Jump to content

Grunneier tillatelser i forb med rovdyrjakt


Snoalta

Recommended Posts

Grunneiers tillatelse i forbindelse med rovdyr jakt må fjernes, vi må tilbake til da slik jakt var mulig, uten å samle inn hundrevis av grunneier tillatelser for å jakt.

 

Her i nord norge har vi teiger som er fra 200-1000 mål og innenfor et jakt område kan det være opp mot 100 grunneiere å spørre. En vanlig jeger har ikke ressurser til å få alle disse tillatelsene, dermed ender det opp med at det ikke blir noen jakt i området.

 

Dette er et rent vernetiltak opprettet for ytterlig å komplisere en jegers muligheter til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det gjekk vel for ganske lenge sidan ein ganske temperert tråd om dette med grunneigarar og rovdyrjakt.

Det er eit ganske viktig prinsipp for alle grunneigarar du her ønskar å sette til side, nemlig retten til jakt på eiga mark.

Betre samarbeid, effektive og enkle ordningar etc bør ein prøve å få til, men eg syns ikkje ein skal fjerne grunneigarane sine rettigheitar her.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker å få klarert rovdyrjakta i møtene til driftsplanområdet. Dette foraet har tatt over funksjonen til den kommunale viltnemda, og representanter fra alle grunneierlagene sitter i dette. I vår kommune er det fire slike driftsplanområder, som i all hovedsak driver med elg/hjorte forvaltning. I mitt lag så har vi klarert jakt i to av disse, så da har vi område nok. Har en liste liggende for aktuelle jegere for de grunneierne som ønsker en oversikt over mannskapet.

Sitter selv i det ene driftsplanområdet og prøver å ha rovdyr som tema ved slutten av alle møter. Informasjon og saklig fremlegg her gjør det mlig å få til gode løsninger.

 

Den "frie" jakten som det er ønsker om hører nok fortiden til, så det må heller jobbes mot andre løsninger som forenkler tilgang til jaktan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nå også i nord kan man si , men det er jo noe som heter grunneierlag , det er bare å ta kontakt med disse. Ellers så hjelper det godt på å snakke med noen store sauebønder , de sier svært sjelden nei + de snakker med resten av grunneierne og saken er biff :D

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke de grunneierne som er med i grunneierlag eller andre organisasjoner der man kan gå til ett organ for å spørre om tillatelse. problemet er for vårt område mange grunneiere som sitter uorganisert, eller der er flere grunneiere på samme teig (på ca 300mål.)

dette gjør da at arbeidet blir stort for å hente inn tillatelser.

Når d da ikke finnes muligheter for staten å overstyre disse grunneierne på noen som helst slags måte, vil jeg da si at det er et vedtak som er gjort for å hindre uttak av rovdyr.

 

Jeg vet at det finnes muligheter for å få skadefellingsløyve, som da overstyrer grunneierne, men da har staten gjort det geniale med at du som jeger ikke får beholde dyret du har skutt.

Dette gjør igjen at du mister lysten til å jakte rovdyr fordi du ikke får beholde ditt bytte.

Har selv opplevd dette i årets jakt.( litt på siden av temaet)

 

Dette viser bare at natur og rovdyr forkjempere har for stor makt i det statelige systmet.

og at hensynet til primær næringene er helt satt til side.

 

Er selv knyttet til saue næringen så vet mye om bøndenes synspunkter om dette

Link to comment
Share on other sites

Det her har, slik eg ser det, ingenting med natur- eller rovdyrvern å gjere.

Dette har med grunneigar sine rettigheiter å gjere. Ein kvar grunneigar har, innanfor visse rammer, rett til å sjølv bestemme om det skal jaktast på hans område. Og kven som skal jakte der. Og sånn meinar eg det skal vere.

 

Skal staten kunne overstyre dette, opnar vi nokre dører som eg trur dei færraste ønsker konsekvensane av. Dette minner meir om styringsformer og regimer som vi helst ikkje vil identifisere oss med.

Dei fleste ville vel f.eks. protestere dersom staten kom og bestemte at eit fellingslag skulle kunne disponere eit rom i huset til vedkommande.

 

At desse prinsippa og rettigheitene til tider skapar vanskar for oss som er jegerar må vi berre godta. Vi har ingen rett til å jakte der vi måtte ønske.

