Jump to content

Vandel/Psykiatri - kjøpe pistol


Thomas85

Recommended Posts

i min ungdom slet jeg en del med rusmisbruk og gjorde en del dumme ting.

Har alltid hatt en drøm om å begynne å skyte aktivt som en hobby og etterhvert kjøpe min egen pistol.

er nå 25 år og følgende saker jeg kan huske er:

 

Politisaker:

- tatt for kjøring av moped i fylla uten lappen når jeg var 14-15 år

- tatt for små mengde hasj (under 1 gram) når jeg var under 18 (kun eget bruk, ikke noe salg eller noe sånt)

- familie situasjon/krangel som resulterte i at politi/helsepersonell har kommet og tatt meg med til en psykiatrisk avdeling der jeg måtte tilbringe natten og ble skrevet ut dagen etter.

 

Psykiatri:

- fikk en del oppfølging av diverse psykologer/psykiatere når jeg var ung pga mitt rusmisbruk

 

Har INGEN dommer på meg, rullebladet er helt rent, men som sikkert de fleste vet fører politiet en hemmelig/konfidensiell mappe på alle mennesker på alt som registreres som blir liggende i 7 år før det slettes.

 

--- kommer sikkert til å få en masse kommantarer fra moralske folk som setter seg selv på en hvit hest og "aldri har gjort dumme ting før", greit nok..

 

alle disse dumme tingene skjedde når jeg var ung og dum og litt på kjøret, men det er langt ifra situasjonen nå.

er etablert i jobb, samboer, egen leilighet .etc

jeg anser meg selv skikket til å ha våpen og ville aldri misbrukt det på noen som helst måte.

hvis min intensjon var å bruke det i en kriminell handling hadde jeg ikke vært dum nok til å bruke ett våpen registrert på meg selv men heller kjøpt ett på svartemarkedet.

 

Vil ha en glock G17 / G22 eller en Walther P99 / P22 - har ikke bestemt meg for kaliber enda. må teste litt forskjellige våpen i pistolklubben jeg skal melde meg inn i før jeg tar en endelig avgjørelse.

 

setter pris på seriøse innlegg og ikke bare moralske prekener om hvor uskikket jeg er til å eie en pistol pga dumme ting jeg gjorde i min ungdom.

Har man lyst å skade andre mennesker er det ganske mange andre minst like enkle metoder.

 

Hva tror dere, vil jeg kunne få bæretillatelse på en pistol etter fullført 6 mnd medlemskap i pistolklubb og alt annet som er påkrevd?

Link to comment
Share on other sites

vell, hvis alle som noensinne har vært i kontakt med psykiater, ikke skulle være egnet til å eie våpen, så hadde det nok blitt betydelig færre våpeneiere i norge. I mine øyne er ikke å gå til psykiateren noe anderledes enn å gå til fastlegen. Har selv vært hos en jevnlig etter en utenlandstur for noen år siden.

Når det gjelder det andre kan jeg desverre ikke gi deg noe svar. Annet enn at du får søke og se. Er rullebladet ditt rent, så kan jeg ikke se noe problem med det. Rent rulleblad er rent rulleblad. At du kanskje må forklare litt mer for saksbehandleren får så være. Det er det verdt.

Hva andre sier synes jeg du skal gi jevnt F i.

Uansett vil jeg vellkomme deg i "klubben"

Link to comment
Share on other sites

:) Hei Thomas85 og velkommen med innlegg her på kammeret.

Som Sauer200STR sier, så er det nok opp til lokalt kammer å innvilge / avvise en søknad..

Så da er det nok litt avhengig av ditt gode rykte også.. Men ut fra det du skriver vil jeg tro at du ikke burde få problemer med en tillatelse.

Når det gjelder våpenvalg, vil du finne mye bra info her på kammeret. De FLESTE vil antakligvis anbefale deg å kjøpe en god .22 pistol først!

Link to comment
Share on other sites

:) Mange fornuftige og voksene personer her ser du!

 

jo'a :) men det er ofte akkurat dem som tror de står over alle mennesker.

vet ikke om du fikk med deg debatten igår på NRK ang den kniv-drapssituasjonen der politimesteren mente mer eller mindre alle som har vært utsatt for en psykiatrisk hendelse (dvs 2/3 av norges befolkning en gang i livet) burde tvangsinlegges ved ren makt og var "tikkende bomber".. lås dem inn på asyl og kast nøkkelen.. takk og lov for at vi har en flott og reflektert helseminister (som forøvrig også har innrømmet å gjort mange dumme ting i sin ungdom)

 

fyren skremte meg rett og slett, husker ikke navnet på ham.

