Jump to content

Min første hagle


EirikVR

Recommended Posts

Hallo! Driver med jegerprøven nå for tida og har bestemt meg for å kjøpe ei hagle etterhvert. Har planer om å bli en ivrig jeger. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips ... Finnes vel sikkert en dulliard tråder om dette fra før, men spør læll.

 

Har noen kriterier da: Automatisk sikring, helst bare en avtrekker, selvom jeg er litt i tvil på den. Er det noen ulemper med to, eller er det bare en vanesak? Helst en litt liten og nett hagle som ikker helt dødstung. Er en liten fyr. Kanskje har det ingenting å si om jeg får geværet tilpassa meg?

 

Jeg er også bare 15 år, så jeg skal vel vokse en del mer, kommer det til å medføre at jeg kanskje "vokser fra" hagla med tida og at kolba kanskje ikke kommer til å passe meg like godt etterhvert? Pris opp til 5000 helst.

 

Hilsen Eirik

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du jakte? Hvis det er fugl, hare og annet småvilt og rovvilt ville jeg kanskje gått for ei hagle i kaliber 20/76, de er oftest hendige lette hagler. Hvis du også skal jakte rådyr med hagla ville jeg gått for kaliber 12/76.

 

Når det gjelder merke, så velg noe av kvalitet. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finn ei god hagle som passer deg, be om hjelp hos en forhandler som kan sine saker for tilpasning. For sikkerhets skyld, i fall du vokser mer, så prøv hagler med korte kolbekapper, så kan du sette på en større (lengre) om du blir lengre i armene. Dette er særlig viktig om du er pre-pubertal, da vil du vokse mye etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen! Jeg kommer nok for det meste til å jakte skogsfugl og rype med denne hagla. Om jeg velger kaliber 20, blir det ikke en del mer rekyl, i og med at den er så lett? Jeg har skutt litt med en Silma Finnskogen-hagle litt fra før av, tror den veier rundt 3,4 kg og det virka som en grei vekt. Vet ikke om det regnes som lett eller tungt i hagleverdenen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan stille meg bak dei som rådar deg til kaliber 20. Har det sjølv og den er både lett og fin, og liten rekyl med normale ladningar.

Ettersom du er relativt ung og forventar å vekse ein del, kan det kanskje vere litt dumt å legge mykje i ei hagle no, som du veks i frå. Bruktmarkedet kan vere ein god ide.

Link to comment
Share on other sites

Den så ikke dum ut, kanskje litt dyr for meg, men om jeg finner den Mod. C som jeg så på samme side brukt litt billigere kan jo den være aktuell. Jeg får se hvor mye penger det blir etter konfirmasjon og bursdag, men tror 7000 blir i meste laget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart gått for en brukt. Sjøl kjøpte jeg meg en brukt Lanber o/u kal. 12/70 i 1995, og den lever i beste velgående fortsatt den. Har gått noen tusen skudd i mitt eie. Jeg bruker den til jakt, leirduer og figurjakt. Jeg ga 3500,- for den.

 

Hvis du kjøper ei brukt hagle, så har du litt penger igjen til ammo, vilttrygdavg. og jaktkort også. Det har blitt en rikmannshobby å jakte idag. Koster meg nærmere 2 lapper før jeg i det hele tatt får kommet meg ut i skauen.

 

Jeg ser noen her anbefaler 20/76......der mister dem meg. Jeg ville ikke hatt kal. 20, men det blir opp til hver enkelt. Hagler opp til 3.5 kg. er ikke noe pes å gå rundt med på jakt.

 

Skulle jeg kjøpt meg "ny" hagle idag, så hadde det blitt enten 12/76 eller 12/89. Jeg er litt usikker der. Ønsker deg velkommen på forumet, og lykke til med våpenvalg.....bruk god tid, og finn ei som passer deg godt, så slipper du å bruke flere tusen på å tilpasse dette.

Link to comment
Share on other sites

Titt litt på feks Finn.no, Borselars.no, Wingevapen.no, jakt&friluft.no m.fl. og se på brukte våpen der. Kan hende du finner noe som passer inntil 5 000,-. Ellers finnes det nye alternativer og, sjøl om kvaliteten kanskje ikke er helt på høyde med brukt Sabatti, Lanber, Tikka osv. Yildiz har en lettvekter i 12/76 til 4 500,-. Den veier 2,8 kilo og har en perfekt vekt for lange dager i skogen eller på fjellet.

 

Dersom du har valget mellom flere løpslengder, velg gjerne en med litt lengre løp enn det korteste. Valgte sjøl med 66 cm løp i stedet for 71, og det angrer jeg på. Lite balanse for meg. Fører til et og annet bomskudd for å si det pent (i hvertfall er det èn av grunnene).

