Jump to content

kan man bruke 222 patroner i 223,eller motsatt?


joakimH

Recommended Posts

Såg at eg ikkje las spørsmålet ditt godt nok her. Du kan kamre ei .222 rifle om til ei .223. Det har eg sjølv fått gjort med ei Star Baikal rifle...

 

Kva prisen blir, det veit eg ikkje heilt men du må nok fort rekne med ein mellom 1.000.- og 2.000.- for jobben, alt etter kor lett det blir for børsemaker og demontere og utføre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikkje så store jobben, men oftest må løpet demonteres, den må brosjes opp, det skal måles med tolker, og tilpasses best mulig. Sånt går det litt tid med, så du må nok rekne med litt for jobben.

Men tar du kontakt med børsemaker, og så får du et ca prisoverslag, så tar du det derifrå. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags twist bør en .223-pipe ha, da? En kompis av meg vurderer å kamre om en Remington Seven fra .222 til .223, og bror min har en Valmet 412 S kombipipe i .222 som også vurderes. Dette hovedsaklig fordi tilgangen til kjøpeammo blir enklere. Noen som vet om disse våpnene har egnet riflingsstigning?

Link to comment
Share on other sites

Er vel slik at .222 har bredere hylse mot halsen og. .223 smalner litt i overgangen mot halsen. Kjøpte en klikkpatron i .223 da jeg ikke klarte å finne en i .222, bare for å prøve. Ikke snakk om å få dyttet den inn i kombien min min! Får spikke litt...

 

Usikker på hva "standard" twist er i .222, men mener å ha lest at mange har 1:14. Har prøvd i ett år å finne ut hva som er på min Zoli kombi, nettopp pga interesse av å gjøre om til .223, men det virker som om ingen i hele verden har peiling, og de som kan ha peiling svarer ikke på henvendelser! :evil: Har hørt at jeg kanskje har 1:14 på min, men det var ikke heeelt sikkert, så da er jeg jo like langt. Dersom 1:8 er noe man bør ha i .223 er det jo ganske stor forskjell da.

 

Har for øvrig skutt litt med Norma 62 grs, og de går knall i kombien min. Hvordan ville feks denne kulevekta gå i .223 med samme riflestigning? Tittet litt på .223-linken, og der står det at 1:14 i .223 ikke stabiliserer godt mer enn opp til 55 grs. Da er det i hvertfall uinteressant for meg å brotsje opp.

 

Kom over denne på nettet:

 

".222 Remington

A brainchild of Remington’s Mike Walker, the .222 was made possible by the introduction of the Remington Model 722 bolt-action rifle. That combination, the .222 and the 722, ruled the accuracy roost among varmint shooters during the 1950s, and the little cartridge even went on to absolutely dominate registered benchrest competition until the 6mm PPC came along in 1975. In addition, the .222 eventually spawned the .17 Remington, .221 Fireball, .222 Remington Magnum, .223 Remington, and the European 5.6x50mm Magnum, making it one of the more prolific cartridges introduced during the 20th century. Today, the .223 is more popular, but when all is said and done it really won’t do a lot that can’t be done about as well with the .222 Remington. If ever I decide to build the six most accurate rifles in the world, one of them will be chambered for the .222 Remington."

http://hunting.about.com/od/guns/l/aasttopriflecar.htm

 

I og med at det er så plundrete å få tak i data på kombien min, samt at .222 faktisk er et knakende godt kaliber, så drøyer jeg nok å bygge om sjøl. Er dessverre lite utvalg med .222 rundt omkring, som regel svindyr Norma har jeg inntrykk av, samt S&B. Har så vidt kommet over Winchester X og Federal PowerShok, men det er nå alt tror jeg. Skal begynne å lade sjøl!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, da er det bare å prøve igjen :wink:

 

Bruk en stor nok/tight pussefille som gjør at pussestokken roterer etter riflingene i pipa (og ikke bare "raper over" disse).

Stikk sulamitten inn i pipa, lag et merke med en tusj på ene siden på pussestokken. Kjør pussestokken innover i pipa, så ser du at stokken roterer. Når det merket du lagde har tatt EN omdreining måler du hvor lang distanse den ene omdreiningen brukte. Og da vil du finne ut om den gjorde 1 omdreining på 14 tommer, 9 tommer eller hva det nå måtte være.

