Jump to content

Aimpoint rødpunktsikte


kjella

Recommended Posts

Kan nevne en episode jeg hadde på rådyrjakt.

Kom geit og kje over ei myr seinhøstes, de var rimelig godt kamuflert/gikk i ett med terrenget.

Når de stoppet opp på 100 m, hadde jeg ikke sjans til å se de i aimpointen, kun når de var i bevegelse, så de måtte jeg gå.

Men på korte hold på dyr i bevegelse er den fin eller kanskje på større/mørke dyr som elg, villsvin osv.

Men med gode åpne sikter, så klarer man seg like godt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et "forskningsprosjekt" gående. Aimpoint Comp C3 (2 MOA dot) på kombiløpet og Meopta Meostar R1 1-4x22 RD på rifleløpet.

Har nok ennå litt for lite erfaring med Aimpointen ennå, men det er som Foxterrier nevnte at uten god kontrast til omgivelsene slik som f eks rådyr på rundt 100 meter begynner å bli er på grensen med tanke på å finne et godt siktepunkt med Aimpointen.

 

Fordelen med aimpointen er vel at den er lett og kompakt samt antatt robusthet og god batterilevetid. Den fremste ulempen er at den skygger mye og har i forhold til en kikkert svak optikk slik at du er helt avhengig av å skyte med begge øyne åpne. Den er også lett og montere svært lavt.

 

Fordelen med kikkerten er god optikk og muligheten for å skru opp til 4ggr ved skyting på lengre hold og feks ved bedømming av dyr. Med kikkerten på 1ggr og mye lys har jeg brukt den på hagleløpet på trapbanen og det fungerer godt for en riflemann som meg i hvertfall.

 

Din 8x68S har sannsynligvis kapasitet til lengre hold enn det Aimpointen er komfortabel å brukes på.

Link to comment
Share on other sites

Har jakt elg med aimpoint i 8 år nå, har tilgode å ønske meg kikkert på noe tidspunkt under jakta.

Men min erfaring er at du må venne deg til å bruke aimpointen.

Har å skutt rev på 130m med den, så å si at aimpointen er ubrukbar på litt lengre hold på mindre dyr er jeg ikke enig i.

Men smaken er jo som baken, den er delt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg uttrykte meg litt uklart i spørsmålet.

Aimpoint siktet skal brukes til drevjakt på korte hold (villsvin).

Jeg har både åpne sikter på rifla og annet sikte til lengre hold.

Reklamen sier att siktet er effektivt opp til maks 60m for denne type jakt.

Er det noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Derfor har jeg satt de på jaktrevolverene - da holdene stort sett er opp til 60 m.

Jeg mener å ikke kunne konkretisere målet godt nok utover det med rødpunkt.

 

Selv om jeg har valgt åpne sikter istedet for rødpunkt på korte hold - er dette pga. av at jeg syntes det ble mye rot med åpne sikter, rødpunkt og kikkert på rifla.

 

Jeg valgte da bort rødpunkten.

Opptil 30 m - skyter jeg ok med åpne sikter.

Over 30 m - synes jeg at mine Leupold`er 1,5-5 er "kjappe" nok - og med ok synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg ening med Hunter aja her :)

På elgrifla har jeg en Aimpoint og en Zeiss 2,5-10x50 med hurtigmontasjer, så jeg kan bytte alt etter jaktform og behov. Må si jeg blir bare mer og mer glad i denne Aimpointen jo mer jeg bruker den, og synes den er ideell til løshundjakta.

Har man det dominerende øyet på "rette" siden, så er det fort gjort å venne seg til å skyte med begge øynene åpne.

Kan ikke si at jeg skjønner dette argumentet med at det skygger mye i en Aimpoint, da jeg mener at en av fordelene med Aimpointen er at man har treffpunktet på rødpunktet uansett skygge eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Aimpoint- bedre en åpne sikter..... :?:

 

Hei alle Aimpoint eiere, ja her er det mange meninger, og jeg, kan jo godt dele mine erfaringer med dere.

 

Jeg har selv en Aimpoint 2000+ kikkert tilsats, dette er en eldre modell som sitter på en drilling, og en nyere på min Sauer 202, som jeg bytter ut med Zeissen hvis posterings forhold skulle tilsi dette (kort avstand/hurtig skyting).

 

Har brukt Aimpoint mange ganger til hjortejakt/rådyrjakt, hvor posten har vært trang, og dyrene kommer tett på meg. Har ennå tilgode å måtte slippe dyr forbi uten at skudd kunne løses, utrolig lett å skyte med på kort avstannd.

