Jump to content

rutine etter regnværsjakt


BirkLeon

Recommended Posts

Hva gjør dere etter en mer eller mindre regnfull jaktdag?

Demonterer rifle, stokk, kikkert og tørker/pusser? Har selv begynt med dette nå i det siste. Men hva gjør man med avtrekksmekanismen og sluttstykket?

Jeg sprayer inn litt olje i begge, men lurer på om jeg burde åpne sluttstykket også for sikkerhets skyld...

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere etter en mer eller mindre regnfull jaktdag?

Demonterer rifle, stokk, kikkert og tørker/pusser? Har selv begynt med dette nå i det siste. Men hva gjør man med avtrekksmekanismen og sluttstykket?

Jeg sprayer inn litt olje i begge, men lurer på om jeg burde åpne sluttstykket også for sikkerhets skyld...

 

Du bør ikke ha for mye olje i avtrekket. Dette drar bare til seg dritt. Jeg sprayer avtrekket med bremserens fra biltema en gang hvert jubelår.

Link to comment
Share on other sites

Fuktighet er vi jo vandt til her vestpå. :(

Lar det verste renne av våpenet, Setter våpenet slik at løp tilføres varme. Når fuktigheten er dampet vekk. Drar jeg en tør fille gjennom løpet, fjerner smuss og dritt fra alle metall deler.

Deler som ikke demonteres, avtrekker og lignende en dusj med tyn olje.

Løp og sluttstykke tørpusses og får et meget tynt lag med olje.

Utvendig et tynt lag med våpentektyl. :)

Link to comment
Share on other sites

Børse med treverk og blått stål: Hvis børsa er brukt ved/på sjøen: Skyll grundig med ferskvann. Ta ut magasin. Tørk av alt vått stål, også inni pipa. Hvis skudd har vært avgitt, puss pipa innvendig med solvent. Hvis veldig våt tur, demonter sluttstykke. Om mulig, legg hele stasen inn på varmt badegulv for ettertørk. Hvis ikke, sett til ettertørk på et luftig og noenlunde tørt sted. Når gjennomtørt og reint, gå over alt tilgjengelig stål (inkl. inni pipa) med Break-Free CLP. Hvis treverket er veldig tørt, puss over med stokkolje eller kokt linolje. Tørrpuss pipa innvendig.

 

Tupperware-børse med rustfritt stål: Hvis børsa er brukt ved/på sjøen: Skyll grundig med ferskvann. Tørk av den verste fuktgheten. Dra det verste slammet ut av pipa. Hvis man gidder, dra over stålet med oljefuktet fille.

 

En gang i året, uansett børse: Skru treverket fra stålet, demonter sluttstykke, ta kikkertmontasjen av børsa. Puss alt, sett inn med et tynt lag CLP, tørk av med lett oljefuktet fille. Legg et tynt lag våpenfett på alle ytre flater, spesielt de som ligger mot stokken. Treverk etterbehandles med stokkolje eller kokt linolje, det blir kveldskosen. Monter sammen. Sjekk at treffpunkt stemmer, evt. skyt inn på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke ha for mye olje i avtrekket. Dette drar bare til seg dritt. Jeg sprayer avtrekket med bremserens fra biltema en gang hvert jubelår.

 

Hva bør jeg gjøre hvis jeg nå skulle ha hatt for mye olje i avtrekksmekanismen...? Er det her bremserensen kommer inn i bildet?

 

Noen erfaringer med våpenoljen fra Biltema?

 

Break-free CLP; hvor får man kjøpt den? Og våpenfett??

 

Bruker sjøl Remington oil på sprayboks, og våpenolje fra Beretta som fulgte med hagla. Litt av hvert... litt her og der... sprayer/drypper på og tørker vekk det meste. Greit nok, hadde jeg tenkt. :roll:

 

Må innrømme at løpet ikke bestandig er helt tørrpussa når det blir med enten på banen eller på jakt. :oops: Big mistake?

Link to comment
Share on other sites

Bremserens er fint som en slags avfettingsveske. Det gjør det lett og fjærne dritt hvis du tørker det bort med en gang før det fordamper. Liker dette på avtrekk da det har samme effekt som røsprit, det fordamper uten å legge igjen noe som helst. Bruker også dette for å pusse reint/tørt kammeret etter puss.

Link to comment
Share on other sites

Prøv REM Dry lube. Den er litt voksaktig når løsemiddelet har fordampet.

Spray over før du går ut, også i mekanismene. Tørrpuss løp og sluttstykke, ellers påvirker du presisjonen.

Det klisser ikke mye under bruk og gir en relativt grei tørr film. Samler litt smuss, men ikke all verdens.

Sett rifla litt varmt så den tørker når du kommer inn igjen, og gjenta prosedyren.

Demonterer nesten aldri, bare "fyller på" i den mest hektiske tiden.

Men du må ta en skikkelig puss etter hvert, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Med ei børse som har overlevd 2. verdenskrig, så har eg vært ein slaur nå det gjeld puss av den etter våte turer. No jaktar eg ikkje ved sjø, så det er i grunn å sette børsa inn i varmen og nett tørke over den med ein håndduk. Men er ikkje so omtenksom med det som stokken skjuler, så det har blitt ein fin rustrand akkurat i overgangen til stokken. Dette tar eg på ein årlig puss av rifla.

