Jump to content

Båndtvang-Fuglehunder


Johan Møkkerbakken

Recommended Posts

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulig jeg blir misforstått her, eller det er vanskelig å svare på, men prøver igjen Custer; ser du ikke problemstillingen med å arrangere prøver i april, hvis det da betyr at folk trener bikkjene sine i fjellet i båndtvangtida? Var da veldig hvor vanskelig det skulle være å få et fornuftig resonnement tilbake på det da. :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ranger : Joda jeg ser den problemstillingen , men i april måned så er det i mine øyne ikke noe problem da det ennå ligger mye snø i høyfjellet. derfor mener jeg bla at båndtvangreglene i april kunne vært endret , muligens ikke i hele landet men deler av landet hadde vært fornuftig.

 

Når det gjelder høstprøver så blir det arrangert prøver i august og oktober men minimalt i september grunnet jakta. I nov - des og jan er det mørketid i nord og begrenset med dagslys også andre steder , så således er det begrenset med prøver i det tidsrommet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, da er vi alle enige! :lol: Hvis myndighetene hadde tenkt så langt at det forskjell på nord og sør, kyst og innland og hatt båndtvang deretter, så hadde saken vært løst. :wink:

 

For misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot jaktprøver i april hvis det lokalt er forsvarlig for vilt og yngling, og det ikke er båndtvang slik at folk bryter båndtvangen i forkant fordi de er "nødt" til det. Case closed! :mrgreen:

 

En sak for NOJS å jobbe for endret båndtvang kanskje... :idea:

Link to comment
Share on other sites

I sverige har de forskjellige tider for når du kan slippe hunden,utifra hvilken type hund du har, og vilket vilt du skal jakte\trene på.Det er også forskjellige tider mellom de forskjellige Len(fylker)

Se denne linken:http://www.jagareforbundet.se/jakthundar/tiderforjaktoch/default.asp

Jeg er så heldig å jaktterreng over grensen og der kan jeg trene fuglehund fra 16 August til 30 April. Derimot en Hund som du bruker på Rådyr har du ikke lov til å jakttrene utenom jaktida på Rådyr med drivende hund( 1 August-31 Januar).På Villsvin og Grevling kan du slippe hunden 1 August.

Mye logikk i de svenske reglene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mye fornuft i de svenske reglene. Flere av de jeg kjenner har anskaffet seg terreng i Sverige for å utvide sesongen. Selv har jeg hatt 1 uke høstjakt i Sverige de siste 16 åra, men i år blir det tur til Finnmark. Ser ikke bort fra at det da blir tur til Sverige på vinterjakt. Hadde vært gøy, tatt i betraktning de flotte terrengene Søta Bror rår over :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt akkurat og leste samme artikkel på en annen nettside. På fjernsyn i går var det ett innslag fra Rogaland med ett stort inngjerdet område(130 mål eller deromkring) som var fritatt fra båndtvang hele året. Heldigvis finnes det mennesker i dette landet som ser att også hunder og hundeiere har behov for en frisone :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg notert meg at det ikke er noe problem at det arrangeres jaktprøver i båndtvangstiden, at det slippes fuglehunder i båndtvangstiden, at det er noe fundamentalt feil med båndtvangstiden, at det er full vinter i fjellet i april, at fjellets innvånere (samer, rein, skiløpere, ryper, osv.) ikke tar skade av noe løse fuglehunder, at i stedenfor å se feil hos andre, kan det være meg det er noe feil med. Lappen skal jeg ta med meg til fjells og gjenta som et mantra hver gang jeg ser noen som trener hund under båndtvangen. En skal ikke se bort ifra at etter en par år, så tror jeg det selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

ikke bare være surkuk
hehe.... Frodig språkdrakt, men er litt usikker på om det er positivt eller negativt å bli omtalt som en surkuk av en nordlending :?:

 

Min løsning på problemet er at Fuglehundklubbene innser at det er et problem og gjør noe med det, eller at de stiller seg i spissen for en kampanje for å få endret båndtvangstiden.

