Jump to content

Båndtvang-Fuglehunder


Johan Møkkerbakken

Recommended Posts

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er med på alle debatter angående lover og forskrifter.

Men vi får diskutere sak, og legge frem etterrettelige påstander for og mot lovhirakiet.

Så får vi angripe lovmakerne med våre argumenter.

Men det å oppfordre til eller beskrive beviste lovbrudd er jeg ikke med på.

Link to comment
Share on other sites

Informasjonen er pålitelig, han har jobba i NINA i over 20 år!

 

Jeg har jobbet på rypeprosjektene til forskeren du refererer til årlig fra han startet i Gåvalia, via skytefeltet på Dovre og t.o.m avslutningen av jakttrykkprosjektet i Meråker/Selbu. Jeg kan i allefall med hånden på hjertet si at jeg ikke har opplevd den aktiviteten du beskriver. Ikke er jeg kjent med at andre har det heller

Link to comment
Share on other sites

Dere som kategorisk plasserer fuglehundfolket som de store syndere, og verstinger i klassen når det gjelder løse hunder i båndtvangstiden:

Er dette bygget på egne inntrykk, eller sitter dere på dokumentert statistikk? Dersom det ikke er sistenevnte som er tilfellet, så bør dere ordlegge dere annerledes og ikke svartmale en hel gruppe hundeeiere/jeger/personer/friluftsbrukere på denne måte. Jeg er overbevist om at det ikke er MANGE du har sett slått staven sin skakk på en kuet fuglehundrygg. Ihvertfall ikke mange nok til at det blir en målbar prosent av fuglehundeiere i Norge. Allikevel stapper du alle fuglehundeiere i samme bås. At det kan synes som overvekt av løse fuglehunder på fjellet i April, kan nok stemme. Men husk at ikke på langtnær alle fuglehundeiere er nettopp DER. Så ikke stemple alle fuglehundeiere som lovbrytere!

 

MITT inntrykk er at det e flest retrievere som får gå løs, og det gjelder hele året. Og dette er ikke late sofagriser som dilter en meter bak matmor. Men tvert imot overivrige og løpsvillige hunder som gjerne kommer 200-300 meter foran eller tilside for sin eier. Gjerne i førsten av Juni, for som eiereen sier, "de er ikke sinte, og vil bare leke"! Akkurat som om rådyrgeita skjønner det da den sorte fare kommer brasende gjennom skogen....

Men, allikevel sier jeg da ikke at alle retriever - eiere slipper sin hund? Ei heller at alle retreiver-eiere og kongepuddel-eiere lar bikkja si drite i hagen til naboen, selv om det er tilfelle der jeg bor.

 

Jeg er enig i at altfor mange bryter båndtvangen, og at det tas for lett på denne. Selv har jeg alltid mine to fuglehunder i bånd mellom 1 April og 21 August. Bortsett fra på adskilte og godkjente treningsområder med dispansasjon. Jeg er også klar over at enkelte utskudd bevisst trener sine hunder utenom båndtvangen. Men ta debatten på saklig grunnlag, ikke anklag en gruppe hunde-eiere på denne måten!

 

For å ta en hypotetisk lignelse:

Jeg har en onkel som heter Johan. Han drikker seg sanseløs hver påske og nesten hver helg. Jeg kjenner i tillegg 4 andre som heter Johan, og alle drikker som svamper. Jeg kjenner faktisk ingen som heter Johan som ikke drikker. Derfor er alle som heter Johan noen drukkenbolter som bare drikker hele tiden!

Moralen er at man skjønner fort at man ikke kan trekke slutninger basert på egne inntrykk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nærliggende å tro at fuglhundklubbene er de som må ta tak i saken,skulle iallefall være i deres interesse å få til ei ordning.

Når det gjelder kilden min så veit jeg at Hans Chr er i jevnlig kontakt med vedkommede så han veit godt hvem det er :wink:

Dessuten må man værne om kildene sine :lol:

 

Jeg foreslår at vi kan ta denne føljetongen videre på PM, men for orden skyld; jeg er ikke ute etter å ta noen! Jeg har heller ingen spesiell agenda, eller interesse av å lage en sak av dette. Dessuten tror jeg det er stor sjans for at jeg vet hvem vedkommende er hvis han er i jevnlig kontakt med Hans Chr vedrørende rypeforskning, og hvis han har jobbet med dette i 20 år. Hvis du på tross av dette ikke vil opplyse hvem vedkommende er, så må jeg imidlertid selvsagt respektere det.

