Jump to content

Fersking på blodspor


Delpi

Recommended Posts

Har lest mye om blodspor på nettet i hele vinter, men står utrolig mye forskjellig så jeg kunne trenge noen tips.. Har en petit basset hann på 14 måneder. Vi skal begynne på onsdag er planen. Er desverre ingen sporkurs i nærheten. Noen som har noen tips om hvordan jeg skal begynne? Hvor kan jeg få tak i en skank?

Mvh David og Delpi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du kan forsøke å kontakte fallviltgruppa i kommunen der du bor. En skank eller tre fra et påkjørt dyr bør de kunne fikse for deg.

 

For trening vil jeg anbefale korte, enkle spor i begynnelsen. Sørg for at de er så enkle at hunden lykkes hver gang og at den får masse ros og en skikkelig godbit når den finner skanken. Blodspor handler egentlig om kun en ting, og det er å få hunden til å ønske å finne sporslutt. Evnen har de alle, om de bare gidder å utnytte den. Det er der vår oppgave som motivator kommer inn. Ikke overdriv treningen så den går lei. Merker du at hunden ikke har lyst en dag, gjør noe annet med den. Om hunden ikke følger sporet slavisk, la den få lov å lete en stund og ikke før den inn på sporet igjen umiddelbart. Det er på den måten hunden kan vise deg om den evner å jobbe fornuftig på tap. Lær deg hundens signaler når den mister sporet/går over på ferskspor/har full kontroll. Det er egentlig helt vesentlig for å lykkes videre framover.

 

Dessuten: Det finnes ingen fasitsvar. Med denne aktiviteten, som med det meste annet, er det mange veier til målet.

Lykke til, og husk at alle vi som driver med dette, og har lykkes med en del hunder, har utallige mislykkede dager bak oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar!

Har ikke startet med blodsportrening enda pga et fall jeg hadde..

Har fått inn blod, men fallviltgruppa hos oss, gir rådyret til den som kjører på rådyret.. Har ikke skank, men må jeg ha det i starten? Nåe jeg får tak i skank, hvor lenge skal jeg la han holde på med den, og hvor lenge varer en skank?

Link to comment
Share on other sites

Nåe jeg får tak i skank, hvor lenge skal jeg la han holde på med den, og hvor lenge varer en skank?

 

Gir opp bikkja skikkelig på skanken, og øs på med ros, og når det er som mest morsomt, så fjener du den! Da husker bikkja bare hvor moro denne var, og blir i ekstase neste gang den finner den. Ikke la den drive med skanken til den blir lei. Maks noen få mnutter.

Link to comment
Share on other sites

og hvor lenge varer en skank?

 

Det kjem ann på korleis du behandler den!

Har sjølv stort sett brukt hjorteklauver. Om du tek dei opp fra frysen når du reiser for å legge spor og puttar dei i frysen att fortast mogleg etterpå, så held dei veldig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

I går var vi ute å prøvde en tur. La spor ca 15 meter med blod, i enden hadde jeg kveldsmat og litt godis(han ELSKER mat :lol: ). Han starter veldig bra de 4 første dryppene som var ca 0,5 meter ifra hverandre.. men så gikk han på mye å luktet på en blodplass til før han luktet maten å stakk bort til den.. Hva skal jeg gjøre når han gjør slik? Skal jeg gå tilbake til der han begynte å hoppe over?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

har nå fått tak i 2 skanker, og derfor er jeg virkelig klar for all morroa. Burde jeg leke litt med skanken og hunden min før jeg legger den i enden av sporet? Er vel sikkert et dumt spørsmål, men bedre å spør for mye enn for lite Tenkte jeg skulle legge en 10 meters lang løype, med 0,25 meter i mellom hvert bloddrypp. Hvis han begynner å hoppe over et par drypp, burde jeg da bare ta han rolig tilbake til der han begynte å hoppe over? En annen ting er om jeg kan klare å få han godkjent som ettersøkshund innen 20.august? Tenkte jeg skulle trene 1 gang i uka, slik at jeg ikke sliter han ut. Får jo da ca 14 økter.. er dette nok, tror dere? Jeg er jo blodfersk på dette området, så det tar jo lengre tid med meg enn med en som har hatt 3 tidligere hunder som har blitt godkjent, men hadde vært utrolig gøy om jeg kunne klart det... Har bestått jegerprøven også tidligere i år, så jeg gleder meg villt til høsten