Link to comment
Share on other sites

@Thomas85:

 

Hei og velkommen til forumet :D !

 

Jeg vil råde deg til å søke uten å konferere med saksbehandler om din historie. Nettopp for at historie bør være historie og noe man skal dra lærdom av. Så lenge det ikke finnes noen juridisk grunnlag for å nekte deg å kjøpe våpen, så bør du ikke nektes. Om du skulle få avslag med bakgrunn i det som har hendt i din ungdom, så kan du anke avslaget videre. Jeg betviler sterkt at noen vil gi deg avslag. Jeg kjenner personlig to stykker som er dømt for bilkjøring i påvirket tilstand, som har sonet i fengsel og som likevel har fått innvilget flere jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpenvalg, vil du finne mye bra info her på kammeret. De FLESTE vil antakligvis anbefale deg å kjøpe en god .22 pistol først!

 

.22 er vel det letteste å skyte med ja, men jeg må meldge meg inn i skyteklubb og etter all den positive tilbakemeldingen her med tanke på å få kjøpetillatelse så kommer jeg til å dra ned og melde meg inn i en klubb imorgen.

(noen fra Oslo som har noen meninger om hvilke som er best? ser at det er flere)

 

så jeg regner med at iløpet av de 6 månedene kommer jeg til å tilbringe 3-4 dager i uka med skyting så når kravene jeg trenger er der er jeg kanskje god nok til å kjøpe en 9mm eller .40.. litt mere pang er mere morro :)

Link to comment
Share on other sites

:-) Poenget er at .22 ikke bare er lettest, det er der du lærer å håndtere et våpen best... Og det er relativt rimelig å skyte MYE med .22!! Det bør være det vigtigste kanskje? En annen ting er at du kan skyte de fleste programmene med en .22 og at den kan brukes på innebaner om vinteren.... Ikke mange som tillater 9mm inne...

Men du vil finne ut at det kan være kjekt med flere våpen.. Les litt her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=17326

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Tror ikke du skal få særlig problemer med å få innvilget en søknad. Har selv en kompis som har vært i en del kontakt med polititet gjennom ungdomstida, og han har fått innvilget søknad uten problem. Når det kommer til vandel så er det spesielt voldelige tilfeller som kan gi avslag på en våpensøknad. Har du holdt deg utenfor bråk i en lengre periode så er det positivt.

Vil også tro at bostedet ditt vil ha mye å si. Bor du i Oslo er de nok strengere på vurderingen da de ikke "kjenner" deg så godt som de gjør litt ut på landet.

 

Mitt råd er å begynne å skyte i klubben og ta sikkerhetskurs osv som er påkrevd. Når dine 6 mnd har gått så vil jeg gå til politikontoret og be om å snakke med saksbehandler/lensmann. Forklarer du deg så tror jeg de kommer til å se at du er en seriøs kar. Politifolk er stort sett hyggelig mennesker!

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å begynne å skyte i klubben og ta sikkerhetskurs osv som er påkrevd. Når dine 6 mnd har gått så vil jeg gå til politikontoret og be om å snakke med saksbehandler/lensmann. Forklarer du deg så tror jeg de kommer til å se at du er en seriøs kar. Politifolk er stort sett hyggelig mennesker!

 

med andre ord, å ringe rundt til politiet og forespørre seg om man vil kunne få kjøpetillatelse med hensyn til vandel og slikt før man har meldt seg inn i klubb og vært medlem i over disse 6 mnd, så tror du at de vil sette en liten notis inn i registeret ditt der det står "psykopat som kun er ute etter våpen?"

 

ser klart poenget ditt, at du virker mye mer troverdig og seriøs om du melder deg inn i klubb og fullfører kurs og er medlem i over 6mnd først, men samtidig ville det vært en enormt stor skuffelse å etter å ha gjennomgått alt dette for så å få avslag på søknaden... vet at du kan låne våpen hos klubben din, men det blir liksom ikke det samme som å eie ditt eget som er perfekt for akkurat deg.. det er jo utrolig mye du kan fikse på våpenet ditt.. sikte, avtrekk .etc

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Det har du helt rett i, men hvis du faller for pistolskyting som hobby, er de 6 månedene en god investering. Du vil lære ganske mye hvis du viser interesse, og du vil skaffe deg mange nye venner!

