Jump to content

skal søke om ervervtillatelse i april måned.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg skal søke om ervervtillatelse i april måned, i den sammenheng er det noen småting jeg lurer på:

Er det sånn at våpenforhandleren fyller ut serienummeret på søknaden ?

Er det sjangs for at våpenkontoret setter seg på bakbeina pga at jeg søker på tre forskjellige våpen med samma bruksområde ?

 

Jeg skal søke på:

CZ75 SP-01 Tactical 9mm ( kjøper splunka ny hos Schou våpen på kløfta )

Ruger MK III .22LR ( pent brukt )

Smith & Wesson modell 686 .357 Magnum med 6 tommers løp ( pent brukt

( de to første våpnene prioriteres )

 

Jeg skal skrive " mosjon - konkurranseskyting " som bruksområde på alle tre søknadene, da det er det jeg driver med, men kansje noen har no forslag ?

 

Jeg bor i Hedmark Politidistrikt ( disktrikt 05 ), er det noen som har erfaring med de ?

 

vis alt går i orden, så er det bare å sette seg å vente på at skattepenga kommer..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det sjangs for at våpenkontoret setter seg på bakbeina pga at jeg søker på tre forskjellige våpen med samma bruksområde ?

 

 

 

Jeg skal skrive " mosjon - konkurranseskyting " som bruksområde på alle tre søknadene.

 

Her er det vel snarere snakk om tre våpen med forskjellig bruksområde?

 

"Mosjon - konkurranseskyting" vil vel være litt som samlebegrep oppfatte. Mitt råd vil være at du i dette feltet på våpensøknaden henviser til hvilket program du ønsker å erverve våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel snarere snakk om tre våpen med forskjellig bruksområde?

 

"Mosjon - konkurranseskyting" vil vel være litt som samlebegrep oppfatte. Mitt råd vil være at du i dette feltet på våpensøknaden henviser til hvilket program du ønsker å erverve våpenet.

 

Vilke klasser kan jeg delta i med de våpna da ?

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke hatt oppmøter i klubben din, da? Nybegynnerkurs? Snakket med andre skyttere i klubben? Skutt program på trening?

 

Tolker jeg deg rett om du har 6 mnd fartstid i klubben din i april måned, og ikke har tilegnet deg noe kunnskap om NSF's skyteprogrammer?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, 6 måneder i april.

 

Det ser ut som om Grovpistol,Finpistol og felt er de som passer.

Vi har ikke noe "nybegynnerkurs" i våres gruppe.. Var bare sikkerhetsinstruks og instruks på bane..

Det virker som om man må sjekke opp rundt skyteprogrammer selv, det har iallefall jeg gjort.

Det eneste jeg har sett praktisert er duellskyting/hurtig mot vendende skiver.

Må i farten nevne at bana til den lokale klubben bare har 10 standplasser..

Link to comment
Share on other sites

Javel......

 

Sett kun i forhold til hva du skriver i dine innlegg vil jeg si at dette virker skuffende. At ikke en klubb er mer aktiv mtp å introdusere en nybegynner mer helhetlig for sporten er ikke godt nok etter min mening. Som ny skytter er det helt sikkert ikke lett å kreve det ene og andre, men basis er jo at klubbene skal fremme den idrett og de grener som forbundet administrerer.......... Om ikke nye medlemmer introduseres for disse vil jo ikke den enkelte (nye) skytter tilegne seg de kunnskaper og erfaringer som skal til for å erverve det sportsutstyret han eller hun trenger.

 

Det er jo programmene til forbundet, og aktivitet i forhold til disse som legges til grunn for erverv.

 

Selvfølgelig spiller jo også skytterens eget initiativ til å tilegne seg kunnskap en viss rolle. Man bør jo anta at nye skyttere er nysgjerrige og motiverte for å oppdage en ny sport.

 

Generelt sett: Etter 4 mnd som medlem i en klubb bør man vite en del om programmene til forbundet, på lik linje med sikkerhet- og baneinstruks.

 

Mitt tips er; Vær nysgjerrig og søk informasjon der den bør finnes - i klubben din. Du betaler jo for å være medlem, og som nybegynner bør du gjøre ditt for å få igjen for det.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om Grovpistol,Finpistol og felt er de som passer.

 

Jo, men disse tre våpnene du nevner kan brukes til å dekke nær sagt alle NSF's programmer unntatt spesialfelt og magnum 2. Ville det ikke være fint å hatt kunnskap om hvilke program de virkelig passer godt til?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager vil du kjøpe en utgått sp01 model (tactical)? Husk at om du eventuelt vurderer å bruke den produskjon (Praktisk) kan du så å si ikke gjøre noen andringer med en, slik som du faktisk har lov til å gjøre på en vanlig shadow/01.

