Jump to content

Remington 870 Super magnum


ola30.06

Recommended Posts

Veldig greie bruksvåpen! Tåler det utroligste av bruk og misbruk...

Kan være litt problmer med billige leirdue-patroner med for tynt gods i kraven som utkasteren skal ta tak i.

Opplevde innimellom at tomhylsa ikke ble med ut.

Da blir det mye pirking med Leathermanen for å få den ut.

Heldigvis skjedde det aldri med jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Ja. det er en hagle som er et sykt bra bruksjern. :P bruker den når jeg er på sjøfauljakta.

det er uten tvil den beste pumpehagla som noen gang er blitt laget. men den novan til benelli er også bra. men er litt dyrere.

det eneste som er litt dorlig på remington 870 er /eller kan være litt dorlig blånering. eller eb sykt bra hagle. som fungker å fungker. den ruster som faen hos meg men det er ikke rart når jeg ser på den som et jern som jeg kan behandle der etter.

wd40 eller bare generell olje i store mengder så er den like fin. :mrgreen:

 

 

du kommer til å bli fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

I frykt for å høre sytete ut (har nevnt det tidligere..), så var min 870 SM ett makkverk av ett våpen. Kjøpte den ny i på slutten av 90 tallet en gang, ut fra 'solid som ett brekkjern argumentet'.

-Alt kraftigere enn leirduepatron ble sittende igjen i kammeret, -magasin hetta løsnet konstant slik at hele løpet ble løst, -rustet lett, -for knotete sikring til jakt(synes jeg da)..

Presterte å knekke kolben også, med det må jeg kanskje ta på min egen kappe;)

Link to comment
Share on other sites

vil si at det er en veldig holdbar hagle, men jeg har fått inntrykk av at det er litt for mange mandags våpen av denne typen. en kompis av meg kjøpte en slik hagle ny i 2005 og har helt siden da plagdes noe vanvittig med magasinet, magasin hetta og at den ruster bare du puster på børsa. men rent bortsett fra dette har det vært ett upåklagelig våpen. men som sagt, uten magasin forlenger og ettermarkeds magasin hette er børsa så godt som ubrukelig med mer enn en patron i magasinet. litt dumt, men på jakt er ikke dette ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Hadde trøbbel med skarpe kanter ol når den var ny, dette påvirket mating, ladegrep osv.

Så fulgte jeg tips i fra boka Gunsmithing: Shotguns by Patrick Sweeney og fikk pussa dem ned, og nå går hagla som en drøm.

Det burde jo strengt tatt ikke vært nødvendig å pludre med slikt på ett nytt våpen, må være en laber kvalitets kontroll fra fabrikken.. Over flere år prøvde jeg stadig forskjellige ting for å få skikk på kammeret.. jokket en stålbørste inn og ut av kammeret, surret fint sandpaprir rundt en pussebørste påmontert en drill, no luck. Prøvde å banne høyt gjennom pipa, selv ikke det hjalp. Litt bedre ble det kanskje, men når behovet var størst for ett oppfølgings skudd, så satt alt bom fast igjen.

Burde tatt den til børsemaker såklart, men kjøpte i stedet ett riflet slug løp laget i Italia for å bruke den på svalbard. Etter det har ikke patronene kilt seg fast:)

(..men magasinhetta er like løs)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en stående skapet. den har vært med på det meste, men etter at den begynte å henge seg etter skudd, ble den byttet ut med en benelli comfort.

