Jump to content

Underskriftskampanje mot blyforbudet.


jeger_tor

Recommended Posts

Det der er bullshit! Da skulle jeg og mange medjegere vøri daue for fleire tiår siden! Klart vi konsumerer en god del blyhagl når vi eter egenskutt (oops :oops: ) småvilt. Har ennå til gode å høre at det forårsaker blyforgiftning. Tror ikke rovfugler får i seg like mye hagl som oss! (I allefall ikke via fordøyelsessystemet :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Det der er bullshit!
Hehe! Når Haavard kommer med sånne glitrende fornuftige innlegg vet du at du har tapt:
Tungmetaller i naturen har vi allerede for mye av.
Gjett hvor tungmetallene kommer fra? :roll:

Tror jeg vet det: antagligvis av blysøkker som fiskere har spredt? Eller av blybensinen? Eller kanskje fra gamle prosjektiler som er over alt i naturen? Kanskje av hjulvekter fra biler som har kjørt i naturen?

Siste nå er vel kvikksølv i svineinfluensa-vaksine.. DET er skadelig for naturen det! (Tenker på alle de jegerene som inntar denne vaksinen for senere å råtne i naturen.. Og spre det til rev og andre dyr...) For ikke å nevne alle de som har amalgam-fyllinger i tenna! Kanskje et jaktforbud for jegere som fortsatt har tungmetaller i kroppen?

Enkelte tenker neppe lengre enn sin egen nese! Ha en fortreffelig lørdagskveld og SKÅL! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjett hvor tungmetallene kommer fra? :roll:

Tror jeg vet det: antagligvis av blysøkker som fiskere har spredt? Eller av blybensinen? Eller kanskje fra gamle prosjektiler som er over alt i naturen? Kanskje av hjulvekter fra biler som har kjørt i naturen?

Det finnes nok en og annen hjulvekt og noen haggel som har blitt spist av tiur og dermed kommet inn i rovfuglene. Blybensin (som ikke eksisterer) spiser nok ingen, og blysøkkene ligger vel godt der de ligger?

Link to comment
Share on other sites

:P Kan det faktisk være noe fornuft i at svenskene har gått tilbake på blyforbudet? Skal vi først ha mulighet til å spre svineri i naturen, er da bly det værste alternativet? :?

Hvor mye bedre er det å bruke andre metaller? Og hvor stort er dette bly-problemet mot andre problemer i naturen? Det jeg SER når jeg går uttafor stuedøra er iallefall at engangsgriller og plast / metall-embalasje fortsatt bør være endel av Norsk natur...

Jeg har enda ikke hørt noen positive effekter av blyforbudet, og jeg støtter faktisk de som vil ha tilbake bly-amunisjon ut fra hva som sies for og i mot dette. (Nope! Jeg er IKKE jeger.) :P

Link to comment
Share on other sites

Klart at blyforbudet skal fortsette! Tungmetaller i naturen har vi allerede for mye av.

Linken under handler om ørner som dør pga av blyforgiftning.

 

http://svt.se/2.22620/1.1729007/bly_fran_ammunition_dodar_ornar

 

Først og fremst burde gjeldende jegere fått seg ett kurs i ettersøk eller nedlagt forbud mot jakt.

En god regel er at alt matvilt som blir felt skal taes vare på, og vilt felt med hagle bør forhåpentligvis felles på ett hold egnet for hagle.

 

man burde da i de fleste tilfeller fine det felte byttet igjen.

Skjønner at fugl med noen hagl i kroppen som ikke er dødlige kommer seg unna og kan bli mat for rovfugler.

 

Hagl og kuler som skytes inn i kroppen på ett levendes vesen vil med tiden kapsles inn, det dannes ett vev rundt det aktuelle objekt.

Noe annet er det når man får dette i fordøyelsessystemet.

 

Her i området er det flere rovfugler enn det har vært i de siste 70 - 80 åra.

Særlig gjelder dette Havørn, selv om jakt på Grågås, Skarv og andre byttedyr for Havørn er betydelig.

 

Derfor har jeg liten tro at denne dødligheten blandt Svenske Havørner skyldes bare blyprosjektiler.

Er ganske viss på at blyprosjektiler har en ubetydelig skyld for denne dødlighet, denne finner man andre steder hvis man orker å lete.

 

En annen ting er at dette burde ikke minst også vises på Kråkefugl som er de første til å oppsøke dødt vilt etter skadeskytninger.

Ikke nok med det, de lever bokstavlig talt eller har levd i kråkegenerasjoner på søppelplasser der blybatterier og annet svineri er dumpet.

 

Noen som har sett tegn til nedgang i kråkebetanden grunnet blyforgiftning?