Link to comment
Share on other sites

Her har faktisk Vestlandsjeger noen VELDIG gode argument! At det er irriterende som trådstarter sier, kan jeg fullt forstå. Men grunneierretten MÅ stå høyere.

Link to comment
Share on other sites

Det vert referert til grunneigarlag av enkelte. Grunneigarlaget kan ikkje gje løyve til jakt på anna enn det som er avtalt i laget, dei ferraste har avtale om anna enn storvilt- og småviltjakt. Reglane i laget er fra før det vart aktuelt å tenke på rovdyr.

 

Det einklaste var at sankelaga ordna med underskrift fra alle grunneigarane og hadde oversikt over kven som jakta. Da hadde jegrane ein person å forhalde seg til for å kunne jakte.

Link to comment
Share on other sites

Når vi som jegere jakter i et område hvor vi har fått de nødvendige tillatelsene og kanskje tar ut noen rovdyr her, eller kansje hele kvoten for fylket, i det aktuelle lille området.

Da må det jo være forvaltningmessig feil å ta ut et så stort antall dyr i et lite område, Vi tok ut 8 rovdyr i et lite område der det var 15 km mellom ytterpunktene av fellingene.

Dette fordi vi ikke hadde ressurser til å dra rundt i nabokommuner osv for å få de nødvendige tillatelsene.

Når man kanskje har lyst til jakte vidre i andre fylker eller jaktbare områder, er ikke dette mulig fordi et så stort apperat må settes i sving for å få de nødvendige tillatelsen, Så kan det være slik at grunneierne i disse områdene ikke vil ha "utenbygds" jeger inn i området, på tross av at det ikke jaktes rovdyr i disse områdene.

 

Dette på tross av at primærnaæringene på er veldig positiv til jakt

 

Nu begynne vi å bli redd for at vi ikke får jakte rovdyr i vårt område til neste år, pga for stort uttak under årets jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det her har, slik eg ser det, ingenting med natur- eller rovdyrvern å gjere.

Dette har med grunneigar sine rettigheiter å gjere. Ein kvar grunneigar har, innanfor visse rammer, rett til å sjølv bestemme om det skal jaktast på hans område. Og kven som skal jakte der. Og sånn meinar eg det skal vere.

 

Skal staten kunne overstyre dette, opnar vi nokre dører som eg trur dei færraste ønsker konsekvensane av.

 

Nja, denne døra har jo bare akkurat blitt lukket. Lisensjakta har alltid vært unntatt fra grunneiers jaktrett frem til for noen ganske få år tilbake (2005). Skadefelling er unntatt fra grunneiers jaktrett allerede i dag, og DN har fortsatt mulighet til å overstyre grunneiers jaktrett også for lisensfelling

"Lisensfelling av alle rovviltarter omfattes av grunneiers enerett. Direktoratet for naturforvaltning kan imidlertid bestemme at felling kan utføres uavhengig av grunneierretten, jf. viltloven § 35. Dette kan for eksempel være aktuelt for å sikre at felling av skadevoldende individer gjennomføres på en effektiv måte."

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20050318-0242.html

 

Kunne veldig gjerne tenke meg å vite hvor initiativet kom fra for å styrke grunneierretten på dette feltet for noen år tilbake. Dette har jo ikke skjedd helt av seg sjøl, noen må jo ha startet en prosess. Jeg kjenner ikke til at dette har kommet fra noen av organisasjonene som organiserer grunneiere på nasjonalt plan, men det er mulig jeg tar feil.

 

Skal se om jeg kikker litt på dette, hvis ingen kjenner saken fra før.

 

Edit: "En tidligere fellingsstart vil øke muligheten til å oppnå et større uttak av lisenskvotene. For å sikre jaktrettshavere og grunneiere en mulighet til å kombinere for eksempel hjorteviltjakt og lisensfelling på jerv legges det ikke lenger opp til at lisensfelling på jerv er frikoblet fra grunneierretten etter viltloven § 35. En kobling til grunneierretten vil etter departementets vurdering føre til en bedre lokal forankring og en økt alminneliggjøring av rovviltforvaltningen."

 

Etter departementets vurdering, altså enda en sentralstyrt innstramming av muligheten for å drive effektiv jakt på rovvilt....

