Jump to content

Skader på splitter ny Tikka T3 lite stainless-rifle


wilhelmae

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt meg min første rifle - en Tikka T3 lite stainless - fra en norsk våpenbutikk (med en Docter Classic 1,5-6 kikkert).

 

Fikk den i posten på lørdag - og oppdaget at den har haugevis med små flekker ytterst på løpet. Legger ved lenke til to bilder av løpet.

 

Kan noen gi meg gode tips om hva dette kan være? En kamerat mente dette var rustskader, men riflen er jo helt ny - og løpet skal jo være rustfritt.

 

 

 

E415FD218DF48842BA4CA96B2CB4A0A6432DB000

 

8B16EAB32904DDF6D451916AF81358052F9F259F

 

 

Vennlig hilsen

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Det heter seg at det er rustfritt, men egentli så er det ikke 100% rustfritt, meen det ruster ikke like fort.

Men det der ser jo ikke ut som overflaterust, ser nesten ut som det har rustet skikkelig. Nesten rart det og men, siden den er ny og alt. Du får nesten bare ta en telefon til forhandleren :wink:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Ring/besøk forhandler og vis/fortell hva som er feil. Ikke gjør noe med det før du har snakket med de du har kjøpt rifla av. Forlang ny vare(hvis du ikke har brukt den enda) Eller avslag i pris hvis du har brukt den eller du ikke får ny.

 

Slik skal ikke nye våpen se ut fra forhandlere. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Puss bort det med stålull og olje løpet jevnlig.

 

Dette ville ikke jeg gjort, rustfritt stål sammen med svart stål er en meget uheldig kombinasjon. hvis rustfritt kommer i kontaky med svart stål (selv små mengder som pussestøv o.l.) ruster ss meget fort. spes.hvis det er litt fuktighet også inne i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har brukt rifla ville jeg ringt forhandleren og kreve å bytte rifla til en annen. Jeg tror forhandleren vet hva han har sendt til deg :wink: , foresten hvor kjøpte du rifla? Jeg har samme rifla og aldri problemer med rust.

Link to comment
Share on other sites

Puss bort det med stålull og olje løpet jevnlig.

 

Dette ville ikke jeg gjort, rustfritt stål sammen med svart stål er en meget uheldig kombinasjon. hvis rustfritt kommer i kontaky med svart stål (selv små mengder som pussestøv o.l.) ruster ss meget fort. spes.hvis det er litt fuktighet også inne i bildet.

Takker for tipset, var ikke klar over at stålull reagerte med "rustfritt stål".

Da jeg fikk rust på min T3 ss så brukte jeg smergelpapir nr 1200 og olje til å pusse bort med.

Men siden dette er et nytt våpen med rust bør det forlanges byttet.

(leste litt for fort hva trådstarter skrev i innlegget)

Link to comment
Share on other sites

Har ei selv og den ruster mye fortere enn vanlige med blånering.

 

:shock:

 

Betaler man ikke litt ekstra for en rustfri utgave? dette høres jo helt vilt ut!

 

Til trådstarter: Jeg vet ikke hvor du kjøpte riflen din, men jeg håper at forhandler ordner opp. Som det ble nevnt lengre oppe i tråden, så er han nok klar over hva han har sendt til deg.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør noe selv med våpenet. Få flunkens nytt av forhandler, uten kostnader for deg, eller hev kjøpet (hvis kjøpt via fjernsalg). Dette synes jeg var grovt, og hadde aldri funnet meg i. Har selv returnert Tikka T3 ss til forhandler i fjor etter noen små merker som lignet på rust - ikke på langt nær noe som så ut som utsiden på løpet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Merkelig det der. Stiller meg bak de andre her og ville nok krevet omlevering på denne.

Jeg begynnte å tenke hvor jeg hadde sett lignendes form før, og det ser nesten ut som kavitasjon spør du meg. Luft som har blitt fanget mellom gods og presse under kaldhamring kansje(?).

