Jump to content

Anbefaling av Revolver


Recommended Posts

Siden du er på Praktisk delen, så vil jeg heller anbefale en S&W 625. Du skal jo tross alt lade om revolveren underveis :mrgreen:

 

 

+1

 

625 er dominerende. Moon clips er mye raskere enn speedloaders.

 

Og for de extreme, så var det IIRC noen av praktiskgutta som hadde planer om å bruke .45 GAP hylser som er litt kortere for lettere omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bruke moonclips, og skyte major, det er bare to alternativer, nemlig 625 og 610 som du bruker hhv 45 ACP eller GAP, og .40 S&W i. 610 kan skyte med 10 mm auto, men jeg anbefaler så korte hylser som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo andre alternativer også, men de er ikke like enkle å få tak i eller nødvendigvis bedre.

Personlig har jeg valgt den sistge varianten og her en Ruger Speed six i 9mm med moon clips til sivilpistol, og jobber med å tilpasse en tønne i .38 super for moonclips til en gp100

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

hei.

 

er det mye jobb å frese om en 357 til 38super/9mm? og vet om noen børsemakere som er kompetente til det? vet du ca pris på en slik jobb?

 

har en 686 i bestilling som skal moddes litt med tanke på praktisk bruk.. så 38 super i major er spennende med tanke på det

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei.

 

er det mye jobb å frese om en 357 til 38super/9mm? og vet om noen børsemakere som er kompetente til det? vet du ca pris på en slik jobb?

 

 

Det er litt jobb - 9mm er svært kon, og passer ikke i kammeret på en .38/.357 uten at kamrene freses opp. I tillegg må tønna tilpasses slik at ekstraktoren klare å kaste ut randfrie hylser.

 

Nå får du klips som passer til .357/.38Spec som ikke krever så stor mod av tønna, og som tillater å skyte uten klips også:

 

http://www.tkcustom.com/cart/shopdisplayproducts.asp?id=195&cat=.38+Special%2F.357+Magnum+-+6+%26+7+Shot+-+Medium+K+%26+L++-+Frame+Models

 

Fin video som viser hva som må gjøres med en tønne:

https://www.moonclips.com/content/machine.asp

 

Hvis du bruker .38 spec hylser, så er de litt kortere, men et sykt individ kan jo finne på å frese ned .38-hylser til .38 superlengde og lade major i dem (tar ikke så lang tid med en batteridrill samt en hylsefres fra LEE til et par hundrelapper.). Hvis du lader med 200 grains kuler, så trenger du ikke så vanvittig høy hastighet heller for å komme opp i major.

 

Du vil tape litt i forhold til gutta med 627 og 8-skuddsklips, men du nærmer deg 625-gutta, og hvis du gjør 686'n til en DAO med avtrekksvekt ned mot 1.4 kg, så er den et svært bra i både revolver og magnumfelt også.

 

Foreksempel ...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

er det mye jobb å frese om en 357 til 38super/9mm? og vet om noen børsemakere som er kompetente til det? vet du ca pris på en slik jobb?

 

 

 

Du vil tape litt i forhold til gutta med 627 og 8-skuddsklips, men du nærmer deg 625-gutta, og hvis du gjør 686'n til en DAO med avtrekksvekt ned mot 1.4 kg, så er den et svært bra i både revolver og magnumfelt også.

 

Foreksempel ...

 

- Øivind

 

Eeeh, hvorfor vil han tape i forhold til de som skyter 627 og 8-skuddsklips? Har du lest regelboka?

 

625 er nok, og vil fobli den optimale Upraktiske revolveren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er det en annen diskusjon.

 

I praltisk revolver er ikke 627 aktuell, det er en open-klasse revolver. Det er ikke lov å lade med mer enn 6 patroner i revolverklassen(magasinbegrensning). Vi som skyter med 627 også, bruker compen og monterer rødpunktsikte, men det skal innrømmes at vi har et lite handicap i forhold til gutta med 29 skuddsmagasiner.

 

Jeg kunne tenkt meg en 38 super tønne til 627, men vil ikke anbefale 9 mm, og i alle fall ikke i revolverklassen dersom du skal skyte major, da er faktorkravet 170, og det er i overkant for en 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

er det mye jobb å frese om en 357 til 38super/9mm? og vet om noen børsemakere som er kompetente til det? vet du ca pris på en slik jobb?

 

har en 686 i bestilling som skal moddes litt med tanke på praktisk bruk.. så 38 super i major er spennende med tanke på det

 

en børsemakerkompis av meg skal etterhvert, det kan ta litt tid, snuse på noen av superclipsene til hassel, og se om han har lyst til å gjøre jobben.(hassel må mase på både meg og ham først)

 

han gjør strøkent arbeid, og er ikke gratis, men det er absolutt verdt det, om det blir noe av!

Link to comment
Share on other sites

Klatrekris, Jeg har en ekstre 586 tønne med ekstraktor om du er interessert (Da kan du jo svitsje mellom .38 super og .357 mag ) Jeg har samme plan med en GP 100 (Bombe... 8) )

Må bare bli kvitt en blånert gp slik at jeg får byttet den inn i en rustfri først. Så skal vi mase på evert og kompisen hans. Jeg har allerede noen .38 super klips til L ramme / GP ramme, så vi kan forske litt.

 

Jeg tror .38 super er veien å gå, og drite i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

625 er definitivt det beste alternativet. Selv bruker jeg GAP i min, men det er ikke den store forskjellen i forhold til ACP. Det føles litt sikrere/kjappere under omlading, men jeg kan ikke se noen forskjell på timeren... GAP bruker små hetter, så man slipper å bytte hettemateren når man skal lade .40, 9mm, .38 osv

 

610 er også et godt alternativ, men mindre hull/mer gods mellom kamrene i tønna øker potensialet for å bomme med omladingene (har ikke prøvd den selv)

 

627 er et bedre alternativ enn 686, men dyrere... Det er lov å lade med mer enn 6 skudd, men man skal ha prosedyrefeil hvis man bruker mer enn 6 før man lader om (flere dansker benyttet seg av slitne ROer på et nordisk mesterskap for noen år siden :evil: )

Det er mindre gods mellom kamrene på en 627 enn på en 6-skudds 686 (har ikke sett 7-skudderen), dermed går omladningene lettere, det er mindre sjanse for tull.

Det er nok lettere og billigere å gå for en vanlig .38/357 tønne enn å lage en ny i .38 super, selv om det kanskje er det optimale i en 686 (hadde jeg kjøpt en 627 i dag hadde det blitt en super, ikke 357). Det er mulig å frese ned .38 special-hylser eller bruke .38 long eller .38 short.

En danske ble nordisk mester i praktisk revolver med 7-skudds 686 med sprengladde .38 short-patroner for noen år siden, men jeg er usikker på om det er å anbefale. Tror trykket i disse er langt over det hylsene er designet for hvis man lader til over 170 i faktor. Selv bruker jeg vanlige .38 special i 627en når jeg skyter i open-klassen. Med så lange hylser er det viktig at moonclipsene passer hylsene godt, uten slark

 

Som sagt, en 625 er utvilsomt det beste valget til praktisk revolver. Men det er mulig å gjøre det bra og ikke minst ha det veldig moro med en 686 også. Tidenes første NM-gull i revolverklassen ble vunnet med en 686....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...