Jump to content

Video snutt av stang skyting..


Mauser M67

Recommended Posts

Hvordan er det med denne stangskytinga ? Er det samme avstand og blink på hvert stevne? Vanvittig teknikk de har med Saueren , de pleier tross alt å vinne mot de som skyter med AG 3

Finns det noen oversikt over vinnere på landskytterstevnet og om hvilket gevær de har brukt?

Skytes det raskere nå med Sauer enn før med Mauser og Krag?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Skytterboka:

11.140 Stangskyting

Denne skytingen har fått sitt navn etter oberst

Georg Stang. Skyteprogrammet er følgende:

Skuddantallet er ubegrenset.

1. Det skal skytes flest mulig treff på to ganger 25

sekunder mot figurer på to ukjente avstander.

Figurene skal være 1 stk. «Småen» på minimum

125 og maksimum 175 meters avstand, og 1 stk.

1/4-figur på minimum 200 og maksimum 250

meters avstand.

2. Skytestillingen er fri. Utgangsstillingen er

liggende ferdig- stilling med kolben i bakken og

fullt grep om kolbehalsen, med fullt magasin,

geværet ladd og sikret. Sikringen kan oppheves

og geværet tas opp i anlegg på ordren «Klar».

 

 

På stevner hvor de beste deltar er det gjerne Sauerskyttere som vinner hvis figurene står opp mot maxavstand.

 

Er holdene korte har nok AG-3 gutta en fordel.

 

På landsskytterstevnet er det oppgitte avstander.

 

Skytetiden har variert fra 2 x 25 sek. til 2 x 20 sek. og nå er det tilbake til 2 x 25 sek. igjen. De beste krag og mauserskytterne skjøt nok like raskt som det sauerskytterne gjør og mange husker vel Jan E. Olbergsveen som hadde flere tomhylser i lufta samtidig med gammelkragen.

 

Det ligger endel resultater på www.dfs.no

Link to comment
Share on other sites

De beste krag og mauserskytterne skjøt nok like raskt som det sauerskytterne gjør og mange husker vel Jan E. Olbergsveen som hadde flere tomhylser i lufta samtidig med gammelkragen.
Jeg har det for meg at jeg har sett bilder av det der, intet mindre enn i-m-p-o-n-e-r-e-n-d-e :!::shock: Er det noen som veit om sånne bilder der ute på nettet?

 

Offtopic: De skulle visst om Stangskytinga, de konspirasjonsteoretikerne som har påstått at det var komplett umulig å levere såvidt raske skudd med ei boltrifle som det ble gjort den gangen i Dallas i '63...

Link to comment
Share on other sites

Nils bernt har vunnet stang på LS med AG3 flere ganger. i tillegg vant Terje Johannesen(var det det han het?) med AG3 i 04 eller 05 (han døde like etterpå i en bilulykke.)

 

det er rett som mange sier. er holdene opp mot max vil du få sauer-dominans, mens om det er litt under max vil gode AG3 skyttere kunne hevde seg på stang.

 

problemet med AG3 er at siktene er ganske grove så det er fortgjort å komme ut av senter på skiva om holdene er lange, da gjør man småfeil. men når alt funker og ting går som de skal så treffer man godt med AG3 også....

 

(jeg har førstehånds kunnskap, har skutt litt stang med AG3, har hatt flere stevner med fra 29 treff til 34 treff på stang for litt siden..... ;) men det værste er at om man ikke er rett på, eller gjør andre småfeil, så blir det 12-14 treff på noe som omtrent føles som en 25+ runde :| )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
De beste krag og mauserskytterne skjøt nok like raskt som det sauerskytterne gjør og mange husker vel Jan E. Olbergsveen som hadde flere tomhylser i lufta samtidig med gammelkragen.
Jeg har det for meg at jeg har sett bilder av det der, intet mindre enn i-m-p-o-n-e-r-e-n-d-e :!::shock: Er det noen som veit om sånne bilder der ute på nettet?

 

Offtopic: De skulle visst om Stangskytinga, de konspirasjonsteoretikerne som har påstått at det var komplett umulig å levere såvidt raske skudd med ei boltrifle som det ble gjort den gangen i Dallas i '63...

 

Litt sent svar men...På NRK sine hjemmesider ligger det arkiv fra en del landsskytterstevner,der finnes stangskyting.Er veldig moro å se på Oddvar Staxrud med kragen...

Link to comment
Share on other sites

Det er da enda mer imponerende å se de raske Mauserskytterene, men sist de vant var vel tidlig på 90tallet. Tror det var Eken ifra søndre Modum. Han måtte jo lade på en helt annen måte og skulle jo strengt tatt ikke hatt noen mulighet til å vinne.

Link to comment
Share on other sites

Det er da enda mer imponerende å se de raske Mauserskytterene, men sist de vant var vel tidlig på 90tallet. Tror det var Eken ifra søndre Modum. Han måtte jo lade på en helt annen måte og skulle jo strengt tatt ikke hatt noen mulighet til å vinne.

nja mausern(og kragen) har fordelen at du trenger ikke ta ut magasinet.

det gjør at folk som meg (som har korte armer som dekker for magasinet på sauern) kan omlade lettere. bakdelen med mausern er at den som oftest har mildt sagt tregt ladegrep....

så de forskjellige våpna har sine for og bakdeler....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare ser på omladding er nok mauseren raskere å putte skudd i en saueren, østliens hurtiglader til mauser er svært effektiv. Det trente jeg mange mange timer på for lenge sia. Problemet med mauseren er ladegrepet det er lengre og du må høyere med ladearmen enn med sauer og krag, slik at skytteren blir dratt mer ut av stilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...