 

Problemet er at den ikke slipper forskjeftet bakover etter skudd. Dette er irriterende da det skjer flere ganger i løpet av en serie på trap-banen. Regner med at det er forstyrrende for de andre også, når jeg står å runker med forskjeftet for å få det tilbake. Enda værre var det da det hengte seg i en finaleomgang i presskyting på dubleer. På jakt anser jeg det som fatalt. :x

 

Egentlig var/er jeg veldig glad i børsa, så hvis noen har gode råd så er jeg takknemlig. Det virker ikke som om det er patronen som henger, men mere som om det er noe i mekanismen som ikke løser ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 Express Magnum fra 1993 og den bare går og går. Har brukt den til sjøfugljakt og til masse leirdueskyting uten større problemer. Jeg har opplevd dette med forskjeftet, spesielt med Nitedals TS Ultra ammunisjon. Jeg innbiller meg at det er kappen på patronen som utvider seg og derfor må man "ta i" for å få ut patronen. Når det har skjedd har jeg ofte latt haglen fått 1/2 minutt på seg før jeg prøver å få ut patronen og da pleier det å fungere. Har aldri opplevd problemer med jaktammunisjon, heller ikke Saga leirdueammunisjon. Min har rustet litt, men med litt olje i ny og ne så varer den nok livet ut og vel så det. Man kan jo også kjøpe et tonn med ekstra utstyr til disse haglene. Alt fra ny kolbe og forskjefte til maglite holder for taktiske operasjoner osv. Remington's "gun grease" er også veldig bra å smøre med. Har hørt om andre som har fått "polert" kammeret mtp heng ved utkast av patron ????

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette med at patronen "henger" etter skudd og ikke vil ut igjen er ett problem fra fabrikk, jeg og en kompis har begge slike våpen og han var veldig plaget med dette i bynnelsen, han ringte og klaget dær vi kjøpte. de sa dette var ett kjent problem som de skulle fikse kostnadsfritt, han sendte inn hagla og har ikke hadd noen problemer etter dette. jeg har ikke hadd noen problemer med mi annet enn rust noe som straks er historie i og med at duracoat står klar i hylla :D :D

Link to comment
Share on other sites

Har samme hagla selv.

Opplevde noen ganger at når noen kompiser av meg skulle ta ladegrep med den ble patronen hengende fast i sluttstykket. Dette var kun med lerduepatroner. Fant ut at man måtte ta mandige ladegrep for å unngå dette. Skal også sies at dette var under aller første skyting med hagla, har aldri hatt det problemet etter.

 

Remington 870 skal behandles som et kvinnfolk; hardt, brutalt og masse olje.

Link to comment
Share on other sites

Hadde problemer med skudd som hang når hagla var helt ny, spesielt da jeg brukte forskjellige typer ammunisjon. Men reduserte lengden på "magasinplomben" så skudd nr2, akkurat ikke sklir inn og fjøra ikke står og spenner.

Ingen problemer med den i 08\09 jaktet duer, gjess, ender, sjøfugl og nettopp avsluttet kråkejakta med den nå. Den har blitt skutt med jevnt og trutt hele sesongen uten problemer. Fin å bruke på\under "røff" jakt, den blir sjelden med på rype og skogsfulgjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har hatt ei 870SuperMagnum (12/89) i fire år nå, har vært med ut i all slags vær. Jeg har ikke hatt noe problemer av noe slag, men det kan være for at jeg har en tendens til å polere vekk bearbeidingsmerker på alle glideflater (ikke der jeg ønsker at oljen skal ha feste...) før jeg i det hele tatt tar våpna mine i bruk. Kammeret på hagla mi fikk seg en omgang med fin smergel, og avlutta med Autosol.

Rust finnes ikke, kanskje på grunn av at jeg bruker vaselinspray "med jevne mellomrom".

Har et russisk rødpunkt på toppen, og dette fungerer supert på rådyrjakta (med slugg.).

Ergo, ei gjennomprøvd og bra hagle til sitt bruk!

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at lerduepatroner enkelte ganger sitter fast i kammeret, har min 870 vært problemfri. Den har vært brukt på sjøfugljakt, bokstavlig talt marinert i saltvann i timer av gangen. (Jeg jaktet fra kajakk.) Vel hjemme demonteres hagla enkelt, dusjes i varmt vann og oljes. Det finnes ikke antydning til rust, selv om mitt bruk kanskje er det verste man kan gjøre mot et våpen. Et dønn solid, pålitelig og ikke minst tøft våpen, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...