Link to comment
Share on other sites

1. mai høres greit ut til fjellstroka innafor og generellt fra nordland og nordover ja, i lavlandet og på kysten er 1. april greit synes jeg, også i Nordland. Vet ikke om det er så mye å vinne på 15. kontra 21. august. Får svenskene forresten drive rypejakt med hund fra 25. august?

Link to comment
Share on other sites

Det blir et veldig interessant paradoks dersom vi ønsker å gi viltet fred etter 1. april. Hvem lager mest uro i fjellet: Påsketuristene eller fuglehundene.????

 

Scootere, kitere, brøyteredskaper, tråkkemaskiner og mengder av folk som inntar hele fjellheimen, det er visst helt ok. Det er en brist i logikken en plass. Samme bristen som han turisten som tråler alle bjørkekjærra for se om han kan få et bilde av en rype, men opptrår som selvutnemt politi ovenfor hundefolket.

 

Jeg ser heller ikke logikken i at katter skal være fritatt for båndtvang. Men det er visstnok greit at de kan fly løs å herje i yngeltiden.

 

Det er ikke så forbaska rart at enkelte ellers lovlydige borgere gjør seg til forbryter.

Link to comment
Share on other sites

Dere som kategorisk plasserer fuglehundfolket som de store syndere, og verstinger i klassen når det gjelder løse hunder i båndtvangstiden:

Er dette bygget på egne inntrykk, eller sitter dere på dokumentert statistikk? Dersom det ikke er sistenevnte som er tilfellet, så bør dere ordlegge dere annerledes og ikke svartmale en hel gruppe hundeeiere/jeger/personer/friluftsbrukere på denne måte.

 

Siden denne tydeligvis var til meg skal jeg svare.

Jeg tilbringer flere dager i skog og fjell en de fleste. Og beklageligvis er de fleste lausbikjene som kommer rasene enn eller annen fuglehund. Har aldri ført statistikk over dette og ikke er det nødvendig heller. Jeg er fremdeles i stand til å telle lenger enn til ti.

Klart mammas lille teppepisser og går løs, heldigvis er disse sjelden vare i skog og mark.

 

Skal vi få arealer til å trene hundene våre på må vi samarbeide med grunneierorganisasjonene, slik at vi kan opprette egne trenings og trim områder.

Dersom en ønsker trening på fugl får vi legge press på de som er motstandere av å sette ut fugl i støkk maskiner og lignende.

Dersom vi som hundeeiere ikke klarer å overholde regelverket som det er i dag, må vi forvente innstramminger og ditto reaksjoner fra myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

For å blidgjøre noen av de som føler seg forfulgt som gruppe, må jeg på nytt presisere at fuglehundeiere er den eneste gruppen som bevisst og med fullt overlegg slipper hundene sine i håp om å få trent disse på aktuellt vilt, i båndtvangsperioden. Når det gjelder andre hundetyper er det stort sett uvitenhet, dumme eiere og hunder som stikker fra hundegårder o.l. som er årsaken til at disse er løse. Jeg vil nødig stemple fuglehundeiere som dumme. Heller ikke som notoriske og bergnende lovbrytere, men hovedvektene av bruddene mot båndtvangsbestemmelsene i fjellet, må de nok svare for. En må huske at det ikke bare er båndtvangsbestemmelsene, men også en rekke andre bestemmelser hjemlet i annet lovverk som brytes. Noen av disse omhandler viltet, bufe, tamrein osv. Dette problemet må fuglehundklubbene ta alvorlig :!:

 

Prøvevirksomheten bør legges utenom båndtvangsperioden, øke tilgangen til treningsterreng, holdningskampanjer ovenfor medlemmene spesiellt rettet mot prøvedeltagere, starte en målrettet prosess for å få aksept for sin praksis (utvide retten til å føre løs hund). Det kan forsåvidt ikke være særlig trivelig å snike seg rundt som en forbryter med hjertet i halsen hele våren og ettersommeren. Dette burde være incentiv nok til å starte med en storstilt kampanje for å få innskrenket båndtvangen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Prøvevirksomheten bør legges utenom båndtvangsperioden, øke tilgangen til treningsterreng, holdningskampanjer ovenfor medlemmene spesiellt rettet mot prøvedeltagere, starte en målrettet prosess for å få aksept for sin praksis (utvide retten til å føre løs hund). Det kan forsåvidt ikke være særlig trivelig å snike seg rundt som en forbryter med hjertet i halsen hele våren og ettersommeren. Dette burde være incentiv nok til å starte med en storstilt kampanje for å få innskrenket båndtvangen.

