Jump to content

Erfaringer med 9,3x64 Brenneke? Hvorfor/Hvorfor ikke?


Jeger68

Recommended Posts

Har ikke eid en slik en selv, så jeg har ikke førstehåndskjennskap til kaliberet. Det jeg tror er uhyre viktig i dette kaliberet er å velge de beste 9,3 premium kulene til storviltjakt. Den har jo en mye høyere hastiget enn de vanligste 9,3-ene.

Vet at de fleste Afrikanske land har 375 som minste lovlige kaliber til Big five selv om denne sikkert velter en bøffel like bra som en 375.

Link to comment
Share on other sites

Fattern har ei børse i det kalibret. Han bruker Partizan 286 grs til treningskuler åså bruker han 250 grs Barnes X på elgen. Det har vel vært knall og fall på alle elgene han har skutt mener jeg! Veldig effektiv mao. Det eneste er at du MÅ lade selv. Det kan også være vanskelig å få tak i x64 hylser. Og som ope sier så må man bruke de beste kulene til dette kalibret. Den forbrenner rundt 15 grs mere krutt enn x62 så da blir det en del mere fart. Den er også noe mer spenstig i rekylen en x62. Ellers har den ganske like ytelser som 375 H&H

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan komme på for å velge 9,3x64 hylsa må være å ha noe ingen andre på jaktlaget har og at det er en klassisk tysk patron. Så lenge det er dyrt å vanskelig å få tak i hylser ser jeg ingen grunn til de merutgiftene og ergelsene over å ikke finne hylser(ja jeg vet de skal ha på Eidsvoll men de ligger ikke alltid i hylla) Hvis det er for den økte hastigheten ville jeg heller valgt 9,3x66 hvor både Sako og Federal (de kaller den 370 Magnum) leverer ferdig ammo.

Men vil du ha en 9,3x64 så ikke la meg fortelle deg noe annet. Jeg har 2 børser i 35Whelen men har allikevel lyst på en 358Norma Mag. Ikke at jeg har bruk for det men har bare lyst :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen 9,3x64 selv, men jeg har litt andre spesielle kaliber. Det er klart det krever at man er litt mer nøye med planleggning frem mot jakta med tanke på lading osv, ettersom man ikke kan stikke innom å plukke opp en pakke ammo i den lokale sjappa.

Men har du først kjøpt deg 2-300 hylser til jakt og trening er det egentlig noe problem. Selv syns jeg liksom det er litt mer stas å ha litt spesielle kaliber. Men, jeg ville ikke BARE hatt det sære...godt å ha noe A4 om man får tilbud om å dra på noe gøy og ikke har noe 'passende ammo på lager... :roll: ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo en 308, og en drilling i 6,5x55 så det er jo ingen krise om jeg skulle ha tomt for patroner. 9,3x64 er jo heller ikke helt egnet til å ligge å treningskyte 30-50 skudd med på en kveld. 9,3'n er tenkt som rent jaktvåpen, og så må det jo treningsskytes en god del for å bli vant til den.

Link to comment
Share on other sites

Den har jo en mye høyere hastiget enn de vanligste 9,3-ene
Denne må du begrunne før jeg er helt med. Den 9.3'ern som jeg har inntrykk av er vanligst, er 9.3x62. Det skiller 2mm hylselengde på de to patronene. Har Brenneke'n så vanvittig mye høyere trykkstandard enn gamle nitretoogseksti?
Link to comment
Share on other sites

Den har jo en mye høyere hastiget enn de vanligste 9,3-ene
Denne må du begrunne før jeg er helt med. Den 9.3'ern som jeg har inntrykk av er vanligst, er 9.3x62. Det skiller 2mm hylselengde på de to patronene. Har Brenneke'n så vanvittig mye høyere trykkstandard enn gamle nitretoogseksti?

 

Det er ikke bare det at den er 2 mm lenger den er også tykkere og rommer godt og vel 15 grain mere krutt. At man får over 50 m/s mere en en 62`n er ingen hemmelighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9,3x64 har større hylsediameter enn 9,3x62. Lengden skiller som du sier ikke så mye, slik at den passer i ei standard låskasse. 9,3x64 er nesten på nivå med 375hh, dvs 300gr kuler ligger ca 30-40m/s lavere enn det en får i 375hh (i følge ladeboken)

Link to comment
Share on other sites

Har ei Tikka M65 i 9,3 x 64 .

Fekk kamra om frå 62 for ca 10 år sidan.

 

Om du har kome over ei fin rifle i kaliberet er det slettes ikkje "høl i huet" å kjøpe den.

Kva rifle er det ? hadde den dette kaliberet originalt ?