Link to comment
Share on other sites

Det at JUTUL ikke kan godta at jeg som Moderator og kan ha divergerende meninger og oppfatninger enn han får han ta på sin kappe.

Jeg/vi som moderatore kan og skal delta i debatter her på forumet.

Så lenge vi skriver med normal skrift er vi debattdeltagere.

Fremhever vi inleggene med farge er det korreksjoner som vi gjør som Moderatorer.

 

Det som fremkommer i denne debatten viser med all tydelighet to ting.

 

1.Vi trenger treningsområder for hund, (tror jeg skrev det i mitt forrige innlegg).

2. Vi må alle respektere de lover som er.

Alle organisasjoner som er opptatt av hund og jakt, bør prøve å dra i en retning slik at vi klarer å få trenings områder for hundene våre.

Men det er og tydelig at enkelte ser kun på fuglelivet når de tenker båndtvang. Båndtvangen sin klare grense på 1 April da alt hjortevilt må beskyttes mot unødig stress tett på kalvingstid.

 

Angående det å telle. Gårsdagens lille spasertur 45min i et utmark terreng.

7 løse hunder : 2 Engelsk Settere. 1 Irsk Setter 1 Vorsteher 2 Golden Retrivere. 1 Teppepisser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problemer med moderatorer som deltar i debatter, det skulle bare mangle. Men når man er moderator må en også skjønne at det en skriver ofte blant mange veier ekstra tungt i vektskåla. Derfor mener jeg det som moderator er lite heldig å henge ut en menneskegruppe "som verstinger i klassen" uten at det finnes ett snev av hold i det.

Link to comment
Share on other sites

ikke bare være surkuk
hehe.... Frodig språkdrakt, men er litt usikker på om det er positivt eller negativt å bli omtalt som en surkuk av en nordlending :?:

 

Min løsning på problemet er at Fuglehundklubbene innser at det er et problem og gjør noe med det, eller at de stiller seg i spissen for en kampanje for å få endret båndtvangstiden.

Du har jo løsninga :D Språkbruken regna jeg med du som trønder tok for det det var og skjønte at det ikke er noe ondsinnet bak :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger ikke ut menneske grupper, men hunderaser.

Det vi ser i skogen løpene vilt og hysterisk rundt er i hovedsak fuglehunder. Dette ligger i fuglehundens natur.

En og annen drivende hund påtreffes og, men de er sjelden vare her vestpå.

Når jeg er ute ser jeg mange som går med hundene løs, men de fleste hundene som er løse holder seg rundt beina til eieren, og da er de under kontroll.

Men med hunderaser (stående fuglehunder) som er vidt søkende og som feier over store områder langt uten for eierens kontroll område, påligger det eierne et ekstra ansvar for å holde hunden under kontroll.

Det er her fuglehundens eiere svikter og derved forårsaker en rekke tragedier i viltverden.

 

På dagens skogstur traff jeg bare en hund. Eier ble ikke registrert.

Her er dagens synder.

 

 

normal_DSC_bretong.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle de jeg omgås som har fuglhund har bedre kontroll på bikkja når den er ute i søk enn mange som har bikkjer som ikke går lengre enn 20 meter fra sin eier :!:

Fuglbikkjer som er godt trent og brukes til det de skal brukes til er lydige.

At ting som ikke er heldige skjer er det ikke tvil om,men tragedien om den skjer har ingen ting med rase å gjøre.

Ja vi har en jobb å gjøre,men det gjelder oss alle :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig GENERAL.

Men det er de useriøse, og de få i konkuransemiljøet som må trene uansett som ødlegger for oss alle.

 

Hvordan vi skal gå frem vet jeg ikke.

Men treningsområder for hundebruk hadde vært en løsning.

Da kunne vi henvist folk dit.