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/lover_regler/kgl_res/2005/Forskrift-om-forvaltning-av-rovvilt.html?id=444545

Link to comment
Share on other sites

...og som en ekstra kommentar er det jo litt morsomt at MD/DN valgte å stramme inn for "lokale jegere" ved å kreve grunneiers tillatelse til lisensjakt, mens de valgte å beholde en frikobling fra grunneierretten for skadefellinger - som stort sett utføres av, eller i samarbeid med SNO...

 

Hva har jeg sagt gang på gang den siste uka? Mafia...

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier selv må jeg bare henge meg på de ovenfor som mener at dette er et spørsmål om grunneierrettigheter, og ikke et spørsmål om forvaltning. Men det som går an å gjøre, og som er gjort i min kommune, er at det ble rykket inn en annonse i lokalavisen der kommunen ba alle som ikke ville tillate jakt etter rovdyr på sin eiendom om å si fra. Dette ble gjort i samarbeid med grunneierlagene, og det er nå fritt fram, hvertfall for oss som jakter storvilt i området, og andre som har grunneierlagets tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

[...]Men eg er fortsatt prinisppielt av den oppfatning at ein grunneigar skal kunne bestemme om det skal jaktast på sitt område, uansett om det er små-, stor- eller rovvilt det er snakk om.

 

Absolutt, så lenge ikke staten har tenkt å kjøpe opp all utmark å leie ut konsesjoner for div. drift (tømmer, beite, jakt, gruvedrivt etc) i disse områdene bør slikt være under grunneiers forvaltning. Strengt tatt er det jo flere arter enn de med blank pels og store hjørnetenner som kan være aktuelle for "skadefelling" (eller bestandsreduksjon). Tror det hadde blitt grei baluba om det ble gitt "fri jakt på hjortevilt", uavhengig av grunneier, for å "bekjempe elgplagen" eller hva nå som var ukens favorritthatobjekt.

 

Edit: men var det ikke vanlig for ~100 år siden at grunneiers jaktrett var begrenset? F.eks at "all jakt uten hund", "all jakt på rovvilt" el.lign. var fri for "alle"?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har et lite spørsmål i forbindelse med dette:

Vi har masse rev rundt huset i Lofoten, og skulle gjerne tynna ut litt.. Men hvem er "grunneier"? Foreldrene mine har tomt på ca. 5 mål rundt huset, kan jeg skyte rev her?

 

Var bare vi som diskuterte det her i familien.. :) Kjenner de som eier omtrent alt "bak" tomta vår, så får lov å jakte rev der uansett, men hadde jeg ikke fått det, kunne jeg skutt rev på tomta vår?

Link to comment
Share on other sites

jakta vil jeg skal ligge på grundeier siden, men som både jeger og grundeier ser jeg noe av problemet med at enkelte kan være vanskelige og få tilatelse til og jakte på deres eindom. men så kommer en del ofte episoder med enkelte jegere som har gjort mye rart alt fra og skutt inn at husvegger og skremt vette av grundeier og parkert i hagen til grundeier. kan ramse opp mye og så klart slike ting av hjernedøde odelegger veldig med tanke på og klare og forene grundeiere i områder for og få tilatelse for jakt.men det med rovdyrjakt-lisens osv så burde dette gå forand hva grundeier måtte mene er min tanke

Link to comment
Share on other sites

Her i min hjem kommune er det vel 6-7 beitelag\utmarkslag eller hva dem måtte bruke som navn. Med tanke på den kommenede gaupejakta 2011 sendte jeg ett brev til alle lagene som jeg fikk oppgitt på landbruks kontoret i kommunen. I brevet spurte jeg om å få bruke utmarkslagets område til gaupejakt, litt om hvordan jakta blir utført å om at alle som hadde lyst til å bli med var hjertelig velkommen. Dem som da ikke ønsket jakt på sitt område måtte melde inn til utmarkslaget at det enkelte område var fritatt gaupejakt. 2 mnd senere ringte jeg alle ledere i dem forskjellige utmarkslagene, ingen har satt seg imot å låne bort sitt område å vi har nå nesten tillgang i hele kommunen. 7 brev å 7 tlf var alt som skulle til for å få dette i boks :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...