Jump to content

Zeiss Diavari 2,5-10x50 eller Meopta Meostar 4-16x44 TACTIC?


Brother In Arms

Recommended Posts

Det står så mye om kikkertvalg her at en kan bli rent svimmel. Skal ha en bra kikkert til en .308 rifle som skal brukes både på storvilt og med lette kulevekter til småvilt. Bør derfor ha noe forstørrelse. Nærmer meg de 50, så pupillen gjør seg ikke nytte av de største objektivene lenger. Etter mye om-og-men har jeg endelig snevret inn valget til å stå om:

 

Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 til kr 7000.- på XXL, eller Meopta Meostar 4-16x44 TACTIC til 7600.- på Winge (gi gjerne beskjed om dere har funnet denne rimeligere noe sted.)

 

Meopta er helt ukjent for meg, men ser merket har positiv omtale her. 16x forstørrelse vil være fint på småvilt, men til storvilt kommer jeg ikke lavere enn 4x med denne kikkerten. Zeiss siktet framstår som en veldig god handel til den prisen, selv om jeg vet at Classic serien ikke er helt som dagens Victory serie, og at siktet vel er relativt stort og tungt.

 

Hjelp meg bestemme meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, den koster 12000.- og det er 5000.- over den prisklassen jeg har lagt meg på ....

Med lys koster den 15000.- og det er uaktuelt :-(

 

Det var rart, så et innlegg her på kammeret for noen uker siden der en hadde fått pris av xxL åsane utenfor Bergen til 11000 med lys.

 

Prøv å få pris sv HBO, han vil sikkert selge deg noe kina greier men har også gode priser på zeiss

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Meoptaen, og den er forholdsvis tung. Jeg er godt fornøyd med den, men til sitt bruk. Ikke en utpreget jaktkikkert.. Paralaxejustering, "taktiske tårn" og litt snevert synsfelt på 4x gjør den litt uegnet. (syns forresten også at 4x er for mye)

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=29&t=16656&p=189022&hilit=zeiss#p189022

 

Da får du lysretikkel til samme pris som Zeiss Classic uten lys.. Optikken er neppe merkbart dårligere forutsatt at kikkerten er behandlet bra...

 

Brukt Schmidt&Bender 3-12x50 klassik m.lys ... ja, den kan nok være et interessant alternativ. Har ikke tenkt særlig rundt bruktkjøp, har vel egentlig en iboende angst for at det kan ha fått ublid behandling hos sin gamle eier..

Link to comment
Share on other sites

med mindre du kun skal jakte storvilt på bø, eller andre steder skyteavstanden blir forholdsvis lang ville jeg gått for zeissen da du kommer ned i 2,5 X i stedenfor 4 met meoptaen. Begge kikkertene har god opptikk, så slik sett er det vel mer hips om haps

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... ser ut for at Zeiss Classic bare leveres med medforstørrende retikkel ? Har liten erfaring med slike, men blir ikke siktekorset veldig grovt til bruk på småvilt på lange avstander / høy forstørrelse? Ville ha foretrukket ikke-medforstørrende siden dette siktet er tiltenkt både småvilt og storvilt.

 

Meopta sine turrets så også fristende ut, siden jeg vil justere fram og tilbake mellom lette og tunge kulevekter, men de er kanskje upraktisk til annet enn baneskyting dersom de lett kommer ut av innstilling. Er vel lett for at så kan skje under feltmessige forhold.

 

Ender vel opp med at jeg må ha 2 dedikerte sikter i hurtigmontasje. Blir vel svindyrt likevel, dette her :roll:

Link to comment
Share on other sites

hvor lange hold skal du skyte småvilt på egentlig? medforstørrende retikkel har aldri utgjort noen ulempe for meg personlig, men jeg har kanskje ikke skutt på de lengste holdene. Zeiss conquest (amerikansk produsert) har ikke medforstørrende retikkel om jeg ikke husker feil. var en test av dette siktet for en tid tilbake, og det fikk gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Mest snusfornuftig til allround jaktbruk er det nok Zeissen som er. Utmerket optikk, tilstrekkelig forstørrelse til det aller meste og rimelig kompakt. Eneste minus syns jeg er "turrets'ene" (kommer ikke på hva det heter på norsk....) som virker litt kjipe og dårlig merket.

Link to comment
Share on other sites

...har da skutt flere slags fugl (kråke, skjære, tiur, etc,) på 150m - 200m både med .22LR og 4x Tasco og .22Hornet og 2-7x "Husquarna Jaktoptik".K

 

:shock::shock: Kråke, skjære, tiur, etc på 150-200m med 22l.r. Som en norm eller kun et heldig skudd???

Om du gjør dette gang på gang må jeg bare si en ting. DU ER VANVITTIG GOD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...