Jump to content

Rimelig salongrifle til rype/kråke/kanin-jakt og plinking


Fredrik-

Recommended Posts

Sjallabais!

 

Forsøkte å søke etter liknende tråd som det garantert finnes her en plass, men fant ikke øyeblikkelig noe nyttig.

 

Som tittelen tilsier er jeg ute etter en rimelig salongrifle til rype, kråke og kaninjakt samt litt småplinking her og der. Ettersom jeg ikke er helt inne i 'loopen' hva angår salongrifler og kalibervalg i denne kategorien må jeg ha litt hjelp. Hvilket kaliber anbefales ?

 

Jeg vil helst ikke overstige 4000,- om det er mulig.

 

Kriterier:

- Kaliber: .17 HMR eller .22 WMR

- Må ha/kunne kjøpe lyddemper inkl. budsjettet

- Må ha/kunne kjøpe et dugelig sikte inkl. budsjettet

- Må ha god nok presisjon slik at det er forsvarlig å drive human jakt

 

Interessert i både halvauto og bolt.

 

Mulighet for montering av en billig bipod kunne alltids vært lurt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, mulig jeg tar feil. Men sier ikke loven at .22 kan brukes på dyr opp til hares størrelse, men IKKE hare.

 

Brukt BRNO (CZ) burde du kunne få for godt under budsjett. Tror jeg betalte ca 2.500 for min med kikkert og lyddemper for ca 15 år siden, hva den koster ny nå vet jeg ikke :roll:

 

 

Edit: Er forøvrig godt fornøyd med min BRNO (CZ-452), ei god og robust børse med greit avtrekk.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Korrekt ang. hare som tidligere nevnt.

 

Etter å ha googlet litt tror jeg .22 LR er et uaktuelt kaliber grunnet dårlig kulebane og mangel av 'punch' sammenliknet med alternativene.

 

Noen som kan gi meg en kjapp sammenlikning mellom .17 kaliberene og .22 magnum?

EDIT: Fant forøvrig en god sammenlikning her: http://www.chuckhawks.com/compared_17HMR_22WMR.htm

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslaget, men det blir enten en .17HMR eller en .22WMR. Ser at jeg muligens må litt opp i pris.

 

Noen som kan linke meg til noen forhandlere som fører rimelige salongrifler i disse kaliberene? Winge våpen sin billigste CZ 452 i .17hmr ligger på 4000,- uten optiske sikter eller gjenger til lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går enda litt opp i pris kunne vel en systemrifle ala sako quad være noe å tenke på? Starte med et løp i .17hmr for jakt og etterhvert skaffe et .22lr løp til trening/koseskyting når økonomien tillater det (løpene ligger vel på litt over 2k). Fordelen med .22lr er jo at ammoen et grisebillig i forhold til .17hmr og .22wmr. Kulebanen er som du påpeker ikke den flateste, men med litt trening så treffer du der du skal. Når det gjelder "punch" i .22lr så skal denne være tilstrekkelig til å sende det meste av småvilt til de evige jaktmarker.

 

Jeg har selv en sako quad med .22lr pipe (.17hmr pipe er på vei). Blir bare mer og mer glad i denne børsen. Skifte av pipe gjøres på under 30 sek. Litt kresen på ammoen, men når finner riktig type går den svært presist.

Link to comment
Share on other sites

Zastava i .22 mag betalte jeg 2600 kr for hos jaktdepotet for snart 2 år siden, spør dem om et pakketilbud.

 

Jakt&Friluft har Remington model Five for 2.500,-. Dette er en Zastava (produsert og stemplet), men med laminatstokk. jeg vurderer en slik selv.

