Jump to content

Lyddemper


kjella

Recommended Posts

Er enig med Fulmen,meget behaglig å bruke kjøpte meg en selv,er meget fornøid.men det kan jo hende at noen ikke har råd til å kjøpe seg en demper,og det må man jo respektere.det finnes mange gode hørselværn å få kjøpt,har selv elektroniske,men foretrekker lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter da mye bedre med elgrifla mi etter at jeg satte på demper, balansen blir perfekt i mine øyne. Får vel nevne at rekylen blir borte, hunden får ikke det "trykket" da en blir nødt til å skyte med hund i band (nederlag), dyra oppfatter ikke helt hvor smellet kommer ifra (kan like gjerne komme mot deg etter skuddet), åsså smeller det ikke så fælt da :lol:

 

MEN: her i bygda er det ikke så vanlig med demper enda, og da en ungjypling kommer på bana med en lyddemper, blir det jo noen teorier om hvorfor. Har blitt kalt tjuvjeger ved to anledninger ! Blir farlig forbanna da..

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle fornuftige innlegg, hensynet til alle rundt deg på banen kjøper jeg, men der går jo alle med øreklokker, så da så!

I skogen er du stort sett alene og plager kun deg selv, og da kan du jo bruke øreklokker for å høre bedre!

Jeg tror man blir en bedre skytter ved å lære og håndtere rekyl!

Dette har vell kanskje blitt en MÅ HA TING!

Link to comment
Share on other sites

MEN: her i bygda er det ikke så vanlig med demper enda, og da en ungjypling kommer på bana med en lyddemper, blir det jo noen teorier om hvorfor. Har blitt kalt tjuvjeger ved to anledninger ! Blir farlig forbanna da..

Si meg unge mann hvor du bor, så kan vi rulle ut "kavaleriet" og komme på besøk, da får nok pipen en annen låt :wink:

 

Det du beskriver her trodde jeg var noe som var et avsluttet kapittel. Da vi begynte med lyddempere i Norge reiste vi rundt på skytebaner for å avmystifisere slike påstander. Har selv blitt jaget, "anmeldt" og uglesett av uvitne overivrige surpomper.

Mitt råd til deg er å skyte mye på banen (snart skyter du flettene av de som ikke skyter med demper, du klarer greit tre skudd på første utgående på løpendeelg med litt trening :wink:). Få folk til å prøve og forklar dem fordelene med demper og du skal se at du snart har mange som ønsker deg som sidemann på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man blir en bedre skytter ved å lære og håndtere rekyl!

Uenig :wink: .

Uansett hvor god man blir til å håndtere rekylen vil en med demper kunne avlevere et oppfølgingsskudd kjappere enn hva den uten demper klarer (samme våpen/kaliber). Du har "målet" i siktet hele tiden, ser/hører innslaget på en helt annen måte(mye bedre kontrol over situasjonen).

 

Ps. Begge må "kunne" skyte.

Link to comment
Share on other sites

Se for deg ett tilfelle hvor du av en eller annen grunn ikke har lyddemperen på rifla, (glemt å ta den med, skadet på en eller annen måte)

Jeg mener fremdeles att du blir en bedre skytter ved og lære og håndtere rekyl!!

Jeg tror man blir en bedre skytter ved å lære og håndtere rekyl!

Uenig :wink: .

Uansett hvor god man blir til å håndtere rekylen vil en med demper kunne avlevere et oppfølgingsskudd kjappere enn hva den uten demper klarer (samme våpen/kaliber). Du har "målet" i siktet hele tiden, ser/hører innslaget på en helt annen måte(mye bedre kontrol over situasjonen).

 

Ps. Begge må "kunne" skyte.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk flere tilfeller hvor jeg har hatt nytte av de åpne siktene. Men når du også har lyddemper så blir du begrenset til en demper som ikke er teleskopisk. Mulig dette er en sperre hos meg, men jeg foretrekker helt klart en støtte på pipe og kortere lengde på demperen utenfor pipa. Men skal du ha åpne sikter så blir det et kompromiss. .300H&H min blir veldig lang med demper foran, men vekten er lite merkbart. .375'en er kort fra før så her merkes en demper fint lite. Her har jeg nå 3 sikter i tillegg til åpne. 1-4x24, 2,5-10x50 og 6-24x72 :D Noe for enhver smak.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle fornuftige innlegg, hensynet til alle rundt deg på banen kjøper jeg, men der går jo alle med øreklokker, så da så!

 

Ja de øreklokkene hjelper bra på når du ligger mellom 2 skyttere som begge bruker rekylbrems, eller sidemann skal igang med den nye hjemmelada magnumen sin og kort løp.

På banen hvor jeg skyter nå så har skytterne en tendens til å samle seg rundt de med dempere (det inkluderer også gamle kara), det er helt sikkert fordi de har kulere hørselvern enn de andre.

 

I skogen er du stort sett alene og plager kun deg selv, og da kan du jo bruke øreklokker for å høre bedre!

Jeg tror man blir en bedre skytter ved å lære og håndtere rekyl!

Dette har vell kanskje blitt en MÅ HA TING!

 

Da har du jo bare erstattet MÅ HA TING fra lyddemper til elektronisk hørselvern med batteri.

Og ang rekyl, jeg har mer tro på at man blir en bedre skytter ved å trene mer slik at man lærer hvor ens egne grenser er, og tilpasser der etter. For meg er det demper som er tingen, for andre en smellforsterker.

 

Og nå en litt OT ting: kan du vennligst argumentere uten å bruke ! etter hver setning?

Når jeg leser argumentene dine så er det akkuratt som om du skriker meg opp i ansiktet, og jeg velger å tro at det er ikke helt i den tonen du mener ting og tang.

 

Edit: ikke skrive rekylforsterker når jeg mener rekylbrems :P:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker lyddemper på min .22 fordi det sjenerer omgivelsene mindre, selv om øvelsesskyting skjer på privat holme med forholdsvis god utsikt over omgivelser..

 

Lyddemper "demper" ikke sansene heller, jeg hører hva som skjer omkring meg, hvis det skulle dukke opp mennesker uforvarende så blir jeg mye raskere klar over dette enn hva jeg ville ha blitt med øreklokker, dvs, sikkerheten blir større.

 

Dette gjelder også andre riflekalibre.

Link to comment
Share on other sites

men det kan jo hende at noen ikke har råd til å kjøpe seg en demper,og det må man jo respektere.det finnes mange gode hørselværn å få kjøpt,har selv elektroniske,men foretrekker lyddemper.

 

Skikkelige elektroniske hørselvern koster nå nesten ca 2/3 av prisen på en ok demper da:p

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...