Jump to content

Erfaring med Eotech ?


MMY

Recommended Posts

  • 11 months later...

Har en 552 og opplevde akkurat noe spesielt .

Den har fungert ypperlig i et års tid, men så skulle ejg bytte batteri på den så plutselig får jeg ikke skrudd den på igjen . noen som har noen erfaringer , tips triks. eller i det minste hvem som har hovedagentur av eotech i norge.

 

(ja jeg har testet og sjekket at batteriene står riktig vei )

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en hel dag med eotech sikte på en Ar15 for noen år siden. Hadde problemer med vandrende sikte når jeg endret skytestilling. Treffpunkt endret seg avhengig av hvor jeg hadde ansiktet på kolben. Var snakk om ca 4-5 cm endring på 100 meter.

 

Rektikklet med sirkel og prikk gjør det raskt å finne sikte, så det har absolutt sin misjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne: IOR 1x/4x32/IL 1 og 4 PITBULL

Ikke skutt med enda, men "tørrprøvd" og funnet i orden....

Ganske "mye" kikkert, men løser både korte og lengre hold og raske siktebilder. Se her for mer info: Artemis Særlig med tanke på å beholde skytingen praktisk i stedet for upraktisk ved å måtte fjerne/bytte siktemidler underveis burde dette fungere.

 

Disclaimer: Kan til tider være å finne på messer for Artemis, men er ikke sponset,ansatt,innleid eller på annet måte bundet og følgelig helt nøytral....

Link to comment
Share on other sites

Det var rart med treffpunkt forandring,det er jo noe av kluet med "vinduet" ,at der du ser prikk ,der treffer du :D Har ikke hatt problemer med det på min ,også ved bruk av 3x booster. My 2 cent.. :D

Skøyt en hel dag med eotech sikte på en Ar15 for noen år siden. Hadde problemer med vandrende sikte når jeg endret skytestilling. Treffpunkt endret seg avhengig av hvor jeg hadde ansiktet på kolben. Var snakk om ca 4-5 cm endring på 100 meter.

 

Rektikklet med sirkel og prikk gjør det raskt å finne sikte, så det har absolutt sin misjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne: IOR 1x/4x32/IL 1 og 4 PITBULL

Ikke skutt med enda, men "tørrprøvd" og funnet i orden....

Ganske "mye" kikkert, men løser både korte og lengre hold og raske siktebilder. Se her for mer info: Artemis Særlig med tanke på å beholde skytingen praktisk i stedet for upraktisk ved å måtte fjerne/bytte siktemidler underveis burde dette fungere.

 

Disclaimer: Kan til tider være å finne på messer for Artemis, men er ikke sponset,ansatt,innleid eller på annet måte bundet og følgelig helt nøytral....

 

De IOR'ene jeg har sett i har for dårlig lys til at de er særlig egnet til praktisk. Lyset ser ut til å være for skumrings/mørkeskyting

 

Men mulig de har endret dette

 

Og pris tatt i betraktning, så er vel Meopta bedre.

 

Nå er vel dette litt utenfor EoTech topic .....

Link to comment
Share on other sites

Det var rart med treffpunkt forandring,det er jo noe av kluet med "vinduet"

 

Det trodde jeg også. Testet dette flere ganger og resultatet ble det samme. Husker ikke hva slags modell det var, men siktet var kjøpt i 2006 og testet dette grundig. Fikk låne en skytebane, en ar15 og gratis ammo. Dette var i Texas :)

 

Har aimpoint på min AR og der har jeg ikke problemer med vandrende siktebilde.

Link to comment
Share on other sites

Eotech vs Aimpoint er vel den eldste diskusjonen ifm rodpunkt...

Personlig foretrekker jeg klart Aimpoint mellom de to, har M3 2moa og den dekker ikke mye av target men lysstyrken kan skrus opp tilstrekkelig til at "fast target aquisition" ikke er problematisk.

Videre er ikke batterilevetid rundt 50000 timer noe minus, og Eotech har en del barnesykdommer som ekskluderer den for min del.

