Jump to content

Med forsvarets våpen?


Ober

Recommended Posts

Hei..

 

Etter som jeg har forstått så kan man stille med forsvarets AG3 til praktisk rifle?

Er det noen regler på at rifla skal må være helt standard uansett? Eller har man lov å bruke eget utstyr på rifla så lenge det ikke er permanent og innenfor rimelighetens grenser?

 

Tenker på bruk av optikk, eget forsjefte, stokk, pistolgrep, comp osv?

 

Lurte bare på om det var en potensiell rifle å bruke?

Link to comment
Share on other sites

Spør du om forsvarets eller NFPS' regler? NFPS blåser i hva slags rifle du bruker og hvordan den er moddet så lenge den er sikker å bruke, lovlig til din disposisjon, klarer faktor, ikke kan skyte kun på full automat og er i henhold til reglene for divisjonen du skal bruke den i.

 

De fleste i forsvaret i dag som disponerer funksjonsdyktig tjenestevåpen har det under forutsetning av at de faktisk bruker det aktivt til konkurranse, enten NROF, DFS eller NFPS. Det er flere som skyter praktisk rifle med AG3 via forsvaret, inkludert undertegnede. Jeg kan ikke huske at det er noe eksplisitt forbud mot ikke-reversibel modding i min avtale med forsvaret. Men ettersom jeg også bruker den i NROF, som har forbud mot all slags modding, og fordi jeg er gjerrig og ikke gidder å koste ekstrastæsj på et våpen jeg bare låner og skyter (alt for) lite med, er min helt standard. Generelt er forsvaret nokså skeptisk til fikling på våpen, så jeg ville ha vært veldig forsiktig med hva jeg gjorde med den. Klikk på/klikk av deler er antagelig uproblematisk. Men nåde deg om noe går i filler p.g.a. egne lure løsninger...

Link to comment
Share on other sites

HK 94 med sitt lange løp holdt såvidt krarvet til minor med kraftige ladninger, så Kongens MP 5 vil du ikke få bruke.

Med forbehold om at ikke tåkeheimen i IPSC / NFPS har justert regelverket sitt i senere tid.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Du kan stille så mye du orker med MP5, men du vil antagelig ikke holde faktor og da ikke bli med i premiering. Men skyte kan du...og drikke kaffe og være sosial :wink:

 

 

burde ikke være noe problem sålenge du lader selv.

VV har flere ladn som er over faktor og det med 4" løp

Kraftigste har 177 i faktor!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en del undervurderer 9mm til praktisk rifle en del... 8)

Burde kankskje gjøre noen mer eksperimentering med Oly'n,(Olympic arms AR15 i 9mm) men den har jo selvsagt lengere løp en kongens MP5. Samtidig så er det jo en teori om at mesteparten av løpet er til pynt og egentlig bidrar til å bremse kula etter at gassekspansjonen slutter.

dog tror jeg at utover 200meter begynner kulefallet å bli litt slitsomt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...