 

Dette er for meg, det beste siktet til hurtig skyting i skog dvs. <75m, lengre avstander kan det være bedre med en kikkertsikte, men dette er også meget synsavhenig.

 

Har du godt syn, holder de fleste jegere skuddene godt innenfor 5cm på 100m.

 

Jeg har selv trent mye med dette siktet, med drillingen, og har ingen problemer med å knuse 8 av 10 lerduer med denne.

 

Det merkelige er, at ved å bruke begge øynene åpne kan du bruke siktet med objektivdekselet lukket, og likevel treffe det du sikter på. Du på en måte, overfører rødpunktet over til venstre øye som da tar seg av siktingen.

 

Dette er utrolig hendig når du f.eks smyger på rådyr i sporsnø og mye snø i trærne. Du unngår da å få mye snø/vann inn på objektivglasset, som igjen gjør det umulig å sikte godt med dette siktet.

 

Så for kombi/drillingeiere, må dette siktet være det optimale, mener jeg, men som sagt mange meninger. her.

 

 

 

Hilsen

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert en aimpoint på 9,3 som skal brukes til ettersøk, har enda ikke skutt med den, men det jeg sliter med aimpointen er at det stjerner seg så inne i prikken, har vært i butikker å sett på flere nye og, de er også slik, Så jeg kommer nok til å koste på meg åpne sikter siden det ikke er på børsa nå

Link to comment
Share on other sites

Så for kombi/drillingeiere, må dette siktet være det optimale, mener jeg, men som sagt mange meninger. her.

 

Det er ingenting man kan gjøre med en Aimpoint, man ikke kan gjøre med et kikkertsikte ala Zeiss Varipoint 1,1-4x24, stilt på laveste forstørring.

 

Man kan skyte med begge øynene åpne og oppleve totalt synsfelt. Og har man objektivet tildekket, er det mulig å skyte med begge øynene åpne, på kort hold. (dette går også hvis forstørrelsen er stilt på 4x også). Dette med den samme ølelsen av at bildet fra øynene blandes. Det er fullt mulig å skyte 5cm samlinger på 10m med siktet stilt på 1,1x

 

Men i motsetning til en aimpoint, har man fullt synsfelt også med bare sikteøyet åpent. Det er bare en millmeter tynn ring som skygger. Dvs man ser like mye med ett øye, som man må ha begge åpne med en aimpoint. Men det viktigste er at man kan skru opp forstørrelsen.

 

Nå har jo trådstarter kjøpt sikte, så han finner ut om han liker det selv. Men som du skriver, dette er det delte meninger om. Men jeg er uenig med deg, aimpoint er ikke det ideelle siktet til kombier og drillinger.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alle Aimpoint eiere og noen andre !

 

Til amatør

 

Ok, har ikke prøvd Zeiss sin Varipoint, det er sikkert et fortreffelig sikte men litt liten skumrings verdi.

 

Så, derfor ble valget for mitt vedkommende å ha et lysterkt kikkertsikte, og en Aimpoint til korte avstander/hurtige skudd til rifla.

 

Med drillingen fungerer det godt med Aimpointen + tilsatsen på 3x ut til 150m, og lengre skyteavsatand har jeg ikke brukt drillingen på. Må innrømme, at det ikke er den beste optikk på 3x tilsatsen. Men jeg har klart meg godt med dette utstyret, i et langt og begivenhetsrikt jegerliv med drillingen i 23 år.

 

Mange konstruktive meninger her, så man må selv gjøre et valg utifra behov og økonomi.

 

Og, ja diskusjonen er ferdig fra min side, da temaet er for lite til å bruke spalteplass/tid.

 

Ville bare komme med mine erfaringer.

 

 

 

 

Med hilsen

 

CG 3000

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert en aimpoint på 9,3 som skal brukes til ettersøk, har enda ikke skutt med den, men det jeg sliter med aimpointen er at det stjerner seg så inne i prikken, har vært i butikker å sett på flere nye og, de er også slik, Så jeg kommer nok til å koste på meg åpne sikter siden det ikke er på børsa nå

 

Kan være en ide å få sjekket synet hadde samme problem men det viste seg at det skyltes skjev hornhinne på sikteøyet

Link to comment
Share on other sites

"Utflytende" rødpunkt er etter det jeg kan se standard på Aimpointen og er en svakhet ved produktet etter min mening. Av og til blir det derfor til at lyset skrues ned mer enn det som er ønskelig for å få bedre avgrensning på punktet. Dette er vel med på å begrense bruken av siktet på lengre hold. Likevel er vel dette mer et irritasjonsmoment enn et problem så lenge bruken avgrenses til skyting på kortere hold.