Link to comment
Share on other sites

Uten å være ekspert så synes jeg ti meter langt spor var veldig beskjedent da! :wink: Da er jo treninga over før den har begynt, liksom. Jeg la 10-20 meter lange spor til en 2 mnd gammel petit, og din er jo så og si voksen såvidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Legg så korte spor at du er sikkert på hunden meistrar det.

Vindretningen er viktig. Alltid medvind.

Sjølv legg eg gjerne to spor i ulik retningar. Dette i tilfelle vinden skal snu.

I starten er det ikkje viktigt kva du legg i sporet. Finn noko som hunden må bruke nasen ned mot bakken, ei salamipølse, noko reint kjøt m.m.

 

Tren gjerne inne i huset litt.

Dra ein pølsebit på golvet nokre meter og legg den att.

Kanskje synleg første gongen og etter det skjult bak?

Hent hunden. "Sit!" Lat hunden få lukta av pølsa som heng att på fingrane dine.

Få nasen til hunden ned til golvet: "Søk!"

Går det ikkje første, andre eller tredje gongen, - prøv på ny.

Ver tolmodig, stryk og ros hunden.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips :P

Wow, 50-100 meter hørtes veldig mye ut, men vi skal ivertefall prøve.

Hunden er bare ute, så kan nok ikke trene så mye inne, så jeg starter rett på med skikkelig blod tror jeg. Hvis jeg har forstått det rett skal jeg bare stoppe han, og peke på den blodpytten han var på sisst, hvis han hopper over noen?

Link to comment
Share on other sites

Han behøver jo ikke markere hver eneste bloddråpe med to desimeters mellomrom, la hunden opptre mest mulig naturlig, du ser jo hvordan han følger et spor med nesa når du går tur med han. Det er ikke meninga hunden skal stoppe for hver bloddråpe.

 

Les forøvrig linken til Jaktlykke som jeg la inn over her! :wink:

Link to comment
Share on other sites

1. Du kan aldri tvinga ein hund til å gå spor. All straff er forbudt.

2. Prøv å auka hunden sin motivasjon for å gå spor, og for å finna sporslutt. For hundar som likar mat: legg ut bitar av favoritt-maten langs sporet, med ujamne mellomrom. Bruk det hunden likar best, gjerne kylling. Trapp ned matbitane, men sporslutt skal uansett vera "himmelen" for hunden.

3. Det er mange vegar som fører til Rom. Men nokre er meir effektive enn andre.

 

Kunne ha skrive meir, men tykkjer det er ubehageleg å bli oppfatta som belærande...

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg med på denne tråden da det også dreier seg om spørsmål fra en fersking på blodspor.

Min ett år gamle springer spaniel (working) har nå gått en 10-20 spor. Hun går greit døgngamle spor på opptil 5-600 meter lengde. Jeg har i liten grad lagt inn lengre opphold i blodet, da tenker jeg å bruke litt ferskere og kortere spor slik at det er bedre sjans for at hun klarer å utrede vanskelighetene.

 

Imidlertid ønsker jeg å prøve å få bukt med noe jeg ser på som et mulig problem. Hunden har en enorm motor. Når vi trener på fulgesøk (støtende innen for haglskudds avstand) så går hun i et fryktelig tempo, slik hunder av disse jaktlinjene er avlet til å gjøre. Problemet er at hun bruker den samme motoren på blodsporet. Jeg prøver med de vanlige faste ritualene (sitt før sporstart, over til sele og line, av igjen straks sporet er slutt) å gjøre blodsporet til noe "annet". Det hjelper ikke for hun sporer uansett på samme måte som når hun leter etter fugl; med en intensitet som om livet skulle stå på spill. Hun veier ikke mer enn 16 kilo, men likevel går mye av min energi og oppmerksomhet under sporet med til å holde henne igjen der hun henger fremst i selen og ivrig prøver å klore seg frem med alle fire. Den etter sigende viktige lydløse kommuniksjonen gjennom linen er rimelig ensporet når linen under hele sporet er spent som en fiolinstreng. Meldingene innen ekvipasjen begrenses derfor mest til til "slipp meg frem for f***" og "ro deg ned for p*****" :wink:

