Jump to content

Vurdering av løpsgjenging


Lasse

Recommended Posts

Hei, fikk nettopp tikkaen min tilbake fra en børsemaker som skulle plundre litt med den &.22pipa mi. nå har det seg at det hele har halt ut litt og våpnene lever 2-3 uker senere enn lovet. Dette finner jeg meg fint i så lenge jobben var gjort bra osv men slik det ser ut på mine amatør øyne så ser ikke dette serlig pent ut! er dette noe dere ville ha klaget på? og hva kan eventuelt kompensasjon være? kan jo nevne at gjengene funker, bare litt treg på det skadde partiet. jobben med og gjenge .22pipa og 6,5 kom på 3672.-NOK var ikke dette litt i overkant?

Her er i allefall noen bilder:

 

IMG_1540.jpg

IMG_1541.jpg

IMG_1543.jpg

IMG_1545.jpg

IMG_1546.jpg

Link to comment
Share on other sites

De gjengene så ikke bra ut nei.

Ville vurdert å reklamere på jobben, be om å få fikset opp gjengene, evt gjenget på nytt.

Men da må du kamppe bort gjengepartiet, ca 2 cm.

 

Jeg betaler ca 700kr for gjenging, ca 1100 for gjenging og løpsmutter.

Så jeg synes du har betalt svært mye for en dårlig jobb.

 

Hvordan ser løpet på .22 rifla ut da?

Link to comment
Share on other sites

De gjengene var ille! Til den prisen du har betalt burde resultatet vært 100 prosent og levert i tide.

 

Børsemakerarbeid er regulert av Håndverkstjenesteloven av 16 juni Nr 63, 1989.

 

Som følge av en mangel kan du etter § 21

 

a, holde tilbake kjøpesum (du har allerede betalt)

b, kreve mangelen rettet etter § 24 eller kreve prisavslag etter § 25

c, kreve erstatning etter § 28

 

Børsemakeren kan kreve å få rettet feilen.

Da du taper 2 cm løp på dette kan du også kreve erstatning. Det enkleste her ville vært å forhandlet deg frem til en ok deal for dere begge. Kan du leve med resultatet så vil et prisavslag kanskje være den beste løsningen for dere begge. Med tanke på at du har betalt 1800 kroner pr løp så bør 1000 kroner være et greit avslag. Vil børsemakeren rette feilen bør du minst kreve 500 kroner i tillegg for den tapte løpslengden.

 

Neste gang så bør du avtale pris på forhånd. Det kan også være lurt å avtale skriftlig når leveringen skal skje. Da kan du i etterkant kreve erstatning fra børsemakeren om han ikke overholder fristen.

Har brent meg på samme sak selv. En vanlig gjengejobb bør ikke koste mer enn 600-1000 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Det der så ikke bra ut nei, men mtp at 22 løpet var "perfekt" så har han nok hatt et slags uhell mot slutten av gjenginga...mulig som Freeride sier at han har "komt borti" toppsleiden.

Syns jeg kjenner igjen arbeidet, dårlig overflate, grader, ingen gjengeinngang, rufsete gjenger og kroning... :? Gjengebeskytteren så derimot ikke så aller værst ut om det er en trøst... :mrgreen:

 

Personlig syns jeg det beste er å dreie løpskonturen i bløte bakker, spenne opp i bakkskive, rette etter munning/bommer og ta hele jobben i et jafs med minimalt utstikk...

Det forutsetter selvfølgelig at man har stor nok spindelborring og retter kammer etter spindelsenter for å få parallelle senterlinjer melløm løp og demper.

 

Ellers så burde jo det vere lett å gjøre en god jobb om man har en messingpilot med sugepasning mot boringen i løpet og ta hele jobben med senterspiss i pilot....da slipper man kroninga og.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så vesentlig hvem som har gjort det, alle kan jo være uheldih/ha en dårlig dag på jobbben en dag. ville egentlig bare høre om dette var for dårlig eller om man kan forvente slikt. skal ta en prat med han som gjorde dette så blir vi vel forhåpentligvis enige:) ringer han på mandag :D

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde jeg ikke godtatt ihvertfall. T.o.m jeg som kun brukte dreiebenk under GK Mekanisk greide å slå finere gjenger enn det der da jeg gikk på skole! Jeg hadde ihvertfall krevd avslag på prisen. For du har ikke fått det produktet du har betalt for. Enkelt og greit

Link to comment
Share on other sites

Det er et ran å ta 3672,- for dette arbeidet, at det er en feil er jo en ting :oops: men om dette hadde vært perfekt, så er dette over dobbel pris på hva en normal børsemaker ville tatt for dette :oops: . Hvis den ikke den som har gjort dette har fått noen andre til å gjøre det, for så å doble prisen, kun for å tjene penger. Skulle likt å vite hvilken timepris denne her oppererer med, må vel ligge på over 1500,- pr time :lol: . hvis timeprisen er normal tror jeg vedkommende skal finne på noe annet å gjøre enn å drive med våpen :roll: . kan bare ikke bli mye kunder av dette her :?: Det eneste som kan forsvare en slik pris er at løpene må fraktes langt. (i TAXI)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...