Jump to content

American Eagle .223 til gås - meninger?


BetaCam

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk gåsejeger, men benyttet helmantlet American Eagle (.223) under fjorårets høstjakt med forsåvidt "greit" resultat. (Howa Varmint)

Dette er jo en av markedets rimeligste ammunisjonstyper, og jeg undres på om andre brukere på forumet sitter på nyttig informasjon om AE.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt helmantla 223 ammo på dette, og av og til går det fint, mens andre ganger virker det som den lille kula går rett gjennom uten å knuse noe vitalt. Da kan gåsa fly til hel... i voll, og en får ikke tak i den. Har derfor gått over til å bruke 308 win helmantlede kuler til gås.

Link to comment
Share on other sites

har sjølv skutt litt skarv med american eagle i 223, men fuglen blei ofte skadeskutt vist den ikkje treffe noe vitale organ, så eg har gått øve til å bruke blyspiss, då blir de knall og fall i 99,9% av skudda, men for all del ikkje skyt midt i brystet, skyt den i der halsen i overgangen til brystet.

 

veit de var gås de var snakk om, men skarven e jo ein stor fugl da og :)

Link to comment
Share on other sites

FMJ er vel en ganske butt kule? Den gir derfor god effekt og legger ned vilt som gås og skarv ganske lett.

 

Denne kula får en ikke i 223, og derfor må nok andre alternativer til. Med mindre du har tenkt å lade selv da :?: Da er det nesten ikke grenser for hvilke patroner man ønsker!

Link to comment
Share on other sites

@Lobis: FMJ står for "full metal jacket", altså¨helmantel. Det sier ingenting om kuleformen. En FMJ kan meget godt være spiss (og er ofte det). Min erfaring er som mange andres, at det skal veldig lite til før ei så lita helmantelkule smetter tvers gjennom en såpass stor fugl som gåsa uten å rasere nok til at fuglen blir liggende. Som jeg har sagt mange ganger før: Den aller største kjøttødeleggelsen får man hvis fuglen flyr sin vei for å ende opp som rev- eller minkmat, ikke hvis man må skjære bort noen kvadratcentimeter...

 

Forøvrig, hvis du vet om ei god buttspisset helmantelkule i .224"-diameter for hjemmeladeren, tror jeg at det er flere enn jeg som kan være interessert i et tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, takk for opplysningen! man lærer så lenge man lever :P

 

men butte kuler i 223 fabrikkammo, finnes det? jeg har hvertfall aldri sett det i butikkhyllene. Etter at ei gås fløy langt vekk og ble borte for meg (skutt med 223 helmantel) har jeg gått over til å bruke helmantla 308 win på gås, og jeg må si det blir ikke rare ødeleggelsen av det så jeg kommer nok til å fortsette med å bruke dette.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min .223 ifjor høst ville jeg også ha noe ammo som jeg kunne jakte orrfugl og tiur med. Tenkte da fortrinnsvis på FMJ. I steden fikk jeg American Eagle HPJ eller 'hollow point jacketed'. Da jeg spurte om ikke dette var ekspanderende og kanskje vell hardt til i allefall orrfugl, fikk jeg til svar at dette var det samme som FMJ, bare en annen form som hadde bedre flyve egenskaper. Vel, jeg har enda ikke skutt noe levende med den, men mye tyder på at den ekspanderer relativt godt og jeg har vært kjempe bekymret for å endelig finne en tiur for så å sprenge den. Forsåvidt begynte dette å svirre igjen nå som jeg ser gåsa er kommet på tur nordover igjen. Har rundt 400 stk liggende og det er jo synd og ikke kunne bruke dem. Men vil uansett tippe dette vil være grei 'varmint' ammo til feks, kråke, rev osv.

 

Er det noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

American Eagle HPJ eller 'hollow point jacketed'. Er det noen som har erfaring med denne?

 

 

Sett opp 4-5 kanner av type 4liters vindus spylerveske tett etter hverandre og fyll dem med vann og prøv ett skudd på dem, da får du se om den går gjennom alle kannene som en FMJ eller om den ekspanderer(går av).

Hvis mesteparten av kula blir liggende igjen i de første kannene så har du ei varmint kule, hvis den blir i de siste kannene så har du ei kule som ekspanderer tregt og som kanskje bør prøves på ei gås for å se hvor mye den ødelegger.

 

Benevnelsen HPJ 'hollow point jacketed' får meg til å tro at denne kulen kommer til å gå av med en smell og stor begeistring, hvis så er så kan den være en brukendes kule på kråke og kanskje rev og i hvert fall til blink og morroskyting.

 

Prøv den i kannene for å finne ut ekspansjon og på blink for å finne ut treffpungtet så får du finne ut hva de skal brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, hvis du vet om ei god buttspisset helmantelkule i .224"-diameter for hjemmeladeren, tror jeg at det er flere enn jeg som kan være interessert i et tips ;)

 

Hvis du kan ta til takke med 50 grain så er ikke Normas kule så aller verst. Den er ikke like butt og fin som den gamle 55 graineren til Speer, den var etter mitt syn tilnærmet perfekt til fuglejakt!

 

Jakta endel skarv og ender før jeg begynte å lade selv med .222 og da brukte vi Normas 50 grain blyspiss. (Ehh, dette er jaggu blitt noen år siden ja...) Hendte det kunne bli noe søl på ender ved uheldige treff, men på skarven var det aldri problemer med sprengt fugl. Tror denne var (eller er?) ganske solid, ble brukt endel på rådyrjakt iallfall tidligere.

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Sett opp 4-5 kanner av type 4liters vindus spylerveske tett etter hverandre og fyll dem med vann og prøv ett skudd på dem, da får du se om den går gjennom alle kannene som en FMJ eller om den ekspanderer(går av).

Hvis mesteparten av kula blir liggende igjen i de første kannene så har du ei varmint kule, hvis den blir i de siste kannene så har du ei kule som ekspanderer tregt og som kanskje bør prøves på ei gås for å se hvor mye den ødelegger.

 

 

Kan vere en fordel å ha noke farge opp i kanna (rødt, blå etc) då kan en sjå ekspansjonen betre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå veit jeg selvsagt ikke hva slags hastighet de siste to talerne har ladet til, men forskjellen på 52gr SMK og 69gr SMK kan veldig godt skyldes hastigheten. En 52gr SMK lades etter min erfaring til rundt/litt over 950 m/s, mens Vihta oppgir hastigheter mellom 800 og 900 m/s for 69gr SMK. At en mantla hullspiss i "litt over" 800 gir en pen sopp, mens en mantla hullspiss i godt over 900 gir splinter og søl kan vel knappast sies å være noen stor overraskelse ;)

 

Forøvrig har vel bruk av ei bane-hullspisskule som ekspanderende jaktammo blitt diskutert nokså friskt tidligere, bl.a. på gamle Sluttstykket. Jeg veit at det er en del folk som skal ha erfaring med at dette fungerer helt finfint, mens andre (inklusive meg sjøl) er skeptisk til å jakte med ei kule som ikke er produsert for å ekspandere noenlunde konsekvent hver gang. Det hele er vel opp til hva man tror er forsvarlig 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...