I tillegg til å bruke klubbens våpen, bør du være 'frampå' og spørre om å få prøve andres våpen også. De fleste er såpass greie at det ikke er noe problem, samtidig som du lærer mye om våpenbehandling og kanskje finner ut av hva du bør kjøpe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Det har du helt rett i, men hvis du faller for pistolskyting som hobby, er de 6 månedene en god investering. Du vil lære ganske mye hvis du viser interesse, og du vil skaffe deg mange nye venner!

 

rett i at politiet vil notere ned at du virker useriøs eller at det ville vært en stor skuffelse å ikke få tillatelse etter 6mnd?

 

har skutt end del med diverse våpen, glemte å nevne det.. i barndommen vel å merke før jeg havnet i problemer.

familien hadde en bekjent som hadde en av norges største private våpensamlinger og han tok med meg og fattern ut på skytebane. Det er definitivt noe jeg har som målestning å drive med, hvorfor jeg ikke har begynt tidligere er pga dårlige valg og prioriteringer tidligere.. men har alltid hatt en drøm om å begynne

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Tviler sterkt på at politiet noterer noe som helst. De har sikkert nok annet å holde på med. Jeg tror det beste du kan gjøre er å melde deg inn i en ok klubb, og fullføre sikkerhetskurs samt 6 måneders 'fartstid'.. Etter det vil nok en søknad gå igjennom uten problemer. Etter det du skriver i første innlegget ditt har du ingenting å være bekymret for.

Derimot vil det kanskje være et minus hvis du lager for mye røre i forkant av en søknad.

Dine tidligere problemer er strengt tatt ikke nødvendig for deg å ta opp hverken med klubben du melder deg inn i eller ved søknad av våpen.

Link to comment
Share on other sites

1: ikke lag en "sak" av gamledager. la gjemt være glemt. Og ikke minst la klubben få danne seg en oppfattning av deg som du er nå, ikke hva du var.

 

2: Ikke vær "Rambo" på skytebanen, er man for gira kan man risikere at klubben vil vente med å gi deg anbefaling. Til de mener du ha "roet" ned litt (vi har en som har fått den behandlingen i klubben vår, og han har nå eget våpen).

 

3: Ikke mas for mye med å få våpen på "dagen" etter 6 måneder, det trekker ned i øynene på de som skal gi deg anbefaling.

 

4: Vær deg selv, ta imot råd og vær ett godt klubbmedlem. Da ordner det meste seg av seg selv.

 

5: ikke mas for mye om å kjøpe 9mm o.l (virker useriøst har jeg sett). Konsentrer deg i hovedsak om 22lr (standardpistol), og når dagen er kommet, så søker du på våpen til fin og grov (22lr og gjerne 9mm). Dette går helt sikkert rett gjennom om du ellers er en kjekk og grei kar.

 

6: Delta på stevner og dugnad i klubben (vis at du ikke er ett medlem av typen som kun er der for å få løye, og så ser de deg aldri mer). Stevner er forresten en kjekk sak når det gjelder dette med å dokumentere behov. Det er svært vanskligt å påstå at man ikke har behov, om man faktisk stiller opp og skyter stevner (og så er det gøy).

 

7: Ikke konkurer med andre, det er dine egne prestasjoner som du skal måle deg selv opp mot. Andres prestasjoner er det en strekker seg etter.

 

8: Ha det gøy, og kos deg med skytingen.

 

9: Eventuelle annfektelser anngående rulleblad, tas når og om våpenkontoret har innvendinger. Absolutt ikke før.

 

10 Lykke til og velkommen her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg blir ofte skremt når politifolk uttaler seg.

har fått det med meg at politiet er redd for mange ting. noen av de tingene de er redde for er psykisk syke og våpen. å enda værre er vel kombinasjonen av disse to.

 

har blandt annet oppfattet at endel politifolk ønsker begrense antall skytevåpen på private hender til et minimum. dette gjør at enkelte saksbehandlere vil benytte enhver mulighet til å avslå søknader.