Då eg kamra om, måtte det justerast litt på mating og magasin, so sjekk at den matar fint, -og med butte kuler.

Pipa bør vere 60 cm eller meir (synest eg) for å få utnytta det ekstra volumet i.f.t. 62-en.

Hvis ikkje vil mykje av krutet brenne opp utanfor pipa når ein prøver å utnytte potensialet med dei seinare krutsortane.

Det er og ein fordel om stokkjen ikkje er allt for kontinental, d.v.s ikkje har mykje fall ved hælen.

Ein vil då unngå mykje munningshopp, og nærkontakt med siktet.

Desverre tilbyr monge Europeiske produsentar kun svineryggar som mest er tilpassa ståande skyting , men dar finst unntak.

 

Den største fordelen med 64 vs 62 synest eg er at den er meir fleksibel å lade.

Ein kan "fyre opp" dei tyngste kulene litt om ein vil , eller ein lade behagelege treningsladningar.

Ein kan og velge mellom fleire krutsortar og ladningar, ergo betre sjangs å finne go-ladninga.

Den vil og ofte få lavare trykk sidan ein anvender seinare (medium) krutsortar, d.v.s meir harmonisk patron.

 

Hylsa er 2mm lengre og diameteren på hylsekroppen er jamt over ca 1,5 mm større enn på 62-en.

Den brenn ganske rett ein del meir krut , men ikkje 10-15 grain . Dette ser du sjølv i Ladebokja.

Då eg "konverterte" skifta eg samstundes originalkappa til ei deccellerator,

og totalt sett vart børsa mykje behagelegare å skyte med enn før.

 

Det er alltid bra å bruke ei solid kule.

Dar er monge kuler idag som er gode nok , sist kjøpte eg Accubond , dei har eg ikkje har prøva ut endå.

 

Hylser er i værste fall eit problem ein gong.

Men eg trur vi kan avblåse dette problemet og, meiner Trond "Hjemmelading" Alvestad hadde RWS-hylser inne sist eg spurde han.

Om ikkje fiksar han sikkert snart.

 

Sitat Leon:

"820m/s med 286grs nosler og 833m/s med 18,5 oryx, begge fyrt med 77grs norma 4 og fed. 215 hetter. Patronlengde i min børse var 90-91mm"

Eit godt råd: Ikkje start med denne !

Leon har tydelegvis ein long magnum-kasse og tilpassa friflukt , dette går vel ikkje ned i ei standard mauser ?

Normal makslengd for patroner hjå meg er 85-87 mm.

N 150 er svært anvendeleg i dette kaliber.

Link to comment
Share on other sites

jg har fellt ca 10-12 elger med 64, og er meget godt fornyød. har hatt 2 rifler i 375H&H, og blei lei av å dra på ei diger magnum, når kongsbergen i nevnte kaliber gjorde minst like god nytte. nå har jeg ladet 320 gr woodleigh, for å prøve denne også, men stort sett er det 286gr woodleigh som har drept flest. skutt 2-3 med 250gr rhino (selfølgelig). ingen elger har gått mer enn 15m etter smellen, men dette kan jo være tillfeldig.

Link to comment
Share on other sites

- Hvorfor? Tja, Jørund Lien anbefalte meg en gang å bruke 9,3x64-hylsa i det første mauserprosjektet mitt. Som den var, eller til villkatt i .375 i M98 låskasse. Jeg valgte .338-hylsa i stedet, og får kjøpt hylser i bulk nærmest hvorsomhelst. Har registrert at noen leter og lurer på hvor iallverden er det 9,3x64-hylser å få tak i... og til hvilken pris? Og fabrikkpatroner? Til hvilken pris og hva er utvalget?

Hvorfor ikke? Fordi det fins et mye mer kurant alternativ - .375 H&H...

Link to comment
Share on other sites

Det er heva over tvil at .375 H&H er meir kurant som kaliber.

 

Men den krev ei laaang kasse... :wink:

Og det er ein kostnad og "ulempe" som vedvarer :? ,

hugsar ikkje sist eg leita etter tomhylse-leverandør.. :)

 

Men det er klart, om ein likar å kjøpe "ferdigrulla" so...,

med meg er det omvendt

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi gjør alle våre valg. Jeg forsto at trådstarter var i ferd med å kjøpe rifle. Og prisen ville da være avhengig også av andre ting enn låskasselengde. Hva som menes med "kostnad og ulempe som vedvarer" har jeg ikke klart for meg. Uten at jeg har undersøkt saken tviler jeg på at ferdigpatroner eller ladekomponenter er spesielt dyrere for .375 H&H enn for 9,3x64. Det jeg vet, er at ladekomponentene til .375/338 er noe av de billigste en finner blant de mellomgrove. Den passer også i ei låskasse med standard lengde. Men da snakker vi jo om villkatt..