Er forsåvidt enig i alt du sier her,men tror sålenge ordninga med båndtavang er som i dag og siste vinterprøve er sist i april, blir det aldri slutt på tjuvtreninga.

Det er i tillegg en svær og kostbar affære å skal holde oppsyn for å ta de som bryter loven, nei endre båndtvanglova, det er det beste og enkleste for alle :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å legge til at de også har for vane å bøye skistaver over hunderyggen. Disse kuede setterene som du beskriver. Etter mitt syn er du kun ute etter å slenge dritt om ett bestemt miljø, og det faller på sin egen urimelighet. Jeg ser stadig løsbikkjer her hvor jeg bor, men aldri fuglehunder eller andre jakthunder. Derimot svært mange andre raser som reker rundt i skog og hage.

Link to comment
Share on other sites

Overvar en stygg episode i påsken, samt at jeg har sett min skjerv med mishandling av fuglehunder og andre hunder. Hvis det er tjuvtrening og bank som skal til for å få en førstepremie på jaktprøve, bør en overveie å endre prøvereglene eller avlskriteriene. Jeg innrømmer glatt at dette kan oppfattes som stigmatisering av en gruppe, men det må ta tas på kontoen for affekt. Jutul du må jo innrømme at du ser en kjerne av sannhet i det jeg skriver. Ikke underforstått at du kjenner deg igjen i forholdene jeg beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Nei, og jeg er uenig i hele utg.pkt.for tråden slik du startet den i første innlegg. Jeg er svært aktiv i fuglehundmiljøet og kjenner meg overhodet ikke igjen.

Jeg ser ikke problemer i å diskutere ulovlig trening, brudd på båndtvangbestemmelsen eller mishandling av hunder, men med ditt utgangspunkt skal alt dette legges over på en hundeiergruppe. Da trekker jeg paraleller til helt andre ting, og vet at sluttfallet i tråden blir krangel, drittslenging og sure oppgulp. Noe som ikke er konstruktivt. Det er synd å se att også en av forumets moderatorer er med på samme uthenginga av en gruppe mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ikke man skal frykte ett imageproblem for fuglehundsporten. Den ekstreme pågangen på jaktprøvene viser en enorm popularitet jeg har vanskelig for å beskrive. Som prøvearrangør må en alltid avvise folk som ønsker start grunnet plassmangel.

Jeg er ikke representativ for fuglehundeiere, da de aller fleste fuglehundeiere ikke har det engasjament for sporten som det vi som er aktive på prøvesporten nettopp har. Ergo, om jeg bryter båndtvangbestemmelsen så er det akkurat jeg som gjør det, og ikke alle andre. Legg også til at engelsksetter, gordonsetter og irsksetter er noen av våre største hunderaser totalt sett.

Som tideliggere nevnt, ser jeg stadig masse løse hunder her hvor jeg bor, da gjerne av typen shafer, retrivere eller andre, uten at jeg vil henge ut alle andre eiere av denne gruppen som lovbrytere. Selv om svært mange av de narkomane har rottweiler betyr ikke det at alle som har rottweiler er narkomane. Samme med den som bøyde staven over hunderyggen ikke er representativ for noen hundeiere i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor hårsår skal man egentlig være? Møkkerbakken beskrev altså sine egne opplevelser - på en ganske underholdende måte faktisk - men det betyr jo ikke at enhver fuglehundeier er dyremishandler.

 

For to-tre år siden hadde Aftenposten en sak om løshunder i båndtvangstiden, der oppsynsfolk fra Løvenskiold og Oslo kommune påpekte at det i de fleste tilfellene var fuglehundeiere som ble observert for å bryte båndtvangsbestemmelsene. Blant annet når de slapp hundene sine på P-plassene ved markagrensene, og satt og ventet i bilen å at hundene skulle komme tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt man kan telle eller ikke har lite med dette å gjør. At man kan telle så langt at man har oversikt over de hunder man ser er det vel ingen som betviler. Hvor mye man er ute i skog og mark er en ting, men å hevde kategorisk at man er mer ute enn andre uten å vite hvem den andre er, blir fåfengt og selvopphøyende. Uansett hvor mye man er i skog og mark, har man ingen oversikt over det hele land, ei heller det eksakte tall med løse hunder og hvilke raser de representerer. Det blir uansett ens inntrykk av problemet. At enkelte personers inntrykk skal telle mer en andres, er jeg ikke med på.

 

Jeg forsøker ikke å si at det er BARE retrievere som er løse. Jeg sier heller ikke at ingen fuglehundeiere slipper hunder i båndtvangstiden for å trene.