 

det beste rådet jeg kan gi, er å bare melde deg inn i pistolklubb, skyte aktivt i 6 mnd, å så søke kjøpetillatelse på pistol å se hva som skjer. får du avslag har du rett til å anke.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Har litt forskjellig, men det jeg bruker mest er i rekkefølge: .22 Pardini SP (umodifisert), 9mm Pardini GT9, 6" (satt inn rekyldemper, magasinforlenger og antisklitape på skjefte), .22 Beretta Cheetha (umodifisert) og 9mm Glock 26 (skiftet sikter, forlenget slide-stop og slide-lock, satt inn backstrap channel-plug, LWD Connector - 3.5lb, Extractor - 9mm w/loaded chamber indicator, magasinforlenger pluss et par smådeler..)

 

Pardini .22: http://www.pardini.it/weapon/target_pistols-sp-sp.htm

Pardini 9mm : http://www.pardini.it/weapon/ips_and_defence_gt9-6.htm

Glock: http://www.glock.com/english/index_pistols.htm

Beretta: http://www.beretta.com/index.aspx?m=53&did=1318

Link to comment
Share on other sites

9: Eventuelle annfektelser anngående rulleblad, tas når og om våpenkontoret har innvendinger. Absolutt ikke før.

 

Det er det beste rådet du har fått. Ta sikkerhetskurs. og meld deg inn i en klubb. I tilegg til søknaden, må du legge ved et dokument fra klubben. Som heter vedlegg til søknad om erverv av håndvåpen.

Jeg er leder i klubben, og en av mine oppgaver er å underskrive og stemple et slikt dokument. Jeg setter pris på at jeg kjenner den som jeg skal dokumentere ovenfor Politiet. Så hvis søker er på banen, og trener, deltar i dugnad osv, er det bare hyggelig å skrive under. Og evt. hjelpe til ved utfylling av søknad.

 

Så mitt råd er ikke tenk for mye på det som skjedde for lenge siden, bare søk. Og ank hvis du mot all formodning skulle få avslag.

 

Men jeg er ikke sikker på den 7 årsmappen du skriver om, er det der man havner som såkalt kjenning av Politiet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Datatilsynet har terget på seg Kripos om det der. Tror det skal komme nye regler snart, men leste at en generell foreldelsesfrist er 3 år. (??)

 

En annen kommentar:

Sykdomshistorie er nettopp---> Historie som ingen annen en du og legen din trenger å vite noe om.

Om man er under aktiv behandling så er det sikkert en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er ikke sikker på den 7 årsmappen du skriver om, er det der man havner som såkalt kjenning av Politiet? :wink:

 

Jeg ringte til politiet og spurte hvordan jeg kunne få innsyn i rullebladet mitt, dama jeg snakka med da sa at det bare var å møte opp på politistasjonen med leg. og så vil du få fullt innsyn i ditt rulleblad. Rullebladet er der ting blir slettet etter 3 år, men samtidig har politiet en "hemmelig" mappe som ingen har rett til innsyn i der ting som ikke nødvendigvis ikke er av alvorlig karakter osv vil havne og i denne mappen slettes ikke ting før etter 7 år.

Det kan være ting som at du har blitt plukka opp av poltiiet etter en fuktig kveld på byen der du rett og slett bare blir kjørt hjem, eller andre situasjoner der politiet har vært i kontakt med deg.

 

Som sagt, jeg har aldri blitt dømt for noenting i hele mitt liv men jeg har vært i kontakt med politiet da jeg var mindreårig. Disse ting vil da havne i denne hemmelige mappen, selvom man ikke blir dømt.

Er jo sikkert litt varierende hva de skriver inn der osv, så om du vil ha konkret informasjon som er 100% korrekt bør du vel ringe politiet og spørre der.

 

 

PS: jeg har nå avtale med en klubbleder om ett møte, og vil få mulighet til å skyte litt og ta av en prat nå til uka.

er en relativt liten klubb så de legger opp sikkerts/nybegynner kurs litt annerledes enn de store klubbene der de ofte venter på 20-30 søknader før de setter igang.. teorien vil bli tatt direkte på skytebanen når du faktisk står der, regner med at det er mye lettere på den måten også, vil få en person som følger deg opp hele dagen istedenfor en stor gruppe på 30 mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Datatilsynet har terget på seg Kripos om det der. Tror det skal komme nye regler snart, men leste at en generell foreldelsesfrist er 3 år. (??)

 

En annen kommentar:

Sykdomshistorie er nettopp---> Historie som ingen annen en du og legen din trenger å vite noe om.

Om man er under aktiv behandling så er det sikkert en annen sak.