Retikkelen i Eotech virker i tillegg mer "diffus", mot en skarp prikk i Aimpoint.

 

Valg nummer 1 for min del er Acog, med BDC-retikkel og Docter on top.

Docteren er liten ift Aimpoint og dermed mangler "floating dot" effekten der man opplever at prikken "flyter" i lufta som ved bruk av Aimpoint, og litt man bruker litt mer tid for aa "finne den" men det er marginalt.

 

Var ute for noen dager siden med AR, M4 og M14 i Troy chassis med Eotech og Acog/Docter (samme Acog-setup som mitt).

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Aimpoint over Eotech MEN det er til syvende og sist en smakssak.

Test begge, grundig, det er nok av disse rundt omkring og du kan helt sikkert teste noens (send meg gjerne en PM om du vil teste min), og go shopping.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nå kjøpte jeg nettopp en liten T1, og jeg har eid et Eotech. Sistenevnte angrer jeg på at jeg solgte. Synes Aimpoint "flarer" temmelig heftig når du skrur opp lysstyrken, mens kontrasten i Eotech er veldig bra på høy lysstyrke. Prikken på Eotech er 1 moa, som er smått nok for grei presisjon på litt hold, men det er klart at en fancy 1-6 vil være mye bedre til Dynamisk om målene blir veldig langt borte, og veldig små.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Eotech 552, som jeg først brukte på en ag3.

 

Etter en del serier med... Rask ildgivning (hihi) merket jeg at den slo seg av hver gang den ble utsatt for rekylen, for deretter å slå seg på igjen med en gang. (det var vel "mørkt" i mindre enn et halvt sekund for hvert skudd)

 

Den tålte tydeligvis ikke rekylen til ag'en over lengre tid, og jeg oppdaget at fjærene som holder batteriene på plass hadde blitt presset såpass sammen at den ikke fikk batterikontakt hvis du holdt den i riktig vinkel.

 

Etter å ha dratt litt i fjærene med tang, og med overflytting til .223 våpen fungerer det utmerket. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lite med Eotech, har brukt Aimpoint både i grønt og IPSC. Det gikk greitt i begynnelsen (med 3x forstørrer), men jeg fant etterhvert ut at det var bedre (raskere !) med kikkert og rødpunkt i 45-graders feste.

Aimpoint fungerte helt ypperlig, men selv med 3x ble det litt uggent på 300m hold (hadde sikkert ikke vært så ille om jeg hadde kunnet trene på 300m, men det kan jeg altså ikke...)

 

Anbefaler;

1-6x24 kikkert evt. 1-4x24 (hvis budsjettet strammer inn - f.eks Vortex Strike Eagle)

Rødpunkt (Burris FF3, Docter, JP, Vortex)

Warne RAMP (følger med avtagbar 45-graders picatinny for både høyre og venstre side)

 

Eks:

Warne RAMP

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=12348&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=warne+ramp&ICShowAllFacets=1

Vortex Strike Eagle

http://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-strike-eagle/strike-eagle-1-6x24-ar-bdc-reticle-30mm

Vortex Venom

http://jaktfall.no/produkt/optikk/vorte ... -3-moa-dot

 

Totalt 10.000,- men da har du et oppsett du kan bruke i flere år. Kan selvfølgelig kjøpe dyrere kikkert hvis du har råd, men det er som oftest bedre å investere i ammo til trening :winke1:

Evt. kjøp en billig Kina-kikkert + montasje og se om det funker for deg og test et Eotech (hvis du har muligheten) og se hva som funger best....

 

Vector Optics:

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1-4x24-Vector-Optics-Long-Eye-Relief-Illumination-Rifle-Scope-30mm-Monotube-with-Rings/634913671.html?spm=2114.01010208.3.1.rLPte2&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201602_5_301_10034_507_10032_10020_10017_10005_10006_10021_10022_401_10018_10019,searchweb201603_9&btsid=4d08758d-9e9e-418e-aa75-fabc0611e514

 

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... ef050db49a

 

Da har du et test-oppsett som funker greitt nok på en .223 til du finner ut om det er noe for deg eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...