Ikke her i området i hvertfall!

 

Så har vi områder som skytebaner og leirduebaner med tildels store konsentrasjoner av bly.

 

Disse områder er det flere av i Europa, vi har områder som ble bokstavlig saltet med bly etter I og II verdenskrig, riktignok med hel mantlet ammo.

 

Men jeg vil anta at de fleste prosjektiler fikk skadet mantelen etter nedslag i vollgraver og annet slik at tæring på blyet kunne skje.

Her snakker vi om blymengder i vanvittige mengder, på 1000-vis av tonn.

 

Kan ikke huske at jeg har observet dette som ett problem hverken i Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike eller annet sted i Europa.

Dette til tross for at vegetabilsk mat har blitt dyrket på disse områder og at husdyr har gått der og beitet.

( Ved de største stillings / skyttergravsteder fra disse 2 kriger ) går det nå storfe og beiter, dette har jeg med egne øyne sett, og ingen har snakket eller nevnt bly problematikken.

 

Har ennå som sagt ikke observert i media link til dette med mennesker med høye blyverdier noe de i så fall burde ha hatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mangt fra oss mennesker som går i dyrene, før de dør.

 

En fotograf har vært på Midway atollen og fotografert sjøfugl. Han kunne gjort de samme opptakene på norske øyer.

 

http://www.chrisjordan.com/current_set2.php?id=11

 

Som vi ser er sjøfuglene flinke til å rydde opp.

Plastforbud blir nok verre å få gjennomført.

 

Dette er magen på en gås som har gått i et våtmarksområde - fra USA. Til venstre kan man se blyhagl:

http://www.mass.gov/dep/toxics/stypes/pb_shot.htm

 

inbird.jpg

 

Her er et røntgenbilde av en ørn - veldig lett å se blyhaglene i den:

423628_com_xray.jpg

 

Her er det litt lettere å se hva som tok livet av fuglene:

 

1255628199.jpg

 

1255628127.jpg

 

1255623325.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mangt fra oss mennesker som går i dyrene, før de dør.

 

En fotograf har vært på Midway atollen og fotografert sjøfugl. Han kunne gjort de samme opptakene på norske øyer.

 

http://www.chrisjordan.com/current_set2.php?id=11

 

Som vi ser er sjøfuglene flinke til å rydde opp.

Om det hjelper med blyforbud er det fint, de får i seg det også. Plastforbud blir nok verre.

 

 

 

 

 

Muflon, Dette tror jeg faktisk ikke på.

Ser ut for meg som noe propaganda i forhold til forsøpling.

Fugler forer ikke sine unger med plastikk. Nekter å tro dette før jeg ser det med egne øyne.

Som man ser på linken du viste, var så si alle fugler like "rottene" og virket svært fake. (med så store mengder av plastikk) Kunne fotografen lagt noen få korker, plastbiter osv i fuglen, ville det virket mer overbevisende, men en mengde som tilsvarer fuglens størelse er for dumt :)

Klart jeg kan ta feil, men det bør da være mer dokumentert her i landet og mange andre land også selv om vi ikke har så veldig mye albatross i vår natur. Med det mener jeg at vi hadde sett det blandt mye av våre fugler.

forsøpling er klart et stort problem for dyreliv, men at de inntar noe av dette i det hele tatt, klarer jeg ikke ta til meg.

Selv fuglunger har sperrer for "ikke mat"

 

Som sagt, jeg kan ta feil, men..... Nei, dessverre 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerte slik du gjorde, melk. Så jeg brukte tid på nettet for å kikke på andre kilder. Her har du noen linker, du kan lete etter flere.

 

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=birds+eating+plastic

 

Det er gjort mange seriøse studier, og det var disse som fikk denne fotografen til å ta turen. Små plastgjenstander som flyter på overflaten snappes opp av fuglene, som vil ta dem før en annen fugl.

 

Her har du en oversikt over studier som er gjort de siste femten årene:

 

http://www.biodiversityinfo.org/sowb/ca ... ure&id=141

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

To document this phenomenon as faithfully as possible, not a single piece of plastic in any of these photographs was moved, placed, manipulated, arranged, or altered in any way. These images depict the actual stomach contents of baby birds in one of the world's most remote marine sanctuaries, more than 2000 miles from the nearest continent.

 

Man kan selvsagt påstå mannen er en forbannet løgner ... men formålet var å dokumentere hva som skjer. Det er et gigantproblem. Et firma på Sunnmøre har utviklet et additiv som får plast til å bryte ned hurtig, og disse har vist til samme problem på nære fuglebestander.

http://www.nor-x.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...