tilfreds drag i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen. Gammel mann 50+, godkjent aversjonsdressør sau/hund. Har også vært jeger siden 73 ( riktig 1973). Har selv hatt flere hunderaser.

Har erfaring fra noen hundre hunder og en læremester som understreket. VENT til du er sikker på at hunden er 100 % fokusert på sau. STRØM SÅ MYE at du ikke lager ei problembikkje, og sist STRØM ALDRI EN HUND SOM IKKE HAR GÅTT 14 DAGER PÅ FORHÅND MED DUMMI ( etterligning av strømhalsbåndet). Da er sjangsen for at hunden kobler smellen med båndet minimal, og alt er under kontrollerte former. Hvis hunden så får strøm. skal dummien på igjen 1 uke etterpå også. Etterkontroll etter minst 14 dager.

Det er mange forskjellige resultater av strømming, og min læremester tok med en engelsk setter som demonstrasjon. Det var grusomt å se hvordan hunden forandret seg da han satte på strømhalsbåndet. Den var feildressert og jaget sau uten halsbånd.Det er mange måter å dressere hunder på. Resultatet gjenspeiler dressør og meteode. Dressøren er dessuten under stort press fra hundeeier som "vil" ha beviset fortest mulig, og feil kan da lettere bli gjordt.

Videre sa min læremester: Er hunden tøff nok til å jage sau SELVSTENDIG, er den også moden nok til å strømmes. :idea:

Lykke til med sauereine hunder.

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

En liten ting til.

Jeg gir aldri bevis til hund som har jaget / revet sau. Kan prøve dressur, men ikke bevis. Det er umulig å si noe om hvordan episoden med jaging egentlig artet seg. Der er det sjelden jeg stoler 100% på hundeeier. Heller ikke bevis til polare spisshunder.

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Får et lite tankekors i hodet ift dette med peiler og strømhalsbånd.

 

Hva er best/værst når sau-hund-prøve er noe man må igjennom og strømming er mulig må utføres:

- Hunden har blitt jaktet med, og jager bra. Så fort du drar fram peileren er hunden ivrig og tror den skal på jakt. (støveren min er ivrig når peileren kommer fram, selv om den bare har blitt brukt 4 ganger og ho ikke har jaget).

- Hunden drar på sau/hund-prøve. Har ingen fornemmelse om at den klumpen rundt halsen har noen forbindelse med jakt (i skogen).

 

Med peileren synes jeg da man oppfordrer hunden til å jage, men setter disse to områdene opp mot hverandre - istedet for å gjennomføre dette med en gang, og når hunden kommer i skogen med egen peiler vet den hva som gjelder. Husk - det er ingen selvfølge at hunden må strømmes - og sjansen for at jegerinnstinktet slår inn er vel større om hunden er vant til å jage, ift at den ikke helt vet hva det er enda....?

Link to comment
Share on other sites

Ranger, jeg har aldri strømma Ronja å ho jager ikke sau, har ved flere anledninger hatt sjangsen men ho bryr seg katta i de ulldottene.

Laila hadde en reinflokk forann nesa i høst, ho jaga ikke en meter etter de heller,nå er jo den bikkja de godt innjaga så jeg tror ikke det er noe problem å strømme han ( han er jo også så egenrådig at han tar seg ett døgn eller to på jaging uansett :mrgreen: ) der fikk jeg sagt det :mrgreen:

Jeg er mer bekymra for rådyrjakta di framover, hvis Laila ikke viser interesse for rein... 8):wink:

Sau har Ares aldri møtt hverken på gård eller i skog, derfor har jeg rett og slett ikke peiling...

Og jeg tror nok at Ares tulla seg bort ved å krysse flere store bekker som ødela baksporet hans på den langturen. :wink:

 

Forøvrig så har jeg lyst til å lytte på Isbjønn og hans erfaring... Men en slik dummy rundt halsen, i to uker, hvor får man tak i det...? Ikke særlig lurt å bruke peilehalsbåndet vel?

Link to comment
Share on other sites

Unngå i hverfall å bruke peileren. Den forbindes med jakt!

 

Hunder er ekstremt gode til å kjenne forskjell på forskjellige halsbånd og seler.

Å bruke en type halsbånd med div. remedier på vet jeg ikke hvordan funker, og jeg bruker det ikke. Hunden merker nok en forskjell på denne 'dummy'en og strømhalsbåndet uansett.

Eks. På et av dresurkursene jeg har gått hadde en hund et halsbånd for 'gå pent' og når han brukte et annet halsbånd fikk han dra litt og vimse rundt. Det holdt bare å ta på det andre halsbåndet (ikke si noe), og hunden gikk ved fot...

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så har jeg lyst til å lytte på Isbjønn og hans erfaring... Men en slik dummy rundt halsen, i to uker, hvor får man tak i det...? Ikke særlig lurt å bruke peilehalsbåndet vel?