 

Grunnen til at jeg ønsker å holde henne igjen er dels at jeg har blitt advart mot at mange dommere ikke setter stor pris på å måtte løpe etter ekvipasjen. Men først og fremst er det fordi jeg er redd at høyt tempo vil få henne til å miste sporet og gå over til å lete etter annet vilt rundt oss, slik hun normelt gjør på fuglejakt. Et annet viktig forhold er at hun brenner så mye energi på å kjase seg avgårde at man kan bli bekymret for utholdenheten på langvarige søk, og derfor også kvaliteten.

 

Mitt mål med hunden er å ha en fuglehund som også er godkjent til ettersøk på hjort. Bør jeg bare slå meg til ro med at det er slik en hund av denne avstamningen går ettersøk, eller bør jeg prøve å få henne til å bremse ned? Hvordan skal jeg i så fall gå frem for å få henne til å arbeide på en roligere måte?

Link to comment
Share on other sites

Det hele skal jo på sett og vis være en test i tilnærmet praktisk ettersøk. Dommer skal forestille skytteren du har med deg ved et ettersøk. Om dere langer avgårde i full fres med en skytter som MÅ ha våpenet klart til innsats. Hvordan tror du det vil arte seg? Når viltet brått viser seg, og du med trekkhundhjelp sikkert ligger noe foran skytteren? Faren for nakkeskudd (på hundeføreren) og "no more hunting" er vel stor?

 

Jeg tok litt hardt i nå, men for all del. Roe ned bikkja. Om dere skal gå et praktisk ettersøk, så er tempo veldig viktig. Man skal se hvor man trår når man må ta seg temmelig stille og rolig fram, samtidig som blikket også skal være festet langt fram for eventuelt å oppdage viltet i tide. Bikkja er ikke så dum at den ikke forstår forskjellen mellom søk i løs tilstand og søk i bånd. Det er stort sett bare et spørsmål om vilje til å forstå. Her kommer dine egenskaper inn. Det kunne være fristende å si "stå på", men i denne situasjonen tror jeg heller at det er på sin plass med "roe ned"!!

 

Som dommer så ville jeg selvsagt informert deg litt før prøvestart. Om du løper fra dommeren, så bør du forstå at du ligger dårlig an på den prøva. Det er det samme som at du ikke har med deg skytteren på ettersøket.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok klart at tempoet må holdes nede, og det gjør jeg jo i dag ved hjelp av et solid grep i linen og mine 100 kg lett tilbakelent :lol:

Jeg ønsker selvsagt at hun ikke skal være så ivrig å trekke, men jeg er redd for at å bremse henne enda kraftigere eller stoppe helt (øvelser liknende å gå pent i bånd) skal kunne distrahere henne fra oppgaven. Hun går nå pent i bånd (evt. uten bånd) når jeg kommanderer "på plass", men det har vært en lang kamp. Jeg er litt engstelig for å ta de samme dressurøvelsene for å få henne til å gå pent i sporline. Jeg er redd for at den entusiasmen som er der i dag da kan forsvinne og at hun går lei av hele sporgreien?

Link to comment
Share on other sites

Har fått inn blod, men fallviltgruppa hos oss, gir rådyret til den som kjører på rådyret..

 

Er dette normal praksis? Fallvilt tilfaller viltfondet. Det som er egnet til menneskeføde tas hånd om av en godkjent slaktebedrift og inntektene overføres viltfondet. Hvis skrotten er uegnet til mat skal den destrueres.