 

Vel. Uansett hva det er så er fortsatt samme forslag. Reklamasjon.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Jeg skal kontakte forhandleren i morgen og reklamere på den. Har ikke brukt den - har ikke fått sluttstykket ennå (riflen kom i posten lørdag).

 

Kjøpte den på Jaktdepotet i Drammen. Hadde hørt mye bra om dem fra andre.

 

Vennlig hilsen

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Jeg skal kontakte forhandleren i morgen og reklamere på den. Har ikke brukt den - har ikke fått sluttstykket ennå (riflen kom i posten lørdag).

 

Kjøpte den på Jaktdepotet i Drammen. Hadde hørt mye bra om dem fra andre.

 

Vennlig hilsen

Wilhelm

 

Jeg tror det ordner seg Jaktdepotet er en seriøs forhandleren, hvis ikke da får de en dårlig reklame som de tjener ikke noe på :wink: . Skriv igjen etterpå når du har snakket med de hvordan gikk det.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet beklaget at jeg hadde fått en dårlig rifle. Men de hadde ikke flere på lager - og kunne ikke skaffe flere Tikka T3 Lite stainless i kaliber 308 før til neste år. Fikk tilbud om pussing av rifle, en annen type 308 rifle, Tikka i kaliber 3006 eller pengene tilbake. Valgte pengene tilbake.

 

Har forhørt meg hos flere andre våpenbutikker - og de kan levere Tikka i kaliber 308. Så da blir det shopping et annet sted.

 

Vennlig hilsen

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Bra service. Fint det løste seg fort og bra. Kjekk reklame i et slikt forum og! Har sjøl lignende erfaring med Jaktpartner i Elverum, hvor jeg fikk levert tilbake et brukt våpen med feil og fikk tilbake pengene umiddelbart. En får større tillit til butikken da, og da går man gjerne dit neste gang man skal ha noe! :D Og som en liten takk, så kan man jo spre det glade budskap og!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet i alle fall at jeg hadde blitt ganske pixxx om butikken hadde sendt meg ei rusta rifle og gitt beskjed om at de ikke hadde noe ny før om et år. Rifla er vel tenkt brukt i år??! Det er vel bare rett og rimelig at de gir pengene tilbake? Er ikke det helt vanlig i alle norske butikker? Her var det jo også såpass mye rust at børsemakeren burde protestert over å sende dette til en kunde. Ingen grunn til å rose Jaktdepotet, synes nå jeg. Denne rifla burde de ha kastet for lenge siden, i stedet for å prakke på en kunde. Merkelig at en så stor butikk heller ikke får inn ny før om et år, er ikke Tikka T3 lite en av Norges mest solgte rifler? :evil:

 

Lykke til med nytt riflekjøp!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke sikkert at det er jaktdepoet sin feil at de ikke får inn ny forsending Tikka før neste år, mener å ha lest at det har vært noe ull på fabrikken til tikka.......veldig usikker men mener det var noe problemer med metallet..... :roll:

 

Uansett mener jeg at Jaktdepoet har i denne saken utvist eksemplarisk kundebehandling, der kunden får flusst med valgmuligheter og ikke krangler noe på reklamasjonen! De får et pluss poeng i margen hos meg! :D

Link to comment
Share on other sites

Rifla er vel tenkt brukt i år??! Det er vel bare rett og rimelig at de gir pengene tilbake? Er ikke det helt vanlig i alle norske butikker? Her var det jo også såpass mye rust at børsemakeren burde protestert over å sende dette til en kunde. Ingen grunn til å rose Jaktdepotet, synes nå jeg.

Enig! Burde ikke sendt den av gårde fra butikk. Ååå, var det rust på den?? :shock: Også den siste som var igjen da gitt... :shock: Blir bare kål for kunden av å først få ei rifle for så å måtte sende den tilbake. Ikke så gøy å gå å vente, så på posten og hente, så hjem - pakke opp - skuffa :( pakke ned - posten igjen, betale 135 kroner (servicepakke) og så er man rifleløs igjen.