 

Teip to batterier av størrelse C eller D til et halsbånd. Funker fint som dummy, i hvertfall for min del.

Link to comment
Share on other sites

Eldre mennesker har mange kloke ord og visdom.

 

Når det gjelder hundetrening derimot, mener jeg at det har skjedd en revolusjon siden introduksjonen av positiv trening, trening helt uten bruk av negative impulser for hunden.

 

Ergo velger jeg å påstå at alle "veteranene" som har trent bikkjer i årevis med strømhalsbånd, slag og spark - og fått glimrende resultat vel å merke - ikke er rette personer å høre på når det gjelder tips og triks til korrekt hundehold.

 

Alle former for trening av hund er mulig å få til uten bruk av negativ trening. Resultatet er en hund som blir glad og fornøyd og ikke en som blir unngår adferder fordi den risikerer juling eller andre vonde opplevelser.

 

Just my 5 cent. Beklager hvis dette ble litt for generelt og på kanten til OT.

Link to comment
Share on other sites

Straumhalsband er til vanleg siste utveg! Positiv trening er nr. 1! Men når det gjeld saue-avvenjing, vert det annleis. Hundehatet er framleis stort hjå mange sauebønder, og eit "sertifikat" er greitt å visa (, sjølv om ein ikkje skal stola på det...)

 

Bruk av "dummy" har lite for seg. Hunden observerer mykje betre enn me trur, og gjennomskuar slike ting lett. Hugs det er like mykje situasjonen og miljøet som pregar hunden.

 

Faren ved strauming er at hunden koblar "støytet" til alle dyr med klauver, og då er ein ille ute viss ein vil bruka hunden tilrådyr eller hjort seinare.

 

Eg ville nok ha venta til hunden helst hadde hatt kontakt med klauvvilt eit par gonger - men hunden burde absolutt ikkje ha jaga sau! Hundens psyke/mentale status bør også vera relativt stabil. Ein svært usikker/nervøs hund kan lett gjera feilkoblingar under strauminga. Har høyrt om hundar som har vorte skogsredde, sjølv om faren for dette truleg er relativt liten.

Link to comment
Share on other sites

Just my 5 cent. Beklager hvis dette ble litt for generelt og på kanten til OT.

 

Etter min mening helt verdiløst, da tråden handlet om aversjonsdressur mot sau.

 

Svært få har anledning til å la en hund omgås så mye med sau at den ikke vil vise interesse for løs sau på fjellet under jakt. Derfor skal hunden læres frykt for sau, og at det å jage betyr ubehag.

Enormt mange grunneiere krever å få se sauereinhetsbevis før du får jakte i terrenget, og for å få starte på høstjaktprøve med fuglehund er det ett krav.

Link to comment
Share on other sites

[...]Etter min mening helt verdiløst, da tråden handlet om aversjonsdressur mot sau.[...]

 

Og da er vel (eventuelle) innvendinger mot metodens hensiktsmessighet en naturlig del av tråden?

 

[...]Enormt mange grunneiere krever å få se sauereinhetsbevis før du får jakte i terrenget, og for å få starte på høstjaktprøve med fuglehund er det ett krav.

 

Greit nok, men grunneiere flest har vel helst sin ekspertise på jord og sau, hva de kan om hund er vel mer tilfeldig? Hovedpoenget for en grunneier er vel uansett at bikkja de ikke jager sau, og at du gjerne har papir på det, ikke hvordan du har oppnådd det resultatet.

 

Det vil vel uansett bli svert lite "trykking på knappen" med en bikkje som tusler rolig bort og snuser litt på Bææ-bææ'ene før den fortsetter med sitt. Så for de som har tilvent bikkja sau på annet vis vil vel ikke de store praktiske problemene oppstå uansett.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det, men tipper de fleste grunneiere ikke gidder å være med deg til fjells for å vise han/henne at bikkja de ikke jager. Da er det mye enklere å fremvise en attest på at du har hatt bikkja inne til aversjosdressur og at en autorisert person har godkjent bikkja di.

Ta ikke en hundeiers ord om at bikkja ikke jager sau,- seriøst.

Jeg hadde en bikkje inne som skulle testes. Dette var en voksen Gordonsetter som eieren hadde fått av en profilert NJFF kar. Den gavmilde eieren hadde garantert karen om at bikkja aldri hadde jaget sau og var fullstendig sauerin.

Den nye eieren hadde fått seg rypeterreng på en plass i Telemark hvor det er mye sau(Arabygdi), og grunneieren hadde krevd ett sauerenhetssertifikat uansett om den gamle eieren garanterte at bikkja ikke jaget.