 

Dette var sikkert ikke til hjelp for trådstarter, men om noen føler seg kallet til å besvare, kunne det vært interessant å høre om andre sære ordninger.

Link to comment
Share on other sites

hvor lenge varer en skank?

 

Jeg bruker rådyrskank. Jeg har tørket denne i stekovnen på kjøkkenet. Legg den (eller flere) på rist i stekovnen på svak varme og med vifta på, om du har har varmluftsovn. La dette ligge ett par timer på ca 30-60 grader. Hjort og elg trenger muligens lenger tid. Jeg gjorde dette for 10 år siden og bruker samme skank enda. Pelsen sitter fast og den ser like fin ut som når den var fersk. Lukter ingenting og kan lagres i romtemperatur.

 

Jeg har også boret hull gjennom benet og satt på en snor + karabinkrok. Da er det veldig enkelt å feste skanken til en busk e. lign ved sporslutt. Da stikker ikke reven eller fugler av med den mens du venter på at sporet modnes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker rådyrskank. Jeg har tørket denne i stekovnen på kjøkkenet. Legg den (eller flere) på rist i stekovnen på svak varme og med vifta på, om du har har varmluftsovn. La dette ligge ett par timer på ca 30-60 grader. Hjort og elg trenger muligens lenger tid. Jeg gjorde dette for 10 år siden og bruker samme skank enda. Pelsen sitter fast og den ser like fin ut som når den var fersk. Lukter ingenting og kan lagres i romtemperatur.

 

Jeg har også boret hull gjennom benet og satt på en snor + karabinkrok. Da er det veldig enkelt å feste skanken til en busk e. lign ved sporslutt. Da stikker ikke reven eller fugler av med den mens du venter på at sporet modnes.

 

Steike! Det hadde vært utrolig bra om jeg kan bruke den samme i hele år! Men som du sier så går lukta ut av skanken, er ikke det dumt da? En annen ting er om du vet om det lukter veldig i ovnen etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Foreslår å skyte et par rådyr i året. Da har du åtte skanker.

Med 16 treningskvelder i løpet av sommeren så trenger ingen brukes mer enn to kvelder :mrgreen:

 

Litt stygg, men jeg klarte ikke la være. Ideen med festing er god den, og du kan jo dynke den i blod.

Link to comment
Share on other sites

Grimm: Har litt av same problemet - altså at hunden sporar i altfor høgt tempo. Eg har mista minst to HP på prøvar pga for høgt tempo. Å bremsa i sporlina må du gjerne på prøvane. I reglementet står det rettnok at hunden skal føres i slak line, men det kan du berre gløyma.

 

Hunden din verkar å vera topp motivert. Ville då lagt vanskelegare spor: Eldre, og med masse vinklar (men auk gradvis). Pølsebitar på sporet roar ofte ned sporhunden. Han må skjerpa seg for å få med seg det som finst på sporet.

Link to comment
Share on other sites

Ser ein del stressar med skanken. Du ikkje ha skank på sporslutt. Poenget er at sporet og sporslutt skal vera max positivt for hunden.

 

(Men ver klar over at mange er ueinige med meg i dette med å droppa skanken. "De stride lærdes", som det visstnok heiter. Så gjer det du sjølv trur på. Men lat hunden finna skanken nokre gonger før prøven, i alle fall.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker rådyrskank. Jeg har tørket denne i stekovnen på kjøkkenet. Legg den (eller flere) på rist i stekovnen på svak varme og med vifta på, om du har har varmluftsovn. La dette ligge ett par timer på ca 30-60 grader. Hjort og elg trenger muligens lenger tid. Jeg gjorde dette for 10 år siden og bruker samme skank enda. Pelsen sitter fast og den ser like fin ut som når den var fersk. Lukter ingenting og kan lagres i romtemperatur.

 

Da er vitsen med skank i slutten av sporet vekk. spør du meg. Hvor intressant er det for hunden å finne noe som ikke lukter

vilt i det heile. Da hadde jeg kuttet ut skanken i steden for.

