Jump to content

Ekstrem kamuflasje?


Skreen

Recommended Posts

Noken som har prøvd å lage ein "Ghillie". Såg ein film på youtube og vart freista til å lage ein :twisted:

Har fått tak i striesekkar og camo-dress. Så kjem spørsmålet eg ikkje finn svar på. Kva for fargar bør ein bruke/kor får ein tak i fargane?

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget en for noen år siden.

Lagde en tråd om det på SL men den gikk tapt av diverse årsaker.

 

Jeg gjorde det enkelt og klippet til et camonett jeg hadde liggende og sydde/limte dette på en gammel feltjakke.

Fargene du bør bruke hvis du skal farge strie avhenger helt og fullt av topografien der du jakter.

Jeg vet iallefall at farge selges på Clas Ohlson, men andre vet sikkert om flere og rimeligere utsalgssteder.

 

Husk å vrenge jakken slik at du får lommene på innsiden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Noken som har prøvd å lage ein "Ghillie". Såg ein film på youtube og vart freista til å lage ein :twisted:

Har fått tak i striesekkar og camo-dress. Så kjem spørsmålet eg ikkje finn svar på. Kva for fargar bør ein bruke/kor får ein tak i fargane?

 

Her er bilder av den Ghilliesen jeg selger, så har du ihvertfall noen tanker om farger kontra miljø:)

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... tegori=279

 

Mvh Bjørnar/ bransjetilknyttet

Link to comment
Share on other sites

Forventer dere å bli tatt seriøst i et jaktlag eller blant folk med slikt utstyr?? :shock: Dette er slett ikke nødvendig for praktisk jakt, da overvurderer dere synet til dyra. Det er viktigere å sitte stille og vite hvor man skal sitte. Hadde jeg møtt på et slikt skogtroll på en jakttur så er jeg stygt redd det først hadde rykket i avtrekkerfingeren og så i lattermusklene. :lol:

 

Men, det er nå meg da, de får leke "snaipers" og spesialstyrker de som føler for det, men jeg kommer til å flire om jeg treffer en sånn i skauen. :mrgreen: Og bare never og ansikt, skal man gjøre det skikkelig så må jo de dekkes til. Unnskyld, jeg klarte ikke å dy meg, og håper jeg ikke støter noen, men dette er komikveld for meg. :oops:

 

dd87e2f51fb4844ab2d114a9e8793306-image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg møtt på et slikt skogtroll på en jakttur så er jeg stygt redd det først hadde rykket i avtrekkerfingeren og så i lattermusklene.

 

:lol:

 

Jeg må si meg enig med deg hr Ranger. Jeg tror nok man pent må finne seg i å bli uglesett av andre hvis man labber rundt i skogen i en slik dress. Og siden jeg nevner labber; Labbetuss var vel for en ghillie suit og regne han også?

 

da jeg var i forsvaret hadde vi en USK som likte å "dresse" seg i litt ekstra strie. Han var alltid den som ble observert først og dermed "skutt" siden strien flagret att og frem hver gang han bevegde på seg.

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del er også av dei som trur der er andre triks og tips som har større effekt enn guillie. Unngå siluett, unngå kontrast og sitt i ro, so er mykje gjort. Guillie vil vel uansett ha størt effekt for å unngå å bli oppdaga av andre mennesker.

 

Men alle monner drar, og der fins heilt sikkert jaktformer og terreng kor guillie kjem til sin rett.

Uansett, ein må kunne bruke den, vite koriels ein skal utnytte den og ha grunnleggande ferigheiter før ein kan utnytte potensialet i ein guillie fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt noe sånnt på jakt, men den tiden jeg jobbet i militæret satt i timesvis og sydde Ghillie suite på fritiden..

(var muligens litt hjernevasket når jeg tenker meg om :roll: )

Feltjakke med lommene innover med påsydd opprullbart skjørt rundt (som forøvrig så enormt komisk ut når det var opprullet). Ble bare brukt en gang før jeg rotet den bort.. eller vi kan si at den var så bra at jeg ikke fant den igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ghillie ble så vidt jeg vet utviklet av skotske viltvoktere for å lure krypskyttere. Dens primære formål var altså å gjøre mennesker vanskelig å se for mennesker - ikke dyr. Jeg er usikker på om den funker på kråke/and/due, men det kan godt hende. På hjortevilt er den vel helt bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg en slik dress kan virke positivt inn på en jaktform som lokkejakt på rev. Reven er utrolig var, og ser den noe den ikke liker så stikker den uten å se seg tilbake.

Særlig i de situasjonene da reven dukker opp på kort hold, og du er nødt til å bevege deg endel for å kunne få skutt reven kan en slik dress være det lille ekstra som gjør at reven blir stående lenge nok til du har den i siktet. Tror jeg da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...