For å si det mildt, det er den jævl..... bikkja jeg noensinne hadde hatt i innhegninga. Den gjøv på sauen med dødsforrakt, reiv lina ut av hendene mine og reagerte ikke på strøm på full styrke i det hele tatt. Den var fullstendig gal og tre mann måtte hive seg over bikkja for å redde sauen.

Etter gjentatte forsøk over lang tid med strømbånd både på halsen og rundt magen samtidig, mistet den lysten på sau.

Jeg lærte ihvertfall mye av dette- Stol aldri på en som sier hunden ikke jager sau.

Link to comment
Share on other sites

[...]Etter min mening helt verdiløst, da tråden handlet om aversjonsdressur mot sau.[...]

 

Og da er vel (eventuelle) innvendinger mot metodens hensiktsmessighet en naturlig del av tråden?

 

[...].

 

Nei, ikke etter min mening da bjørnbra skriver om generell dressur av hund

Link to comment
Share on other sites

Tja... her rakk vi ikke å gå med dummyband eller noe, fikk tlf om at de strømmer hund her på Mo kl 18 i kveld, og har bestemt meg for å ta sjansen... Ares er innjaga, har såvidt vites aldri løpt etter sau eller sett sau i skauen, er nesten to år gammel, så forutsetningene skule vel være bra...

*krysser fingrene*

Link to comment
Share on other sites

Gid alle sauer ble gjerdet inn med strømførende netting. Så slapp vi både krav om strømming og sauedrap. Men dette er nok ganske sikkert ikke annet enn ensidig ønsketenkning fra en som ikke trenger å forholde seg til sauen før den ligger på tallerkenen.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Var på strømming og fikk saurenhetsbevis i august 08. Møtte en flokk sauer ei uke etter siste strømming, og hunden snudde og kom til meg. Viste ikke noe interesse for sauene.

14 dager senere møtte hun 3 sauer som begynte å løpe vekk fra hunden. Den fulgte selvfølgelig etter, men holdt god avstand 30-40m og noen enkelte boff. Sauene stoppet opp etter ca 300m og hunden la seg foran sauene. Så det hele fra ca 600m avstand. Løp ned og fikk koblet hunden som nå hadde begynte med en forsiktig stålos. Dette var forøvrig på et område som var åpnet for trening av hunder. :?

Link to comment
Share on other sites

Må si det gikk perfekt etter boka for Ares! :D Det ble da litt mer action da jeg og dunkern slapp utpå bassetene, de derre fuglebikkjene er jo noen pinglehunder som må dras borttil sauen! :lol:

 

Nei, her var det to sekund stille for å beundre herligheten på 50 m hold, så var det full fart etter sauen! :mrgreen: Men losen var knapt i gang før bikkja fikk et annet gaul ja, ett støt :cry: For å si det sånn, han var som et lam etterpå! :mrgreen:

 

Men vi har enda en gang å oppsøke disse patetiske skapningene før vi har beviset i lomma da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var en sort elghund, han var ikke spesielt interessert - mulig han var strømmet før da.

 

Og før vi dro så var det en diger Jämthanne utpå der, den karen ga seg ikke så lett nei! :shock: Han fikk en skikkelig kavring i en fin situasjon, gaulet der og da, men så fortsatte han å dra i lina (tror de var to mann for sikkerhets skyld - en mann i backup klar til også å ta lina). Stålosen fortsatte og han ville bare etter sauen, muligens på litt større avstand - 10 meter - men jeg tror nok han måtte ha noen smeller ja... Så ikke slutten, men ser vel den bikkja igjen i runde to senere i sommer! :mrgreen:

 

Så, dine bange anelser kan jeg bekrefte....Iallfall med dette eksemplaret...

Link to comment
Share on other sites

Her er bildene fra sauedressurkurset til Rana jff på Røsvoll i går.

Været var fint og allt gikk rolig for seg til en drivende basset kom inn i saugjerdet. Thyra rundet lit og begynte en kort los som ble avbrutt brått.............

normal_DSC00830.JPG

her jager thyra sauen og får et støt et sekund etter at jeg tar bildet.

 

normal_DSC00832%7E0.JPG

 

Nå ville hun ikke mere men tok veien til meg

 

Så var det ares sin tur...........................

normal_DSC00833.JPG

 

tatt idet Ares får støtet.

 

normal_DSC00834.JPG

 

nå blir det avstand til sauen

 

normal_DSC00835.JPG

 

Ferdig for dagen og matfar ser trygg ut :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

He he, skal vise de bildene til Ares med jevne mellomrom utover sommeren og høsten, for han drista seg oppi sauskinnet i kurven sin i går kveld tross alt! :lol:

 

det var jo lurt å strømme på sau og så har han skjønt for lenge siden at sauen e dau og skal tas :lol::lol::lol::lol::lol:

han har vel busta skinnet i to år :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...