 

Tenk for øvrig på at jo lettere vekt, jo hardere rekyl. Har sjøl Yildizen jeg har nevnt, men har en versjon som ser ut som om er laget i plast i forhold til slik den ser ut til i dag. Greit fornøyd, men er jo ikke akkurat klasse over den da... Kjøpte sjøl billig for å sjekke om jakt var noe for meg - og det er det! Neste blir brukt Merkel, men de koster fort tjue lapper! Finner du Merkel, eller Beretta for den saks skyld, til 5 lapper er det løp og kjøp eller for guds skyld styr unna! Bør sjekkes grundig før kjøp for å si det sånn... Vet ikke helt om en gammel, sliten og slarkete Beretta, som heller ikke kan skyte stålhagl (stål er relativt ubrukelig på jakt, men er kjekt på leirduebanen) er bedre enn en ny billighagle.

 

Kaliber 12 eller 20? 12 har størst utvalg i ammunisjon. 20 er smekker og lettere å bære på. Hadde ikke hatt problemer med kaliber 20 i dag. Bommer du med 20, bommer du med 12 og! Kommer jeg over brukt og passe Merkel, går jeg gjerne for 16 og. Skal du jakte gås og rådyr feks, kan det kanskje være en fordel med 12/76?

 

Og til slutt, det dukker sikkert opp forslag om Baikal og. Grei og solid sak som har ført til mang en fuglestyrt og til hyggelig pris, men vil du ha noe pent... Verdt prisen tror jeg, men var aldri mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Neste blir brukt Merkel, men de koster fort tjue lapper! Finner du Merkel, eller Beretta for den saks skyld, til 5 lapper er det løp og kjøp eller for guds skyld styr unna! Bør sjekkes grundig før kjøp for å si det sånn....

 

Merkel er vel "kunstig overpriset" i Norge. Torsbo i Sverige har noen til under 6000 SEK, og de dukker også opp på "blocket" til priser som gjør at du får de momsfritt til Norge hvis du er borte i over 24 timer.

Har selv en 200E fra 1953 som veier ca 3,3 kilo. Skjønner ikke helt hvorfor, men den "føles" mye tyngre enn drillingen som veier 3,2 kilo når jeg rusler rundt på jakt en for- eller ettermiddag. Er så heldig å bo slik til at jeg ikke har behov for å jakte laaaaange dager :wink:

Når det gjelder vekt og rekyl opplever JEG personlig at det spiller mindre rolle (men det er jo meg). Aya XXV'en jeg som oftest bruker på jakt når en av haglene plukkes frem veier 2,75 kg i 12/70 og min erfaring er at 50 skudd på leirduer med denne ikke skiller seg "merkbart" fra en Browning B25 (3,5+ kilo) jeg hadde tidligere.

Skulle jeg jaktet lange dager hadde jeg forøvrig valgt noe som veier mindre enn 3,5 kilo..

Og når det gjelder Beretta er finishen i mine øyne falt betraktelig de siste årene. Jeg jakter hare sammen med en som har en ca 15 år gammel 20/76 (standardmodell) og den er betraktelig bedre satt sammen enn de nye jeg har klemt på (harer og storfugl går forøvrig i bakken for kaliber 20 også...).

Link to comment
Share on other sites

Takk for masse gode råd og tips! Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en Lincoln Premier Mod. C 12/76 og da spare litt lenger evnt. kjøpe brukt. Har dog ikke sett noen brukte enda. Enda ligger nok kjøpet langt fram i tid, så det kan sikkert bli noen ombestemmelser.

 

Er det bra utvalg av kal. 12-patroner for 76mm-kammere ute på markedet? Regner uansett ikke med at det skal bli noe problem, men ...

Link to comment
Share on other sites

hastverk er lastverk..hvis du ikke MÅ ha hagle kjapt, ta deg god tid og let til du finner en du blir betatt av :wink:

Sjangsen er stor for at du sitter som eier av den samme hagla når du er 60, så ikke kjøp det første og beste

Link to comment
Share on other sites

Er det bra utvalg av kal. 12-patroner for 76mm-kammere ute på markedet? Regner uansett ikke med at det skal bli noe problem, men ...

 

Med 76 mm kammer kan du også skyte 70mm eller 67 mm patroner = du har det beste utvalget = tilnærmet ingen vektforskjell på en hagle med 70 mm kammer kontra 76 mm kammer = ingen grunn til å kjøpe hagle med 70 kammer = kjøp 76 mm kammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...