 

som nevnt i forrige post, 3 år er rullebladet. politiet fører også en konfidensiell mappe som du ikke har rett til innsyn i der ting ligger i 7 år. akkurat hva de fører der vet jeg ikke men det er vel nettop slik at om personer som ikke har ting og sånt på rullebladet men har allikelvel vært i kontakt med politi før så vil de kunne få litt bakgrunnsinformasjon allikevel om personen slik at de kan ta en mere skikket avgjørelse på hvordan de skal forholde seg til vedkommende.

(og denne mappen regner jeg med at også blir vurdert og sett på når du søker om kjøpstillatelse)

Link to comment
Share on other sites

:wink: Har litt forskjellig, men det jeg bruker mest er i rekkefølge: .22 Pardini SP (umodifisert), 9mm Pardini GT9, 6" (satt inn rekyldemper, magasinforlenger og antisklitape på skjefte), .22 Beretta Cheetha (umodifisert) og 9mm Glock 26 (skiftet sikter, forlenget slide-stop og slide-lock, satt inn backstrap channel-plug, LWD Connector - 3.5lb, Extractor - 9mm w/loaded chamber indicator, magasinforlenger pluss et par smådeler..)

 

Pardini .22: http://www.pardini.it/weapon/target_pistols-sp-sp.htm

Pardini 9mm : http://www.pardini.it/weapon/ips_and_defence_gt9-6.htm

Glock: http://www.glock.com/english/index_pistols.htm

Beretta: http://www.beretta.com/index.aspx?m=53&did=1318

 

misunnelig :)

du har def en utrolig kul samling.

 

hvorfor gikk du forresten for den subcompacte glocken framfor en standard G17 eller den midt immellom G19?

en slik subcompact pistol virker for meg mest som noe man skal bære skjult på seg men har lite nytte på en skytebane. men nå har jo jeg aldri skutt med en slik subcompact pistol så jeg kan jo ta helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en som kasta ut en tomflaske fra bil han var passasjer i,var ikke edru.Ingen skadd eller forsøkt skadd,men han ble nekta jaktrifle!Men Ag3 fikk han ha hjemme..men det ordna seg til slutt!Ordner seg nok for deg også skal du se!Bagateller dette. :)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor gikk du forresten for den subcompacte glocken framfor en standard G17 eller den midt immellom G19?

en slik subcompact pistol virker for meg mest som noe man skal bære skjult på seg men har lite nytte på en skytebane. men nå har jo jeg aldri skutt med en slik subcompact pistol så jeg kan jo ta helt feil.

 

"Woff" har en Pardini i 9mm, og en g19 eller g17 har iflg våpenkontorene samme bruksområde. En G26 derimot passer i Spesialfeltklassen både mht vekt og størrelse og har følgelig et anne bruksområde. Man kan vistnok file en G19 inn i den boksen også, men man vinner lite på det. Man konkurrerer allikevel med Walther PP-er i .22lr og har kjøpt seg handicap når man går for et grovere kaliber.

 

Gjetter jeg på...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein fetter som gjekk til psykolog for å få attføring og betalt utdanning. Han hadde ein 9mm som dei kom og henta, trur ikkje han fekk den tilbake heller. Rulleblad er ein ting, har ein eit medisinsk rulleblad med psykiske problem er det noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein fetter som gjekk til psykolog for å få attføring og betalt utdanning. Han hadde ein 9mm som dei kom og henta, trur ikkje han fekk den tilbake heller. Rulleblad er ein ting, har ein eit medisinsk rulleblad med psykiske problem er det noko anna.

 

Psykologer har taushetsplikt akkurat som en prest ville hatt, så det ser jeg på som svært tvilsomt.. fyren må ha vært under tvunget psykiatrisk behandling.

 

Det er utrolig mange mennesker som bruker private psykiatere/psykologer som noen de kan snakke med om ting, bli bedre på å mestre ting i hverdagen sin, rett og slett jobbe målrettet med en utdannet person innenfor slike ting.

 

Hvordan det skal ha noen som helst innvirkning på om du får kjøpe våpen eller ikke virker helt latterlig

Link to comment
Share on other sites

:) Som OIH påpeker: En G26 derimot passer i Spesialfeltklassen både mht vekt og størrelse..

Beretta'en går som spesialpistol også...

Men jeg LIKER små pistoler, så en G26 måtte jeg bare ha.. Og den er utrolig presis på 25m! :wink:

Link to comment
Share on other sites

I samband med politiet og lover og regler, så har jeg en liten historie om hvor ille det kan være.