 

Desverre så er det fåtallet av eiere som ødleger for mengden.

 

Her er en link til treningsområder.

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde vært tiltak som hadde vært med på å begrense brudd, ja. Men størst betydning hadde nok en omlegging av hele båndtvangssystemet gjordt. Ett system hvor man innførte båndtvang der det er ett faktisk og reellt behov og utsettelse der en har mulighet for det.

I Telemark har det vært ekstraordinær båndtvang stort sett i hele vinter, med unntak av kommunene Tinn og Vinje. Vi som driver med hund har forståelse for den ekstraordinære båndtvangen som innføres når det er ekstraordinære grunner for. Desverre så er det slik at når det innføres ekstraordinær båndtvang varer den så og si bestandig til den ordinære trer i kraft. Selv om de forhold som har ført til tiltaket har endret seg.

Det har desverre blitt slik i dag att snø enkelte steder har blitt en sjeldenhet, og straks det legger seg litt mer snø en det som har vært vanlig de siste åra, settes tiltak som ekstraordinær båndtvang i kraft.

Nå holder jeg med stort sett i høyfjellet, men jeg vet at det drives utsrakt bruk og av harehunder i skogene i Telemark, og dertil brudd på de ekstraordinære båndtvangbestemmelsen som nesten fast innføres mot slutten av Januar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger ikke ut menneske grupper, men hunderaser.

Det vi ser i skogen løpene vilt og hysterisk rundt er i hovedsak fuglehunder. Dette ligger i fuglehundens natur.

En og annen drivende hund påtreffes og, men de er sjelden vare her vestpå.

Når jeg er ute ser jeg mange som går med hundene løs, men de fleste hundene som er løse holder seg rundt beina til eieren, og da er de under kontroll.

Men med hunderaser (stående fuglehunder) som er vidt søkende og som feier over store områder langt uten for eierens kontroll område, påligger det eierne et ekstra ansvar for å holde hunden under kontroll.

Det er her fuglehundens eiere svikter og derved forårsaker en rekke tragedier i viltverden.

 

På dagens skogstur traff jeg bare en hund. Eier ble ikke registrert.

Her er dagens synder.

 

 

normal_DSC_bretong.jpg

 

 

Jeg kan også komme med eksempler , på dagens tur møtte jeg 5 hunder , 2 blandingsraser , 1 Bordercollie , 1 Dalmantiner og en Irsksetter. Alle utenom Irsksetteren var løse !

 

Sier dette noe......ikke etter min mening , i morgen kan resultatet være annerledes. Men ofte er det de samme man treffer med løse hunder om man går tur i samme område.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problemer med moderatorer som deltar i debatter, det skulle bare mangle. Men når man er moderator må en også skjønne at det en skriver ofte blant mange veier ekstra tungt i vektskåla. Derfor mener jeg det som moderator er lite heldig å henge ut en menneskegruppe "som verstinger i klassen" uten at det finnes ett snev av hold i det.

 

Mener du at man må ha vitenskapelige bevis for alt man skriver på forumet? På dette området skriver jeg av egen og venners erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kan ihvertfall med stor sikkerhet hevde en ting. Og det er att de fuglehundeierene dere møter i skogen og som har hundene løse på denne tiden av året garantert ikke er fuglehundfolk som driver med jaktprøver og konkurranse, slik som det blir antydet. De som driver i dette miljøet er såpass opptatt av dressur og av det å ha gode bikkjer og vet at det å slippe hund i skogen på denne tiden, er det samme som å be om å miste kontroll og forsere etthvert nedlagt arbeide i dressur og samarbeid hund/fører.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lest litt i denne tråden, og har lyst til og skrive noen ord om hvilke problemer vi har her jeg bor. Bor på en liten halvøy i Fredrikstad området, vi er et 20 talls fastboende og 350 hytter. Det er en tett rådyr bestand og mye vildt her, noe som er flott for trening av hundene våre (drivende) under den lovlige tiden :D