 

Jeg sier imidlertid at MITT INNTRYKK er at retrievere og andre hunder er ett større problem. Både løse hunder "på tur" med eier, men også apport-hunder som trenes løse i skogen. Ikke sjelden påtreffes disse ett godt stykke unna eieren på fri flukt. Dette baserer jeg på den tid jeg er ute i skog og mark ( som faktisk heller ikke er rent lite.. ) og observerer i de områder jeg ferdes. Uansett er det mitt inntrykk, og det er ingen sannhet. Men det er en vinkling for å formidle at problemet ikke er så ensartet som andre vil ha det til.

 

Johan:

Jeg er med på at enkelte fuglehundeiere bevisst slipper hundene i båndtvangen for å trene på vilt. Jeg er også med på at det ikke er mange andre grupper som gjør dette. At det FINNES andre har jeg gitt eksempler på over.

Det jeg imidlertid reagerer på, er at du og andre setter ALLE fuglehundeiere i samme bås. Selv om det er observert ett antall nå i påsken, vil det absolutt ikke si at ALLE fuglehundeiere er slik. Dette må nyanseres.

 

Jeg synes alle brudd på båndtvangen er en uting. Om det så gjelder fuglehunder, retrievere, pudler eller whatever. Jeg synes også det bør jobbes mot at dette unngås i så stor grad som mulig. Men jeg reagerer på at hele grupper blir anklaget!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette handler ikke om å være hårsår. Sett deg ned og les første innlegg igjen, så tenker jeg du forstår at dette ikke kan stå umotsagt. Om en velger å ikke å besvare eller debattere hadde det heller ikke vært noe forum.

Når det gjelder dette med å slippe hund i skogen for så og vente til den kommer tilbake, slik du beskriver, har jeg ingen tro på at er noe problem.

Å slippe en fuglehund i skogen uten å følge opp, er ikke bare den raskeste måten å ødelegge en fuglehund på. Det er også den sikreste måten å skaffe seg en ubrukelig jakthund.

Mon tro om mye av den hetsen som rettes mot fuglehundfolket bunner ut i sjalusi? At andre rett og slett er litt sjalu på at vi er så opptatt av være hunder og bruker dem så mye 8)

Link to comment
Share on other sites

Sjalusi?

Neppe.

 

Forøvrig har jeg lest Møkkerbakkens første innlegg - det var nettopp derfor jeg skrev innlegget mitt. Og hvis du ikke har noen tro på at det jeg beksriver er noe problem, kan jeg kanskje bidra til å få deg til endre oppfatning ved å klistre inn dette under her, som er hentet fra artikkelen i Aftenposten:

 

"Sist torsdag ble Friluftsetaten varslet av folk som kunne fortelle om to fuglehunder som jaget en liten elgkalv ved Tråkka og Heggehølet et par kilometer innenfor Midtstuen. Elgkalven hadde ikke en sjanse.

- Da jeg kom frem, var kalven helt utmattet. Jeg så raskt at hundene hadde bitt kalven i nakken, strupen og benet.

Skadene etter hundebittene var så omfattende at jeg ikke hadde annet valg enn å avlive dyret, sier Tore Wendt

Jonassen i viltforvaltningen i Oslo kommune.

Dagen etterpå måtte Jonassen rykke ut igjen. Da var det en liten rådyrkalv som var forlatt av moren sin etter at en løshund hadde jaget rådyret. Hunden hadde ikke oppdaget den lille kalven som lå og trykket seg mot bakken, men moren kom aldri tilbake, og kalven hadde ingen mulighet til å overleve. Da Jonassen fant den, var det lille dyret fullstendig avkreftet. Han så derfor ingen annen mulighet enn nok en gang å avlive et dyr som hadde fått sin skjebne avgjort av en tankeløs hundeeier.

- Det er veldig viktig at folk som finner kje og kalver, eller andre nyfødte dyr, ikke forsøker å ta det opp. Det kan være helt avgjørende for dyret at folk lar det ligge i fred uten å røre det. Selv om dyret virker forlatt, kan moren befinne seg i nærheten og komme til å forlate ungen hvis folk tar den opp, sier faglig leder Anders Gimse i Friluftsetaten.

Hundeeiere i områdene ved Frognerseteren, Sognsvann og i Bogstadmarka utpekes som de verste. Utmarksleder Per-Einar

Eriksen i Løvenskiold Vækerø, Tore Wendt Jonassen i viltforvaltningen og Anders Gimse i Friluftsetaten sier at problemet er klart størst i vest.