Link to comment
Share on other sites

Prisen på ladekomponentar er vel å ansjå som lik ja.

Lange , gode låskasser passande .375 H&H er skjeldnare , og dyrare. Sjølvsagt utan betydning for dei som allt har ei.

Nokon vil meine at kortare og meir kompakt kasse kan vere ein fordel (i so tilfelle vedvarande),

men bevares .375 H&H er ei glimrande patron for det !

 

Men dette er jo ein tråd ang. fordelar/bakdelar med 9,3 x 64 .

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det blir en 9,3x64 på meg :D

Rustfri Browning a-bolt ombygget av Ragnar Hansen, nydelig trestokk, Faste sikter, reimfeste på løpsring og forsikte også med løpsring, "safaristil" (ja er jeg litt svak for litt pene våpen...)

Diesett følger med og hylser er bestilt.

Skulle 9,3'n ikke falle i smak følger originalløpet i 30-06 med så det går ann å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det blir en 9,3x64 på meg :D

Rustfri Browning a-bolt ombygget av Ragnar Hansen, nydelig trestokk, Faste sikter, reimfeste på løpsring og forsikte også med løpsring, "safaristil" (ja er jeg litt svak for litt pene våpen...)

Diesett følger med og hylser er bestilt.

Skulle 9,3'n ikke falle i smak følger originalløpet i 30-06 med så det går ann å bytte.

Den børsa har jeg sett ja. Gratulerer med en knallfin børse :) Prisen var jo ikke gali den.Kjempekjøp :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke(n) forskjell(er) er det på 9,3x64 og 9,3x66 da? (Bortsett fra hylselengden. :))

 

64'en er breiere over ræva. 66 går vel i standard(30-06, 308 osv.) støtbunn.

 

 

Og ikkje berre over ræva, 64 -hylsa har større diameter på resten av kroppen og (utanom halsen sjølvsagt) ,ein reknar at volum på -64 og -66 er tilnerma lik.

Ergo kan ein og bruke ladedata frå den eine til den andre (med varsemd sjølvsagt).

Ei -66 patron vil mate betre i ei ex -62 kasse , dvs billegare konvertering , + ein slepp og å gjere noko med bolten.

 

Hadde nok konvertert til 9,3 x 66 sjølv istaden for -64 om den hadde eksistert på den tida.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke(n) forskjell(er) er det på 9,3x64 og 9,3x66 da? (Bortsett fra hylselengden. :))

 

64'en er breiere over ræva. 66 går vel i standard(30-06, 308 osv.) støtbunn.

 

 

Og ikkje berre over ræva, 64 -hylsa har større diameter på resten av kroppen og (utanom halsen sjølvsagt) ,ein reknar at volum på -64 og -66 er tilnerma lik.

Ergo kan ein og bruke ladedata frå den eine til den andre (med varsemd sjølvsagt).

Ei -66 patron vil mate betre i ei ex -62 kasse , dvs billegare konvertering , + ein slepp og å gjere noko med bolten.

 

Hadde nok konvertert til 9,3 x 66 sjølv istaden for -64 om den hadde eksistert på den tida.

 

Blir jo gjerne det når den er bredere bakerst, med mindre den smalner veldig av da :wink:

 

Regner med at en 66 trenger lengre kasse/magasin om en skal utnytte den til fulle, særlig med tunge kuler. Nå er jo ikke 2mm mye, men alle monner drar jo som kjent.

Link to comment
Share on other sites

I en Sauer jeg hadde i 9,3x62 ladet jeg 18,5 grams partizan til godt og vel 750 ms. Da med en komprimert ladning med N-19. Trykket var nok høyt nok, men ingen flate hetter eller tunge hevarmsløft. Ladningen jeg brukte var 67 gr. N-19 og patronlengde på 87 mm. Kjørte denne gjennom Ql. nå og ser at trykket er høyt nok, men ikke uforsvarlig høyt. Dere som har mange tommeltotter får event. prøve dette på eget ansvar. Qluet med 9,3'n er å ikke kappe pipa helt inntil forskjeftet. Jeg har en sako i 62 nå, med "bare" 50 cm. pipe, og den taper faktisk noen ms. på det. Som ren jaktbørse kunne jeg faktisk tenkt meg en 9,3 med 26".. :shock:

 

Det jeg vil frem til, er at du vinner ikke så fordømt mye på å velge adskillig sære patroner som 64 eller 66. At det er morsomt å ha noe som ingen andre har, det er en heelt annen sak :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...