 

På kikkertsikter, i allefall de jeg har, er lysdotten klart avgrenset og mer behagelig å sikte med. Synet begynner å bli noe dårligere med tiden, men det fikses vha dioptriinndtillingen på kikkertsiktet. Du trenger med andre ord ikke å få fikset synet for å få dotten til å se grei ut om du bruker kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Kan være en ide å få sjekket synet hadde samme problem men det viste seg at det skyltes skjev hornhinne på sikteøyet

Jeg er bare rett over 1/4 århundre, så synet skal det ikke våre noe galt med :)

Han jeg snakket med i butikken sa også at han så 5-6 stråler ut av siktet vi kikket på. så nå er det åpene sikter med flouriserende korn for min del 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert en aimpoint på 9,3 som skal brukes til ettersøk, har enda ikke skutt med den, men det jeg sliter med aimpointen er at det stjerner seg så inne i prikken, har vært i butikker å sett på flere nye og, de er også slik, Så jeg kommer nok til å koste på meg åpne sikter siden det ikke er på børsa nå

 

Har du prøv aimpointen din ute?

 

Sjønner problemet du snakker om, hender jeg har det samme problemet med min aimpoint, men kun når jeg sikter i det inne.

Når jeg er ute er prikken rund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare rett over 1/4 århundre, så synet skal det ikke våre noe galt med :)

Han jeg snakket med i butikken sa også at han så 5-6 stråler ut av siktet vi kikket på. så nå er det åpene sikter med flouriserende korn for min del 8)

 

Det är sällan siktet som det är fel på det är ögat ditt. Har exakt samma fenomen på mina rödpunkt sikten.

Men det är lätt att kolla. Ta siktet och håll det framför ögat, vrid det runt och du kommer att se att pricken ser likadan ut oavsett hur du håller siktet. Om det är så att det är fel på siktet så kommer ojämnheterna att följa med när du vrider på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en aimpoint som jeg brukte på elgjakt et år. Den ble skifet ut med kikkert, jeg ble ikke fornøyd, prikken endret seg og ble urund, problemer i motlys, vanskelig å skyte på lengre hold og må bruke håndkikkerten mye mer. Hadde jeg hatt en kombi e.l. å sette den på hadde jeg ikke solgt den.

Link to comment
Share on other sites

Er på vei til å kjøpe ny hagle til gås, rev og rådyrjakt (Remington Supermag 12/89). Har tenkt på å montere aimpoint på den. Har sett litt på priser og syns det blir litt i overkant med en aimpoint til 3000-5000 på en slik hagle. Fins det noen billigere alternativ? Noen som har erfaring med slike siktemidler på hagle?

Link to comment
Share on other sites

...... syns det blir litt i overkant med en aimpoint til 3000-5000 på en slik hagle. Fins det noen billigere alternativ? ....

 

Joda, det finnes billigere alternativer, men det lønner seg å bruke noen penger på dette. På de billigere siktene må du sentrere dotten i "røret", på nyere aimpoint treffer du der dotten er uansett om den er sentrert eller ikke.

 

Skytesport.no har for tiden tilbud på en aimpoint, koster nå litt under 3000

 

 

Så til topic:

Jeg har både rødpunkt og kikkert til storviltbørsa. Har ingen problemer med å skyte til 100 meter med min aimpoint, men det er ikke derfor jeg kjøpte den, den ble kjøpt for å kunne ha gode skuddmuligheter under 70 meter. Med min kikkert som kun går fra 3,5 - 10 mistet jeg en del skuddsjanser under 25 meter, dette løste jeg med å kjøpe en aimpoint. Børsa min har ikke åpne sikter, ny kikkert ville kostet meg 8-10 tusen, så for min del ble en aimpoint billigste og beste alternativ. Har ikke angret på det kjøpet....

 

Men skal en begynne på nytt, kjøpe ny børse med kikkert, ja, da er det sikkert en bedre løsning å kjøpe kikkert som går ned til 2x forstørrelse, det holder for å skyte med begge øyne åpne (i alle fall går det greit for meg).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med aimpoint i 8 år og baikal kombi .bytter aldrig ut dette følge.

Og blir dessidert mest brukt av alle mine våpen (på jakt)

Skyter førbausendes godt med den :kanske på grunn av mangel av førstørrelse (førstyrrelse)

fullt hus ingen problem.Men er vel mest opptad av bogen .

Og om en prikk ikke er helt trillrund SO WHAT.

Men annbefaller ikke noen til og jakte med noe som helst utstyr di lar seg bli førstyrrad av.

Om di må ha samme uvaskade truse før øvertroen ,kjør på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...