- Og i de aller, aller fleste tilfellene er det settere og andre fuglehunder som løper løs. Mange av dem er gjengangere, mens de fleste andre hundeeiere retter seg etter pålegg fra oppsynsmennene, sier Eriksen. Daglig får han rapporter fra sine oppsynsmenn om hunder som løper løse."[Mine oppsynsmenn forteller om folk som kommer kjørende til parkeringsplassene ved Marka, der de slipper hundene ut av bilen og lar dem løpe løse av sted mens de selv setter seg ned for å vente til hundene kommer tilbake. Vi kommer til å politianmelde brudd på båndtvangen heretter, sier Eriksen."

Link to comment
Share on other sites

Vi leier en liten del terreng eid av Oslo kommune. Har tatt opp problemet med løshunder med Anders Gimse.

Får jeg fatt i løshunder i fremtiden, rett i bilen og i bur. Så kjøres de til Falck etc. Så kan hundeier punge ut. Ikke sjelden jeg går oppsyn og møter mange forklaringer på hvorfor hunden flyr løs.

Ikke sjelden man får rapporter om tjuvtrening på ettersommeren. Resultatet er kull som er sprengt etc.

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at fuglebikkjer springer løse i april, bevisst og med overlegg, siden det avholdes jaktprøver i slutten av april. Det er da enkel logikk, folk vil jo gjøre det bra og trener bikkjene deretter. De fleste klarer jo å la være, men for noen er dette med jaktprøver og fuglebikkjer viktigere enn kjerring og unger og lovverk, og da tøyes strikken.

 

Den enkleste måten å få bukt med en stor del av problemet må være å forby praksisen med jaktprøver i båndtvangen! Hvorfor i heite må de absolutt ha jaktprøve i slutten av april, den kunne da vært i mars? :roll:

 

Forøvrig blir den verste fuglehundligaen i mitt distrikt sett litt skrått på av folk flest. De bærer nemlig nærmest preg av en adel, utilnærmelig og lukket. De har i alle år jeg kan huske hatt et fuglehundbord på et herværende bevertningssted som har fungert nærmest som en losje; kun forbeholdt de utvalgte, ingen andre har adgang. Rundt dette bordet sitter selvsagt noen av de mest vellykkede, rike og betydningsfulle i kommunen, de med status i egne rekker. Det er til å bli småkvalm av. Jeg spissformulerer litt, men jeg vet veldig mange ser det på samme måte som meg.

 

Om man sammenligner med harehundfolket så blir det en himmelvid forskjell på mennesketypen. Oppfatter de som langt mer jordnære og uhøytidelige, og ingen adel her jeg er iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Mulig at budskapet mitt kom dårlig frem og jeg gjør sikkert ting med hundene mine jeg også, som er kritikkverdig. Men det har kommet frem ting her som gjør at jeg tror mange deler min oppfatning. Ergo er det et problem, såfremt man ikke bærer briller med som gir et annet syn på virkeligheten. DET synes jeg det skal tas tak i :!: Det har kommet frem mange løsninger, så det er bare å stjele ideer.

Link to comment
Share on other sites

Skrev dette i den nå stengte avstemningstråden også: Her har det vært forbudt med fuglehundjakt i snart 20 år pga fuglehundeieres mangel på respekt for vilt og båndtvangbestemmelser. Grunneierne så seg rett og slett lei på alle overtramp.

Vil legge til at det er lov å jakte hare og rådyr med hund. Men det hadde nok ikke vart

lenge hvis man hadde begynt å bevisst sluppet bikkjene i båndtvangtida.

Ikke for at jeg kjenner fuglehundmiljøet innad, men har en følelse at for mange er

det blitt for mye toppidrett og for lite jakt og kos ute i naturen.

Vis respekt for gjeldende regelverk så kanskje vi for lov til å holde på med hundejakt i

lang, lang tid :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt, tydelig og enkelt skrevet taiko! :wink: Det er dette som er kjernen; skal vi alle få lov til å slippe hundene våre i framtida så må vi følge gjeldende regler. Og TOPPIDRETT var et ord jeg leita etter i min beskrivelse av "adelen" blant fuglehundfolket, jeg har akkurat samme følelsen som du med det.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Dette mer og mer bekrefter mine mistanker om sjalusi. Ikke bare ofres det mye tid og samvær med våre hunder. Jammen er det blitt en egen adel ut av det også :roll:

 

Fra spøk til alvor.Det er endel velsituerte mennesker innenfor fuglehundsporten, og for enkelte kan det nok være litt status og besitte ett par estetiske engelsksettere. Legg merke til att det skrives ENKELTE. Disse utgjør på ingen måte em majoritet i miljøet og mange av dem som har settere pga. status jakter ikke engang. Kanskje er det disse som slipper hunder i skogen uten oppfølging. De bryr seg kanskje ikke om hundene etterpå er ubrukelige til jakt da de ikke har hund for jakt.

