Jump to content

6,5x55 & lyddemper


stalks

Recommended Posts

Grunnen til at jeg skal ha BR på halvautoen, er fordi den bygger mye innover, OG den er av stål, som overlever ekstrem varmskyting gang på gang på banen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke andre dempere, enn de nevnte, finnes på markedet?

 

Ase Utra North Star, A-Tec (CMM4, CTM4, TMM4), BR-Reflex, SAI, Hausken etc. Finnes det andre merker det er verdt å se på?

 

Skal IKKE ha frontmonterte dempere, men en som bygger mest innover pipa.

 

Finnes det en demper som heter noe i nærheten av "Fein"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha en demper som bygger mest innover pipa får du nok ikke like bra demping som med en som bygger mest frammover. br-reflex bygger bra både fram og bak for munningen.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke store stykket nei. :)

Den forklaringa jeg fikk av børsemakeren fikk jeg liksom ikke helt til å stemme. Det var noe som skurra uten at jeg tenkte noe mer over det.

Men kunne jo ikke annet enn å satse på at han hadde rett.

 

Men jeg skjønner ikke helt meninga med det stykket da. For som sagt: Det ble ikke laget noe sånt på min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at jobbe lidt med testen i våpentidningen.

 

Forslag:

Sorter alle dæmperne i forhold til de andre, så den dårligste får 1 poeng på en målefakta, og den bedste får 27poeng.

Dernæst udvælg forskellige målefakta. Her kan foreslåes:

Laveste vægt

Bedste dæmpning på 308win

Bedste dæmpning på 308NM

Mindst forskydning af balancepunkt

Laveste pris

Vælg selv andre relevante.

 

 

Når alle har fået poeng i de for dig interesante målepunkter, foretag så en total sammentælling

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner jeg data om SAI-dempere. Så noen av disse i Vapentidningen, men det må da finnes flere modeller enn de som nevnes der, eller?

 

Har sett, og kjent på, en SAI Compact nå, men ønsker en litt "penere" en til Tikkaen min. Denne demperen så ut som en halvliters ølboks, var noe brunlig i fargen. Så ut som det var fire bafler i den. Bygde ca. 10 cm i lengde og ca. 10 cm innover løpet. Vet ikke noe om dempereffekten. Kan en for eksempel lakke en ståldemper, eller blir varmen ved skyting for sterk til at det er noe poeng i det?

 

Trenger litt info om modeller, effekt, lengde, vekt og balanseforskyving. Er kun interessert i info om teleskopdempere i stål. Finner ikke noe på nettet, og da har det vist seg at å henvende seg til Kammeratene har vært veldig lurt tidligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner jeg data om SAI-dempere. Så noen av disse i Vapentidningen, men det må da finnes flere modeller enn de som nevnes der, eller?

 

Har sett, og kjent på, en SAI Compact nå, men ønsker en litt "penere" en til Tikkaen min. Denne demperen så ut som en halvliters ølboks, var noe brunlig i fargen. Så ut som det var fire bafler i den. Bygde ca. 10 cm i lengde og ca. 10 cm innover løpet. Vet ikke noe om dempereffekten. Kan en for eksempel lakke en ståldemper, eller blir varmen ved skyting for sterk til at det er noe poeng i det?

 

Trenger litt info om modeller, effekt, lengde, vekt og balanseforskyving. Er kun interessert i info om teleskopdempere i stål. Finner ikke noe på nettet, og da har det vist seg at å henvende seg til Kammeratene har vært veldig lurt tidligere :wink:

 

 

Lidt data fra en tidligere test i Vilmarksliv test af Eirik Moen

 

SAI Compact Light

Forhandler : Landrøe

Pris 3020

Vekt 547gram

+ lengde på våpen 98mm

Længde inover pipe 130mm

Forskydning af balancepunkt 79mm

Dempning kal 308win 14,7db

dempning kal 308NormaMagnum 13,5db

Link to comment
Share on other sites

Har vært på hjemmesiden til Ase Utra nå. Alt er på engelsk, eller finsk. Det står ikke mål på (annet enn hva de bygger i lengden og vekt) siden, så jeg lurer på om de er teleskopiske. Eventuelt hvor mye de bygger bak(?).

 

http://www.aseutra.fi/english/index.html

 

Ase Utra S7 og Jet Z Compact ser spennende ut. De skal i alle fall dempe bra, ifølge produsenten selv :roll: rundt 30dB.

 

Noen som kjenner til disse?

 

Huff, det er jo et hav av dempere der ute :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har vært på hjemmesiden til Ase Utra nå. Alt er på engelsk, eller finsk. Det står ikke mål på (annet enn hva de bygger i lengden og vekt) siden, så jeg lurer på om de er teleskopiske. Eventuelt hvor mye de bygger bak(?).

 

http://www.aseutra.fi/english/index.html

 

Ase Utra S7 og Jet Z Compact ser spennende ut. De skal i alle fall dempe bra, ifølge produsenten selv :roll: rundt 30dB.

 

Noen som kjenner til disse?