Så har gått bra so langt.

Men klart med eit nyere våpen, hadde eg nok vært litt meir nøyaktig ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 4 years later...

Skal på jakt i høst uten mulighet til og tørke våpenet underveis, ca en uke og jeg HVET at det blir regnvær, overnatter i telt.

Tror jeg går for dette her: større flater som er skjult av stokk settes inn med ett eller annet fett, kanskje hvit vaselin eller tykk lanolin.

Avtrekk og alle mulige krinkelkroker som jeg ikke har tilgang til, sprayet med enten lanolin eller ballistol, kanskje helst lanolin, den kryper jo litt og er seigere enn ballistol.

Det jeg har tilgang til, som ikke er skjult av stokk samt løpet, her bruker jeg ballistol som jeg har med meg i sekken.

Rifla er»rustfri» med synth stokk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes du tar i kraftig her! Uansett ikke bruk noe seig guffe på bevegelige deler og iaf ikke på avtrekk. Jakter selv i Trøndelag og er det noe som ikke mangler, så er det nedbør. Selv med svartstålvåpen er det tilstrekkelig med et lag olje på ståldeler. Deler av våpenet som er tilgjengelig for vanlig puss blir tørket av og satt inn med olje på kvelden. Holder greit. Bruk en anerkjent våpenolje. Ballistol er sikkert greit. Jeg bruker Arrow Shield (konserveringsprodukt)  på skjulte ståldeler og Break Free  til pussen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel neppe under null grader, er jo greiere på en måte med en tynnere olje og det holder vel en uke, men er det aberet at jeg ikke får tørket rifla underveis.

Bakdelen med lanolin og andre seige stoff er jo at det drar til seg alt av barnåler, kvist og kvas som finnes i skogen, men er vel bedre med seigt fett og mose enn rust i avtrekket.

Seig gumba kan jo fjernes med diesel etterpå men selfølgelig er det noe styr.

Link to comment
Share on other sites

Min prosedyre for rifle etter en dag i ruskevær :

Tørk av det verste med noe som absorberer væske bra, lufttørker så, før jeg tørker lett over med oljewipes eller dusjer en tynn oljefilm over alt metall og drar lett over med tørr klut for å fjerne det overflødige. Dersom det har vært skikkelig ruskevær eller jeg har ramlet i myr/elv demonterer jeg stokk og tørker av med klut og blåser ut fukt i mekanismen med trykkluft.

Sluttstykket pakker jeg inn i en klut og legger det i en bolle med ris for å trekke ut fukten. Drar også igjennom løp med tørr boresnake og en oljelapp. Demonterer aldri kikkertsikte i sesongen da det er minimalt med fukt som kan samle seg i montasjen.

Demonterer sluttstykket etter hver sesong for å fjerne diverse ulumskheter som har havnet inni og får smurt et lag med krypende olje. Aldri opplevd at det har havnet annet en fukt i avtrekk/mekanisme, vil også påstå det er tilstrekkelig å spraye lett med krypende/penetrerende olje etter endt sesong for å beholde oljefilm på delene. Heller ikke opplevd at det har rustet/korrodert i avtrekk selv med bruk i nærheten av sjø. 

Det mest effektive er å være prevantiv. Gå med våpen i sekk og eksponere det minst mulig for elementene så unngår man de store påkjenningene. Ninjatriks jeg bruker er Butlercreek-flip cover som passer på lyddemperen når jeg går ute med våpenet og det står i sekken med løpet opp for å unngå vann i systemet.  

Edited by Forfjording
Link to comment
Share on other sites

Dere mener alltså at en tynn olje er godt nok? Ballistol eks vis til alt?

Er jo lettvint men er litt i tvil om det er godt nok.

Er jo ingen værprofet jeg heller da, men oktober her jeg bor pleier være øs og pøs, hele høsten faktisk men vanligvis kan jo både jeg og rifla få tørka oss opp etter hvert.

 

Link to comment
Share on other sites

Tykk olje i avtrekket kan få det til å ikke gå av, eller bli veldig tungt feks.

 

Det er jo ingen unik situasjon du er i, og det å smøre inn hele våpenet i vaselin eller linolje har ihvertfall jeg aldri hørt om. Flunatec er en keramisk coating som skal holde litt lengre, men tror de aller fleste kommer langt med vanlig olje, og å ta med noen filler ferdig dynket i en plastpose til å tørke over.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har tenkt på det samme.

Får prøve på eBay, samler ikke drit iverfall noe som er en kjempefordel i tilegg blir våpenet veldigt blankt og fint med Eezox, iverfall de blånerte.

Men i tilfelle noen lurer så gjorde jeg ett aldri så lite eksperiment.

Fluid film i fryseboksen. Sprayen går det bra med den er som i romtemperatur, men gelen den som er på boks er no no.

Iverfall i avtrekk og på sikring, den blir seig og vil mest sannsynlig gi problem.

Jeg tar ett aldri så lite forbehold med sprayen, da den bare har lagt ca 2 timer, men ser bra ut så langt, men Eezox er muligens bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...