 

Ellers skal en overhodet ikke ta alle utsagn og avsiartikler for god fisk. De kan være akkurat like mye farget og subjektive som enkelte skribenter her inne viser seg å være.

 

Men, jeg skal være enig i en ting og det er att fuglehundmiljøet kan bli sett på som litt sært. Dette kan ha med at vi bruker og har hund av helt andre årsaker enn mange andre. En fuglehund er en spisskompetansehund som er avlet frem til ett bestemt formål, nemlig å finne fugl. Ergo finner en ofte ikke fuglehundfolk i de mer trauset hundeklubbene som driver med andre former for hundeaktiviteter.

 

Likevel, den aller største majoriteten i miljøet er trauste folk på lik linje med alle andre, hverken mer eller mindre. Interessen for hund ligger bare en litt annen plass

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til det du beskriver Ranger og er helt enig,men det her er i Rana så det forundrer meg ikke :mrgreen: Har ikke kjenskap til sånne miljø ellers i landet.

Nå har vi mennesker ikke altfor lett å glemme det negative, at ting som skjedde for 20-25 år ikke er glemt kjenner jeg også til da jeg har fuglhund selv.

Å sammenligne dagens fuglhundmiljø med det som var for 25 år siden går ikke ann, det er som natt og dag.

Link to comment
Share on other sites

Adel er som nevnt, en litt spiss formulering fra min side, men det er dessverre slik ENKELTE oppfattes. Og den oppfatninga var tilstede mange år før jeg sjøl skaffet meg hund, eller hadde noe befatning med hundemiljø. Da var jeg som folk flest (er vel det i dag og!), og noen sjalusi er det ikke!

 

Bikkjer med spisskompetanse sier du; fuglehunder har da ikke noe mer spisskompetanse enn en drivende hund?? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ellers skal en overhodet ikke ta alle utsagn og avsiartikler for god fisk. De kan være akkurat like mye farget og subjektive som enkelte skribenter her inne viser seg å være.

 

Jeg tok ut bare et utvalg av teksten fra avisartikkelen. Det er faktisk et par bilder der også, blant annet av det døde rådyrkjeet. Det er dessverre nytteløst å forsøke å bortforklare artikkelen og det som står der. Alle de tre personene i artikkelen er enige om at fuglehundeiere står for de fleste bruddene på båndtvangsbestemmelsene i det området det er snakk om.

Aksepter heller at fuglehundmiljøet har et omdømmeproblem. Og da snakker vi selvsagt ikke om fuglehundeeieres økonomi eller sosiale posisjon. Vi snakker om løshundproblematikken. Bruk heller kreftene på å rette det opp enn å prøve å bortforklare avisartikkelen som trolig usann. Du skriver selv at du er svært aktiv i fuglehundmiljøet.

 

Dette er faktisk godt ment.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestrider overhodet ikke den enkelte artikkelen, det ville jo vært dumt av meg. Men de som tror at ikke journalistikk kan være synomymt med subjektivitet, er etter mitt skjønn for naive og regne.

Ellers vil jeg si at når fuglehundfolket blir karakterisert som noen arrogante, notoriske lovbrytere som i tillegg slår og misshandler sine hunder, er det på tide å si i mot. Det er faktisk ikke det miljøet jeg er født, oppvokst og levd hele mitt liv i.

Selvfølgelig, slike folk finnes også hos oss på lik linje med alle andre steder.

Att enkelte skribenter her på forumet hiver seg sammen med hylekoret, betyr nødvendigvis ikke att fuglehundmiljøet har ett troverdighetsproblem. Selv om ett utsagn gjentas mange nok ganger trenger det heller ikke være sant.

 

Ranger- Selvfølgelig har ikke fuglehunder mer spisskompetanse på sin arena enn en drivende hund på sin. Det jeg mente å si var att endel mennesker lett kan se på fuglehundfolk som sære nettopp fordi vi har hunder som er avlet for ett bestemt formål. Ett eksempel: Jeg går tur med min hund i skogen hjemme og treffer ett annet menneske. Begge har sine hunder løse (utenfor båndtvangstiden, selvfølgelig :mrgreen: ) Jeg ser att vedkommede kommer i mot meg slik att hundene kan få hilse på hverandre og leke. Jeg, derimot velger en annen retning da jeg ikke er ute etter lek og morro da jeg ser att bikkja er ute søk og vi er ute i ett helt annet ærend. Da skjønner jeg godt at vedkommede ser på meg som sær. Jeg har ikke hund fordi det er morro med hund, jeg har fuglehund fordi det er morro med fuglehund.