Ække så vanskeli' sjø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan skyte 222 ammo i ett 223 kammer. Men hvorfor gjøre det? De er dyrere samt du får mye dritt med hylser som henger da de ikke er laget til kammeret osv. Og ja du kan også brotje ett 222 kammer til 223. Men du kan bli nødt til og nøye deg med lettere kuler slik som 50 og 55 grain.

Link to comment
Share on other sites

De fleste bensinbiler kan også kjøre på en mix av 50% diesel. Men det er vel ingen som anbefaler det????

 

I 223 kammer så skyter man 223 ammo, og sånn er det med den saken.

 

Når det gjelder riflestigning, så er det lite patronavhengig. Dvs at den kulevekta/lengden som gikk godt når børsa var i 222, vil sansynligvis også gå godt/bedre etter omkamring.

Den relativt raske riflestigningen som kommer i mange 223 rifler, har kun misjon å stabelisere lange/tunge match prosjektiler. Den har liten fordel når vi snakker om 50, 55 og tildels 60 gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ikke det. jeg vil skyte 223 i 222kammer :lol: egentlig ville jeg ikke det, bare lurte på om det var mulig, uten store konsekvenser.

mest fordi 223 har bedre utvalg av ammo, og den er billigere.

ser ut til at det blir omkamring ja ;) evt begynne å lade selv, noe jeg har meget lyst å prøve :D

Link to comment
Share on other sites

jeg vil skyte 223 i 222kammer

 

Det må du bare gjøre, men kjøp bare inn 1 patron, eller maks 1 pakke. Du vil bli meget skuffet, 223 har lengre hylslengde, og du vil aldri få lukket våpenet ditt, med mindre du har større overarmer enn Arnold Schwarzenegger hadde på den værste tiden :mrgreen:

 

Det er en grunn til at patroner har forskjellige navn, og det er fordi de er forskjellige, og skal brukes i forskjellige kammer.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enkelt i brekkvåpen! Dytt inn .223'en så langt den går. Ta deretter en hammer og slå den inn til du får lukket våpenet! :lol: Eller kanskje ikke...

 

Nei. Det greieste er kanskje å begynne å lade sjøl. En får ladet .222 like billig som .223. Samme kuler. Kanskje et lite snev dyrere hylser? Det koster jo noen kroner å kamre om. Børsa er også ute av huset en god stund, alt etter hvor mye børsemakeren har å gjøre. Nytt ladeutstyr fra Lee koster 1 500,- komplett sånn ca, så en tusenlapp mer enn omkamringskostnad er ikke så dyrt. Også har man jo en kosehobby på vinteren! Og har man flere rifler med ulikt kaliber, ja da blir det jo penger spart ganske fort og.

 

Edit: Tok tre bilder for å vise forskjellen på .222 og .223 i kombi. Ganske umulig å få stappet inn og skutt med .223 i .222. Kjøpte klikkpatron for å se om jeg kunne tilpasse den til .222 i løpet da jeg ikke har klart å få tak i .222 klikkpatron.

 

008.jpg

Ikke enorm forskjell på disse to, .222 til venstre. Hylsa til .223 er ca 5 mm lengre før halsen enn .222, men totallengden på hylsa er jo bare 2 mm forskjell, 43 mot 45 mm.

 

009-1.jpg

 

.222 der den hører hjemme.

 

010-1.jpg

 

.223 der den ikke hører hjemme. Stikker ut 5 mm.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan skyte 222 ammo i ett 223 kammer.

 

Skal du gjøre det så erdet bare å ta gleden på forskudd :) , for det er nok den eneste gleden du får. :wink:

 

Hæ å meiner du?

 

Jeg skal da ikke skyte 222 i 223 kammer. Har ikke rifle i 22 kaliber annet enn ei 22Lr og der passer ingen av skudda det er snakk om inni :mrgreen: Hehe men skal jeg ha en kraftigere 22 så får jeg se hva jeg skal ha, men jeg er litt sær og lader selv så jeg skal ha noe ikke alle andre har så derfor ikke 222 eller 223 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...