 

Må ellers si meg enig med hylekoret her, skremmende oplysninger om Hamar IL - Pistolgruppa. Er det det samme som Hamar PK? (Jeg får meg ikke til å tro det helt)

Link to comment
Share on other sites

@evenkris

 

Jepp, men jeg har syns at det er litt dårlig med oppfølging/informasjon. Men det er ikke så lett å få prøvd alt da man kun har innendørs bane om vinteren på i kjeller'n på en lokal svømmehall.. Vi skal snart begynne ute, låner da baner på terningmoen militærleir i sommersesongen. Kansje det blir lettere å få prøvd forskjellig da..

Jeg ble iallefall noe bekymra for at våpensøknadene skal gå nord og ned nå :?

 

 

http://www.hamar-il.no/asp/default.asp

Det er også veldig lite info å hente på hjemmesida til HIL..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager vil du kjøpe en utgått sp01 model (tactical)? Husk at om du eventuelt vurderer å bruke den produskjon (Praktisk) kan du så å si ikke gjøre noen andringer med en, slik som du faktisk har lov til å gjøre på en vanlig shadow/01.

 

Må ellers si meg enig med hylekoret her, skremmende oplysninger om Hamar IL - Pistolgruppa. Er det det samme som Hamar PK? (Jeg får meg ikke til å tro det helt)

Det er bare pistolgruppa og Hamar Praktiske Skyttere her som jeg vet om..

Det blir iallefall en SP-01 modell, mest sannsynlig den "vanligste"..

 

Jeg syns at det har vært litt skralt med info som før nevnt..

Men jeg vet ikke hvor lurt det er å "klage" da jeg ikke har lyst til å hisse på meg folk å bli uglesett.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe krise dette. Det flere måter å få kunnskap på. Vintertiden er en "stille tid" i mange skyttermiljøer, og det har kanhende preget din nybegynnertid. Men det må ikke hindre deg i å skaffe deg informasjon om sporten din. Baneprogrammer og feltskyting kan man i stor grad sette seg inn i på teoretisk basis, og når våren kommer vil kanskje uteaktiviteten gi nye og flere muligheter for praktisk erfaring.

 

Den praktiske erfaringen er viktig for deg i forhold til å ikke kjøpe våpen som ikke er hensiktsmessige i forhold til den type skyting du har mest lyst til å drive med, ( Altså; Hvilke baneprogram synes du er morsomme og utfordrende, er feltskyting tingen osv. osv.) og selvfølgelig det sikkerhetsmessige aspektet... automatisering av sikker våpenhåndtering.

 

Men hvis du selv føler at du ikke har fått god oppfølging - ta tak i det - i klubben. I de klubbmiljøene jeg har opplevd gjennom stevnedeltakelse og skytterkollegaer tror jeg ingen av disse ville ønsket at nybegynnere ikke følte seg ivaretatt. Bruk tiden fremover......

Link to comment
Share on other sites

Synes sida deres var grei den.

Jeg skyter ikke felt, men Praktisk.

Likevel fant jeg ut, med et trykk på Terminliste forkortelsene/navna på alle skyttergrenene innen NSF.

Ved en titt på www.skyting.no, som er NSF sine sider, finner jeg også en oversikt over de skyteøvelsene de har for pistol.

Og alle klubbsider jeg har vært innom av de linkene på sidene til Hamar PK sier at man på begynnerkurs/sikkerhetskurs

skal få innføring i bl.a klasser og våpentyper.

 

Har du lest noe om det du driver med?

Har du i det hele tatt vært på nybegynnerkurs/sikkerhetskurs?

Det er nesten nifst om noen får søke om håndvåpen før de aner hva de skal brukes til...

Beklager å måtte si det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal søke om ervervtillatelse i april måned, i den sammenheng er det noen småting jeg lurer på:

Er det sånn at våpenforhandleren fyller ut serienummeret på søknaden ?

Er det sjangs for at våpenkontoret setter seg på bakbeina pga at jeg søker på tre forskjellige våpen med samma bruksområde ?