Men hva er det som skjer når våren og sommeren kommer, 350 hytter blir fylt opp med hytte folk som stort sett kommer fra di store byene i Norge noe som er hyggelig nok. Men hva for dem til og tro at alle hunder kan springe løse og jage rådyr bare fordi vi er på hytta på landet :twisted: Det virker som di tror det er helt greit og slippe hundene og la dem jage allt fra småfugl til rådyr så lenge vi ikke er i storbyen. Jeg har pratet med mange hunde eiere med løse hunder her ute og prøver og forklare hvorfor det er båndtvang, og det som skremmer mest er at di ikke vet hvorfor :roll: Har også koblet en del hunder og ringt til eierene og forklart hvorfor det har blitt gjort og at di kan hente hundene sine hos meg, noe som har ført til mang en verbal overhøvling og klar beskjed om at jeg bare kan slippe hunden løs den kommer jo alltid tilbake :evil::evil::evil: Jeg har full forstålse for at hunder kan stikke av, men hunder som blir sluppet av egen fri vilje under båndtvangen har jeg lite sansen for.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gjorde et søk på båndtvang og fant igjen denne tråden.

 

Var nemlig en kjøretur opp på fjellet sør for Mo i Rana her, og det var påtagelig mange biler med fullt fjellkledde settereiere og deres håpefulle bikkjer som var der oppe, dvs noen var ikke kommet tilbake til bilene ennå...

 

Jeg var med en kompis som vet at disse karene har starta treninga på rype i fjellet for lenge siden. Det skal forøvrig være jaktprøve i Virvassdalen 5.-6. september for stående fuglehunder, og seff er det de som driter i båndtvangen og må skaffe seg et treningsmessig forsprang på de som er lovlydige fuglehundfolk. Jeg fikk samtidig høre at det er tatt kyllinger under slik praksis...

 

Vi er da en gjeng som skal på jaktprøve for basseter samme helga, men vi lar da ikke bikkjene løpe i skogen nå for det?? :roll:

 

Hva ER det med disse fuglehundfolka som gjør sånt? Tror de de er adelige og står høyt hevet over andre? :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom det skjer ulovligheter og lovbryterne parkerer langs med veien så bør det være den enkleste sak i verden å ta folk med buksene nede. Regner med at Ranger har belegg for å koble denne aktiviteten opp mot prøven i Virvassdalen, hvis ikke er det veldig dårlig gjort mot mange håpefulle fuglehundeiere.

 

Men vi skal også huske på at den gjøres endel takseringsarbeid rundtomkring i disse dager, det er etter grunneiers ønske og alle formaliteter iorden. Ofte er det "prøveadlen" som får disse jobbene fordi de har dokumentert gode bikkjer.

 

Vi skal også huske på at rypene har allerede vært flyvedyktige i 1 mnd. pr d.d. I de tilfellene der hunden tar rypa er det mer snakk om svake/syke individer enn kyllingrov. Slike ting kan man faktisk oppleve også etter jaktstart, dette er fugl som aldri vil overleve vinteren og reprodusere.

Link to comment
Share on other sites

For det første er dette milevis fra nærmeste takseringslinje (de vet jeg hvor er), og for det andre er det meg likegyldig om folk trener til jaktprøve eller bare trener bikkjene sine ellers, like ulovlig er det.

 

Hvorvidt denne aktiviteten er koblet opp mot jaktprøve vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig. Det blir gjerne slik at noen, understreker NOEN, ikke greier seg med 14 dager innkjøringstid på bikkjene, som de fleste gjør.

 

Og det er ikke min jobb å ta noen med buksene nede, men jeg sier fra til de jeg måtte treffe.

Link to comment
Share on other sites

Det er tre måter å løse disse problemene på, forutsatt at man får politikerne til å endre lovgivningen.