 

Min bror fikk feilaktigt en bot for å kjøremotorsykkel med tresko om vinteren i 1980 (jada, den burde aldri ha vært godtatt, da den var rent piss. Men en 16åring med respekt for politiet gjør som han får beskjed om). Uansett, for noen år siden, hadde vi ett uhell under testing av min bil. Ved full gass på første gir, hengte gassen seg opp, og bror min kuttet tenningen for ikke å sprenge motoren (under 50kmt i 50 sone en kveld), samtidigt som han hev bilen inn på en utkjørsel.

 

Uheldigvis kom en patruljebil i motsatt rettning, og de ble for å si det slik mistenksomme. De svingte inn og tok ett "avhør" av min bror, og siden jeg sto mindre enn 100m unna kom selvsagt jeg også til stedet (var der før purken, og vi diskuterte gassen da purken kom tilbake).

 

Argogante drittsekker er den første beskrivelsen som renne meg i hu etter det jeg opplevde av oppførsel der og da. For vi ble først behandlet som om vi var Tosca & co (spesielt etter en kjapp sjekk på dataen).

 

Poenget er at de sjekket om de hadde noe på bror min og meg, og det hadde de. I hennhold til sjefspurken der, så hadde de noe på bror min, men de så ikke hva det var, men "noe" var det. Og det var absolutt ikke snakk om å la oss fortsette med vårt før dette var avklart. Etter en telefon inn på kammeret, kunne sjefspurken opplyse om at dette "noe" viste seg å være nevnte bot i 1980 (han opplyste forøvrigt at den boten var helt feil, og aldri skulle ha vært akseptert, samt at der ikke skulle ha stått noe om dette der de sjekket). Dette var vel i 2003. Vi snakker altså om ett tidsrom på ca 23år! Tror nok datatilsynet burde gå onkels datasamling betydligt nærmere etter sømmene enn de hittils har gjort.

 

Som alt annet, ting ordnet seg til slutt. Men hyggligt var det ikke mens det sto på.

 

Hum vi står vel i den hemlige loggen begge to nå da, som stoppet for trafikkforselse (svinge av veien og slukke lysene :shock: ). Rart jeg har skapet fullt egentlig. :roll:8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS: jeg har nå avtale med en klubbleder om ett møte, og vil få mulighet til å skyte litt og ta av en prat nå til uka.

er en relativt liten klubb så de legger opp sikkerts/nybegynner kurs litt annerledes enn de store klubbene der de ofte venter på 20-30 søknader før de setter igang.. teorien vil bli tatt direkte på skytebanen når du faktisk står der, regner med at det er mye lettere på den måten også, vil få en person som følger deg opp hele dagen istedenfor en stor gruppe på 30 mennesker.

Kjempemessigt Thomas85, tror du får det helt topp (ofte kosligere og mer personligt i litt mindre klubber). Det å få en egen person til å hjelpe seg i gang er gull verdt. Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har pasienter (psykiatri) med et rulleblad som får det du forteller om her til å virke som en bagatell. De har våpen, og både de og samfunnet rundt dem trives med det. Grunnen er manglende voldshistorikk, de er ikke truende, mm.

 

Ellers mener jeg du knapt kan finne bedre råd enn de Vingemutteren lister opp.

 

Fatt mot! Vingemutterens prosedyrer ! Velkommen!

 

Og til slutt: Det er vanskelig for de aller fleste mennesker å forholde seg til byråkratiet, det er mye venting og frustrasjoner - man kan bli sprø av det, og det er jo akkurat sprø man ikke ønsker at noen skal tro man er, særlig om de jobber på våpenkontoret :). Del dine emosjonelle utblåsninger med oss eller folk som liker deg minst like godt, og spar fornuften til våpenkontoret :)

 

Happy shooting!

 

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til VM`s 10 bud. Hvorfor skal "nye" medlemmer stå med lua i hånda og pisse klubbledelsen oppover ryggen???? De skal vel ikke skrive noen anbefaling? Antar de skal signere aktuelle skjema ang. oppmøte og 6mnd. medlemskap :idea::?:

Link to comment
Share on other sites

Psykologer har taushetsplikt akkurat som en prest ville hatt, så det ser jeg på som svært tvilsomt.. fyren må ha vært under tvunget psykiatrisk behandling.