Link to comment
Share on other sites

Viltdelen som man legger som avslutning på norske prøvespor betyr jo ingenting for bikkja; det er bare en ting som ligger der vi mener at sporet skal være slutt. Det kunne like gjerne være en ball eller en indrefilet :)

At hunden markerer på skanken har med at den lukter - så å bruke en inntørka rådyrfot som ikke lukter noe som helst kan jeg ikke se vitsen med... Bruk heller noe godt å spise som får hunden til å stoppe opp og markere = her er det sporslutt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nå vere greit å "trigge" hunden på skanken .Hunden skal jo finne sporslutt og skal en gå en blodsporprøve skal det etter prøvereglene : sporslutt skal bestå av en viltdel merket med samme blod som ble benyttet i sporet.I 99% av tilfella ligg der en skank . Jeg har dømt flere hunder som ikke har brydd seg om skanken ,(og dette er ikke negativt) bare markert den for så å få en annen belønning av hundefører .Belønning er positivt(viktig) uansett om hunden er glad i skanken eller ikke . På endel prøver blir det brukt tørre skanker....tørre som vedskie og det er helt tydelig at hundene vitrer(lengre unna) en fersk skank i forhold til en tørket.

Link to comment
Share on other sites

Motivasjon for å gå spor.

 

Med hundar som ofte er "matvrak" - slik som spaniels og retrievers ofte er, kan det vera enkelt å bruka mat som motivasjon.

 

Men kva med hundar som ikkje er spesielt gladei mat? (kva med å "svelta" desse før sporet?)

 

Og hundar med lite jaktlyst?

 

Vil gjerne ha tips om korleis en kan få slike hundar motiverte for sporet.

Link to comment
Share on other sites

quote]

 

Da er vitsen med skank i slutten av sporet vekk. spør du meg. Hvor intressant er det for hunden å finne noe som ikke lukter

vilt i det heile. Da hadde jeg kuttet ut skanken i steden for.

 

 

At hunden markerer på skanken har med at den lukter - så å bruke en inntørka rådyrfot som ikke lukter noe som helst kan jeg ikke se vitsen med... Bruk heller noe godt å spise som får hunden til å stoppe opp og markere = her er det sporslutt.

 

Skanken skal jo fortelle hunden at oppdraget er utført, og at sporet er slutt. Uten den vil jo hunden sannsynligvis markere for sårleie, og ønske å fortsette søket. Hunden lukter jo selvsagt skanken selv om denne er tørket. Dessuten vil den se den. Min hund har ihvertfall aldri oversett eller ungått å markere funn av tørr skank. Belønning i form av godbiter har jeg i lomma eller ryggsekken, og utdeles ved funn av skank. Å kutte ut viltdel ved sporslutt vil ikke jeg anbefale, da dette brukes ved sporprøver, om man f.eks ønsker å trene opp en offentlig godkjent ettersøkshund. Det at den ikke lukter stramt, vil også ha den fordelen at hunden nøye følger sporet helt frem. Slik unngår man lettere at hunden jukser, og tar slutten av søket på overvær. I treningssammenheng ser ihvertfall jeg det som en fordel.

 

Når jeg sier at en inntørket rådyrfor ikke lukter noe, mener jeg for oss mennesker. Dette for å poengtere at man kan lagre og bruke denne uten å ta turen via fryseren hver gang. Jeg synes i hvertfall det er en brukervennlig og renslig måte å gjøre det på. Det har som sagt også fungert 100% i felten.

 

En annen ting er om du vet om det lukter veldig i ovnen etterpå?

 

Nei det luktet ingenting i ovnen. Husk bare å bruke svak varme. Den skal tørkes, ikke stekes eller brennes. Bruk vifta og ha ovnsdøra åpen eller på gløtt for god luftsirkulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykte no dette med å tørka rådyrskank i ovnen var litt overdrive. Viss du absolutt må ha ein tørr skank å trena med, så ville eg berre ha hengt han opp ute på ein luftig stad i eit snøre. Nokre dagar i tørrt ver, og han er bra "preparert".