 

Huff, det er jo et hav av dempere der ute :shock:

 

fakta iflg Eirik moen Vilmarksliv og våpenjournalen

 

Ase Utra S7

Pris 3598

Vekt 784g

Totallengde 174mm Diameter 45

+lengde på våpen 174mm

Forskyder balancepunkt 124mm

Dempning 308win 26db

dempning 308NormaMagnum 28,1db

 

 

Ase Utra Jet-Z Compact

 

Pris 5400

Vekt 569g

Totallengde 176mm

+ lengde på våpen 161mm

Forskydning balancepunkt 96mm

Dempning 308win 26,1db

Dempning 308NormaMagnum 25,8db

Link to comment
Share on other sites

Som Ignorant skriver så har det vert en test i Villmarksliv og 4 i Vapentidingen (bladene får du tak i om du hevender deg til redaksjonen), hvor alle demperene som selges på det nordiske marked er testet med unntak av Poff-Tec og Viking. Det har skjedd en utvikling hvor demperene har blitt lettere og mer effektive.

Link to comment
Share on other sites

Har, ganske sikkert, bestemt meg for en BR-Reflex T8 nå. Grunnet materialet, den virker robust, god demping og at den ikke bygger så fryktelig mye i lengden. Den er jo tung, men får bare ta det som ekstra trening :wink:

 

Det eneste som bekymrer meg er det som ble nevnt tidligere i tråden, som stod skrevet i Vapentidningen. Det var dette med bakstykket på demperen, om jeg må "rasere" pipa der?

 

Håper noen kan gi meg et godt svar på det? + Om noen kan gi meg en nettadresse for BR-Reflex-forhandlere?

Link to comment
Share on other sites

BR demperen er solid og tåler det aller meste av juling. Eneste minus er tyngden og at den kan ruste. Tyngden er det ikke så mye å gjøre med, men for å forhindre rusting trenger den et minimum av vedlikehold. Ta den av rifla etter skyting, sett den med enden opp slik at eventuell kondens kan slippe ut. Gi den er kjapp dusj med CRC 556 eller lignende og du har minimalt med slike problemer.

 

Slik ser gjengestykket ut, det er 30mm langt.

 

normal_P6200141_(Small).JPG

 

Pipa på Remington LTR og demper.

 

normal_P6200139_(Small).JPG

 

Hullet i enden på demperen måler (Uten plastforing) 28,8mm så hvis pipa di er tynnere en dette der demperen skal ligge (21cm inn på løpet) inne på pipa slipper du å gjøre noe mer en å gjenge munningen. Plastforingen tilpasses mot pipa slik at demperen har støtte i bakkant.

 

Men, så vidt jeg husker kan demperen bestilles med to forskjellige dimensjoner på "hullet" for å passe til forskjellige tykkelser på pipene. Min har det største.

 

Artemis fører BR-Reflex.

 

Er godt fornøyd med både dempingen og holdbarheten og at den bygger kun 10cm foran munningen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gode svar, Kjell Olav! Takker så mye for det! :)

 

Blir nok en slik en på meg. Venter på at det skal komme inn litt på kontoen nå ("lure" unna litt til våpenkontoen) før jeg slår til. I mellomtiden må kammeratene gjerne komme med flere innspill her :D

 

Ser at interessen har vært ganske stor på denne lille tråden, så jeg får vel komme med noen tilbakemeldinger til de som har fulgt den - når jeg har fått demper på Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest der også. Ser at det skal være ett slikt parti men jeg finner ikke ut hvorfor og hvilken hennsikt det har. :oops:

Hvorfor jeg lurer på dette er som sagt: Børsemakeren hos J&F laget ikke noe slikt parti på rifla mi og alle maser om at det må være sånn. Er det da utført en feilmontering på rifla mi?

Link to comment
Share on other sites

Ring Artemis å spør da vel. er de som er importør av BR Reflex. Alle riflene jeg har sett som er gjenget for BR har iallefall dette partiet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det var den gjengebeskytteren g.larson tenkte på. Var nok heller det stykke på løpet som er dreid ned, men som ikke er gjenget.

 

Huff, note to self, les innlegget skikkelig før en svarer. :oops:

 

Når jeg lyser ned i demperen så ser jeg tydelig det sylindriske patiet som skal ligge an mot det ugjengede partiet på pipa, mao demperen ser noe annerledes ut innvendig en den gjør på monteringsanvisnigen Thomas viser.

Link to comment
Share on other sites

@Freeride ca 12 mm med hulsporet.

 

Jeg tok noen andre mål også. Gjengene er M17. Det kan være det som er grunnen til at jeg mangler dette neddreide partiet siden dette også er pipeprofilen. Ser ut som om gjengene er slått direkte i overflata på pipa.

Link to comment
Share on other sites

SAI Compact

Vekt: 652 g

Ø: 50mm

Tot.lengde: 228mm

Lengde på våpen: 98mm

Lengde bakover fra munning: 130mm

Materiale: Stål

Type: Teleskop

Demonterbar: Nei

Målt reduksjon dB .308 Norma Magnum: 146,2/-23,7

Merknad: høy metallisk plystrelyd :roll:

 

Pris: 2745,-

 

Noen som har erfaring med denne? Virker da som en grei demper dette, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hva er nøyaktig diameter på munningen til ei Tikka T3 Light?

 

Grunnen til at jeg spør er at børsemakeren var litt skeptisk til å gjenge den, mente pipediameteren kunne være litt i minste laget. Men det er da flere her inne som har samme børsa, ikke har kappet pipa og gjenget den i M 14x1,5 - ikke sant?

 

Har forøvrig bestilt en SAI Compact nå, ettersom min bror nettopp har fått på en Compact Light og skryter av den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...