Må bare legge til at i tillegg til ett forholdsvis stort antall settere, har jeg også hatt både labrador, 2 amstaffer(den gang det var lovelig) samt rottweiler så jeg kjenner generellt hundemiljøet. Følgelig bruker jeg heller ikke min tid på å spre dritt om disse miljøene, selv om også de har sine "pappenheimere"

Link to comment
Share on other sites

Vi har et ganske så stort fuglehund miljø her jeg bor , og jeg kjenner miljøet ganske godt da jeg drev med fuglehunder tidligere. Jeg må si jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det som er beskrevet at miljøet skal inneholde en adel. Men kan godt forstå beskrivelsen " toppidrett " da fuglehundeiere som i tillegg går endel på prøver bruker og trener hundene sine mye.

 

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i , verken nå eller da jeg hadde fuglehund selv , at eiere av fuglehunder skal bryte båndtvangen noe oftere enn andre hundeeiere.

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg jo forsøke å bidra til å spore debatten litt annerledes da, gjennom det med arrangement av jaktprøver etter båndtvangens inntreden. Dette er etter mitt skjønn en medvirkende årsak til at man finner fuglehunder løse i fjellet i april. Hvorfor må så disse prøvene avholdes så sent?

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at fuglebikkjer springer løse i april, bevisst og med overlegg, siden det avholdes jaktprøver i slutten av april. Det er da enkel logikk, folk vil jo gjøre det bra og trener bikkjene deretter. De fleste klarer jo å la være, men for noen er dette med jaktprøver og fuglebikkjer viktigere enn kjerring og unger og lovverk, og da tøyes strikken.

 

Den enkleste måten å få bukt med en stor del av problemet må være å forby praksisen med jaktprøver i båndtvangen! Hvorfor i heite må de absolutt ha jaktprøve i slutten av april, den kunne da vært i mars? :roll:

 

Forøvrig blir den verste fuglehundligaen i mitt distrikt sett litt skrått på av folk flest. De bærer nemlig nærmest preg av en adel, utilnærmelig og lukket. De har i alle år jeg kan huske hatt et fuglehundbord på et herværende bevertningssted som har fungert nærmest som en losje; kun forbeholdt de utvalgte, ingen andre har adgang. Rundt dette bordet sitter selvsagt noen av de mest vellykkede, rike og betydningsfulle i kommunen, de med status i egne rekker. Det er til å bli småkvalm av. Jeg spissformulerer litt, men jeg vet veldig mange ser det på samme måte som meg.

 

Om man sammenligner med harehundfolket så blir det en himmelvid forskjell på mennesketypen. Oppfatter de som langt mer jordnære og uhøytidelige, og ingen adel her jeg er iallfall.

 

Nå har jeg hatt en fot i hver leir kan man si , dvs jeg har hatt fuglehunder men har drivende hunder nå. Og mitt inntrykk er motsatt enn ditt. Med det mener jeg at fuglehundfolk går veldig ofte sammen og trener og slipper hunder mot hverandre som i en konkuranse , mens harehund folket går og suller for seg selv og snakker ikke med noen , vil helst bare være for seg selv og drive med sitt......er de noen særinger da ?

 

Jeg vet jo at dette er fordi dette er 2 totalt forskellige måter og jakte og trene på , man kan ikke drive å slippe flere harehunder sammen , det er mest effektivt om man holder på alene med 1 hund. Mens dette godt kan gjøres til en sosial sak og trene flere sammen for de som har fuglehunder og bytte på å slippe hundene sine etter 10min eller så. Man kan jo ikke drive å kalle inn en harehund hvert 10min for å slippe på en annen hund.

 

Det ene er ikke mer rett eller feil enn det andre , det gjøres bare forskjellig. Man kan ikke da si at fuglehundfolket er en adel av den grunn , slik er det ihvertfall ikke her.

Link to comment
Share on other sites

Ranger, du skriver att du ikke kan skjønne hvorfor det arrangeres fuglehundprøver etter 1. april. For å bruke Custer sitt uttrykk ang, endring av båndtvangtiden.:" fordi det går ann"

På lik linje med alle andre som har en hobby, ønsker vi og utøve vår hobby så mye som mulig. Og så lenge det er full vinter i fjellet og ingen dyr tar skade av aktiviteten, har selv kommunene sett det hensiktsmessig greit med disp.