 

En kan virke for konkuransehunder, eid av ikke helt lovlydige eiere, kan være å få båndtvangstider som er styrt utifra faktiske forhold, og ikke faste datoer.

 

Helst kombinert med:

 

Den andre bør være krav til at oppbringte hunder overlevers til politiet, og krav til saftige bøter i 10K klassen for å bli tatt med løs hund (hunder koster jo ofte 10k+ nå for tiden, så da burde boten ligge i det området også).

 

Den tredje (og denne kommer jeg til å få pepper for), er ekstremt effektiv. Og vil virke for alle løshunder og alle eiere.

 

Den er så enkel som at grunneiere og de som kan virke i deres sted, får anledning til å skyte løse hunder i båndtvangstiden, og da kun med en anbefaling om å prøve å ta opp hunden. Ikke krav til at slike forsøk er gjort.

Dette kombinert med krav til dekken med regnr for hunder på jobb, vill garantert skremme bort mesteparten av de som gir f.

Dette burde kansje kombineres med at dette kun var en reaksjonsmåte som var lovlig i forhåndsdefinerte områder (utmark?). (Og ja jeg vet at det er lov å skyte angripende bikkjer i båndtvangstiden i dag, men jeg vil fjerne kravene til direkte angrep på viltet, og forsøk på oppbringning av hunden).

 

Litt trist at man i hjertet vet at den eneste effektive måten er å spre rå frykt for å miste hunden sin, spesielt siden det ikke er hundenes feil at de er ute og gjør ugagn. Men jeg har sett hvilken effekt det har hatt at myndighetene skjøt endel løshunder i fjor (for at viltet skulle skjermes fra løshundene). Det gikk ikke upåaktet hen hos mange at bikkja kan bli skutt.

 

Med andre ord: Stygt, men effektivt.

 

Jeg personlig, skulle ønske at metode en og to ble kombinert. Da ville løshunder på mange måter bli myndighetenes problem igjen, og vi vet alle hva som skjer når en har penger og er ett problem for myndighetene (aka bil og våpen eiere, og penger). :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det skjer ulovligheter og lovbryterne parkerer langs med veien så bør det være den enkleste sak i verden å ta folk med buksene nede. Regner med at Ranger har belegg for å koble denne aktiviteten opp mot prøven i Virvassdalen, hvis ikke er det veldig dårlig gjort mot mange håpefulle fuglehundeiere.

 

Det er mangen fuglehundprøver som starter 21 aug. Jeg vil tro denne helgen samt de to/tre siste helgene, er høysesong for trening av fuglehund.

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern har en del interessante poeng, og 50calibershooter fra motsatt leir.

 

Poenget er at det er hundeeierne som må få svi om de er ute i ULOVLIG ærend, ikke bikkjene. Med mindre de er i direkte angrep på bufé. Da er det vel ingen vei utenom, dersom de ikke lar seg koble.

 

Uhell kan også skje, at bikkja stikker av uten bikkjeeiers vilje, men det blir vel en bevisbyrde igjen...

Link to comment
Share on other sites

I et år med skikkelig vanskelige rypeforhold, er det forkastelig at folk driver og presstrener langt inn i båndtvangen. Det vil kun skade oss selv i lengden.

 

Jeg lar være å stille i første prøvehelg, av prinsipp. Min hund er først påmeldt til andre, og jeg bruker tiden rett etter båndtvangens opphør til å sjekke dressur og jaktlyst på terrenget.

Skinnhellig? Ikke faen - det handler om moral. Har sett "fuglehundfolk" som lar hundene mose rundt i rypekull midt på sommeren, og får lyst til å banke dem opp. Har skjelt ut en del, kall meg surpomp.

 

Skyt hunder som slippes fri i rypeområder midt i båndtvangen.

