Jump to content

Feil med vekta.


Darkbull

Recommended Posts

Hallo Har prob med vekta. Når jeg nullstiller den så er strekene like med værandre. Men når jeg legger på sånn test vekter og flytter den til der den skal stå så er det forskjellig fra 10 gr, 20gr 50 gr. alle står forskjellig. Der vekta står er det helt rett og den er stilt inn. kan det være noe galt med testvektene jeg har fått??

Link to comment
Share on other sites

Du får jo til og bruke samme ladedata, du må jo bare legge til/trekke fra de grains'a som er for lite/for mye. hvis den nye vekta er riktig da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

ja den har jeg stilla på. når vekta står i null er strekene like. Si at jeg legger oppi en av de små lodda 20gr så er den under tipper 2-3 tiendelerog vis jeg har to på 20 så er den 2-3tiendeler over streken. ksn den være noe galt med loddan jeg har fått

Link to comment
Share on other sites

Si at jeg legger oppi en av de små lodda 20gr så er den under tipper 2-3 tiendelerog vis jeg har to på 20 så er den 2-3tiendeler over streken.

 

Jeg trodde først at du hadde en drøss med forskjellige lodd men dette høres mer ut som vekta sin feil.

Går ut fra at du har sjekket de to loddene hver for seg, -er de like? -eller er ihvertfall begge under 20?

Hvis de er like høres det mest ut som vekta har en noe merkelig kalibrering; 2x under20 skal ikke bli over 40 :?

Link to comment
Share on other sites

Ok, for å sjekke vekta kan du gjøre følgende. Bruk binders og lag deg noen referansevekter.

Gjerne innenfor de ladevektene du bruker. Sett sammen binders i lenker på fek. 5,20,30,40,50 og 60grs.

Klipp til bindersen slik at vekta er rett på din vekt. Så tar du en tur til naboen og ser hva han får når han bruker dine vekter. Slik får du sjekket om vekta de er helt ute og kjører eller om det bare er små forskjeller mellom vektene. Jo flere vekter jo bedre...

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke nødvendigvis nærmere sannheten med ei digital kruttvekt. Sjøl stoler jeg mer på min RCBS 5-0-5 enn på den digitale vekta jeg har, for balansevekta er sannsynligvis mer presis (ikke mer nøyaktig) enn den elektroniske er. Den elektroniske er kjappere i bruk og viser 0.1-0.2 grains mer enn balansevekta mi. Hvilken er riktig? Har ikke peiling, men jeg bruker balansevekta som referansevekt.

 

Asså, ærlig talt: 0.1 grain på 50 er 0.2% feil. 0.3 grains på 40 er 0.75% feil. Skal du ha det mer nøyaktig, må du antakeligvis over på laboratorievekter til titusenvis av kroner. Det man trenger er presisjon, altså at vekta viser det samme hver gang. Så lenge vekta viser det samme hver gang, er dette et ikke-problem. Man skal uansett alltid redusere ladningen og jobbe seg oppover igjen hvis man bruker andres ladedata eller endrer en av komponentene (inklusive kruttvekta!).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Låner tråden litt jeg.

 

Har en slik Dillon Eliminator manuellvekt selv.

 

Jeg har vært ganske fornøyd med den, men alltid irritert meg sterkt over hvor lett den endrer seg.

 

Jeg nullstiller vekta, kalibrerer vekta og gjør den klar.

Da er den ganske stabil og fin.

 

Så sjekker jeg ladningen, og den virker lik som det jeg vet kommer ut av kruttmatern.

Så kan jeg lade 50-60 skudd, før jeg igjen sjekker ladningen.

(Jada, er litt paranoid, og liker å sjekke ofte).

Men, da er det ekstremt vanskelig å få 5,0gr igjen. Han viser ofte over, andre ganger under og aldri mitt i.

 

Prøvde å sjekke hvor mye "feil" den ga disse gangene. Det varierer sterkt fra -0,8gr til + 0,5gr så tror ikke det er "feilmargin"

 

Om jeg skyver "vugga" til kruttvektholdern til mitt på bommen igjen pleier det å hjelpe.

Vekta er også veldig sensitiv når det gjelder vinkel av kruttskjea. Om den står litt skjevt gir det ett helt annet resultat enn "midt på" eller mot den andre siden.

 

Jeg har ett ganske kummerlig laderom, hvor vekta står oppå en liten "vinduskarm" rett over ladebenken, og det er mulig den påvirkes av "vibrasjoner" etter spakedrainga.

 

Hva gjør jeg feil?

 

Blir den for påvirket av selve ladeprosessen at den "resetter" seg igjen?

 

Får tilslutt 5,0gr på vekta og alle skuddene mine har like god pressisjon, så jeg er nesten 100% sikker på at kruttmatern ikke gir ut forskjellig mengde.

 

 

Mange takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Sånn er min Eliminator også. Fant ut at hvis jeg løfter skåla av for raskt , så "smeller" vektstanga tilbake til bunnen. Da forandret min seg konstant. Det jeg gjør nå er å løfte skåla pent av vugga , og vekta holder seg. Jeg aner ikke hvorfor det er slik , men lurer på om det er noen vektkuler i vugga som flytter seg??

Jeg lader rifle med den , 30 - 45 grains. En kamerat av meg fortalte meg at eliminatoren er litt kilen på pistolladninger , dvs lite grains.

Han tok en dråpe tynnolje WD40 på vektstang-punktet , kun en mikrodråpe..og vekta ble bedre.

Link to comment
Share on other sites

T3X4C0 hvis du bruker krutt slått fra kruttmål så tror jeg feilkilden ligger der. Et kruttmål vil aldri slå like ladninger. For å teste vekta må du bruke et lodd som ikke kan forandre vekt. Ikke sikkert 5gr er nøyaktig det på vekta men de pleier å være stabile på samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to!

 

@Froyd:

Ja, når vi er oppe i den gr mengden så blir det ikke store forskjellene, men når det varierer fort 0,8gr så blir det endel i pistolladning.

Jeg er litt skeptisk til å olje delene for å være ærlig, men skal vurdere å prøve det om ingenting annet funker greit.

 

@Rufus

Jeg har en Dillon RL550b, som bruker det "målet" som er med der. Jeg kan ikke forstå at den skal gi såpass store forskjeller, da det er jo ganske "mekanisk" alt som foregår.

Kruttet fyller jo opp ett lite hulrom som man justerer, og når det er fult får man ikke mer oppi den.

Men, variasjon er greit, ville tippe at 0,1-0,2gr er normalt, men når det hopper mellom -0,8 og + 0,5gr skylder jeg på vekta.

Uansett, med nok "arbeid" kommer vekta tilbake til nøyaktig 5,0gr. Da har jeg resatt den, rekalibrert og gått over før jeg prøver. Da er den tilbake til 5,0gr

 

Jeg tror fortsatt at det har noe med "støt". Dillon sier at "den lille vuggen" har 2 festepunkter som sklir på en pinne, og den er hele tiden tilbake til start når jeg sjekker etter 30-40 spakedrag, og problemet løser seg ofte med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...