Link to comment
Share on other sites

Men folkens: Eit "matvrak" av ein hund er enkel å motivera til å spora.

 

Men korleis går de fram med ein hund som ikkje har særleg jaktlyst og/eller ikkje er spesielt glad i mat?

 

Veit at i "gamle dagar" svelta dei hunden, men gjer me humane 2009-menneska det... ?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Mye interessant å lese her!vi trener alltid blodspor med skank på slutten,alternativt legger vi ut kjøttkaker,lappskaus ja det beste hunden veit til kresne hunder som ikke synes skanken er noe stas.På døgnspor prøver jeg da å få sporslutt i nærhet av vei slik at man kan gå inn å legge detta på plass rett før sporet startes.Slik at det ikke blir henta av div dyr.En anna ting jeg vil nevne er at det er stor forskjell i arbeidsmønsteret hos den forskjellige hund,har ei tispe og en hanne av samme rase.(Shiba)

Hannen følger sporet slavisk mens tispa har lett får å jobbe på tvers av sporet ut på hver side. Har ei gråhundtispe på et år som jeg skal starte med til uka,blir spennende å se.

Lykke til med sportreningen alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men bedre at jeg spør her enn å starte en ny tråd:

 

Har kjøpt fryst blod hos slakter'n og det må jo selvfølgelig tines før det kan brukes, men kan det fryses igjen? Og i såfall hvor mange ganger? Jeg skal jo ikke bruke 1/2liter blod på et spor.

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å fryse ned igjen. Selger slakteren frosset blod hos dere altså? Hos oss er det fersktappa og vi må fordele det selv. Litt sølete kanskje, men da får du i ferdige porsjoner slik du selv ønsker det.

Jeg pleier å fryse ned i brødposer à 2-3 dl. Tiner det over natten eller i vannbad - ALDRI i microen :oops: Det som blir til overs etter sporlegginga havner enten i myra eller på tørrforet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ja, det er nedfryst. Jeg lurt litt på om jeg skulle sage "blokkene" i 2 eller 4 biter når de er dypfryste, så jeg får akkurat passe blod til hver trening.

 

Og mens jeg husker på det; hvor mye blod går det med til et vanlig spor igjen?

Link to comment
Share on other sites

Ketchupflaske er fin til å leggja ut sporet. Blodet skal jo ikkje brukast til mat, så ein del tining toler det. Men viss det byrjar å "lukta" vil me menneske tykkja det er litt ekkelt. Men hunden tykkjer det er heilt topp. Nokolunde ferskt blod blir til vanleg brukt på prøvane.

Link to comment
Share on other sites

...Og mens jeg husker på det; hvor mye blod går det med til et vanlig spor igjen?

Antar du tenker på et prøvespor? I så fall er det 3 dl til selve sporet + litt ekstra til sporstart, sårleie og sporslutt.

 

Tenker du på egne spor så kan du selvsagt bruke så mye/lite du vil :) Jeg bruker 1,5 - 2 dl til 1 km spor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan det går med sportreninga :D

Tar bare med de 3 gangene jeg har gjort med skanken.

 

1. gang: Dette var en totalt mislykket treningsdag. Etter at jeg hadde lagt ut blodet, begynte det å regne VELDIG mye. Ventet ca 2 timer før jeg tok med Delpi opp for å trene. Jeg prøvde å få på han den nye sele jeg hadde kjøpt til han, men da slo han seg helt vrang, og det ble en slags kamp for å få den på(tror han er redd for å få den over hodet eller noe slikt..). Da vi var i gang, luktet han på oppstarten, og virket relativt interesert, men etter det gikk han bare rett ut av sporet og rett frem. På den måten fant han 20 meter lengre fremme både skanken og godisen.