Link to comment
Share on other sites

Tja 50 cal, det er vel der forslaget mitt om at eiers reg nr på dekken burde være påbudt for jakthunder i trening eller på prøve/jakt (kansje spesielt halsband for andre arbeidende dyr?). Man ser bikkja løs, melder fra til politiet om at bikkje med reg nr ditt eller datt ble observert der og da i båndtvangstiden. om noe gjøres fra øvrigheta er ikke så nøye (blir akkurat som når purken får melding om at jeg har kjørt forbi noen, og vedkommende synes jeg er rablende gal som kjører for der og da, ingenting skjer, bortsett fra at purken er noe ekkel ved neste korsvei, og gjerne kjører deg godt til veggs). Det sier seg selv at en eier som stadig vekk blir innraportert, etterhvert rykker frem i køen over de som tilslutt får ett besøk for å si det slik.

 

Det er klart at akkurat rett før den første prøven for sesongen, så kan politiet velge å prioritere noen utrykkninger på båndtvangs brudd (skal ikke så mange slike saker til i avisene, før de fleste skjerper seg. Ihvertfall ikke om 10K eller bikkjas liv ligger på bordet som innsats).

 

Og bikkjer uten spesiell merking, som er på rømmen i båndtvangstiden ute i skog og mark/yngle områder. Burde man da ha fri anledning til å ekspedere om man ikke får tak i de (eventuelt at man må ta kurs for å bli kvalifisert til å kunne ekspedere hunder på rømmen, utover dagens regelverk).

 

Det er klart at slike grep ikke vil kunne gjøres uten at noen får svi, men etter mitt syn er det ingen menneskerett å ha hund. Og jeg mener at alle som skal ha hund og større dyr, burde være registrerte med løyve til å ha hund (løyve gis automatisk til personer over 18 år uten problemer med vandel i forhold til dyr).

 

Vi har i dag ett økende problem med hund på frifot, og skal jeg være ærlig, så ser jeg ikke på de "proffe" hundemiljøene som det største problemet. Det er det lille trofast "familiehund" og verdens snilleste hund (etter matmor og matfars øyne),og som ikke har ett snev av dresur i seg som er (gjerne ei fuglebikkje uten "jobb" som til stadighet raser rundt uten oppsyn). Fritt frem året rundt, og liten eller ingen respekt for de lover og regler som finnes. Disse er det jeg ønsker å skremme til å koble bikkja.

 

Jeg sitter med ett inntrykk av at flere mener jeg er ute etter å begrense hundeeieres bruk av bikkjene, men der tar dere feil. Jeg er kun ute etter å begrense ulovlig bruk og håndtering av bikkjene. Er man noenlunde lovlydig, ser jeg ikke at noen skal bli særlig skadelidende (utover enda mere forbaska byråkrati da). Men kansje det nå engang er slik, at de fleste hundeeiere stort sett bryter loven litt her og der? :wink: (ikke at jeg er ute etter disse heller, om de bare har kontroll med bikkja).

 

Håper dere skjønner at jeg er ute etter en løsning på problemet med uegnede hundeeiere, ikke nødvendigvis å blåse livet av hver eneste lausbikkje sør for nordkapp.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en tanke å ikke tillate jaktprøver utenom den tiden det faktisk er lov å

felle viltet prøven taes på. Da får man automatisk lengre tid med faktisk tillatt

treningstid før første prøve. Harehundene har en tilnermet terminliste det jeg har i tankene.

NKK:

Terminliste prøver

Prøvene arrangeres av NKKs medlemsklubber klubber/forbund og deres avdelinger/foreninger.

 

 

Generelt for alle prøvekategoriene:

- Helligdagsfredning: Dvs. ingen prøver med løs hund i tiden 24/12 - 31/12 eller på langfredag, påskeaften og 1. påskedag. (jf. Viltloven §10)

- Båndtvangsperioden: For prøver med løs hund i perioden fra 1/4 til og med 20/8 og ved utvidet båndtvang, tas det forbehold om at arrangør har fått innvilget dispensasjon fra regelen om båndtvang. (jf. Hundeloven § 6.)