 

Edit: Fåes i .17hmr, .22Mag og .22lr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skal du skytte så lettskutte dyr som rype og kråke så er 22lr utmerket/ men det kommer ikke oftest ann på kaliber om en skadeskytter det kommer ann på jegeren... så øv mye så vil du bli en god skytter.

husk at vind kan ha mye å si på kulebanen så øv øv øv så blir det til en vane med perfekte skudd

 

CZ-Hunter

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde holdt meg til .22 LR pga ammokostnadene og versatiliteten, uavhengig av såkalt mangel på ohmp og trykk... Med en kasse .22 lr/5000 skudd til 1600 kroner i tillegg til rifla og endel dager på skytebanen med vettug trening, klarer du å utrette relativt mye med en .22 rifle.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Daniel. Nå stopper du opp, puster, og roer deg ned litt. En sånn oppførsel du fremviser her inne, aksepteres ikke. Å skyte med salong på vilt på 200 meter er ren bingo. Å atpåtill skryte av det, blir bare dumt. Her inne vil du treffe skyttere og jegere med masse erfaring og innsikt. Hvis du oppfører deg med normal folkeskikk, vil du finne ut at det øses villig av den erfaringen og innsikten. Men da må du slutte å oppføre deg på denne måten. Nå har flere moderatorer påpekt det.

Jeg foreslår en pust og en 5 minutter, så vil du finne ut at kammeret gir masse tilbake. Men da må du gi tilbake.

 

Eirik

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde holdt meg til .22 LR pga ammokostnadene og versatiliteten, uavhengig av såkalt mangel på ohmp og trykk... Med en kasse .22 lr/5000 skudd til 1600 kroner i tillegg til rifla og endel dager på skytebanen med vettug trening, klarer du å utrette relativt mye med en .22 rifle.... :wink:

 

Den rimelige ammoen er klart supert, og jeg tviler ikke på at .22 LR kan ta for seg mye småvilt - men det som gjør meg litt skeptisk er hvor bra det fungerer mot vare ryper på en vindfull fjelltopp. Jeg ser for meg å bare ha én salongrifle og føler derfor at rypejakta krever noe av den jeg skal investere i. Kan jeg stole på .22 LR selv i vind og under avstandene nødvendig for å ikke støkke ryper om vinteren?

 

Jeg ser for meg at det blir adskillig enklere med de to tidligere nevnt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

17 hmr er jo den som er sterkest mtp vind av 22mag og 22.lr og 17hmr.

jeg har sett en del tester av 17 hmr, og må si jeg er imponert over hvor sterk den lille kula takler vind.

begrens avstandene og skyt under ikke for sterke vindforhold, da går det nok fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser du er interessert i .17 hmr og .22 magnum, av disse to har jeg erfaring med .22'en. Handlet meg en boltrifle i dette kaliberet fra jaktdepotet, en zastava cz99. Gode og meget rimelige rifler, ser at noen har hatt problemer med utdrageren på sine, men jeg har foreløpig ikke merket noe til dette etter 5-600 skudd. Skal kappe løpet litt og gå til innkjøp av en a-tec demper nå før høsten. Med disse kalibrene er det viktig at en kjenner begrensningene disse har, spesielt hvis det er litt vind i lufta.bruk gjerne litt tid til å skyte når foholdene ikke er optimale f. eks ved sidevind og forsøk å lære deg hvordan du kan beregne avdriften ved forskjellig vindstyrke. Det skal ikke mye til å blåse kula vekk fra vital sone på en fjellrype på 90 meters avstand.

normal_DSC00301.JPG

Her er .22 magnumen min med et forholdsvis stort kikkertsikte og tofot montert, jeg vil råde deg til å skaffe noe litt mindre. 3-9x36 f.eks

NB! det var ikke tilsiktet å skyte havella i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, ikke velg bort 22LR. Du skal sikkert ha en 22LR pistol eller vekslesett til den du velger så du kommer til å kjøpe LR i bøtter og spann uansett.

 

Du kommer fint på skuddavstand om vinteren selv med en 22 LR. Og med 5000 skudd under beltet vil du sannsynligvis kjenne våpenet og kulebanen godt nok til å skyte riktig eller la være å skyte. 22LR er vel også den av alternativene dine som lar det være mest kjøtt igjen på rypene...

 

Jeg var i samme situasjon som deg og kjøpte en Browning auto 22, aka ATD. Jeg kjøpte den brukt og angrer bare på at jeg ikke kjøpte den for mange år siden. Prisen var et godt stykke under det du setter som maks men med demper og gjenging er vi omtrent der. Den er delbar, så du kan legge den i sekken, ta den opp og sette sammen uten treffpunktsforandringer. Jeg så for meg at jeg var på vinterfjellet og skulle stå ned en eller annen slukt men kunne være uheldig og falle, da ville børsa ligge trygt i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...