Link to comment
Share on other sites

Grei service av Jaktdepotet - uansett - alt av andre utfall ville vært som å banne i kirka.

 

Be om at de IKKE sender den signerte søknaden din til onkel blå,- at de returnere den snarest til deg sammen med tilbakebetaling.

 

Ville ellers selv tatt en telefon til de andre store, eksempelvis min pusher Øyvind på J&F - og hørt hva de har inne til hvilken pris. (Han/ de jeg pleier å handle hos, derfor jeg nevner person/butikknavn. Ingen personlige kjennskap/økonomiske interesser i bransjen).

Link to comment
Share on other sites

Kan vel si at det er grei service når en får levert den og får penga tilbake, Skal vel ikke bare peppre folk her inne heller, selv om vi er gode på det.

Jeg kjøpte tikka super varmint selv på jaktpartner gjøvik og den var jeg ikke noe fornøyd med, ble bytta inn til fordel for rem 700 ltr, så jeg er fornøyd med den buttiken . en må og kunne trekke fram ting når forhandlere er seriøse og rretter opp etter seg, alle kan gjøre feil. SÅ DET ER IKKE BARE AMERIKANSKE VÅPEN SOM ER "SKROT" I SÅFALL

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare mangle at du ikke fikk returnert denne varen, som åpenbart ikke holder mål. Dette har etter min mening ingenting med god service å gjøre. Alt annet ville vært en skandale. At de ikke greier å skaffe tilsvarende rifle er vel greit nok, men å ta tilbake den rustne er et minimumskrav.

Link to comment
Share on other sites

Antar at denne varen er kjøpt utenfor fast utsalgssted eller ved et fjernsalg. I så fall har du jo fjorten dagers angrerett uavhengig om det er feil på produktet eller ikke. Selger skal ha sendt deg et ferdig utfylt angreskjema. Du behøver ikke oppgi noen grunn til at du vil heve kjøpet.

Så at du får penga igjen i dette tilfellet er etter min mening en selvfølge. Ut fra bildene ser det for meg ut som en skade som forhandler burde sett før han sendte produktet til deg. Alt i alt forstår jeg ikke grunnen til å skryte av forhandleren i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg besøkte butikken i Drammen da jeg var i nabolaget tidligere i vår. Så fjernsalg-angrefristen gjelder nok ikke.

 

Det skulle bare mangle at de gir pengene tilbake, kan ikke vente ett år på ny tilsvarende rifle. Skal på elgjakt til høsten - og må trene i sommer.

 

Jeg er ikke fornøyd - har tapt flere uker på dette - skulle egentlig på skytebanen forleden... Kommer nok til å kjøpe våpen fra en lokal forhandler - og selv hente det. Tar ikke sjansen på å få våpen sendt i posten flere ganger.

 

Vennlig hilsen

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe våpen lokalt (i butikk) vs. på "postordre" har begge sine for- og bakdeler slik jeg ser det. Kjøper du i butikk er du avhengig av at du "får fred og ro" til å sjekke alt du vil sjekke på våpenet "der og da", for å se at det er i orden/er fornøyd. (Typisk sjekker jeg koning, at løp er frilagt, tilpasninger er bra, sluttstykket glatt og fint, avtrekk, skruehull for kikkertmontasje + finish generelt.) Når du har gått ut døre har du i utgangspunktet ingen returrett (hvis det er noe du subjektivt er misfornøyd med). Kjøper du via postordre/fjernsalg, kan du pakke det opp i stua, bruke litt tid på å vurdere om alt er ok, legge det bort, ta det frem igjen et par timer eller en dag senere og bli enig med deg selv at "dette" er den rette rifla ("in person") for deg - og at alt er ok med våpenet.

 

(Disclaimer: Jeg er ikke gal, men er meget nøye på at jeg faktisk får ett stk fabrikkprodusert våpen som "jeg liker", ikke har subjektive/objektive feil o.l. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...