 

 

Spesielt for disse prøvekategoriene:

Fersksporprøver: Ingen prøver i tiden 1/5-30/6, samt Helligdagsfredning!

 

Harehundprøver: Viltslag er hare/rev for støvere, hvis ikke annet er oppgitt.

Ved rådyr/hjort som drevdyr, kun tillatt med småhund under 41cm.

Prøveperioder for viltslagene: Rev 1/9-31/3. Hare 1/9-28/2. Rådyr/hjort 1/9-23/12.

RR-prøver arrangeres i perioden 1/9-28/2. Husk Helligdagsfredning!

 

Elghundprøver: Bandhund i perioden 1/7-23/12. Løshund i tiden 21/8-23/12.

Etter søknad til NEKH kan prøver forlenges frem til 31/1. Husk Helligdagsfredning!

 

Fuglehundprøver: Vinterprøver arrangeres i perioden 1/2 - 30/4. Høstprøver 21/8 23/12.

Alle prøver omfatter klassene UK/AK/VK hvis ikke annet er oppgitt. Kun klasse AK på skogsfuglprøver.

 

Drevprøve for Dachs/Bassetrasene: Arrangeres i perioden 21/8-23/12.

 

vingemuttern skriver

Tja 50 cal, det er vel der forslaget mitt om at eiers reg nr på dekken burde være påbudt for jakthunder i trening eller på prøve/jakt (kansje spesielt halsband for andre arbeidende dyr?). Man ser bikkja løs, melder fra til politiet om at bikkje med reg nr ditt eller datt ble observert der og da i båndtvangstiden.
Skjønner egentlig ikke denne :?

i båndtvangtiden er det jo ikke tillatt med jakthunder i trening eller på prøve/jakt. Da vil jo alle hunder være uten dekkenet ditt og alle hunder enten de er løse med vilje eller uhell være fritt vilt for triggerhappy bønder.

Saftige bøter er jeg enig i, men at bikkja skal være fritt villt fordi man har vært uheldig, det kan jeg aldri bli enig i :!:

Det er vel gjerne sånn at det er litt lettere å tjuvtrene med disse hundene som gjør jobben sin uten stemmebruk,

en losende hund blir nok lettere avslørt :) Nei, respekter båndtvangen, noe de fleste jakthundeiere gjør, og her lokalt ser jeg jo at de aller fleste gjør det, de hundene jeg treffer på i marka som er løse i båndtvangtiden er i all hovedsak av typen

ikke jakthunder :!: og settereiere har vi nesten ikke pga dårlige settereiere på 80 tallet som ødela sine muligheter for å jakte med de her.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette var en så viktig sak som det en skulle tro lovtekster er,

 

så bør det være innegjerdete friområder rundt om i det ganske land.

Det er det ikke.

 

Verken koster det en formue, eller skape hodebry. Men, politikere fra samtlige partier bryr seg ikke.

Politiet bryr seg ikke. Bare fornuftige jegere, eller "maktsyke" gærninger bryr seg.

Sett opp inngjerdete områder "smått" eller store, så blir det til at veeeeeldig mange hunde eiere vil bruke dem. istedet for å la hundene løpe løse.

 

Ved å bruke slike friområder, så vil allmenheten bare behøve å si:

"kan ikke du ta med hunden din til friområdet, istedet for å ha den løs her"

alle oppnår et mer positivt utfall enn:

"sett bånd på bikkja eller så ....." og du har en reel fight igang.

 

Har selv gått tur med bikkja i bånd for å bli utskjelt av en tulling om båndtvang...senere er han blitt slått regelrett ned av en annen mer aggressiv hundeeier! Ikke akkurat noen god løsning!

I å med at ALLE kommuner setter opp nye fotball anlegg til xxxx millioner med strøm og oppvarmede kabler, så kan de søren meg sette opp en flekk med ett gjerde rundt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...