 

En annen grunn er att det å arrangere aktprøver er inntektsbringend for de respektive klubbene. Det er samarbeidsutvalget i FKF(fuglehundklubbenes forbund) sammen med NKK som gir tillatelse til å arrangere prøve. Dvs. det er NKK som står som overordnet organ, men FKF ved samarbeidsutvalget som fordeler og tilrettelegger klubbene i mellom. Det er lite hensiktsmessig att to nærliggende klubber arrangerer prøve på samme helg. Særlig med tanke på dette med dommermangel. Deltakere ser det ut til å være nok av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt satt apostrofer rundt ordet "adel" som her, for jeg er ikke sikker på hvilken oppfatning de har om seg selv, disse få. Jeg har forøvrig utdypet flere ganger her at de oppfattes slik, ikke bare meg. Den oppfatninga man har er den som blir hengende ved de, oss alle.

 

Forøvrig kan dette selvsagt varierer fra miljø til miljø, og intet er bedre enn om jeg tar feil, og at mitt eksempel er enestående :!: Ja, jeg skal være forsiktig med å generalisere, og mener at jeg heller ikke har gjort det. Jeg har jakta ganske mye over fuglehund sjøl, og har intet i mot hverken bikkjer, jegere eller jaktform.

 

Sånn som mitt miljø opererer med drivende hunder så er det veldig sosialt. Vi kan være tre-fire mann med hver sin bikkje, og slipper de etter tur og koser oss med det. Kobler etter 2-3 timer og slipper neste hund. Kan ikke se at det er mindre sosialt enn å gå tre mann i spredt orden etter en setter eller tre i fjellet.

 

Jeg reagerer, som andre her, på at det øyensynlig er mange løse fuglehunder i båndtvangen, det er det som er sakens kjerne her.

 

Så, hvorfor arrangeres jaktprøver så sent at folk ser seg "nødt" til å trene bikkja i båndtvangen?

Link to comment
Share on other sites

Custer:

Sistnevnte er jo i kjernen av problemet da, at det gis disp i forhold til båndtvang for å avholde prøver. Vel og bra det, men problemet er jo at det medfører at noen vil trene bikkja si i fjellet helt fram mot en sånn prøve, hvem ville ikke ha bikkja i toppform til en prøve? Er de som arrangerer slike prøver, eller de som gir disp fra båndtvang, naive?

 

Det er jo like dumt som å si til en toppidrettsutøver at du skal til OL om en måned, men fram til da får du ikke trene. Klart han vil gjøre det...

 

Men hva mener du med at det er få helger i vinterhalvåret som er egnet for å holde prøver..? Man driver jo utendørsidrett, som Arne Scheie sier. Og er det mange om beinet med å arrangere prøver så får de gå på omgang i sesongen, som tross alt varer fra 21. august til 1. april. Det er røffly 32 helger det, så kan man trekke fra et par helger for jul og påske (om den kommer i mars). Rikelig tid til mange prøver uansett, også om noen av dem forsvinner i uvær. Da får man heller avlyse :wink:

Link to comment
Share on other sites

November, Desember,Januar er ikke akkurat de beste mnd med tanke på vær å føre, da har du Feb, Mars igjen sier seg selv det er knapt med tid.

Det er penger for klubba å arranger ei slik prøve så ei avlysning ville være katastrofe, det er faktisk enkelte prøver som opererer med venteliste så behovet er der og kapasiteten sprengt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med (august-forsåvidt vil samme problemet dukke opp der) september, oktober og november da...? Ikke at dette er så viktig, men du ser problemstillingen her? Hvis april-prøver gjør at fuglebikkjer trenes under båndtvang så er det jo et problem med å avholde prøver da, spør du meg. :wink: Om det er nødvendig med båndtvang i april er belyst, og der er vi vel enige. Skal ikke kverulere, men jeg synes det er naivt av de som beslutter at prøver skal avholdes i april om de ikke tror bikkjene blir trent i fjellet fram til da.

Link to comment
Share on other sites

Apropos jaktprøver, så ser jeg at terminlista for kommende høsts fuglehundprøver er lagt ut alderede. Å legge ut disse terminlistene så tidelig er noe dritt, da det ofte kommer store endringer i slikt som prøveledere og også prøver som må flyttes da de kolliderer med "naboklubber" osv.

Som prøveleder har jeg mang en gang hatt problemer med disse tidelige og ikke reviderte terminlistene da folk laster ned de første som kommer og ikke skjønner at det kommer endringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...