 

Det er utrolig mange mennesker som bruker private psykiatere/psykologer som noen de kan snakke med om ting, bli bedre på å mestre ting i hverdagen sin, rett og slett jobbe målrettet med en utdannet person innenfor slike ting.

 

 

Dersom psykologen vurderte det slik at det forelå en reell risiko for at vedkommende ville komme til å bruke våpenet til en alvorlig forbrytelse, og forgjeves hadde forsøkt på å få ham til å gi fra seg våpenet frivillig, vil nok plikten til å varsle politiet overstyre taushetsplikten, uansett om pasienten er under tvungent psykisk helsevern eller ei.

Link to comment
Share on other sites

 

det er en straffbar handling fra psykiaterns side uansett hva han måtte mene. De har taushetsplikt.

ihvertfall private.

Fastlege/offentlige tjenester blir vel kanskje noe annet

 

Nei, taushetsplikten er nok ikke absolutt.

 

Helsepersonellovens § 31:

"Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom."

 

Denne plikten er uavhengig av offentlig eller privat virksomhet.

Jeg jo også nevne den generelle avvergingsplikten etter straffeloven (2005) § 196.

 

Og så er det en viss forskjell på psykologer og psykiatere, uten at det har noen betydning i denne sammenheng...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! faren til en kamerat av meg har tenkt å søke om våpen tillatelse, han skal melde seg på skytter klubb også ! men det jeg lurte på da, han har vært i bråk med noen for mange år siden (2003 tror jeg) "kniv var innvolvert" og han kom i fengsel i en Mnd. men hvor mye påvirker dette om han får tillatelse eller ikke? og hva er det de betegner som "pålitelig"? vis han ikke har gjort noe galt på 7-8 år er det noe problem da? Han skal foresten søke om Pistol! og bare så dere ikke trenger å lure, så er han over 21 år :D Håper på kjapt og " positive svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

En vurdering av din egnethet bør ta utgangspunkt i din mentale fungering pr i dag.

 

1. Voldsbruk

2. Impulsivitet

3. Rusbruk

4. Mulighetene for at du under belastninger (eks. livskrise) lett endrer deg i forhold til punktene 1.2 og 3

 

Om du er der at en fagperson (rus/psykiatri) som kjenner deg, ikke vurderer deg som utsatt i forhold til ovenstående, tror jeg du får godkjenning. Om det byr på vanskeligheter å få avklart dette, kan fastlegen din henvise deg til en lokal DPS (distriktspykiatrisk senter) for å få en vurdering som er "up to date" og som du kan bruke i søkeprosessen.

 

Håper dette var til nyttig

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

En svært nær venn av meg opplevde en livskrise for noen år siden. Som følge av en kombinasjon av rus og spillavhengighet mistet han til slutt jobben, og rotet til ett nivå der han ikke så noen utvei. Så han gjorde ett ærlig forsøk på å ta livet av seg. Men han var en amatør på dette feltet( det er vel ikke lett å få erfaring) og de sydde han i hop på sykehuset før han havnet på psykiatrisk sykehus i en periode. Opp i alt dette rotet klarte han å bli tatt av politiet for å kjøre uten førerkort, og fikk på toppen en ekstra dom for å ha oppgitt falskt navn til politiet.

Bottom line er:

I dag er han tilbake i arbeidslivet, han er jeger og har fått kjøpetillatelse til to jakt våpen. Hans psykiatriske historie var ikke ett moment i det hele tatt, men førerkortsaken hadde en "sperretid" for våpenkjøp på 5 år.

Ingen straffes for livet for dumheter som trådstarter nevner.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tro på at det skulle bli problematisk for deg... Har hatt mine feider med pelle selv akkurat hva det gjelder vil jeg ikke gå nærmere inn på, men kan vel si at det tvilsomt er noe problem å få kjøpstilatelse for deg...

 

Kan i tillegg si at jeg fikk innvilget våpensøknad bare mnd etter min heller store konflikt med politiet (kan være grunnet stor feil fra politiet som kunne ført til store problemer for dem hvis det skulle komme ut).. Våpensøknaden ble innlevert og hadde den i posten ferdig godkjent 3 dager etter innlevering!

 

Politiet har heller ikke rett på legejournal med mindre det foreligger etterforskning, så det psykiske er ikke noe å bekymre seg for...

 

Skyting er en sunn hobby som er til stor hjelp for mange!

 

Lykke til og "Good Shooting"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...