 

2. gang. Denne gangen gikk det fantastisk bra. Jeg brukte en ny metode; Lagde en lang strek med blod, helt fra oppstarten til sporslutt. Han hadde nesa nedi blodstreken HELE tiden, og gikk i passende tempo. Sporet var ca 25 meter langt. Nå begynte det å bli gøy! :D

 

3. gang. Hadde høye forhåpninger om at dette skulle gå bra. Lagde ett 60 meters langt spor. Men denne gangen var det bare blod pytter, ikke en lang strek, som jeg gjorde 2. gang. Det regnet også denne gangen fra jeg la ut sporet til jeg begynte, men ikke like kraftig. Sporet lå i ca 1,5 timer. Da vi kom frem til starten var han SKIKKELIG gira. Det som skjedde etter det, var at han gikk en meter til venstre(!) vekk fra "veien". Han gikk på tvers at sporene hele tiden, men jeg så at han var innpå ivertefall 5 av "pyttene" med blod, av totalt ca 40.. Han var sikkert innpå flere, men dette så jeg ikke, hadde jo nesa nedi bakken hele tiden. Da han fant godiset og skanken, hadde han allerede gått en meter forbi skanken, på den ene sida, så jeg måtte dra han tilbake. Litt usikker på om denne dagen var mislykket, hva mener dere, gikk i et volsomt tempo, så prøvde å bremse han.

 

Da har jeg kommet i gang, og prestasjonene går opp og ned, som dere ser. Noen som har noen innspill? Burde jeg foreksempel gå tilbake til det jeg gjorde den 2. gangen med å lage en lang stripe med blod, fra starten til mål? Eller bare forsette som jeg gjør nå?

Link to comment
Share on other sites

Alles anfang ist schwer! :-)

 

Å ta på selen er eit eige moment som du bør trena på på ein heilt annan stad og tid enn sportreninga. Prøv å tre på "nedanfrå og opp". Det plar hundane akseptera betre.

 

Blodstripe er unødvendig. Men kanskje eit par slepespor med skanken - som variasjon i starten...?

 

1. gang: Kan det vera at han fann sporslutt ved overvær...?

 

Hundane kan ofte gå ved sida av sporet ved sidevind, då har dei betre "kontroll".

 

Mjuk bremsing må ofte til.

 

Hjelp aldri hunden så han merkar det. Då vert han lett usjølvstendig.

 

Ca 100 m spor og 3 timar venting.. ?

 

Tippar dette blir ein bra sporhund!

Link to comment
Share on other sites

At hunden går litt til sides for sporet betyr ingenting; lukta forflytter seg med temperatur, luftfuktighet, vind osv. Så det er helt normalt. Om han krysser hit og dit betyr heller ingenting, hunder har ulike måter å jobbe på.

 

Om tempoet er for høyt så må du gjøre noe med det nå før han får etablert det som uvane. For ingen er tjent med en hund som fyker avgårde i sporet; du som fører blir utslitt og irritert, hunden bruker energien sin feil og en evt. skytter (ettersøk) sliter med å holde følge. Så det må du ta tak i.

 

Det du kan gjøre er bl.a å øke liggetida og ha lengre avstand mellom dråpene. La sporet ligge 4-5 timer - du behøver ikke øke lengden på sporet.

På det viset må han roe ned tempoet for å i det hele tatt få med seg informasjonen.

 

Om det regner gjør ingenting så lenge det ikke er "himmelens sluser åpner seg" :)

 

Stå på videre!

Link to comment
Share on other sites

Finn eit område som er trakka lite av folk og fe.

Legg korte spor på 30 - 40 meter.

Gå gjerne spor annan kvar dag.

Kvar gong det lukkast er det "vunne i Lotto" ved sporslutt.

Vent med å gå lengre spor til dette verkeleg sit.

Hunden finn sin måte å gå spor på og dette må du venjast til å lesa.

Tempoet må heile tida vera roleg, og du - tolmodig.

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Ketchupflaske med blod i kjøleskapet er ikke å anbefalle. Hadde et stygt uhell med Lørdagspizzaen.Jeg var borte på jakt og resten av familien var hjemme og skulle ha en hyggelig kveld med pizza. Den kvelden ble ikke noe særlig hyggelig, men morsom i ettertid.

Husk å merk ketchupflaska godt hvis den skal stå i kjøleskapet.

Fordervet blod er ikke godt på maten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...