Jump to content

Skifeller til jakt?


Shadob

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle være sånn "multi" :) med hensyn til forskjellige jaktsituasjoner, og bruker M77 (når myra ikke er dyvåt) til alle formål. Truger og ski - er også basert på disse støvlene.

 

Men jeg skulle hatt noen skifeller til jakten.

Noen som kan anbefale noe?

Link to comment
Share on other sites

Montana sine 40mm bruker jeg! Er fornøyd med disse, spørs litt på hvilke ski du har, men på mine er de bred nok til å gi feste i selv de bratteste bakkene samtidig som de ikke dekker over stålkantene. Limet går etter hvert av med hardt bruk, men det skjer vel på de fleste feller, og er bare til å ettersmøre med fellelim :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke blånøye hva man velger til sånn bruk. Jeg har et par 35mm Montana som jeg har brukt siden åttitallet. De er fullgode til sånn labbe-med-børse-jakt om vinteren, etter min mening trenger man ikke mer. Skaubjønn lånte dem på toppjaktturen vår i januar da hans feller skallet av pga. utslitt lim, og jeg hørte ingen klager fra ham heller. Bakfeste er Kjekt Å Ha når fellelimet begynner å bli slitt, men er ikke nødvendig.

 

Planlegger du mer avanserte toppturer, kan det være en tanke å sjekke hva man får ved å kjøpe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har brukt montana kortfell. Denne har fungert bra. MEN..... Den har en metall plate helt fremst på fella sammen med feste reima foran. Denne buede metallplata skal sørge for fin overgang mellom ski og felle. Jeg har fått vridd denne plata litt ut av stilling ett par ganger når skien treffer kvist. Resultatet var dype riper i sålen.

Vet ikke om disse fellene er i produksjon lengere, men tipper på at en kjapp sjekk hos vertikal eller skandinavisk høypris utstyr sin katalog avslører det.

Har selvfølgelig en dyr og tungvind løsning. Som jeg sjøl har gått for. Rønning treski :D.

Link to comment
Share on other sites

En liten modifikasjon på selskinn... De har bedre feste på myk snø, men dårligere feste på skare eller hardpakket snø, da busta blir mykere enn nylon. På hardt føre slites de også veldig fort, men til klatring i pudder skal det være det beste som fins!

 

Til jakt ville jeg nok uansett valgt nylonfeller, da det er det som er mest slitesterkt, og minst utsatt for skader ved trasking i ur og kratt. Har brukt Montana langfeller både i smale (40 mm?) og brei utgaver (110 mm noe tilskåret på midten), samt et par kortfeller. Sålangt fornøyd med alle sammen. Et tips er å bruke sportstape som bakfeste, så slipper en ha felle klyppet i akkurat rett lengde for ett par ski.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd korte feller. Feste ordningen var en heller dårlig patent. Blir jo at man går mye i skrå land når man jakter fjellrype. Som 6x47 sier så vrir melallplata seg ut av stilling og selve fellen knog på kanten av skia så fellen ble nesten avslitt. Nå bruker jeg kunn lange feller.

Link to comment
Share on other sites

Off tå-pikk: burde ikke denne tråden vært under "fangst og feller"?

 

M77, vil det si at du bruker NATO-plank? Mi erfaring er at det er best med relativt korte, brede ski med stålkant. I allefall i skogen. Feller har jeg ikke prøvd så mange forskjellige av, men så lenge de sitter fast i skia er det etter mi erfaring greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...