 

Jeg skal søke på:

CZ75 SP-01 Tactical 9mm ( kjøper splunka ny hos Schou våpen på kløfta )

Ruger MK III .22LR ( pent brukt )

Smith & Wesson modell 686 .357 Magnum med 6 tommers løp ( pent brukt

( de to første våpnene prioriteres )

 

Jeg skal skrive " mosjon - konkurranseskyting " som bruksområde på alle tre søknadene, da det er det jeg driver med, men kansje noen har no forslag ?

 

Jeg bor i Hedmark Politidistrikt ( disktrikt 05 ), er det noen som har erfaring med de ?

 

vis alt går i orden, så er det bare å sette seg å vente på at skattepenga kommer..

 

Ja forhandleren (eller selgeren privat hvis det er en privat handel) skriver på nummeret.

 

De våpenene du søker om er helt kurante. Og jeg kan tilføye at 9mm, .22 og revolver er det mest vanlige hos folk. De kan du bruke til alle øvelser (selv om en pistol i .32 er bedre egnet til grov).

 

Jeg ville formulert bruksområde til "trening og konkurranse" - nå er det slutt på den tiden at man kan drive skyting som rekreasjon (grrr).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville formulert bruksområde til "trening og konkurranse" - nå er det slutt på den tiden at man kan drive skyting som rekreasjon (grrr).

 

"Rekreasjonsskytter" er vel en beskrivelse av aktivitetgrad som hjemler erverv, er det ikke...?

 

Det kan hende at dette tolkes ulikt. Men hos min politikontakt er man helt klar - konkurranse og trening er det som gjelder. Derfor vil jeg heller ikke engang forsøke noe annet. - Hvorfor sette en godkjenning på spill for ordkløveri?

Link to comment
Share on other sites

Rekreasjonsskytter er en klassifisering av en skytters aktivitet. Klubbene kan bruke denne eller "mosjonsskytter" og "konkurranseskytter" for å beskrive nettopp graden av aktivitet i en bekreftelse som vedlegg til søknaden. Dette er et oppsett som Pod selv har bidratt til å få satt opp. Dette er ikke ordkløveri.

 

På selve søknaden mener jeg man bør være enda mer spesifikk enn å sette "trening og konkurranse". Dette krysser man vel av for annet sted på søknadsskjemaet. Jeg har alltid syntes det har vært greit å henvise til hvilke(t) program jeg erverver våpenet til.

 

I alle fall; All skyting jeg bedriver er for meg rekreerende.........(Nå nærmer vi oss ordkløveri) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt å greit det er mitt forslag. Og så lenge du har gått igjennom sikker bruk av våpen er det ikke noe problem å få godkjent noen våpensøknader så lenge du har en plettfri vandel.

 

Jeg hadde søkt på følgende:

 

(Alle våpen skal brukes til trening og konkurranse innen NSF)

 

9mm - Militærfelt

22 kal - Finfelt / 25m baneøvelser

357/38 - Revolverfelt og Magnum1

 

Ikke skriv noe mer, og fordelene med å holde søknaden åpen er for å kunne velge mellom diverse merker.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

"Rekreasjonsskytter" er vel en beskrivelse av aktivitetgrad som hjemler erverv, er det ikke...?

 

Ikke skriv det, "rekreasjonsskytter" eksisterer ikke som begrep annet enn hos enkelt byrokrater i et visst direktorat. Skriv konkret at det våpenet skal brukes til program nn, og ikke noe mer. Hvor vidt du skyter programmet på trening eller i konkurranse trenger du ikke skrive noe om.

 

Se forøvrig Bromark sitt innlegg, ikke gjør det mer komplekst enn nødvendig.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det naturlige er vel å starte med en match pistol 22LR for å skyte baneprogrammene.

Den kan også benyttes til felsskyting.

Med din bakgrunn er det antagelig den beste måten å komme i gang på. :)

Hva skal du med flere våpen du ikke vet hva skal brukes til :?:

Som neste våpen anbefaler jeg en 9mm pistol som du kan skyte forskjellige program med. Både bane og felt og andre ting du blir ineressert i etter hvert.

Deretter kommer behovet for nye våpen etter hvert som du ser hvilke program du har lyst til å skyte.

Som sagt start med 22LR det holder i starten når du ikke har klare meninger om hvilke program du skal skyte fremover :)

Link to comment
Share on other sites

er gjerne sånn at jo flere våpen på en gang jo lengere tid tar den. spesielt om du er nybegynner eller har MYE våpen fra før. Rekorden min er vel nærmere 6 måneder før oslo har returnert invilget, men da har det jo vært litt disputt i mellomtiden. Er alt dokumentert godt, og søknadene velbegrunnet kan det jo ta kortere tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...